Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
Nähdäkseni Suomen pikavuoroliikenteessä on nyt 6 mainitsemisen arvoista toimijaa, jotka jakavat suurimman osan pikavuoroliikenteen markkinoista:
  1. ExpressBus
  2. Koiviston Auto -konserni
  3. Pohjolan Liikenne
  4. OnniBus.com
  5. OnniExpress
  6. Pohjolan Matka
Tietääkö joku, julkaisevatko nämä toimijat tai joku muu tietoja pikavuoroliikenteen matkustajamääristään niin, että markkinaosuuksia voisi vertailla? Googlettamalla löytyi, että ExpressBus kuljetti vuonna 2013 lähes 2,4 miljoonaa matkustajaa. Pohjolan Liikenteen lähtö ExpressBusista nirhaissee tuosta ihan merkittävän siivun pois. OnniBus.com on useaan otteeseen tiedottanut matkustajamääristään. Juuri ennen joulua se kertoi, että heinäkuun alusta lähtien kuljetettuja matkustajia oli 750000 eli vuositasolle laajennettuna päästäisiin n. 1,5 miljoonaan. PL:n lähtö EB:stä ja OB.com:n 20 uutta Astromegaa johtanevat siihen, että OB menee tänä vuonna EB:n ohi. Vaan millaiset on muiden toimijoiden matkustajamäärät?
 
Nähdäkseni Suomen pikavuoroliikenteessä on nyt 6 mainitsemisen arvoista toimijaa, jotka jakavat suurimman osan pikavuoroliikenteen markkinoista:
  1. ExpressBus
  2. Koiviston Auto -konserni
  3. Pohjolan Liikenne
  4. OnniBus.com
  5. OnniExpress
  6. Pohjolan Matka
Olisiko myös Eskelisen Lapin linjat listaamisen arvoinen? Kyseinen firma hallitsee kuitenkin lähes koko Lappia...
 
Olisiko myös Eskelisen Lapin linjat listaamisen arvoinen? Kyseinen firma hallitsee kuitenkin lähes koko Lappia...


Eskelinen ei ehkä ole aivan niin suuri tekijä jakamassa pikavuoroliikenteen markkinoita. Useita sen linjoja ajetaan pikana vain tietty osuus tai ajetaan vain sesonkiaikana muutamana päivänä vuodessa.
 
Joo, ei Eskelinen valtakunnallisesti kovin suuri ole. Pohjolan Liikenteellä on vahva jalan sija Etelä-Suomessa mutta esimerkiksi keski-suomea hallitsee Koivisto ja Savonlinja selkeästi. Olen odottanut Pohjolan Liikenteeltä laajentumista mutta toistaiseksi on vain nopeuttanut nykyisiä yhteysvälejä.
 
Joo, ei Eskelinen valtakunnallisesti kovin suuri ole. Pohjolan Liikenteellä on vahva jalan sija Etelä-Suomessa mutta esimerkiksi keski-suomea hallitsee Koivisto ja Savonlinja selkeästi. Olen odottanut Pohjolan Liikenteeltä laajentumista mutta toistaiseksi on vain nopeuttanut nykyisiä yhteysvälejä.

Pohjolan Liikenteen hinnoittelu esimerkiksi Turku-Helsinki välillä ei anna kuvaa että olisivat kovin aktiivisesti mukana kilpailussa. Katselin tuossa maanantain hintoja Turku-Helsinki niin Åbus 6,90-8,90€, Vainio (EB) 6-13€, OB 5-7€, Pohjolan Liikenteellä suurimmassa osassa lähtöjä hintana 19,42€, päivän aikana vain muutama 10,16€ tai 5€ tarjouslippu. Vai lasketaanko konsernissa että korkeat junalippujen hinnat ajaa matkustajat PL:n busseihin, onhan ne silti junaa halvempia.
 
Ilmeisesti Pohjolan Liikenteen into kilpailuun on laskenut ja oletaan vahvan brändin tuovan matkustajia, makso mitä makso ja annetaan kuva näennäisesti halvasta. Ei ole pahemmin mainoksiakaan näkynyt. Muutama kympin lippu ei vielä edes kilpailua tarkoita vaan niillä täytetään hiljaisempia vuoroja. En ole Turun reitin matkustajamääriä seurannut viime aikoina mutta Kotkan autot ovat täysiä usein olleet.
 
En ole Turun reitin matkustajamääriä seurannut viime aikoina mutta Kotkan autot ovat täysiä usein olleet.
Itse seuranneena ja aiheesta jutelleena on selvinnyt että arkipäivisin on hiljaisempaa mutta perjantaisin riittää myös kulkijaa PL:n autoihin.
 
Talouselämä uutisoi OnniBusin kokonaismatkustajakertymän olevan nyt 5,5 miljoonaa matkaa ja sen tuplaantuneen vajaassa vuodessa. Siitä voisi päätellä, että vuosittaisia matkoja on n. 3 miljoonaa.

Vuonna 2014 pikavuoromatkoja tehtiin Suomessa kaiken kaikkiaan n. 7 miljoonaa. OnniBusin tulo on oletettavasti kasvattanut kokonaispottia, jolloin sen markkinaosuus olisi jossakin kolmanneksen hujakoilla.

Aiemmin tässä ketjussa kirjoitin, että vuonna 2013 ExpressBus kuljetti n. 2,4 miljoonaa matkustajaa. Näkyvyydestään huolimatta OB:n matkustajamäärä on siis vain vähän suurempi kuin EB:llä takavuosina.

VR:n kaukojunissa tehtiin viime vuonna n. 12 miljoonaa matkaa, joten VR painii ihan omassa sarjassaan.
 
Takaisin
Ylös