Satakunnan Liikenne

Kalevan Liikenne

Kalevan Liikenne on ilmeisesti jäämässä nimenä pois.
Tänään Tampereen linjalla 25 Volvo 8700 numero 305, jossa oli Satakunnan Liikenne -teippaukset.
Joku Citywideista 301-304 oli menossa, ilmeisesti Tampereelle, Vammalan kohdalla VT12:lla ja myös siinä ainakin nokassa oli Satakunnan Liikenne -teippaukset ja linjakilvessä teksti "Satakunnan liikenne"
 
Vs: Kalevan Liikenne

Kalevan Liikenne on ilmeisesti jäämässä nimenä pois.
Tänään Tampereen linjalla 25 Volvo 8700 numero 305, jossa oli Satakunnan Liikenne -teippaukset.
Joku Citywideista 301-304 oli menossa, ilmeisesti Tampereelle, Vammalan kohdalla VT12:lla ja myös siinä ainakin nokassa oli Satakunnan Liikenne -teippaukset ja linjakilvessä teksti "Satakunnan liikenne"

Vuoden vaihteessa fuusioidaan satakunnan liikenteeseen.
 
Uusi toimitusjohtaja huomasi, ettei bussiliikenne suju kuin latinotanssit.
No, jos päivä liiaksi venyy bussin odottelun takia, mennään sitten omalla autolla, ja toki Onnibus ajaa myös hiljaisempina aikoina, otaksun.
 
Yhteysvuorot Helsinki-Vantaalle lopetetaan

Satakunnan Liikenteen syöttyövuoroja Helsinki-Vantaalle ajaa alihankintana Vainion Liikenne. Lopettaminen vaikuttaa varmasti myös Vainion Liikenteen omien Turusta tulevien vuorojen lentokenttäsyöttöjen kannattavuuteen, nähtäväksi jää miten niiden käy.

Odottelen myös mielenkiinnolla, lakkautetaanko muita pikavuoroyhteyksiä lentokentälle Kehäradan vuoksi. Esim. Koiviston Auton Lahti - lentokenttä -vuorot näyttävät usein kulkevan aika tyhjillään.
 
Odottelen myös mielenkiinnolla, lakkautetaanko muita pikavuoroyhteyksiä lentokentälle Kehäradan vuoksi. Esim. Koiviston Auton Lahti - lentokenttä -vuorot näyttävät usein kulkevan aika tyhjillään.

Tuo riippuu varmasti myös hinnoittelusta. KA-yhtymä tiputti Helsinki - Lahti -välillä hintansa 10 euroon, mutta lentoasemalta kyytiin nousevat saavat ainakin toistaiseksi pulittaa matkastaan 22 euroa. 10 euron hinta olisikin jo houkutteleva, kun bussilla pääsee vaihtamatta matka-ajan ollessa vain hieman pidempi kuin junalla Tikkurilassa vaihtaen. Edullinen hinta voisi houkutella kyytiin myös niitä, jotka tähän mennessä ovat ajaneet Helsinki-Vantaalle henkilöautolla. Savonlinja-yhtiöillä hinta lentoasemaltakin laski 9 euroon, mutta sillä suurin osa yhteyksistä sisältää järjestetyn vaihdon Keravan levähdysalueella.
 
Satakunnan Liikenteen syöttyövuoroja Helsinki-Vantaalle ajaa alihankintana Vainion Liikenne. Lopettaminen vaikuttaa varmasti myös Vainion Liikenteen omien Turusta tulevien vuorojen lentokenttäsyöttöjen kannattavuuteen, nähtäväksi jää miten niiden käy.

Toistaiseksi jatkuvat, ehkä jopa lisääntyvät. Täytyy muistaa, että vain Lentoasemalta päin on voitu kuljettaa sekä Turkulaiset että Porilaiset samalla autolla. Espoosta se ei ole onnistunut kun Turun bussit saapuvat :10 ja Porista tulevat :35. Aamun ensimmäinen lähtö kentältä 4:55 on sekin ajettu vain Turun autolle.
Lisäksi Turun matkustajamäärät ovat huomattavasti suuremmat kuin Porin/Rauman.
Järjellä ajateltuna Turkulaisen ei edes kannata vaihtaa bussia junaan Kehäradan myötä. Express vuorot kun vievät Turusta kentälle 2h 10min, ja juuri express-yhteyksiä onkin lisätty, viimeksi vuodenvaihteessa.
 
Järjellä ajateltuna Turkulaisen ei edes kannata vaihtaa bussia junaan Kehäradan myötä. Express vuorot kun vievät Turusta kentälle 2h 10min, ja juuri express-yhteyksiä onkin lisätty, viimeksi vuodenvaihteessa.

Tästä tulee mieleen, että eikös suoranaisesti kannattaisi ajaa pikavuoroja nimen omaan lentokentälle ja jättää keskusta kokonaan väliin, kun kehärataa käyttäen pääsee kentältä helposti jatkamaan eteenpäin. Ainakin näin niistä suunnista, joihin menee suora ratayhteys. Valtakunnallisen tieverkon näkökulmasta lentoaseman seutu on paljon Kamppia keskeisemmin sijoittunut ja siinä syntyisi isot säästöt kiitos nopeamman kalustokierron, jos keskusta-ajon saisi pois. Tämä nyt voi olla jo liikaviisas ajatus, mutta ehkä jonkin bussiyhtiön kannattaisi harkita tällaistakin pikavuoroverkostoa, ehkäpä juuri Koiviston auto -konsernin.
 
Tästä tulee mieleen, että eikös suoranaisesti kannattaisi ajaa pikavuoroja nimen omaan lentokentälle ja jättää keskusta kokonaan väliin, kun kehärataa käyttäen pääsee kentältä helposti jatkamaan eteenpäin. Ainakin näin niistä suunnista, joihin menee suora ratayhteys. Valtakunnallisen tieverkon näkökulmasta lentoaseman seutu on paljon Kamppia keskeisemmin sijoittunut ja siinä syntyisi isot säästöt kiitos nopeamman kalustokierron, jos keskusta-ajon saisi pois. Tämä nyt voi olla jo liikaviisas ajatus, mutta ehkä jonkin bussiyhtiön kannattaisi harkita tällaistakin pikavuoroverkostoa, ehkäpä juuri Koiviston auto -konsernin.
Vaikka käytettävissäni ei olekaan mitään matkustajalaskentoja, niin tehdään sitten omien havaintojen pohjalta sellaisia.


Jos aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteet jätetään pois, on kentälle menijöitä ENINTÄÄN joka toinen. Siis todellakin enintään. Ja työmatkaliikenteessä tuo joka toinen on vielä enemmän yläkanttiin. Havainnot ovat toisaalta hyvin 3-tie -keskeisiä, mutta tarjonta ja tarpeet varmaan heijastuvat muualekin Suomeen.

Satakunnan Liikenteen päätös luopua tästä lentokenttäsyöttöjen alihankintakuviosta on kieltämättä mielenkiintoinen. Toiseen suuntaan tosiaan liitynnät olisi hoituneet muiden 1-tien Vainion vuorojen yhteydessä, mutta ongelma lienikin juuri tämä suunta kentälle. Palvelun nimissä itse olisin toivonut tällaisen järjestelyn jatkuvan myös tulevaisuudessa, mutta kaikella on hintansa.

Ville O. Turusen kaavailema lentokenttäliikenne on kyllä aivan varmasti ainakin perinteisten pikavuoroyritysten tiedossa ja sinne myös vuoroja ajavat primetime-aikaan. Sen sijaan kentälle päättyvät vuorot voisivat olla monelle työmatkaa tekevälle täysi katastrofi. Lisäksi muuttuneen kilpailutilanteen myötä Helsingin keskustan saavutettavuus on ihan itseisarvo.

Johtopäätöksenä voisi melkein sanoa, että Seutulan kentälle _päättyvät_ vuorot eivät olisi kovinkaan kannattavia, vaan pikemminkin ongelma yritysten taloudelle. Jos kenttä saadaan hoidettua esim yövuorojen reiteillä kohtuullisin kustannuksin ajamalla sen kautta, tämä on hyvinkin ok. Ja yhdellä autolla kannattaa ajaa toki kahden auton vaihtajat, kuten tuolta 1/2-tien suunnasta on ollut tapana.
 
Viimeksi muokattu:
Ville O. Turusen kaavailema lentokenttäliikenne on kyllä aivan varmasti ainakin perinteisten pikavuoroyritysten tiedossa ja sinne myös vuoroja ajavat primetime-aikaan. Sen sijaan kentälle päättyvät vuorot voisivat olla monelle työmatkaa tekevälle täysi katastrofi. Lisäksi muuttuneen kilpailutilanteen myötä Helsingin keskustan saavutettavuus on ihan itseisarvo.

Johtopäätöksenä voisi melkein sanoa, että Seutulan kentälle _päättyvät_ vuorot eivät olisi kovinkaan kannattavia, vaan pikemminkin ongelma yritysten taloudelle. Jos kenttä saadaan hoidettua esim yövuorojen reiteillä kohtuullisin kustannuksin ajamalla sen kautta, tämä on hyvinkin ok. Ja yhdellä autolla kannattaa ajaa toki kahden auton vaihtajat, kuten tuolta 1/2-tien suunnasta on ollut tapana.

Kysymys kuuluukin lähinnä, kuinka moni tyytyisi vuoroon, joka jää lentokentälle. (Eli pitäisi sitten jatkaa lähijunalla Helsinkiin.) Tai paremminkin, kuinka paljon edullisempi lipun pitäisi olla, jotta tämä kelpaisi. Ja mikä olisi sitten tämän suhde alentuneisiin tuotantokustannuksiin.
 
Ei kehärata tuo mitään uutta lentokenttäyhteyksiin ykkös- ja kakkostien suunnan bussiliikenteen kannalta.
Satakunnan Kansa ei käsittääkseni kommentoinut niinkään tiesuuntien näkökulmasta tuota lentokenttäyhteyttä vaan enemmänkin pääkeskuksensa Porin kannalta. Kyllähän se Porin juna edelleenkin tulee pääkaupunkiin Tikkurilan kautta. Tikkurilasta kentälle ei Kehäradan junalla ole 1.7.2015 alkaen kovinkaan monen minuutin junamatka. Mutta kuten lehdessäkin sanottiin, bussiyhtiön päätökseen vaikuttivat muutkin seikat.
 
Satakunnan Kansa ei käsittääkseni kommentoinut niinkään tiesuuntien näkökulmasta tuota lentokenttäyhteyttä vaan enemmänkin pääkeskuksensa Porin kannalta. Kyllähän se Porin juna edelleenkin tulee pääkaupunkiin Tikkurilan kautta. Tikkurilasta kentälle ei Kehäradan junalla ole 1.7.2015 alkaen kovinkaan monen minuutin junamatka. Mutta kuten lehdessäkin sanottiin, bussiyhtiön päätökseen vaikuttivat muutkin seikat.

Se Satakunnan liikenteen bussi nyt kuitenkin kulkee kakkostietä Espoon kautta, ei raiteita Tikkurilan.
 
Takaisin
Ylös