Jyväskylän lähtevien kaukobussien infotaulut - suomalainen matkailun häpeätahra

Liittynyt
20 Heinäkuu 2014
Viestit
10
Jyväskylän matkakeskuksen lähteviä bussivuoroja ilmoittavat neljä infotaulua (kaksi pientä sisällä, yksi pieni ulkona, yksi isompi näyttö hallin puolella pääoven yläpuolella) ovat olleet pimeinä marraskuusta 2013 lähtien. Olen reklamoinut asiasta kolme kertaa viime keväänä eri tahoille: ensimmäisellä kerralla Matkahuollolle ja Jyväskylän kaupungin tekniseen keskukseen, toisella kerralla jälleen kerran Matkahuollolle sekä Linja-Autoliitolle, kolmannella kerralla suurelle osaa Jyväskylän kautta kulkevien kaukobussivuorojen liikennöitsijöille. Savon Linjalta tuli huhtikuun alussa ystävällinen viesti jossa todettiin:

"Itse näyttötaulu on kaupungin omaisuutta, Matkahuollon tehtävä on pitää aikataulut ajan tasalla. Nykyinen näyttö on teknisesti
vanhentunut, jonka vuoksi Matkahuollon aikataulupäivitykset eivät siirry näytölle. Tietojemme mukaan, tämä ei onnistu jatkossakaan,
ennen kuin näyttö on uusittu. Asian korjaamisesta sovittiin n. kuukausi sitten Linja-autoliiton Sisä-Suomen osaston kokouksessa."

Hämmästelen sitä, miksi näyttötauluja ei edelleenkään ole huollettu tai sitten poistettu siksi ajaksi, että tilalle saataisiin uusi järjestelmä. Pimeät infotaulut viestivät varsinkin harvakseen matkustaville henkilöille, sekä kauempaa Jyväskylään saapuneille ulkomaalaisille turisteille, etteivät bussit edes kulje. Kolmisen viikkoa sitten Paunun 13.20 Tampereelle bussiin noustessani samaan autoon nousi englantia puhuva pariskunta, joka joutui kyselemään bussikuskeilta, sekä muilta asiakkailta, kulkeeko Jyväskylästä Tampereelle busseja.

Vaikka näytöt sellaisenaan olisikin kaupungin omaisuutta, minua ihmetyttää tässä se, kuinka surkeasti Matkahuolto Jyväskylässä huolehtii siitä, että ajantasaisest infotaulut olisivat asiakkaiden näkyvillä. Bussiyhtiöthän maksavat Matkahuollolle palvelumaksuja siitä, että tämä hoitaa keskitetysti lipunmyynnin sekä aikatauluneuvonnan.

VR:n infotaulut kyllä toimivat moitteetta, joten en ihmettele, jos satunnaiset matkustajat valitsevat tietyillä reiteillä (esimerkiksi JKL-TRE-TKU) mielummin junan kuin bussin.Jyväskylässä matkustajat eivät aikatauluneuvontaa infotauluilta saa. Nämä toimimattomat näytöt ovat siellä matkakeskuksen häpeätahra.

Kuviakin otin paikalla maaliskuussa, mutta taitoni eivät riitä niitten tänne liittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siihen mitään liitekuvia tarvita. Totuus on, että systeemi toimii päin per*että ja sillä sipuli... Ilmeisesti kilpailua ei ole tarpeeksi? :p
 
Kai sieltä sentään löytyy vuorojen lähtö- ja tuloajat printattuna? Mikkelin matkakeskuksessa on ilmeisesti samanlainen järjestelmä. Vaikka se toimii yleensä paremmin, olen yleensä katsonut kulkuajat paperisesta versiosta.
Juha
 
Lähtö- ja tuloajat löytyy printattuina, mutta satunnaisille matkaajille tai vaikkapa ulkomaan eläville niistä ei paljoa hyötyä ole.

Jyväskylässä printtitaulut on sentään sijoitettu järkevästi hallin ulosmeno-oven vasemmalle puolelle, sekä ikkunalle niin, että ne näkee myös asemahallin ulkopuolella aseman ollessa suljettuna. Tampereella printtiaikataulut on työnnetty surkeimpaan mahdolliseen paikkaan, eli lipunmyyntiskin ahtaaseen nurkkaan, johon ei ole aseman ollessa ruuhkainen tietenkään mitään asiaa.

Reklamointiaikatauluistani: helmikuun alussa olin ongelmasra yhteydessä Matkahuollon liikennepäällikköön sekä Jyväskylän kaupungin tekniseen toimeen, ei vastausta. Maaliskuun alussa Matkahuollon toimitusjohtajaan sekä Linja-autoliiton tiedottajaan, ei vastausta. Huhtikuun alussa ryhmäkirjelmöin Paunulle, Koiviston autolle, Töysälle, Keski-Suomen liikenteelle sekä Savon linjalle samanaikaisesti, Savon linjalta tuli kattava vastaus, muutkin reagoivat.

Tiedän hyvin, että Matkahuolto ja bussiliikennöitsijät ovat mustasukkaisia joka ainoalle junalipulle, joka tämän kaltaisesta paikasta sellaisille yhteysväleille ostetaan, jossa juna ja bussi kulkevat jotakuinkin samaa reittiä, mutta Jyväskylässä näemmä Matkahuolto ja kaupunki ovat jo ennakkoon tehneet valinnan helpommaksi. Olen puhunut asiasta suurelle osaa tapaamiani tuolla liikennöiviä bussikuskeja. Osa tuntuu olevan huolissaan, osa taas esittää, ettei asia heitä millään tapaa koske, tai ettei se millään tapaa heille kuulu, mikä osoittaa sen, että myöskään liikennöitsijät eivät näy olevan ongelman vakavuudesta perillä.

Siirretään vastaava tilanne lentokenttämaailmaan ja ajatellaan, että Helsinki-Vantaan lentokentällä olisivat olleet kotimaan lentojen infotaulut pimeänä viime marraskuusta. Ei varmaan onnistuisi. Mutta hämmästelen myös Jyväskylän kaupungin lepsua suhtautumista asiaan.
 
Tämä infotaulujen pimeys on minuakin ihmetyttänyt J-kylässä. En ole koskaan nähnyt taulujen toimivan. Hienoa että nyt saatiin aiheesta ketjun tänne :)
 
Vielä viime syksynä infotaulut toimivat. Sitä en tiedä, hajosiko systeemi marraskuussa 2013, vai ajettiinko se tietoisesti alas. Kyllä aikataulujen ylläpitämisen näen olevan vastuuasia enemmän palvelusta bussiyrityksiä rahastavalla Matkahuollolla, kuin Jyväskylän kaupungilla. Jyväskylän kaupunki sahaa myös omaa oksaansa matkailukaupunkina, kun se ei vaivaannu asiaa millään tasolla viemään eteenpäin.
 
"Aikataulut löytyvät toistaiseksi tulostetauluista"

Tällainen viesti tuli Matkahuollolta yhdelle asiaa tiedustelleista asiakkaista kuluvalla viikolla. Mitään ei siis ole tapahtumassa, eikä kukaan halu asialle mitään tehdä. Matkahuolto puskee vastuuta Jyväskylän kaupungille, vaikka itseasiassa aikataulut ovat Matkahuollon omaisuutta, vaikka infonäyttöjen rauta teknisesti Jyväskylän. Eli klassinen byrokratiakuvio, jossa kaksi eri tahoa pallottelee vastuita toisilleen. Olen tosiaan ollut Jyväskylän kaupunkiin yhteydessä jo puoli vuotta sitten, mutta ei asia ole silti edennyt. Ehkä voimme toivoa, että taulut on korjattu ensi kesän lomakauteen mennessä.

"Ikävä kuulla, että Jyväskylän Matkakeskuksen aikataulunäytöt eivät ole toiminnassa. Jyväskylän Matkakeskuksen aikataulunäytöt ovat kiinteistön omistuksessa. Kiinteistön omistaa Jyväskylän kaupunki.Voimassa olevat aikataulut löytyvät toistaiseksi Matkakeskuksen sisä- ja ulkopuolelta Matkahuollon ylläpitämistä tulostetauluista. Olen välittänyt viestisi tiedoksi Jyväskylän kaupungin kirjaamoon."
 
Ei noiden Jyväskylän bussi-infotaulujen toimimattomuus suomalaista matkailua tahraa. Aika harva loppujen lopuksi niiden perusteella matkaansa suunnittelee. Tiettävästi matkakeskuksen bussien painettuja aikataululakanoita ei ole vaihdettu heinäkuun alun uuden bussi-ajan alkajaisiksi, vaan niihin on isketty pienet "Tarkista aikataulut netistä" -tarrat. Matkahuolto tuottaa ihan itse häpeätahroja.

Se, että infotaulut ovat pimeänä, on kyllä ihan MH:n omaa syytä. Vastaava tilanne olisi se, että Sm5-junien määränpääkilvet olisivat pimeänä, koska HSL:n käyttämä softa ei toimaa kilpien ohjaamiseksi.

Toki kaupunki ja MH syyttävät toisiaan. Omistajalle, eli kaupungille asia on kustannuskysymys. Viime syksynä julkaisi Hufvudstadsbladet uutisen isojen kaupunkien kuraisasta taloudesta. Top-3 -listalla komeilivat Jyväskylä, Turku ja Vantaa. Näiden kaupunkien vuoden 2012 tilinpäätös oli 40-50 miljoonaa miinuksella. Jyväskylän vuoden 2013 tilinpäätöksen odotettiin siinä uutisessa kipuavan 70 miljoonan alijäämään. Alijäämää kertyikin vain 38 miljoonaa. Pienistä puroista, kuten kilpien uusiminen vasta joskus hamaassa tulevaisuudessa, toikin sitten komean vähennyksen ennakoituun järkyttävän suureen alijäämään.
 
Matkahuoltohan tossa onkin lepsuillut, kun ihmiset kuitenkin mieltävät sen palvelun tuottajaksi. Pohjolan Matka sai Matkahuollolta allaolevan viestin viikko sitten:

"Näyttää siltä, että tekniikka ja näyttö on niin vanhoja, että sinne pitää hankkia uusi näyttö.Eli asia etenee ja toivottavasti saadaan päätökseen ennen koulujen alkua."

Itse tein kyselyn Jyväskylän kaupungille, josta annettiin seuraavanlaista palautetta vastikään.

"Ongelma on todella ikävä eikä palvele asiakkaiden tarpeita. Informaatiojärjestelmien toiminnasta vastaavat palveluita tuottavat VR ja Matkahuolto sekä kiinteistöstä vastaava Jyväs-Parkki. Bussiliikenteen puolella näyttöjen kanssa on ongelmia ja vikaa ei ole saatu korjattua. Neuvottelu näyttöjen uusimisesta on aloitettu ja ne tullaan ottamaan käyttöön tämän syksyn aikana, toivottavasti mahdollisimman pian."
 
Ketjun nimen voisi vaihtaa muotoon "Matkahuolto - suomalainen matkailun häpeätahra". Vaasassakin Matkahuolto on "kunnostautunut":

<klik>

<klik>

Lähtö-saapumisaikamonitorit eivät sentään olleet pimeänä, vaan suora auringonpaiste tekivät niistä surkeat. Niistä ei siksi saanut mitään tolkkua. Eivätkä myöskään alapuolisiin aikataululakanoihin ollut luottamista. Niitä ei oltu vaihdettu sitten koulujen kesäloman alun. Odotushallin ikkunassa oli sentään paremmin näkyvät monitorit, mutta koska aikataululakanoita ei oltu vaihdettu, niin matkailijana en uskaltaisi luottaa odotushallin monitorien paikkansa pitävyyteen. Onneksi VR lähtee viereiseltä raiteelta...

Jotenkin tulee sellainen vaikutelma, että Matkahuolto tekee "Lucky Luket" eli ratsastaa kohti auringonlaskua.
 
Takaisin
Ylös