Satakunnan Liikenne

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,569
Uusia autoja lienee tulossa vuodelle 2006 ainakin kolme Scania Eaglea, mutta huhu kantautui, että viisi autoa pitäisi tulla. Olisko näistä pari sitten Volvoja? Vai jaksottuuko hankinnat pidemmälle aikajänteelle?

Lienee digipiirturiasetus vauhdittanut alkuvuoden autohankintoja ;)
 
Viimeksi muokattu:
killerpop sanoi:
Lienee digipiirturiasetus vauhdittanut alkuvuoden autohankintoja ;)

Yleisesti varmaan on niin, että täksi kevääksi ja kesäksi on kasautunut runsaasti uusien bussien tilauksia, digipiirturin lisäksi kun syksy tuo tullessaan Euro4-vaatimuksen.

Satakunnan Liikenteen kohdalla taas ei ehkä voi puhua mistään poikkeuksellisen suuresta kertahankinnasta, uusia autoja kun on hankittu yleensäkin 5-6 vuodessa. Tosin pari viime vuotta ovat olleet poikkeuksellisen hiljaisia, uusia autoja tuli kumpanakin vuotena vain 3.
 
Miska sanoi:
Yleisesti varmaan on niin, että täksi kevääksi ja kesäksi on kasautunut runsaasti uusien bussien tilauksia, digipiirturin lisäksi kun syksy tuo tullessaan Euro4-vaatimuksen.

Tosin pari viime vuotta ovat olleet poikkeuksellisen hiljaisia, uusia autoja tuli kumpanakin vuotena vain 3.

Mikäs tämä Euro4-vaatimus on? Pitääkö kaikissa busseissa olla tänä syksynä digipiirturit, eikö niitä voi jälkikäteen asentaa vanhoihin? Kyllä niissä Porin pikavuoroissa silti matkustajia on riittänyt, kun itse olen niillä kulkenut, joten ei se ainakaan matkustajien puutteesta johtune. Mahtaneeko olla muuten vaan säästökuuri menossa, aikovat kerralla ostaa enemmän busseja?
 
#42 on jo reilun kuukauden ajellut ja seuraavat kaksi saanevat numerot #59 ja #64. Odotettavissa jopa elokuun/syyskuun vaihteessa.
 
Mainittakoon myös, että yhtiö on vihdoin ottanut Pusatec:n koneet osalle vakiovuoroistansa. Harjavallan suuntaan Pusatecit, Rauman suuntaan (vielä) Buscomit. Riippuu tietty autosta mitä on asennettu, joten ihan tiesuunnittain ei voi vetää linjausta.
 
LKI-sarja jatkuu: SatLi #59 on saanut kilven LKI-776 ja tätä kirjoittaessa se majailee Puinnintien varikolla. Linjakilpi tässäkin matalaa mallia, ilmeisesti samanlainen Mitron LCD kuin #42:ssa ja muissakin.
 
killerpop sanoi:
#42 on jo reilun kuukauden ajellut ja seuraavat kaksi saanevat numerot #59 ja #64. Odotettavissa jopa elokuun/syyskuun vaihteessa.


Tuorein hankinta eli #64 liikkuu rekisterinumerolla LKI-794.
 
Ja nyt kun uudet ovat tulleet, on viimeistään aikaa spekulaatioille, mutta myös faktalle, mitä lähtee pois.

Ainakin autot #11, #29 ja #31 ovat löytäneet uuden kodin Pohjolan Matkoilta. Kaikki kolme autoa ovat siis Star 502 / Volvo B10M-C ExpressBusseja 1990-luvun lopusta.
 
Ja ilmeisesti yksi auto vielä saadaan ennen vuoden vaihtumista, Lahden Autokorin pajalla on tulossa yksi auto SatLille.
 
Koiviston Auto -yhtymän emoyhtiö Metsäpietilä Oy on tänään ostanut Satakunnan Liikenne Oy:n koko osakekannan.
 
Voi helkkarin kuustoista! Hieno Satakuntalais-yritys myyty! :icon_frown:

Suomen moderneimpiin kuuluva ExpressBus-kalusto vaihtuu parhaat ajat nähneisiin Kabuseihin, kurja juttu. Ja jos hintojakin nostellaan, niin pian kannattaa Helsingin ja Porin/Vaasan väliset matkat tehdä lentokoneella. Kabuseissa kun on ikävää matkustaa ja VR ei osaa hoitaa junia luotettavasti. Onneksi näiden uusien potkuriturbiinikoneiden päästöt alkavat olla jo bussien luokkaa. Eikö joku voisi perustaa Helsingin ja Porin väliä liikennöimään jonkun laadukkaan bussifirman, joka kuljettaisi matkustajia uudella kalustolla ja tarjoaisi erityisen hyviä palveluita? DVD-soittimet jokaiselle penkille, leveät ja pehmeät penkit, juna-asemien tyyliset välipala-automaatit ja langaton netti. Johan alkaisi olla mukavaa matkantekoa verrattuna Koiviston Autoiluun.
 
Yksi etu kaupassa matkustajalle voisi tulla siitä, että KA osaa hoitaa myös lähiliikennettä kannattavasti. Voisinpa kuvitella nykyisin kannattavan oloiselle reitille Pori-Rauma, ehkä Pori-Kokemäkikin jonkinlaista säännöllistä liikennettä yhtymän tyyliin. Edellytyksiä varmasti löytyisi tasaväliselle ja kattavalle vuorotarjonnalle.
 
Voisinpa kuvitella nykyisin kannattavan oloiselle reitille Pori-Rauma, ehkä Pori-Kokemäkikin jonkinlaista säännöllistä liikennettä yhtymän tyyliin. Edellytyksiä varmasti löytyisi tasaväliselle ja kattavalle vuorotarjonnalle.

Ikävä kyllä mitään kultakaivoksia nuo Satakunnan Liikenteen vakiovuororeitit eivät taida olla. Kokemäen ja Rauman suunnan vuoroja on viimeisen parin vuoden aikana karsittu harmittavan paljon juuri matkustajien vähyyten vedoten.
 
Takaisin
Ylös