ExpressBusin tulevaisuus

Kerrotko enemmän tuosta kustannustehokkuudesta? Mutua vai perustuuko tarkempaankin laskelmaan?

Asian toteaminen ei tarvitse kauhean hienostuneita laskelmia. Kaluston pääomakustannukset ovat tyypillisesti alle 10% linja-autoliikenteen kokonaiskustannuksista. 2-kerrosbussi maksaa melkein tuplasti 1-kerrosbussiin verrattuna, mutta sillä saadaan kuljetettua melkein samoilla muuttuvilla kustannuksilla melkein tuplasti matkustajia. Isoin ero muuttuvissa kustannuksissa taitaa olla 2-kerrosbussien isojen matkustajamäärien vaatimat erilliset lastaajat Kampissa. Muuttuvien kustannusten osuus kokonaiskustannuksista taas on tyypillisesti 70 - 80% luokkaa.
 
No kyllähän nuo OB:n Astromegat ovat jalkatiloiltaan yms. tilaratkaisuiltaan lähinnä karjankuljetusluokkaa, ei taida halpalentoyhtiöiltäkään ilmassa löytyä yhtä ahtaita matkustustiloja, ei ainakaan Ryan Airilta, jota takavuosina tuli käytettyä reittiliikennematkailuun varsin usein...

Tämä voi olla OB:n kompastuskivi, kun talous taas joskus lähtee nousuun. Jos ja kun firman profiili on halpamatkustusta toimittava karjavaunu, sellaisen kysyntä nousukausien aikaan voi hyvinkin leikkaantua. Leikkaantuminen voi olla yllättävän nopeaa, koska kuluttajamarkkina on vaikeasti ennustettava ja nettiaikaan aika nopeakäänteinen.

Tilanteenhan voi yrittää pelastaa bisnesluokan sijaan ensimmäisellä luokalla: Otetaan Astromegan peräpäästä penkit pois ja rakennetaan sijaan sikaosasto nahkasohvilla ja konjakkikaapilla.
 
Asian toteaminen ei tarvitse kauhean hienostuneita laskelmia. Kaluston pääomakustannukset ovat tyypillisesti alle 10% linja-autoliikenteen kokonaiskustannuksista. 2-kerrosbussi maksaa melkein tuplasti 1-kerrosbussiin verrattuna, mutta sillä saadaan kuljetettua melkein samoilla muuttuvilla kustannuksilla melkein tuplasti matkustajia. Isoin ero muuttuvissa kustannuksissa taitaa olla 2-kerrosbussien isojen matkustajamäärien vaatimat erilliset lastaajat Kampissa. Muuttuvien kustannusten osuus kokonaiskustannuksista taas on tyypillisesti 70 - 80% luokkaa.

Jos asia olisi noin yksinkertainen niin juurikaan mitään muuta kalustotyyppiä, kuin kaksikerrosbussia, ei käytettäisi maailmalla kaupunkien välisessä liikenteessä. Vaan taitaapa olla tuloissa ja menoissa melkoisen monta muuttujaa. Mutta se siitä - jokainen huomoikoon ne omissa liikenteissään omilla tavoillaan.
 
Tämä voi olla OB:n kompastuskivi, kun talous taas joskus lähtee nousuun. Jos ja kun firman profiili on halpamatkustusta toimittava karjavaunu, sellaisen kysyntä nousukausien aikaan voi hyvinkin leikkaantua. Leikkaantuminen voi olla yllättävän nopeaa, koska kuluttajamarkkina on vaikeasti ennustettava ja nettiaikaan aika nopeakäänteinen.

Tutkimuksissahan me kyllä vastaamme, että pitää olla laatua, mutta siellä kaupan broilerisuikalehyllyn luona tai bussilippunettikaupassa valitsemme kuitenkin edullisimman vaihtoehdon – tai niin moni valitsee, ettei meidän pienessä Suomessamme oikein ole kysyntää muulle.

Jos asia olisi noin yksinkertainen niin juurikaan mitään muuta kalustotyyppiä, kuin kaksikerrosbussia, ei käytettäisi maailmalla kaupunkien välisessä liikenteessä. Vaan taitaapa olla tuloissa ja menoissa melkoisen monta muuttujaa. Mutta se siitä - jokainen huomoikoon ne omissa liikenteissään omilla tavoillaan.

Riippuu liiketoimintamallista. OB hinnoittelee lippunsa niin, että se suuri auto myös saadaan täyteen. Perinteisellä konseptilla staattisten, korkeiden hintojen maailmassa ei olisi tietenkään järkevää investoida kalliimpaan kalustoon, kun pienempikin kalusto kulkee puolityhjänä.
 
Jos asia olisi noin yksinkertainen niin juurikaan mitään muuta kalustotyyppiä, kuin kaksikerrosbussia, ei käytettäisi maailmalla kaupunkien välisessä liikenteessä. Vaan taitaapa olla tuloissa ja menoissa melkoisen monta muuttujaa. Mutta se siitä - jokainen huomoikoon ne omissa liikenteissään omilla tavoillaan.

Itse auton kustannusrakenne on näinkin yksinkertainen. Mutta nämä muut muuttujat tulevat sitten liiketoimintakonseptista. Jos kaksikerrosbussin hyödyt halutaan realisoida, niin matkustajia pitäisi olla koko lailla säännöllisesti kyydissä enemmän kuin mitä tavalliseen yksikerrosbussiin sopii. Tämä vaatimus on aika vaikeasti täytettävissä, jos liikennöitsijä pyrkii verkostossa kattavuuteen ja tiheään vuoroväliin. Ja maailmalla taas henkilöstökustannukset ovat yleensä Suomea pienempiä, ihan Euroopassakin.

Mutta voi asiassa olla myös muutoshitautta, sillä henkilöstökustannukset ovat nousseet muita kustannuksia nopeammin huomaamattomasti pitkällä aikavälillä. Ei tarvitse mennä kuin parikymmentä vuotta ajassa taaksepäin, niin tilanne oli vielä aivan toinen. Ala on siis huomaamattaan ajautunut kustannuskriisiin, joka on kartellin takia näyttäytynyt lähinnä siinä, että koko kaukoliikenne on hinnoitellut itseään vähän kerrallaan ulos markkinoilta. Paikallisliikenteessä on etsitty ja kokeiltu uudenlaista kalustoa aivan toisella tavalla. On luultavaa, että nyt kun hintakilpailu on tullut alalle, niin lähitulevaisuudessa aletaan näkemään nykyistä isompaa kalustoa muillakin toimijoilla kuin Onnibussilla.
 
Tämä voi olla OB:n kompastuskivi, kun talous taas joskus lähtee nousuun. Jos ja kun firman profiili on halpamatkustusta toimittava karjavaunu, sellaisen kysyntä nousukausien aikaan voi hyvinkin leikkaantua. Leikkaantuminen voi olla yllättävän nopeaa, koska kuluttajamarkkina on vaikeasti ennustettava ja nettiaikaan aika nopeakäänteinen.

Tilanteenhan voi yrittää pelastaa bisnesluokan sijaan ensimmäisellä luokalla: Otetaan Astromegan peräpäästä penkit pois ja rakennetaan sijaan sikaosasto nahkasohvilla ja konjakkikaapilla.

Maailmallahan MegaBusilla on ihan omaa kalustoa parempaan matkustamiseen, MegaBus Gold. Jos Suomessa on moiselle kysyntää, niin kyllähän tuollaisia tännekin saadaan.

Puhumattakaan Altanoista, joita OB:lle on nyt tullut. En tiedä, miten täyteen jakkaroita ne on sullottu, kun en ole kyydissä ollut, mutta matkatavaratilaa niissä sitten onkin ihan eri tavalla kuin Astromegassa. Lisäksi koska niitä kerran on hankittu, on OB:llä sellaisia linjoja, joille Astromega on turhan suuri kapasiteetiltaan. Lisäksi voisin kuvitella että Altano on esim. noille hiihtokeskusvuoroille aika passeli kulkuväline, muun muassa mainitusta matkatavarasyystä.
 
Maailmallahan MegaBusilla on ihan omaa kalustoa parempaan matkustamiseen, MegaBus Gold. Jos Suomessa on moiselle kysyntää, niin kyllähän tuollaisia tännekin saadaan.

Puhumattakaan Altanoista, joita OB:lle on nyt tullut. En tiedä, miten täyteen jakkaroita ne on sullottu, kun en ole kyydissä ollut, mutta matkatavaratilaa niissä sitten onkin ihan eri tavalla kuin Astromegassa. Lisäksi koska niitä kerran on hankittu, on OB:llä sellaisia linjoja, joille Astromega on turhan suuri kapasiteetiltaan. Lisäksi voisin kuvitella että Altano on esim. noille hiihtokeskusvuoroille aika passeli kulkuväline, muun muassa mainitusta matkatavarasyystä.

Esim. Scania Interlinkkiin mahtuu max. 71 matkustajaa. Astomegassa on 89 paikkaa. Epäilen, että onko noi 18 lisäpaikkaa kalliimman hankintahinnan väärtejä. Toki tommosen kaksikerrosvehkeen imago on hienompi kuin tavallisen bussin ja sinne mahtuu pyörätuoleja mukaan (joka tuskin kuitenkaan liiketaloudellisesti on mikään merkittävä palvelu).
 
18 paikkaa on kuitenkin neljännes lisää kapasiteettia. Kyllä se kannattaa, kunhan vaan sen kapasiteetin saa myytyä.
 
ExpressBus.fi:ssä pääsee lukemaan EB:n asiakaslehti Expressiä. Tuoreimman numeron 1/2016 sivulla 7 mainostetaan, kuinka EB:llä pääsee Turusta Helsinkiin vain 25 eurolla. En ennusta kovin valoisaa tulevaisuutta, jos tuota pidetään mainostamisen arvoisena hintatasona...
 
LAL:n tj Mika Mäkilä kertoi tänään SLHS:n syyskokouksessa, että EB-brändi siirtyy vuoden vaihtuessa Nuolibussit ry:lle. Sen takana ovat hänen mukaansa Länsilinjat, Paunu, Pekola ja Vainio.
 
LAL:n tj Mika Mäkilä kertoi tänään SLHS:n syyskokouksessa, että EB-brändi siirtyy vuoden vaihtuessa Nuolibussit ry:lle. Sen takana ovat hänen mukaansa Länsilinjat, Paunu, Pekola ja Vainio.

Koko yhdistyksellä ei löydy mitään nettisivuja vaikka vuodenvaihteeseen on reilu kuukausi. Myöskään en löytänyt muualtakaan informaatiota asiasta. Irrottuukohan nettimyynti omaksi järjestelmäksi vai jatkaako vielä Matkahuollon järjestelmällä?
 
Olisiko Expressbus brändinä häviämässä? Vainion sivuilta on viime viikon jälkeen poistunut kaikki Expressbussiin viittaava, aiemmin taustakuvassakin oli logo. Paunun sivuilla mielestäni on kevennetty ja Länsilinjojen etusivulta Expressbussin takaa on linkki Expressbussin sivuille poistettu. Pekolalla ei taida olla tapahtunut vielä muutoksia. Taitaa olla saattohoito menossa?
 
EB:n Facebook-sivuilla yhteenliittymän edustaja kertoo, että "ExpressBus on ja pysyy myös tulevaisuudessa. Vainion liikenne sen sijaan on näillä näkymin irtaantumassa yhteenliittymästä. Asiasta tiedotetaan tarkemmin myöhemmin."
 
EB:n Facebook-sivuilla yhteenliittymän edustaja kertoo, että "ExpressBus on ja pysyy myös tulevaisuudessa. Vainion liikenne sen sijaan on näillä näkymin irtaantumassa yhteenliittymästä. Asiasta tiedotetaan tarkemmin myöhemmin."

Taitaa jatkossa liikenteestä 75% keskittyä Helsingin ja Tampereen välille, eli ei voi kovin valtakunnallisesta yhteenliittymästä puhua. En usko että näin pienenä ilman uusia jäseniä tulee kauaa jatkumaan.
 
Takaisin
Ylös