Pohjolan Liikenteen pikavuoroliikenne

Kovasti kyllä harvenee Pohjolan tarjonta kentälle nykyisestä, olkoonkin että ovat suoria vuoroja. 540:lla on mennyt jonkin verran työmatkalaisia joten aika sääli on että linja lopettaa. Sinäänsä mitään korvaamatonta ei menetetä kun kehärata ja 615/617 on olemassa mutta monen työmatkalle kyllä vaihdollinen yhteys tulee mikä helposti kannustaa auton käyttöön. Mutta olihan tämä tiedossa että pudotuspeli 1-tiellä jossain vaiheessa alkaa, ilmeisesti alkoi nyt.
 
Pohjolan liikenne lopettaa Helsinki-Tampere ja Helsinki-Lappeenranta reitit toistaiseksi. Tampereen reitillä matkustajamäärät ovat kehittyneet hyvin, mutta tällä hetkellä matkustajamäärät ja matkalipuista saatava keskihinta ei vielä riitä kannattavaan toimintaan. Lappeenrannan pikavuoroja järjesteltiin puolestaan viime vuoden alussa, mutta matkustajamäärät ovat kehittyneet uudistuksista huolimatta odotettua hitaammin.

Lähde: vantaansanomat.fi
 
Helsinki - Tampereen osalta ihmetystä lähinnä herättää, miksei liikennettä lakkautettu jo aikaisemmin. Sillä reitillä on varmaan tahkottu aika hurjat tappiot.

Helsinki - Lappeenrannan lopettaminen on taas siinä mielessä merkittävä, että se on nyt äkkiseltään ajateltuna ensimmäinen pikavuororeitti, jossa reittiä ennen 1.7.2014 liikennöinyt liikennöitsijä lopettaa kokonaan kilpailun vuoksi (tässä tapauksessa kilpailun pahin terä on vielä tainnut tulla omalta emoyhtiöltä).
 
Pohjolan liikenteellä on aika kova karsinta menossa ja yt-neuvottelut käynnistynee heti. Lippuja kuulemma myydään nettikaupassa 29.1 asti lopetettavilla reiteillä ja sen jälkeen jatkosta tiedotetaan myöhemmin. Onkohan muuten tutkittu 540:n palauttamista kun Onniflyer loppuu helmikuussa?
 
VR-yhtymällä ei tainnut olla itselleenkään ihan selvää se, millaista liikennettä Pölhölällä oli tarkoitus ruveta kehittämään. Selkeän irtioton Matkahuollon vanhoista systeemeistä firma jo teki, vaikka toki senkin liput yhä busseissa kelpaavat. Bussitarjonnan lisääminen Veturi-ohjelmaan ja junalippujen rinnalle myyntijärjestelmään olisi taannut ainakin tietyn asiakasmarginaalin, jopa valtakunnallisesti.
Ehkäpä ajatus PL:n kaukoliikenteen kehittämisestä halpiskonseptin mukaiseksi ja muun liikenteen valjastamisesta kilpailutusten perusteella saavutettavaksi oli sittenkin valtionyhtiölle liian radikaali. Vaikka juuri siihen sillä olisi kaikista vanhoista toimijoista ollut parhaat mahdollisuudet (vrt.Koivisto, Savonlinja etc.).
 
Sitä olen ihmetellyt miksei PL ole lähtenyt Helsinki-Kuopio-linjalle enempää kilpailemaan kun mikä nykytilanne. Käytännössähän päivävuorot ovat Kajaani-Kuopion jatkoja eikä varsinaisesti uusia vuoroja. Mielestäni Pohjolan liikenteen kaltaista "hybridiyhtiötä" kuitenkin kaivattaisiin vai onko kyse siitä että konserni haluaa kilpailla junalla muita vastaan?
 
Ja seuraavana PL supistaa Helsinki-Turku välillä. Linkki uutiseen.
En ehkä tiedä asioista mitään, mutta... Minulle tulee tästä viime vuosien "kehityksestä" väistämättä sellainen tunne, ettei PL:n tj välttämättä ole ihan täysin ollut tietoinen siitä, mihin suuntaan emoyhtiössä halutaan bussidivisioonaa kehittää. Kovin äkkipikaisilta ja hätiköidyiltä vaikuttavat eräät ratkaisut, jotka liittyvät markkinaehtoiseen (l. pikavuoro-) liikenteeseen. Tämä siis tavallisen sivustaseuraajan näkemys.
 
Ainakaan Pohjolan Liikenteen autojen kamala väritys ei houkuttele käyttämään niitä. Tietenkään linja-autoa ei valita värin perusteella, mutta koskaan en ole tuota väritystä voinut käsittää.
 
On se tietysti sääli jos näin käy. Olen heidän kyydillään säännöllisen epäsäännöllisesti matkustanut kohta tasan 20 vuotta pikavuoroilla, aina päässyt perille luotettavasti ja turvallisesti säässä kuin säässä. En tiedä onko uusi aika kiireisine aikatauluineen täysin hyvä. Mielestäni koskaan ei pitäisi olla kiire, koskaan ei saa tuotto olla yli turvallisuuden. En väitä että näin olisi, mutta jokaisella lienee mahdollisuus silti mielipiteeseen. Arvostan edelleen linja-autonkuljettajia hyvin korkealle ja heidän tekemäänsä työtään oli kyse sitten pikavuoroista tai kaupunkiliikenteestä. Kerran olen mennyt uuden ajan Onnibussilla joka lähti 30min myöhässä ja oli perillä tunnin myöhässä, kuljettaja oli selvästi erittäin stressaantunut ja toinenkin asemalla ollut Onni oli myöhässä melko pahasti.



Ylläoleva teksti ei ole kannanotto kilpailun vapauttamista vastaan, tai sen puolesta. Se ei ole minkään yrityksen puolustamista, tai vastustamista. En vastusta, enkä puolusta muutosta. Onnibus kommentti on yksittäinen havainto. Se ei suinkaan tarkoita, että vastustaisin yritystä tai etteikö enemmistö vuoroista olisi ajoissa.
 
Jotain varmaan tulee sitten tilallekin eli tyhjiö täyttynee ainakin osittain jotenkin. Kotkan suuntaan voisi kuvitella että Koivisto/Onnibus kehittää jotain uutta. Savonlinjaan en välttämättä usko että lisää yhtään mitään 7-tielle, mutta mielenkiintoista nähdä iskisikö esim. Vuorela johonkin rakoon uuden vuoroparin.
Turun suunta on varsin hyvin palveltu, joten kovinkaan suuria mullistuksia 1-tielle ei varmastikaan ole odotettavissa. Kotka - Tampere on sikäli myös kiinnostava, että iskeekö Paunu tuohon rakoon Pohjolan vetäytyessä. Poistuvaa Kajaanin pikaa sen sijaan ei varmasti kukaan tule paikkaamaan.
 
PL:n vetäytyessä Salossa ollaan kyllä helisemässä ellei Vainio sitten lisää liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Vainio varmaan lisää vuorojen kokonaismäärää, mutta eri asia on, kuinka moni niistä sitten lopulta on Salon keskustan tai 110-tien kautta kiertävä. Vai loisiko yhtiö mahdollisesti sukkulabussisysteemin, joka komppaisi Piihovin liittymässä expressien kanssa?
Idässä Savonlinjalla voisi nyt olla saumaa palauttaa valikoimaansa nopeita vuoroja, jotta kaikkien eteläisen Kymenlaakson ja pääkaupunkiseudun välisten matkustajien ei tarvitsisi kiertää Loviisan ja Porvoon keskustojen ja Landbon-Itäkeskuksen kylätien kautta, mikä hidastaa matkantekoa suoraan kyytiin verrattuna jopa kolme varttia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös