Pohjolan Liikenteen pikavuoroliikenne

Em. uutinen taitaa olla kuolinisku Expressbusseille. Toivottavasti Onniexpressistä saataisiin Suomessa maanlaajuinen vaihtoehto (esim. siihen liittyisivät Vainio, Savonlinja konserni ja/tai Koiviston auto konserni) vaikka ei Onnibussissa tai Expressbussissa ole mitään vikaa.

Eipä tuo suoraan Expressbussiin liity. Matkahuollon lipunmyyntiin tietty liittyy niin että jos asiakkaalle myydään yksi lippu matkalle jossa on vaihto Pohjolan Liikenteen autoon niin ensimmäisessä autossa tehty vaihtolippu ei enää kelpaa vaihtoyhteydessä. Lieneekö merkkejä alan tulevaisuudesta että jokainen yhtiö/yhteenliittymä hoitaa vain omat yhteytensä ja yhteistyöstä on turha haaveilla.
 
Pohjolan Liikenne ei kelpuuta enää vuodenvaihteen jälkeen muiden yhtiöiden vaihto- ja menopaluulippuja muutamia poikkeuksia lukuunottamatta http://www.pohjolanliikenne.fi/fi/index/ajankohtaista/news_166.html
Jo nyt Pohjolan Liikenne myy lippuja omiin vuoroihinsa halvemmalla omassa verkkokaupassaan kuin Matkahuollon lipunmyyntikanavassa. Täydellinen irtautuminen taitaa olla suunnitelmissa. Kauanko menee, että nähdään junatarjonnan tarkoituksellista heikentämistä busseihin tukeutuen? (Jaa niin, Helsinki-Turku-välin lauantaitarjonta...)
 
Jo nyt Pohjolan Liikenne myy lippuja omiin vuoroihinsa halvemmalla omassa verkkokaupassaan kuin Matkahuollon lipunmyyntikanavassa. Täydellinen irtautuminen taitaa olla suunnitelmissa. Kauanko menee, että nähdään junatarjonnan tarkoituksellista heikentämistä busseihin tukeutuen? (Jaa niin, Helsinki-Turku-välin lauantaitarjonta...)

Kannattaa lukea VR:n henkilöliikenteen strategiapaperi VRLeaksista vuosille 2013-2015, siitä tuo asia löytyy hyvin helposti. Paperinippu löytyy tuosta:
https://vrleaks.files.wordpress.com/2013/06/heo2013.pdf
 
Eipä tuo suoraan Expressbussiin liity. Matkahuollon lipunmyyntiin tietty liittyy niin että jos asiakkaalle myydään yksi lippu matkalle jossa on vaihto Pohjolan Liikenteen autoon niin ensimmäisessä autossa tehty vaihtolippu ei enää kelpaa vaihtoyhteydessä. Lieneekö merkkejä alan tulevaisuudesta että jokainen yhtiö/yhteenliittymä hoitaa vain omat yhteytensä ja yhteistyöstä on turha haaveilla.

Tosiaan tämän voisi tulkita vain asiakkaiden matkaamisen hankaloittamisena. Jos ennen on Kotka–Tampere lipun paluuosa kelvannut myös Paunussa, niin vuodenvaihteesta alkaen ei kelpaa. Eikä myöskään tosiaan mahdolliset Ikaalinen-Lahti suoraan autosta ostettuna. Mutta omaa oksaansa sahaavat. Voi olla, että PL jää hieman yksin. Harmi vaan, että tässä saattaa asiakkaat joutua kokemaan ko konsernin tahtotilan, kun ennen vaihtolippujen clearaus ei ole ollut mikään ongelma.
 
Tai sitten ei todellakaan ole. Esim jatkossa EB:n aikatauluhausta löytyy vain Vainion vuorot Helsinki-Turku ja Savonlinja-yhtiöiden vuorot Helsinki-Porvoo/Kotka yms.
Toiveesi OnniExpressin Suomen valloituksesta ovat kieltämättä erikoisia, miksi siihen edes lähtisivät sellaiset yritykset, joilla on jo tärkeämpi markkinakoneisto. .

Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin minulla ei ole mitään expressbus/ matkahuoltoa vastaan. Ainoa kritiikkinä on kohdistunut kulahtaneeseen mainontaan (viimevuosien mainoskasvo Pelle Miljoona ei ole ollut stara tällä vuosituhannella + slogan (sika)siististi cool huono. Lisäksi matkalippujen hintojen alennuksiin hiljaisilla vuoroilla herättiin liian myöhään. Sen perusteella mitä foorumillamme on kirjoitettu, en itse pidä onnibussin asikaspalveluvistintää kovin laadukkaana, mutta on mielestäni oikea tavoite on kilpaila henkilöautoilijoista; tämä tarkoittaa sitä että esim. 170 km matkan (esim. Helsinki-Turku/Tampere) hinta sellaiseksi, että matkalippu suuntaansa ei maksa 28-37 euroa kuten se maksaa vr:llä tai alentamattomissa expressbusseissa (ja tämä hinta siis yhdeltä matkustajalta, joten kahdelle tulee halvempi matkustaa autolla) vaan n. 10-22 euroa/ suunta riippuen kysynnästä.

Se miksi pelkäsin viestissäni expressbus bändin romahtamista perustuu siihen että 1) pohjolan liikenne ei enää maalaa em. väreihin 2) kun maallikko kerran kokee sen että meno-paluulippu ei kelpaakaan hän ei enää bussia käytä.
 
Se miksi pelkäsin viestissäni expressbus bändin romahtamista perustuu siihen että 1) pohjolan liikenne ei enää maalaa em. väreihin 2) kun maallikko kerran kokee sen että meno-paluulippu ei kelpaakaan hän ei enää bussia käytä.
1) ExpressBus ei ole yhtä kuin Pohjolan Liikenne
2) Maallikoista ylivoimainen valtaosa matkustaa ExpressBuseissa(kin) muilla lipuilla, kuin menopaluulipuilla. Tästä huolimatta ExpressBusissa menopaluulippu ei ole poistumassa tällä tietoa valikoimasta. Pohjolan Liikenne sen sijaan poistuu/poistui ExpressBusin valikoimasta.

Vaikeaako? Ei minusta...
 
1.12.2014. Pohjolan Liikenne edelleen myy, mutta 1.12 jälkeen myydyt eivät kelpaavat ainoastaan heidän omissa autoissa, mikä toivottavasti myös mainitaan lipussa. Marraskuussa myydyt me/pa liput kelpaavat kaikissa vuoroissa vuoden loppuun asti.

Eipä Vainio ole ottanut Pohjolan mp lippua ainakaan kesällä. Ja sitten Pohjola otti pitkän valituksen jälkeen Vainion lipun tämä tapahtui myös kesällä.
 
Eipä Vainio ole ottanut Pohjolan mp lippua ainakaan kesällä. Ja sitten Pohjola otti pitkän valituksen jälkeen Vainion lipun tämä tapahtui myös kesällä.
Mikäli tämä pitää paikkansa, kertonee se jo pinnan alla pidempään muhineesta erimielisyydestä...
 
Väliä kaksikymmentä vuotta matkustaneena tiedän tuon. Mutta vuoden verran on ollut havaittavissa nuivaa suhtautumista toisen firman lippuihin.
Kyseistä pikaliikennettä 1-tiellä itsekin ajaneena tiedän itsekin lippuyhteistyötä olleen juuri menopaluulippujen osalta. Edellinen kommenttini perustui aiemman kirjoittajan kertomukseen "ongelmista" voimassa olevasta yhteistyöstä huolimatta...
 
Pohjolan Liikenne alentaa pikavuorojensa hintoja: PL:n uutinen

Kaikkiin vuoroihin verkkokaupasta myytäviin peruslippuihin sekä millä tahansa lähdöllä kelpaaviin joustaviin lippuihin tulee paluumatkalle 50% alennus, jolloin niiden hinnat alkavat olla ihan kilpailukykyisiä kilpailijoiden hintoihin verrattuna. Myös bussista käteisellä ostettavien lippujen hinnat laskevat.
 
Takaisin
Ylös