Itä-Suomessa lakkautetaan kesällä 200 bussivuoroa

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,280
Linja-autovuorot vähenevät rajusti Itä-Suomessa. Vuorojen vähennykset iskevät pahiten syrjäisillä seuduilla asuviin, joiden liikenneyhteydet voivat supistua minimiin. Joukkoliikennemäärärahat eivät enää riitä pitämään yllä nykyisiä yhteyksiä.
Lakkautettavat bussivuorot jakautuvat niin, että Pohjois-Savosta lopetetaan noin 80 ja Pohjoi-Karjalasta ja Etelä-Savosta noin 60 vuoroa.
Määrärahat ovat pysyneet ennallaan viisi vuotta, vaikka kustannukset ovat kasvaneet. Meillä ei yksinkertaisesti ole rahaa ostaa kaikkia tarvittavia vuoroja, sanoo Pohjois-Savon ELY-keskuksen joukkoliikennepäällikkö Seppo Huttunen. Hän ennustaa, että jos tilanne ei muutu, tulevaisuudessa joukkoliikenneyhteydet voidaan säilyttää vain suurimpien kuntakeskuksien välillä.

Uutisen lopussa on linkki listaan lakkautettavista vuoroista.

Lähde: YLE Savo
 
Oli aika surullista luettavaa tuo lista. Mukana luonnollisesti myös maakuntien välisiä runkoyhteyksiäkin.

Itse kävin tuossa maaliskuun lopussa Kangasniemellä, joka sijaitsee Etelä-Savossa, mutta toisaalta suhteellisen lähellä Jyväskylää. Näyttäisi tuokin kunta jäävän aikamoiseen mottiin tuon listan perusteella, kun ei sinne nytkään tahdo päästä kovin useasti päivässä.

Itsehän menin yhdellä lakkautettavalla vuorolla Jyväskylä - Lievestuore th - Mikkeli, jolla tuli useita muitakin Jyväskylästä asti Kangasniemelle

Iltapäivällä siellä ajeli mennen tullen Pieksämäki-Kangasniemi-Joutsa, eikä sekään tietty tyhjänä.


Varmaan moni muukin kunta alkaa jäädä niiden joidenkin siirtymäajansopimuksilla kulkevien pikavuorojen varaan vallan. Ja kun kilpailu entisestään kiristyy, nähdään tällaiset kuntakeskuksissa poikkeamiset vain ajanhaaskauksina, joten vuorot menee jatkossa kahden maakuntakeskuksen välillä poikkeamatta itse keskustassa, lähin pikavuoropysäkki saattaa hyvinkin olla vaikka 3 km päässä itse kylästä.
 
Yleensä kuntakeskuksesta löytyy enemmän asiakkaita kuin tienvarresta, mutta kenties suomalaisen liikenneinsinööritaidon osoituksena tämä ongelmakohta on saatu ratkaistua.
 
Hufvudstadsbladetissa oli keskiviikkona juttu maaseudun vähenevistä bussivuoroista. Liikenneministeriön jonkin yksikön johtaja Tero Jokilehto kertoo, että maaseudun liikennemuotoja tutkitaan. "Parin matkustajan kuljettaminen isolla bussilla ei ole järkevää". Maaseutuliikenteestä päättäville pyritään markkinoimaan "Kutsuplus" -järjestelmiä.

Jatkossa joudutaan ilmeisesti jännittämään vuorojen puolesta kerran vuodessa. Ainakin Etelä-Pohjanmaan ELYn kaikki tämän vuoden kilpailutetut bussivuorot ajetaan 1.7.2014-31.5.2015. Ensi keväänä byrokraatit pääsevät teletappeilemaan, eli kilpailutukset uudestaan, uudestaan...
 
Hufvudstadsbladetissa oli keskiviikkona juttu maaseudun vähenevistä bussivuoroista. Liikenneministeriön jonkin yksikön johtaja Tero Jokilehto kertoo, että maaseudun liikennemuotoja tutkitaan. "Parin matkustajan kuljettaminen isolla bussilla ei ole järkevää". Maaseutuliikenteestä päättäville pyritään markkinoimaan "Kutsuplus" -järjestelmiä.

Eli ei edes yritetä saada lisää matkustajia. Mutta nykyinen meno näyttää siltä että halutaan päästä eroon niistä muutamastakin. Noh, paikallinen autokauppias kiittää.
Entinen liikenneministeri Kyllönen kirjoittaa blogissaan "Matkustajille uudistuksen ei pitäisi edes näkyä." Tuossa pitäisi lukea että uudistuksen jälkeen matkustaja ei edes näe bussia :)
 
Takaisin
Ylös