Pohjolan Liikenteen pikavuoroliikenne

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Vuodenvaihteeksi anottavien Helsinki - Kotka ja Helsinki - Hamina -lakkautusten vastapainoksi Pohjolan Liikenne on tekemässä kokonaan uutta päänavausta pikavuoroliikenteeseen: Helsinki - Kajaani -välille tulee yksi päiväpikavuoro molempiin suuntiin (yöliikenteessä PL:llä onkin sillä välillä jo vuoropari). Uutta reittiliikennelupaa haetaan osuudelle Helsinki - Kuopio. Osuudella Kuopio - Kajaani vuoro jatkuisi nykyisten PL:n vuorojen jatkeena.

Menomatka Helsingistä ei menisi Lahden kautta ja Helsingistä 11.00 lähdettäessä Kuopiossa ollaan perillä jo 16.05. Paluuvuoro Kuopiosta lähtee 15.15 ja käy Lahden rautatieasemalla, minkä vuoksi se saapuu Helsinkiin "vasta" 20.35.

Samalla myös noita mainittuja yöpikavuoroja nopeutetaan toiseen suuntaan 15 min ja toiseen suuntaan 45 min.
 
Vuodenvaihteeksi anottavien Helsinki - Kotka ja Helsinki - Hamina -lakkautusten vastapainoksi Pohjolan Liikenne on tekemässä kokonaan uutta päänavausta pikavuoroliikenteeseen: Helsinki - Kajaani -välille tulee yksi päiväpikavuoro molempiin suuntiin (yöliikenteessä PL:llä onkin sillä välillä jo vuoropari). Uutta reittiliikennelupaa haetaan osuudelle Helsinki - Kuopio. Osuudella Kuopio - Kajaani vuoro jatkuisi nykyisten PL:n vuorojen jatkeena.

Menomatka Helsingistä ei menisi Lahden kautta ja Helsingistä 11.00 lähdettäessä Kuopiossa ollaan perillä jo 16.05. Paluuvuoro Kuopiosta lähtee 15.15 ja käy Lahden rautatieasemalla, minkä vuoksi se saapuu Helsinkiin "vasta" 20.35.

Samalla myös noita mainittuja yöpikavuoroja nopeutetaan toiseen suuntaan 15 min ja toiseen suuntaan 45 min.

En usko, että tuolla päivävuorolla on kysyntää, sillä VR:n verkkokaupassa aikuisen ennakkolippu maksaa 20€, mikä on jopa halvempi kuin Pohjolan Liikenteen bussiennakkolippu Kajaaniin. Yöbussi sentään kerää matkustajat, joiden täytyy olla heti aamusta Kajaanissa, mutta mikä olisi päivävuoron asiakaskunta? Lisäksi ei saa unohtaa FlyBe:ä, joka tarjoaa Kajaanin-lentoja nyt jo alle neljän kympin, mikä ei ole kauheasti kalliimpi kuin juna/bussi, mutta matka-aika on vain tunti.
 
En usko, että tuolla päivävuorolla on kysyntää, sillä VR:n verkkokaupassa aikuisen ennakkolippu maksaa 20€, mikä on jopa halvempi kuin Pohjolan Liikenteen bussiennakkolippu Kajaaniin. Yöbussi sentään kerää matkustajat, joiden täytyy olla heti aamusta Kajaanissa, mutta mikä olisi päivävuoron asiakaskunta? Lisäksi ei saa unohtaa FlyBe:ä, joka tarjoaa Kajaanin-lentoja nyt jo alle neljän kympin, mikä ei ole kauheasti kalliimpi kuin juna/bussi, mutta matka-aika on vain tunti.

Paljonko on lentoaika esimerkiksi Heinolan lentokentältä Iisalmen lentokentälle?
 
Menomatka Helsingistä ei menisi Lahden kautta ja Helsingistä 11.00 lähdettäessä Kuopiossa ollaan perillä jo 16.05. Paluuvuoro Kuopiosta lähtee 15.15 ja käy Lahden rautatieasemalla, minkä vuoksi se saapuu Helsinkiin "vasta" 20.35.
Helsinki - Kuopio -suunnassa aikataulu on melko lailla kuin saman konsernin liikennöimällä junalla IC73 (Helsinki 11.12 - Kuopio 15.30). Onko juuri tuohon kellonaikaan kysyntää tuolla välillä? Sen sijaan sekä kolmeen tuntiin ennen junan IC73 lähtöä että kolmeen tuntiin junan IC73 lähdön jälkeen ei lähde yhtään junaa Helsingistä Kuopioon. Olisiko tuo uusi pikavuoro voinut olla jopa junalähtöjen välissä liikennöivä täydentävä vuoro...?
 
En usko, että tuolla päivävuorolla on kysyntää, sillä VR:n verkkokaupassa aikuisen ennakkolippu maksaa 20€, mikä on jopa halvempi kuin Pohjolan Liikenteen bussiennakkolippu Kajaaniin.

Läheskään kaikki eivät tiedä menojaan niin tarkkaan ennakkoon, että voisivat hyödyntää halvimpia ennakkolippuja. Jos haluaisi esim. matkustaa huomenna Helsinki - Kuopio, niin junamatkan hinta olisi n. 70 euroa (+- 5 euroa junasta riippuen). Pohjolan Liikenteen omasta verkkokaupasta bussilippu samalle välille on n. 30 euroa. Kyllä tuolla hintaerolla matkustajia saa bussiinkin.
 
Läheskään kaikki eivät tiedä menojaan niin tarkkaan ennakkoon, että voisivat hyödyntää halvimpia ennakkolippuja. Jos haluaisi esim. matkustaa huomenna Helsinki - Kuopio, niin junamatkan hinta olisi n. 70 euroa (+- 5 euroa junasta riippuen). Pohjolan Liikenteen omasta verkkokaupasta bussilippu samalle välille on n. 30 euroa. Kyllä tuolla hintaerolla matkustajia saa bussiinkin.
Tuokin on osaltaan totta, että on sellaisia ihmisiä, jota ostavat lipun minuuttia ennen bussin/junan/koneen lähtöä... Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, saavuttaako kyseinen päivävuoro suosiota kansan keskuudessa.
 
Nyt Pohjolan Liikenne onkin vielä jättänyt muutoksen tuohon Helsinki - Kajaani -päiväpikavuoroparin hakemukseen. Muutos on, että molemmissa suunnissa ajettaisiin Helsinki - Vantaan lentoaseman kautta. Muutoksen vuoksi lähtöaikoja Helsingistä ja Kuopiosta oltaisiin aikaistamassa 15 minuutilla.
 
Nyt Pohjolan Liikenne onkin vielä jättänyt muutoksen tuohon Helsinki - Kajaani -päiväpikavuoroparin hakemukseen. Muutos on, että molemmissa suunnissa ajettaisiin Helsinki - Vantaan lentoaseman kautta. Muutoksen vuoksi lähtöaikoja Helsingistä ja Kuopiosta oltaisiin aikaistamassa 15 minuutilla.

Rupee olemaan varkaudessakin yhden aikaan yöllä ruuhkaa kun on onnibussia, pohjolan liikennettä ja kuopion liikennettä yhtä aikaa pihassa..
 
Paljonko on päivittäistä matkustuskysyntää esimerkiksi Heinolan ja Iisalmen välillä?

Oleellista on, että Hki-Kajaani-vuorolla todennäköisesti aivan marginaalinen osa matkustajista matkustaa välin Helsinki-Kajaani, toisin kuin välilaskuttomalla lentovuorolla Helsinki-Kajaani. Siksi vertailu lennon ja bussimatkan välillä menee päin Karjalan vai pitäisikö sanoa Kainuun mäntyä.

Esitetty analyysi on suunnilleen yhtä syvällinen kuin ennuste, että HSL:n runkolinjaa 550 ei kukaan tule käyttämään, koska Westendinaseman ja Itäkeskuksen välillä on parempiakin yhteyksiä.
 
Pohjolan Liikenne ei kelpuuta enää vuodenvaihteen jälkeen muiden yhtiöiden vaihto- ja menopaluulippuja muutamia poikkeuksia lukuunottamatta http://www.pohjolanliikenne.fi/fi/index/ajankohtaista/news_166.html

Em. uutinen taitaa olla kuolinisku Expressbusseille. Toivottavasti Onniexpressistä saataisiin Suomessa maanlaajuinen vaihtoehto (esim. siihen liittyisivät Vainio, Savonlinja konserni ja/tai Koiviston auto konserni) vaikka ei Onnibussissa tai Expressbussissa ole mitään vikaa.
 
Em. uutinen taitaa olla kuolinisku Expressbusseille. Toivottavasti Onniexpressistä saataisiin Suomessa maanlaajuinen vaihtoehto (esim. siihen liittyisivät Vainio, Savonlinja konserni ja/tai Koiviston auto konserni) vaikka ei Onnibussissa tai Expressbussissa ole mitään vikaa.
Tai sitten ei todellakaan ole. Esim jatkossa EB:n aikatauluhausta löytyy vain Vainion vuorot Helsinki-Turku ja Savonlinja-yhtiöiden vuorot Helsinki-Porvoo/Kotka yms.

Vaikka EB on vanha (mutta tunnettu) tuotemerkki, sille on todella sijansa. Uusien tuotemerkkien kanssa kestää todennäköisesti monien vuosien kompurointi. Toiveesi OnniExpressin Suomen valloituksesta ovat kieltämättä erikoisia, miksi siihen edes lähtisivät sellaiset yritykset, joilla on jo tärkeämpi markkinakoneisto. Kyllä tuo OE jää todennäköisesti hyvin marginaali-ilmiöksi... sitähän tämä 8-tien lopetus ja 1-tien "myyminen" kertoo alaa sivusta seuraavalle.

Marginaali-ilmiöstä ei kasveta valtakunnalliseksi merkittäväksi tekijäksi ihan noin vain. Uskon ja toivon että nämä Savonlinjalle menneet Kuopion suunnan vuorot ovat ensi vuonna viimeistään osa ExpressBus-ketjua.
 
Takaisin
Ylös