Satakunnan Liikenne

Se Satakunnan liikenteen bussi nyt kuitenkin kulkee kakkostietä Espoon kautta, ei raiteita Tikkurilan.
Totta ihmeessä, mutta vastaavalla tavalla maanteitä pitkin muidenkin suuntien pikavuorot saapuvat Helsinkiin, käymättä Tikkurilassa. Mutta niiden kaikkien paitsi Turun suunnan bussien päähaastaja juna taas tarjoaa 1.7. alkaen entiseen nähden huomattavan nopean ja helposti hahmotettavan yhteyden lentoasemalle Tikkurilan vaihtoyhteyteen perustuen. On ymmärrettävää, että bussialalla käydään keskusteluja Kehäradan aikaansaamasta muuttuneesta tilanteesta.

Niissä tilanteissa kun bussien omia lentokenttäliityntöjä mahdollisesti karsitaan, bussilla tuleva voi vaihtaa Kehäradan junaan Helsingin keskustassa, aivan kuten Satakunnan Kansassa kerrotaan. Busseille riittää kysyntää jatkossakin, ovathan ne usein edullisia ja niiden reitti- ja pikavuoropysäkkiverkosto ylivertainen junayhteyksiin verrattuna.
 
Niissä tilanteissa kun bussien omia lentokenttäliityntöjä mahdollisesti karsitaan, bussilla tuleva voi vaihtaa Kehäradan junaan Helsingin keskustassa, aivan kuten Satakunnan Kansassa kerrotaan. Busseille riittää kysyntää jatkossakin, ovathan ne usein edullisia ja niiden reitti- ja pikavuoropysäkkiverkosto ylivertainen junayhteyksiin verrattuna.

Hmmm. Bussilla Kamppiin, siitä laukkuja raahaten päärautatieasemalle (joko suoraan kävellen tai metrolla tasonvaihtoineen ja lippu maksaen) jotta pääsee istumaan lähes puoli tuntia Kehäradan junassa? Ei tuo nyt ihan fantastiselta yhteydeltä kuulosta.

Ihan "urheilumielessä" palasin 6-vuotiaani kanssa lomareissulta Berliinistä viime viikolla siten, että kävelimme Wittenbergplatzilta Zoon pysäkille, mistä X9-bussilla Tegelin kentälle, lento Helsinkiin, Paunulla Tampereelle, kävellen linja-autoasemalta Keskustorille, mistä bussilla kotiin Pispalaan. Mukana kaksi isoa matkalaukkua, yksi vedettävä käsimatkatavara ja yksi käsimatkatavarareppu. 6-vuotias ei luonnollisesti pystynyt osallistumaan isojen laukkujen raahaamiseen vaan veti sitä kevyttä pikkulaukkua perässään. Halusin varta vasten todistaa että onnistuu, mutta kyllä tuossa aika rajoilla käytiin sen suhteen mihin ihminen ylipäätään suostuu. Yksin työmatkoilla on vähän helpompaa, mutta ei ole aina hupia sekään. (Wittenbergplatz-Zoo olisi päässyt myös metrolla, mutta sitä en halunnut tuollaisen laukkumäärän kanssa edes yrittää, kun kadulla etenee helpommin, joskin hitaammin.)
 
Viimeksi muokattu:
Tuon kehäradan hyöty verrattuna nykyiseen Finnair-bussiin lienee nolla kun matkaa tehdään keskustasta lentoasemalle.
Taitaa käytännössä olla hitaampi jopa monessa kohtaa.
 
Hmmm. Bussilla Kamppiin, siitä laukkuja raahaten päärautatieasemalle (joko suoraan kävellen tai metrolla tasonvaihtoineen ja lippu maksaen) jotta pääsee istumaan lähes puoli tuntia Kehäradan junassa? Ei tuo nyt ihan fantastiselta yhteydeltä kuulosta.

Siitä en ole eri mieltä, ei ole fantastista ei, mutta sen verran tarkennan, että siinähän voi metroon mennessä ostaa suoraan seutulipun, jolloin ei tarvitse ennen Kehäradan junaa sellaista ostaa. :)
 
Hmmm. Bussilla Kamppiin, siitä laukkuja raahaten päärautatieasemalle (joko suoraan kävellen tai metrolla tasonvaihtoineen ja lippu maksaen) jotta pääsee istumaan lähes puoli tuntia Kehäradan junassa? Ei tuo nyt ihan fantastiselta yhteydeltä kuulosta.
Tämä SK:ssa esitetty matkustamistapa ei varmastikaan kilpaile käytettävyydellään, vaan on enemmänkin todellinen vaihtoehto silloin, kun kytätään mahdollisimman halpoja tarjouslippuja itse kaukobussimatkalle ja halutaan selvityä lentokenttämatkastakin pelkällä seutulipun hinnalla (mihin tosiaan sisältyy tlajusenkin mainitsema mahdollinen metrosiirtymä Kamppi - Rautatieasema).
 
Tuo riippuu varmasti myös hinnoittelusta. KA-yhtymä tiputti Helsinki - Lahti -välillä hintansa 10 euroon, mutta lentoasemalta kyytiin nousevat saavat ainakin toistaiseksi pulittaa matkastaan 22 euroa. 10 euron hinta olisikin jo houkutteleva, kun bussilla pääsee vaihtamatta matka-ajan ollessa vain hieman pidempi kuin junalla Tikkurilassa vaihtaen. Edullinen hinta voisi houkutella kyytiin myös niitä, jotka tähän mennessä ovat ajaneet Helsinki-Vantaalle henkilöautolla. Savonlinja-yhtiöillä hinta lentoasemaltakin laski 9 euroon, mutta sillä suurin osa yhteyksistä sisältää järjestetyn vaihdon Keravan levähdysalueella.

Toiveesi on kuultu Metsäpietilässä http://www.koivistonauto.fi/ajankohtaista/16645-tarjoushintoja-lahti-turku-linjalla-2742015-alkaen
 
Takaisin
Ylös