Pohjolan Liikenteen pikavuoroliikenne

Helsinki Turku välillä vaihtelee kanssa aika paljon matkustajamäärät. Joskus voi olla jokainen paikka täys ja joskus on viisi matkustajaa. 13 euron lipun olen kerran ostanut neljä tuntia ennen matkaa ja bussissa oli kuusi matkustajaa. Parhaimillaan vitosen lipulla mennyt ja bussi ollut täysi. Hinnat ja täyttöaste vaihtelevat paljon hinnat vitosesta lähes 18 euroon ja lähes tyhjästä siihen että jokainen paikka käytössä. Vainio ajaa melkeen perässä vissiin koska saapuu lähes samaan aikaan aina, ja heilläkin on matkustajia kohtuullisesti ollut mitä olen huomannut. Wifi toiminut minulla hyvin,

Onko eroja matkustajamäärissä huomattavissa Salon kautta kulkevilla pikavuoroilla suoriin expressvuoroihin nähden. Siis muutakuin lähes 30 minuuttia nopeampi ajoaika. Useinhan Expressvuoro ottaa matkalla kiinni sen noin puolituntia aikaisemman Salon kautta kulkevan pikavuoron.
 
Tulee harvemmin mentyä Salon kautta. Viimeksi kun menin oli kyllä matkustajia jonkinverran mutta tarkemmin en pysty sanomaan että kuin moni jäi Saloon jne. Salon kautta kokemukset on pääosin ajalta ennen kilpailun avautumista.
 
Pitää paikkansa matkustin sellaisella linja-autolla Helsinki-Turku välin. Penkit olivat mukavat ja niitä väljästi, kunnon jalkatila varsinkin eteenpäin ja sivusuunnassa siirtämisen jälkeen myös sivulle (ilman sitäkin olisi ollut kohtuullinen) .
Sen sijaan se että wc (joka muuten oli keskiovella eikä takana) oli rikki ei ollut matkustajien mieleen.
Numeroa en valitettavasti kirjoittanyt ylös, mutta oli liila bussi ja muut pohjolan liikenteen tarjoamat palvelut (pistokkeet, ilmastointi, välipala-automaatti, televisiomonitori, wifi) mainiot.

Ite käytän Hki-Turku välillä nykysin ainoastaan Pohjolan Liikenteen autoja ja kehuja pakko antaa juuri WC:stä joka on siisti ja lisäksi ihan käsienpesu vettäkin tulee hanoista. Kertaakaan ei vessa ole ollut rikki. Lippujen hinnatkin hyvät (5-8e) etenkin jos ajattelee isoa jalkatilaa, noita sivuttais suunnassa siirrettäviä penkkejä (joita ei kyllä tarvi kun oma tyttöystävä aina vieressä). Toki vessoja menee rikki millä tahansa firmalla, mutta omat kokemukset siis silkkaa positiivistä. Ainoastaan aikataulusta pitää antaa negatiivistä, sillä annetut ajat eivät ole kertaakaan pitäneet paikkaansa, aina sen 5-10 min myöhässä (yhtäkään kertaa ei ole ajoissa ollut). On se jännä et PL ajaa aikataulun mukaan Turku-Helsinki Express nopeemmin kuin Vainion Express vuorot (Pohjola 2:05, Vainio 2:12), vaikka Pohjolan Liikenne kiertää Uudenmaantien ja Piispanristin kautta, Vainio menee suoraan Hämeentietä motarille. Vainio ollut molemmilla 2 kerralla etuajassa 7-10min. Positiivistä on nähä kuitenkin Pohjolan Liikenteen vuorojen vetävän porukkaa, ei liian täynnä muttei liian tyhjänäkään niin tuskin ovat huonontamassa nykyistä vuorotarjontaa niin ei tarvitse surkeampaan palveluun vaihtaa (iso punainen paholainen).

Tuli vielä sm3:n viesteistä mieleen et juuri noi Express-vuorot on ne hiljaisimmat yleensä ja Salon kautta kulkevissa vuoroissa taas enemmän matkustajia. Express-vuoroihin tosin onkin yleensä vähemmän tarjouslippuja kuin pika-vuoroihin. Yleensä itsellä aika fifty-fifty kummalla menee, nykysin ollut enemmän niin et pikalla Helsinkiin ja Express-vuorolla taas pois sieltä kun tarjoukset sattuu menee niin päin paremmin.
 
Helsinki - Tampere -pikavuorossa oli tänään toinenkin entinen vakiovuoro-OmniExpress, PL 19. Sekin oli maalattu pikavuoroväreihin.
 
Helsinki - Tampere -pikavuorossa oli tänään toinenkin entinen vakiovuoro-OmniExpress, PL 19. Sekin oli maalattu pikavuoroväreihin.



Toisaalta millä tapaa entinen, eikös noilla kuitenkin ajeta joku siivu Lohjalle ja takaisinkin?
 
PL hakee 6.6. alkaen lisäpysähdyksiä Helsinki - Tampere -pikavuoroille: Tampereella käytäisiin linja-autoasemalla rautatieaseman ja Pyynikintorin välillä ja Hämeenlinnassa käytäisiin Eureninkadun pysäkin kautta (molemmissa suunnissa). Lisäpysäkeistä huolimatta matka-aika nopeutuu vähän (ilmeisesti nykyisessä aikataulussa on löysää sen verran). Reittiliikenneluvan muutoshakemus
 
Vähänlaisesti on ollut Helsinki-Tampere -reitillä matkustajia. Muutamaa vuoroa olen havainnoinut (ns. suosittuina aikoina, perjantaisin etelään, sunnuntaisin pohjoiseen), aina vain kourallinen matkustajia. Tänään Helsingistä 18.20 lähdössä 6 matkustajaa, autona 183/KRS-589. Kauankohan mahtaa näin jatkua?

Bussit ovat kuitenkin siistejä ja jalkatilaa löytyy. Liput on saanut aina vitosella, joten hinta-laatu loistavasti kohdallaan. Noin 10-15 minuuttia etuajassa on saapunut.
 
Liput on saanut aina vitosella, joten hinta-laatu loistavasti kohdallaan. Noin 10-15 minuuttia etuajassa on saapunut.
Varmasti myös tappion määrä vuoroa kohden on ollut kohdallaan. Etenkin kun monessa vuorossa ollut henkilökuntaa enemmän kuin asiakkaita. Edes konduktöörien lakko ei näkyny vuorojen kysynnässä, kun taas 3-tiellä perinteiset ExpessBus-talot tuplasivat useamman vuoron ja myös varautuivat tuplaamaan muitakin.

Ei tuntunu auttavan edes, että Tampereelle saatiin pysäkkitolppiin mainospäreet ”Pohjolan Liikenne pikavuorot”. Aiheuttaa oikeastaan sekaannusta, koska nyt noita päreitä ei sitten ole Taysin, Hoitokodin, Perhetukikeskuksen, Tenniskeskuksen eikä Pienkotien pysäkeillä, joista kuiteski ajaa Pohjolan Liikenteen pikavuoro melkein joka päivä.

Aikataulumuutokset ovat kyllä perusteltuja, sillä nyt ei Pyynikintori–Hervanta sopine ajaa 40km/h lujempaa, ettei vaan etuajassa ohita tyhjää pysäkkiä.

Vissiin riippuu kuljettajastaki, että ajetaanko tyhjällä autolla koko reitti väkisin loppuun asti, mutta onhan mm pl #979 näkyny tulevan 000 kilvin jo Nekalan kohdilla vastaan ja seuraavana päivänä yhtä tyhjänä taas asematunnelista 20 min myöhemmin ;)
 
En ymmärrä kyllä miksi ihmiset eivät käytä noita PL vitosen vuoroja Onnibussin sijasta, tilaa on kuitenkin selvästi enempi. Onko sitten niin, että suuri yleisö ei ole tietoisia näistä uusista vuoroista? Eikös ne vasta maaliskuussa alkaneet? Matkahuollon rahtia PL ei kuljeta?
 
En ymmärrä kyllä miksi ihmiset eivät käytä noita PL vitosen vuoroja Onnibussin sijasta, tilaa on kuitenkin selvästi enempi. Onko sitten niin, että suuri yleisö ei ole tietoisia näistä uusista vuoroista? Eikös ne vasta maaliskuussa alkaneet? Matkahuollon rahtia PL ei kuljeta?

Olen tämän tainnut ennenkin täällä sanoa, mutta Pohjolan Liikenne on umpituntematon brändi Tampereella. Tämä voi olla vaikeaa niiden tajuta, joiden lähiympäristössä se on tunnettu. (Koskenee varmaan myös VR:n johtoa.) Eipä ole myöskään ihan hirmuisesti panostettu markkinointiin sen perusteella mitä itsellä on silmiin osunut.

Voi kyllä olla hieman noloa jos PL epäonnistuu totaalisesti Tampere-Helsinki -välillä, joka kuitenkin on emo-VR:n tärkein kaukoliikennereitti. Epäonnistuminen tekisi tyhjäksi strategian, jolla ohjataan köyhät busseihin ja otetaan priimahinta junalipuista. Tosin faktisestihan se strategia lienee jo kuopattu, kun juniin on markkinapaineen vuoksi pakko myydä halpoja lippuja.
 
Epäonnistuminen tekisi tyhjäksi strategian, jolla ohjataan köyhät busseihin ja otetaan priimahinta junalipuista. Tosin faktisestihan se strategia lienee jo kuopattu, kun juniin on markkinapaineen vuoksi pakko myydä halpoja lippuja.

Jos tuo strategia olisi toteutettu, olisi hintaherkät matkustajat saanut ohjattua helposti busseihin laittamalla bussivuorot myyntiin VR:n verkkokaupassa (niin, että esim. Helsinki - Tampere -lippua ostavat olisivat nähneet sekä juna- että bussivuorot). Silloin ei olisi tarvinnut tehdä Pohjolan Liikenteen brändiä tunnetuksi, kun asiakas luulisi koko ajan asioivansa vain VR:n kanssa.

Selvästikin VR nyt kuitenkin varoo lisäämästä bussiliikennettä, joka kilpailisi tosissaan sen omaa junaliikennettä vastaan. Esim. nämä Tampereen vuorot ajavat Hervannan kautta eivätkä nopeinta reittiä Tampereen keskustasta Helsinkiin.
 
Voi kyllä olla hieman noloa jos PL epäonnistuu totaalisesti Tampere-Helsinki -välillä, joka kuitenkin on emo-VR:n tärkein kaukoliikennereitti. Epäonnistuminen tekisi tyhjäksi strategian, jolla ohjataan köyhät busseihin ja otetaan priimahinta junalipuista. Tosin faktisestihan se strategia lienee jo kuopattu, kun juniin on markkinapaineen vuoksi pakko myydä halpoja lippuja.

Tämä kuulostaa aika vaaralliselta strategialta, sillä siinä matkustajat tottuisivat käyttämään bussia ja siirtyisivät helposti toiseen bussiyhtiöön, jos se on esimerkiksi halvempi. Sen sijaan voisi olla ihan järkevää jos vuorot jotka kulkevat silloin kun juna ei kulje, esimerkiksi Helsingistä Turkuun 22.00 ja 23.00, näkyisivät VR:n haussa.
 
Jos tuo strategia olisi toteutettu, olisi hintaherkät matkustajat saanut ohjattua helposti busseihin laittamalla bussivuorot myyntiin VR:n verkkokaupassa (niin, että esim. Helsinki - Tampere -lippua ostavat olisivat nähneet sekä juna- että bussivuorot). Silloin ei olisi tarvinnut tehdä Pohjolan Liikenteen brändiä tunnetuksi, kun asiakas luulisi koko ajan asioivansa vain VR:n kanssa.

Erittäin totta.

Selvästikin VR nyt kuitenkin varoo lisäämästä bussiliikennettä, joka kilpailisi tosissaan sen omaa junaliikennettä vastaan. Esim. nämä Tampereen vuorot ajavat Hervannan kautta eivätkä nopeinta reittiä Tampereen keskustasta Helsinkiin.

Tämä on todennäköistä. Toisaalta laittamalla bussiliput samaan kanavaan junalippujen kanssa VR saattaisi kerätä huomiota sille aspektille, että se hyödyntää raideliikennemonopolia kasvattaakseen markkinaosuuttaan kilpailluilla bussiliikennemarkkinoilla.

Täytyy myös muistaa että Tampere-Helsinki -väli ei ole vielä täysin vapaa vanhoista monopoleista. Ei VR:kään voi täysin vapaasti (vielä) päättää missä ja koska ajaa. Tämä ongelma tosin poistuu pari vuoden sisään.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:07 ----------

Tämä kuulostaa aika vaaralliselta strategialta, sillä siinä matkustajat tottuisivat käyttämään bussia ja siirtyisivät helposti toiseen bussiyhtiöön, jos se on esimerkiksi halvempi. Sen sijaan voisi olla ihan järkevää jos vuorot jotka kulkevat silloin kun juna ei kulje, esimerkiksi Helsingistä Turkuun 22.00 ja 23.00, näkyisivät VR:n haussa.

Niin, tuo strategiahan on ajalta juuri ennen kuin Onnibus tuli ja valloitti. Ajatus lienee ollut että uskottavia uusia pelureita ei tule ja vanhat kilpaillaan nurin hieman alemmilla lippuhinnoilla. Tai ainakin otetaan iso markkinaosuus.

Jos minä olisin juna- ja bussioperaattori, minä laittaisin kaikki lippuni myyntiin samaan kauppaan. Asiakkaalle keskitetty paikka on etu -- juuri mainitusta syystä. Jos tarjonnassa on laadullinen ero (mikä lienee ollut VR:n tavoite), asiakaskunta segmentoituu tehokkaasti itse. VR:n dilemma on, että kilpaillakseen muita busseja vastaan sen pitää tarjota busseissa vähintään sama laatutaso enintään samalla hinnalla, kun taas junien laatutaso (laajasti ymmärrettynä, sisältäen mm. nopeusedun) pitää olla sillä tavoin parempi että se vetoaa ei-hintaherkkään segmenttiin, jolta voidaan nyhtää törkeää ylihintaa. Mutta kuten sanottu, tämä ei nyt sitten toiminutkaan ihan VR:n ajattelemalla tavalla, saati suonut VR:lle sen toivomia kissanpäiviä (=VR:n käyttämä strategiaskenaarion nimi).
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko ollut vuosi-pari sitten, kun ehdotin VR:n markkinoinnille PL:n bussitarjonnan lisäämistä heidän myyntiohjelmaansa ja myös Veturi-ohjelman tarjouksia busseihin. Sain jopa vastauksen, jossa asia luvattiin tutkia. Myönnettiin jopa, ettei teknisiä esteitä ehdotuksen nopeallekin toteuttamiselle olisi.
No joo...
 
Kerroin aiemmin kuinka pl:än busseissa olevat informaationäytöt pätkivät. Ne on nyt pehmustettu ympäriltä molemmat ainakin bussissa 188 eivätkä enää pätki edes huonolla tiellä.
 
Takaisin
Ylös