ExpressBusin tulevaisuus

Zambo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
402
Sivusilmällä olen seurannut kuinka Suomen tunnetuin bussibrändi elää matalalentoa. EB:n nimi tarkoittaa monelle samaa kuin pikavuoro ja nimen rahallinen arvo tänäkin päivänä on merkittävä. Tuotemerkki kuitenkin nahistuu käsiin. Vuosien aikana firmoja on lähtenyt pois, mutta kukaan ei ole herännyt tekemään yhtään mitään, eikä varmaan edes miettimään syitä.

Mukana on 3 merkittävää linja-autoyritystä Vainio, Paunu ja Savonlinja eli aivan mahtava kokemus linja-autoliikenteestä Suomessa. Mutta onko ko. firmoilla niin alkeellinen liikkeenjohto-osaaminen, että edelleenkin vaan seurataan sivusta, sormi suussa, mitä tapahtuu.

Tuorein esimerkki ystävältäni: "Jos ostaa netistä bussilipun välille HKI-TRE ja nousee kyytiin Vantaalta (500m) HKI rajan jälkeen, joutuu maksamaan lisämaksun. Reittini ei vastaa matkalipussa olevaa."

Paunu siis taistelee Onnibussia vastaan vain samoilla kohdeväleillä mitä OB ajaa. Miksi ei osata (ei varmaan ole haluamisesta kyse) myydä tarjouslippuja esim. Tampere - Lentoasema välille ja saada uusia matkustajia myös omille reiteille. Tämä malli nostaa entisestään halpabussien suosiota ja halua saada niitä uusille reiteille.

Kun huomasin, että EB on sponsorina maikkarin ohjelmassa Tanssii tähtien kanssa ajattelin, että nyt on tilaisuus julkaista jotain uutta, mutta EI EI EI. Olisivat edes uudistaneet/virkistäneet EB:n ilmeen.
 
Vs: Expressbusin tulevaisuus

Pitää muistaa, ettei uudenlaisesta toimintamallista ole ollut yksimielisyyttä vanhojenkaan toimijoiden keskuudessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Expressbusin tulevaisuus

Mukana on 3 merkittävää linja-autoyritystä Vainio, Paunu ja Savonlinja eli aivan mahtava kokemus linja-autoliikenteestä Suomessa. Mutta onko ko. firmoilla niin alkeellinen liikkeenjohto-osaaminen, että edelleenkin vaan seurataan sivusta, sormi suussa, mitä tapahtuu.

Savonlinjasta en tiedä, mutta epäilen, että ainakin Vainion ja Paunun olisi viisainta pistää tässä kohtaa Vainion ja Paunun suvut ulos yritysten vastuuhommista taka-alalle ainoastaan omistamaan, samalla kun palkkaisivat ulkopuoliset ammatti-ihmiset tuomaan systeemit tähän päivään. Niin pitkää kun noiden firmojen johtotasolla on tyyppejä, jotka kaihoten muistelevat mitä heidän esi-isänsä tekivät joskus vuonna miekka ja kivi ja yrittävät säilyttää siitä sen mikä säilytettävissä on niin huonosti käy.

Turku-Helsinki välillä tämä näkyy parhaiten siinä mitä tänä päivänä tekee Pohjolan Liikenne ja mitä tekee Vainio. Pohjolan Liikenne on mielestäni aika onnistuneesti noukkinut halpabussipuolelta sen mikä siellä on hyvää ja toimivaa ja liittänyt sen kallisbussipuolen traditioon. Niinpä kutsuisinkin Pohjolan Liikennettä hybridibussiyhtiöksi, jollaiseksi Vainion, Paunun, Savonlinjan ja varmasti muutaman muunkin vanhan pelurin tulee pyrkiä jos haluavat ja aikovat selviytyä.
 
Vs: Expressbusin tulevaisuus

ExpressBusin uskottavuutta ja merkittävyyttä musertaa myös se, että EB-kalustolla ajetaan ihan tavallisiakin pikavuoroja ja jopa vakio- tai U-vuoroja. Samoin express-vuoroilla voi nähdä bussin yhtiön omissa väreissä.

Jotta EB säilyy merkittävänä tekijänä vielä tulevaisuudessa, olisi tarpeen uusia koko ilme, lisätä alennuslippuja, ja modernisoida kalusto OB:n ja ennen muuta PL:n tasoiseksi (WLAN, pistokkeet, inforuudut).
 
Vs: Expressbusin tulevaisuus

Pitää muistaa, ettei uudenlaisesta toimintamallista ole ollut yksimielisyyttä vanhojenkaan toimijoiden keskuudessa.

Minusta tuntuu, että monopolissa tai rajoitetussa kilpailussa eläneet firmat eivät oikein ymmärrä rajakustannuksen käsitettä: Jos firma X liikennöi busseilla väliä Helsinki-Tampere-Helsinki, ja lipun normaalihinta on 20 euroa (Matkahuollon haun perusteella normaalihinta näyttää olevan 27 euroa) ja autossa on 20 matkustajaa koko matkan ajan. Vuoron bruttotulot ovat 20*20 eur = 400 euroa, mikä saattaa tehdä vuorosta kannattavan.

Oletetaan että tuo 20 euroa on sellainen lipunhinta, jolla kyytiin saa ns. pakkokäyttäjät. Jos liikennöitsijä haluaisi 10-20 lisämatkustajaa kyytiin, pitäisi lipun hinnan olla selvästi tuota 20 euroa halvempi, jotta nimenomaan autolla kulkevia saataisiin houkuteltua kyytiin. Bussin kapasiteetti on noin 45-60 istumapaikkaa.

Mä luulen, että ongelma on nyt siinä, että keskiverto liikennöitsijä kuvittelee, että noille 25-40 tyhjälle istumapaikalle lipun myyminen 5 eurolla olisi "raskaasti tappiollista, kun nyt lipunhinta on 20 euroa". Kun ei ymmärretä sitä, että bussin ajaminen tyhjänäkin välillä Helsinki-Tampere maksaa melkein saman kuin sen ajaminen täytenä, joten bussi kannattaisi houkutella täyteen vaikka 1 euron voitolla viimeisestä paikasta.

Jos 1 euro lisää omaan pussiin = 1 euro vähemmän rahaa kilpailijan pussiin.

Miksikö epäilen, etteivät liikennöitsijät osaisi laskea marginaalikustannuksia: 1) Tähän asti ei ole tarvinnut. Viime vuosikymmenten liikennelupajärjestelmä (l. de facto yksinoikeusjärjestelmä) takasi liikennöitsijöille melko vakaat tulot ja kun kauko- ja vakiovuoroliikenteen matkustajamäärät eivät ilmeisesti ole ainakaan kasvaneet, joten juoksevien kulujen ja kaluston uusimisen kulut taisivat olla ne liiketoiminnan määräävät kulut, johon lippujen hinnat piti sovittaa aiempien vuosien kokemusten perusteella arvioidun matkustajamäärän mukaan.

2) Alalla ei ylipäänsä ole vaikuttanut viime vuosina olleen minkäänlaista posittivista henkeä ennen Onnibussin tuloa markkinoille. Vai mistä kertovat tälläiset kommentit, jonka suuntaisia ovat viime vuosina erityisesti bussiliikennöitsijät runsaasti toistaneet:"Toisin kuin lentoliikenne, linja-autoliikenne ei ole ollut kasvava ala." tai "Linja-autoliikenne on Suomessa auringonlaskun ala." Voittaja-asenteesta? No ei. Tappiomielialasta? Kenties...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Expressbusin tulevaisuus

Minusta tuntuu, että monopolissa tai rajoitetussa kilpailussa eläneet firmat eivät oikein ymmärrä rajakustannuksen käsitettä: Jos firma X liikennöi busseilla väliä Helsinki-Tampere-Helsinki, ja lipun normaalihinta on 20 euroa (Matkahuollon haun perusteella normaalihinta näyttää olevan 27 euroa) ja autossa on 20 matkustajaa koko matkan ajan. Vuoron bruttotulot ovat 20*20 eur = 400 euroa, mikä saattaa tehdä vuorosta kannattavan.

Oletetaan että tuo 20 euroa on sellainen lipunhinta, jolla kyytiin saa ns. pakkokäyttäjät. Jos liikennöitsijä haluaisi 10-20 lisämatkustajaa kyytiin, pitäisi lipun hinnan olla selvästi tuota 20 euroa halvempi, jotta nimenomaan autolla kulkevia saataisiin houkuteltua kyytiin. Bussin kapasiteetti on noin 45-60 istumapaikkaa.

Mä luulen, että ongelma on nyt siinä, että keskiverto liikennöitsijä kuvittelee, että noille 25-40 tyhjälle istumapaikalle lipun myyminen 5 eurolla olisi "raskaasti tappiollista, kun nyt lipunhinta on 20 euroa". Kun ei ymmärretä sitä, että bussin ajaminen tyhjänäkin välillä Helsinki-Tampere maksaa melkein saman kuin sen ajaminen täytenä, joten bussi kannattaisi houkutella täyteen vaikka 1 euron voitolla viimeisestä paikasta.

Jos 1 euro lisää omaan pussiin = 1 euro vähemmän rahaa kilpailijan pussiin.

Miksikö epäilen, etteivät liikennöitsijät osaisi laskea marginaalikustannuksia: 1) Tähän asti ei ole tarvinnut. Viime vuosikymmenten liikennelupajärjestelmä (l. de facto yksinoikeusjärjestelmä) takasi liikennöitsijöille melko vakaat tulot ja kun kauko- ja vakiovuoroliikenteen matkustajamäärät eivät ilmeisesti ole ainakaan kasvaneet, joten juoksevien kulujen ja kaluston uusimisen kulut taisivat olla ne liiketoiminnan määräävät kulut, johon lippujen hinnat piti sovittaa aiempien vuosien kokemusten perusteella arvioidun matkustajamäärän mukaan.

2) Alalla ei ylipäänsä ole vaikuttanut viime vuosina olleen minkäänlaista posittivista henkeä ennen Onnibussin tuloa markkinoille. Vai mistä kertovat tälläiset kommentit, jonka suuntaisia ovat viime vuosina erityisesti bussiliikennöitsijät runsaasti toistaneet:"Toisin kuin lentoliikenne, linja-autoliikenne ei ole ollut kasvava ala." tai "Linja-autoliikenne on Suomessa auringonlaskun ala." Voittaja-asenteesta? No ei. Tappiomielialasta? Kenties...

Homma menisi noin, jos hinnoittelulla ei olisi ohjausvaikutusta. Maailma ei kuitenkaan ratkea pelkällä rajakustannusanalyysillä eikä muutenkaan pelkällä kustannusten optimoinnilla, vaan tuottopuoli pitää sekin ottaa huomioon.

Jos bussifirma X säännöllisesti dumppaisi jäljellä olevat jakkarat, edessä olisi hyvin nopeasti hintaeroosio. Osa niistä 20 euron vakimatkustajista siirtyisi hyökkäämään laiturille halpaehdoilla silläkin riskillä, että joskus jää kyydistä. Jonain päivänä keskihinta olisikin enää vaikkapa 15 euroa 20:n sijaan, jolloin pitää jostain saada se 100 euroa korvatuksi. Pitää saada myydyksi vitosen lippuja esimerkiksi 20 kappaletta. Jos se ei onnistu, halpalippujärjestemään siirtyminen tuottaa negatiivisen rajahyödyn.

Tästähän on esimerkkinä vaikkapa Finnairin takavuosien stand by -hinnoittelu alle 26-vuotiaille. Kun muutama kuukausi oli kulunut, ei juuri kukaan alle 26-vuotias enää halunnut kulkea muilla kuin stand by -lipuilla. Homma haudattiin aika nopeasti.
 
EB:n imago on oikeasti vähän niin sun näin. Joku kulahtanut tähti kuten Pelle Miljoona (saivat varmaan halvalla) hokemassa telkussa, että "siististi cool" ei ainakaan minua hetkauta suuntaan eikä toiseen. Ei ainakaan luo mielikuvaa jostain dynaamisesta ja muuntautumiskykyisestä firmasta.
 
Vs: Expressbusin tulevaisuus

Homma menisi noin, jos hinnoittelulla ei olisi ohjausvaikutusta. Maailma ei kuitenkaan ratkea pelkällä rajakustannusanalyysillä eikä muutenkaan pelkällä kustannusten optimoinnilla, vaan tuottopuoli pitää sekin ottaa huomioon.

Jos bussifirma X säännöllisesti dumppaisi jäljellä olevat jakkarat, edessä olisi hyvin nopeasti hintaeroosio. Osa niistä 20 euron vakimatkustajista siirtyisi hyökkäämään laiturille halpaehdoilla silläkin riskillä, että joskus jää kyydistä. Jonain päivänä keskihinta olisikin enää vaikkapa 15 euroa 20:n sijaan, jolloin pitää jostain saada se 100 euroa korvatuksi. Pitää saada myydyksi vitosen lippuja esimerkiksi 20 kappaletta. Jos se ei onnistu, halpalippujärjestemään siirtyminen tuottaa negatiivisen rajahyödyn.

Tästähän on esimerkkinä vaikkapa Finnairin takavuosien stand by -hinnoittelu alle 26-vuotiaille. Kun muutama kuukausi oli kulunut, ei juuri kukaan alle 26-vuotias enää halunnut kulkea muilla kuin stand by -lipuilla. Homma haudattiin aika nopeasti.

Tämä on tosiaan ilmeinen riski, jos tuota rajakustannushinnoittelumallia lähdetään toteuttamaan liian jäykästi. Kuitenkin dynaamisella hinnoittelulla näköjään saadaan tehtyä kannattavaa liiketoimintaa siinä missä kiinteillä hinnoillakin, toimiva hinnoittelumalli vaan sitten lienee jokin muu kuin tuollainen lähtöpäivää kohti tasaisesti laskeva. Mutta ei tämä minusta riitä todistamaan vääräksi sitä perusajatusta, että kilpailuilla markkinoilla muuten tyhjäksi jäävä paikka on minimikatteellakin myytynä aina euro kilpailijan taskusta omaan taskuun.

Eri matkustajaryhmillä lienee myös hyvin erilainen hintajoustokäyttäytyminen. 18-26-vuotiaiden Suomen sisäisessä liikenteessä tekemistä lentomatkoista lienee huomattava osa vapaa-ajan matkoja esim. opiskelupaikkakunnalta vanhempien luo. Tietysti tuon ikäiset tekevät jonkin verran jo työhön liittyviä kokous- yms. matkoja (työperäisiä matkoja liikennetutkimusten kielellä). Bussimatkustajissa taas kuvittelisin olevan enemmän säännöllisesti matkustavia, jotka joka tapauksessa hankkivat lipun, jos se ei ole kohtuuttoman kallis autoiluun nähden.
 
Yksi syy EB:n jäämiselle taka-alalle on varmaan se, että nettiliput ostetaan Matkahuollon nettisivuilta ja tätä myöten MH on noussut enemmän julkisuuteen. Kahden brändin ylläpitäminen ei varmaankaan ole järkevää.
 
Yksi syy EB:n jäämiselle taka-alalle on varmaan se, että nettiliput ostetaan Matkahuollon nettisivuilta ja tätä myöten MH on noussut enemmän julkisuuteen. Kahden brändin ylläpitäminen ei varmaankaan ole järkevää.

Koko järjestelmän (myyntikanavat, tuotteistaminen, markkinointi) paketoimiseen tarvittaisiin osaava tiimi. En tiedä, mutta epäilen, että EB:n markkinoinnissa ei ole mitään suurempia visioita, joita suunniteltaisiin pitkällä aikavälillä. Silloin tällöin istutaan alas liikennöitsijöiden kesken ja yritetään saada kaikille sopiva päätös aikaan (Tarkan Tiketistä ei kait saatu sitäkään, kun autoissa on teipattu eri alkaen hinnat).

Pohjolan Liikenne on ilmeisesti poistumassa EB:sta kokonaan, mahtaisikohan sillä olla jokin herättävä vaikutus vai jatketaanko edelleen kohti auringonlaskua?
 
EB:n Youtube kanavalle ilmestynyt iso läjä uusia mainosvideoita, ExpressBus BussinessClass otsikolla ovat, ei kuitenkaan taida tarkoittaa mitään todellista, kuten muutosta palveluntasossa tai muuta vaan samoja jo tiedettyjä juttuja. Yritystä löytyy, mutta kuinka pitkälle se vie niin...

Tuntuu Businessclass-termin väärinkäytöltä. Minusta tuosta voi rivien välistä lukea seuraavasti: "Meidän autoissa on enemmän jalka- ja tavaratilaa kuin OnniBusin Astromegoissa". Yhtään kalustokuvaahan ei missään näkynyt.
 
On ihan hyvä, että joku lähtee jonkinlaisella luxus-konseptillakin liikkeelle - vaikka no, ehkei keskimääräinen EB-auto nyt niin kauhean luxus ole. EB kun ei tule koskaan pärjäämään pelkillä halpalipuilla paljon kustannustehokkaampia Astromegoja vastaan. Idea on hyvä: isketään sinne, missä OB ei ole vahva (matkustusmukavuus, lentokentät, satamat, lapset, lemmikit).

Keinot ovat kuitenkin aika laimeat: EB:n keihäänkärkenä markkinoinnissa näyttää olevan netisivut, eikä minusta tuo etusivun banneri ole kauhean vakuuttava. "Klikkaa tästä, valitse paras BusinessClass-video ja voita bussi päiväksi!" Kuinkahan moni edes tietää, että ExpressBusilla on omat sivut? Ei tuosta bannerista edes oikein käy selville BusinessClassin idea.

Eiköhän nykyajan Internet-markkinoinnissa suurin vaikutus ole kuitenkin sosiaalisella medialla: Facebook ja Instagram. OnniBusilla on Facebookissa 62 292 tykkääjää ja Instagramissa 942 seuraajaa. ExpresssBusilla vastaavat luvut 2 170 ja 188.

Kovin on laimeaa yhä.
 
Tuntuu Businessclass-termin väärinkäytöltä. Minusta tuosta voi rivien välistä lukea seuraavasti: "Meidän autoissa on enemmän jalka- ja tavaratilaa kuin OnniBusin Astromegoissa". Yhtään kalustokuvaahan ei missään näkynyt.
No kyllähän nuo OB:n Astromegat ovat jalkatiloiltaan yms. tilaratkaisuiltaan lähinnä karjankuljetusluokkaa, ei taida halpalentoyhtiöiltäkään ilmassa löytyä yhtä ahtaita matkustustiloja, ei ainakaan Ryan Airilta, jota takavuosina tuli käytettyä reittiliikennematkailuun varsin usein...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös