OnniExpress

Minusta tämä OnniExpress on alusta lähtien mennyt pahasti pieleen. Vaikka kuinka olisi (jonkun mielestä?) Onnibus toiminut näitä yrittäjiä kohtaan väärin ja OnniExpress nimi rekisteröity jollekin heistä, niin minusta näiden olisi kannattanut ottaa samantien joku omaperäinen nimi. Nythän nimi kopioi kahta alalla tunnettua liikemerkkiä. Sen olisi ehdottomasti ollut hyvä olla kokonaan suomenkielinen nimi: SuomiLinjat, LeijonaLinjat, PikaLinjat jne. Tähän kylkeen olisi ehdottomasti vaadittu todella tiukkaa ketjukonseptia, joka käsittäisi kaluston (visuaalisessa mielessä, palveluiltaan), markkinoinnin, myynnin (verkossa), työehtojen ja -turvallisuuden tarkan noudattamisen sekä tuotteistuksen (kuten lomapaketit). Lisäksi ketjussa pitäisi olla vahva sopimuspohja, koska nyt tuntuu siltä, että siihen tullaan ja siitä lähdetään miten huvittaa.
Tämähän vain kuvastaa sitä, mistä OnniExpress on "lähtöisin": harrastelijatoimintaa harrastelijapohjalta. Tällöin ei ole realistista, eikä mahdollistakaan vaatia kovinkaan suurimittaista "yhtenäisyyttä" eri toimijoilta. Mistään ketjukonseptista ei noilla resursseilla valitettavasti voida edes uneksia.

Nykymenolla Åbusin myötä ennustan, että lumen sulatessa vappuun mennessä OnniExpress on pala maamme bussialan historiaa ja Keskimatkat on joko Åbusin partneri tai Matkahuollon viitan alla. Mennään Bussilla Oy:n Turku-Tampere on joko lopetettu tai sekin kytköksissä Åbusiin. Zei Zei Line jatkaa eloaan ainakin tovin yhtä villinä ja vapaana kun aiemminkin, joskin olematon markkinointi ja huonokuntoinen kalusto vie siellä tuon linjan osalta lapun luukulle.

Ennusteeni on synkkä, enkä toden totta toivo kenellekään huonoa kilpailumenestystä, päin vastoin. Mutta nyt tanssiaskeleet eivät vain mielestäni näytä menestykseen illan haussa. Olen mielelläni toki väärässä...
Mahtaako tuo Turku-Tampere "-OnniExpress" jaksaa edes siihen asti? ZeiZei:n (vaikka "kaimoja" ollaankin) toiminnasta en jaksa edes kirjoittaa. Enkä ennusteesi synkkyydestäkään - se synkkyys kun vain taitaa olla todellisuutta. Arvailtavaksi jää vain se, millä aikataululla...
 
Tämähän vain kuvastaa sitä, mistä OnniExpress on "lähtöisin": harrastelijatoimintaa harrastelijapohjalta. Tällöin ei ole realistista, eikä mahdollistakaan vaatia kovinkaan suurimittaista "yhtenäisyyttä" eri toimijoilta. Mistään ketjukonseptista ei noilla resursseilla valitettavasti voida edes uneksia.


Mahtaako tuo Turku-Tampere "-OnniExpress" jaksaa edes siihen asti? ZeiZei:n (vaikka "kaimoja" ollaankin) toiminnasta en jaksa edes kirjoittaa. Enkä ennusteesi synkkyydestäkään - se synkkyys kun vain taitaa olla todellisuutta. Arvailtavaksi jää vain se, millä aikataululla...

Kyllä tiettyä yhtenäisyyttä ainakin kevyellä tasolla olisi perusteltua odottaa. Silloin resurssien rakentuminen paremmaksi olisi mahdollista. Alkuun riitäisi hyvin simppeli, mutta selkeä ja toimiva nettisivusto lipunmyynniltään ja asiakaspalveluineen. Ja itse kaluston osalta sitten alkuun vaikka hyvä yhtenäinen väritys. Teipparifirmat hommiin vain. Kun puhuit harrastelijatasosta, niin kyllähän harrastelijatasolla on Suomi täynnä vaikka palloilujoukkueita: yhtälailla heidän pelaajat pukeutuvat samalla tavalla ja pärjätäkseen urheilusarjoissa heidän tulee noudattaa yhtenäistä pelisapluunaa. Tämä vain vertauskuvana.

Ennustukseni viimeinen osa näyttää käyvän toteen. ZeiZei irtisanonut kuljettajan, jonka myötä alkoi vuorojen perumiset. En tiedä, onko myös lupien peruutusta haettu. Mutta yllättävät perumiset aiheuttavat kyllä lopullekin matkustajavirralle hallaa ja enteilee toiminnan päättymistä linjaliikenteessä ja voi myös pistää luvat jäihin. Jokainen peruttu vuoro tai lopetettu linja aiheuttaa vaikeuksia myös muille, jäljelle jääville linjoille. Yhtenäisen toiminnan etuja kun olisi myös yhtenäinen, vähintäänkin puolivaltakunnallinen markkinointi.
 
Nykymenolla Åbusin myötä ennustan, että lumen sulatessa vappuun mennessä OnniExpress on pala maamme bussialan historiaa ja Keskimatkat on joko Åbusin partneri tai Matkahuollon viitan alla. Mennään Bussilla Oy:n Turku-Tampere on joko lopetettu tai sekin kytköksissä Åbusiin. Zei Zei Line jatkaa eloaan ainakin tovin yhtä villinä ja vapaana kun aiemminkin, joskin olematon markkinointi ja huonokuntoinen kalusto vie siellä tuon linjan osalta lapun luukulle.

OnniExpressissä on ainakin vielä mukana myös Savonlinja Rindellin peruja olevilla Helsinki - Kuopio -vuoroillaan. Lippuja saa OnniExpressin verkkokaupan kautta ja eilen Savonlinjan bussissa ko. reitillä oli OnniExpres-kylttikin tuulilasilla.
 
OnniExpressissä on ainakin vielä mukana myös Savonlinja Rindellin peruja olevilla Helsinki - Kuopio -vuoroillaan. Lippuja saa OnniExpressin verkkokaupan kautta ja eilen Savonlinjan bussissa ko. reitillä oli OnniExpres-kylttikin tuulilasilla.
Tuohon saa muuten lippuja myös MH:n verkkokaupasta. Maksoivat saman verran kun Reilulippu-palvelussa ainakin silloin kun katsoin..
 
Keskimatkat on toissapäivänä jättänyt Pirkanmaan ELY-keskukselle reittiluvan peruutushakemuksen arkisin ajettavalle Pori - Tampere - Helsinki -reitille 13.3.2015 alkaen. Lakkautuksen syynä on reitin kannattamattomuus.
 
Keskimatkat on toissapäivänä jättänyt Pirkanmaan ELY-keskukselle reittiluvan peruutushakemuksen arkisin ajettavalle Pori - Tampere - Helsinki -reitille 13.3.2015 alkaen. Lakkautuksen syynä on reitin kannattamattomuus.

Taitaa OnniExpressin päivät pian olla luetut.
 
Keskimatkat on toissapäivänä jättänyt Pirkanmaan ELY-keskukselle reittiluvan peruutushakemuksen arkisin ajettavalle Pori - Tampere - Helsinki -reitille 13.3.2015 alkaen. Lakkautuksen syynä on reitin kannattamattomuus.

Suomentaisiko minulle nyt jotain, kiitos. Tarkoittaako tämä kokonaisuus käytännössä sitä, että Savonlinja(kin) irtautuu jossain kohtaa OnniExpressistä?
 
SL-Autolinjat ajaa perjantaisin Åbussin Kuopion vuoron. Raisiosta Helsinkiin asti ainakin Åbussin lappu lasilla ja kilvissä Åbus teksti. Eli Savonlinja on myös siirtynyt Åbussiin.
 
SL-Autolinjat ajaa perjantaisin Åbussin Kuopion vuoron. Raisiosta Helsinkiin asti ainakin Åbussin lappu lasilla ja kilvissä Åbus teksti. Eli Savonlinja on myös siirtynyt Åbussiin.

Åbus on TLO:n omistama, ja Savonlinja on yksi TLO:n osakas, joten ovat olleet mukana alusta lähtien Helsinki-Raisio -välillä.
 
Mennään Bussilla on myös lopettanut Helsinki - Jyväskylä -reitin. OnniExpressillä on enää jäljellä siis joka päivä ajettava vuoropari Pori - Helsinki, sunnuntaisin ajettava Pori - Tampere - Helsinki sekä perjantaisin ja sunnuntaisin ajettava Tampere - Turku.
 
Keskimatkojen sunnuntaisin ajama Pori - Tampere - Helsinki -vuoropari lopetetaan 5.7.
 
...ja kohta on viimeinenkin linja lopetettu tai siirtynyt Matkahuollon myyntikanaviin. Kyllä tämä oli nimivalinnasta lähtien sellainen tekele, ettei kovin pitkää ikää tälle ryhmittymälle voinut ennustaa.
 
...ja kohta on viimeinenkin linja lopetettu tai siirtynyt Matkahuollon myyntikanaviin. Kyllä tämä oli nimivalinnasta lähtien sellainen tekele, ettei kovin pitkää ikää tälle ryhmittymälle voinut ennustaa.
Voisikin leikkisästi pohtia, minkälainen summa €uroja tuohon leikkiin lienee palanut... Osansa pyytäjiä kun mahtuu paljon tuohon pyramidiin :)
 
Takaisin
Ylös