Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5711

    oletus Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

    Nähdäkseni Suomen pikavuoroliikenteessä on nyt 6 mainitsemisen arvoista toimijaa, jotka jakavat suurimman osan pikavuoroliikenteen markkinoista:
    1. ExpressBus
    2. Koiviston Auto -konserni
    3. Pohjolan Liikenne
    4. OnniBus.com
    5. OnniExpress
    6. Pohjolan Matka

    Tietääkö joku, julkaisevatko nämä toimijat tai joku muu tietoja pikavuoroliikenteen matkustajamääristään niin, että markkinaosuuksia voisi vertailla? Googlettamalla löytyi, että ExpressBus kuljetti vuonna 2013 lähes 2,4 miljoonaa matkustajaa. Pohjolan Liikenteen lähtö ExpressBusista nirhaissee tuosta ihan merkittävän siivun pois. OnniBus.com on useaan otteeseen tiedottanut matkustajamääristään. Juuri ennen joulua se kertoi, että heinäkuun alusta lähtien kuljetettuja matkustajia oli 750000 eli vuositasolle laajennettuna päästäisiin n. 1,5 miljoonaan. PL:n lähtö EB:stä ja OB.com:n 20 uutta Astromegaa johtanevat siihen, että OB menee tänä vuonna EB:n ohi. Vaan millaiset on muiden toimijoiden matkustajamäärät?

  2. #2
    Bussipoika avatar
    Liittynyt
    06.07.2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    615

    oletus Vs: Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Nähdäkseni Suomen pikavuoroliikenteessä on nyt 6 mainitsemisen arvoista toimijaa, jotka jakavat suurimman osan pikavuoroliikenteen markkinoista:
    1. ExpressBus
    2. Koiviston Auto -konserni
    3. Pohjolan Liikenne
    4. OnniBus.com
    5. OnniExpress
    6. Pohjolan Matka
    Olisiko myös Eskelisen Lapin linjat listaamisen arvoinen? Kyseinen firma hallitsee kuitenkin lähes koko Lappia...

  3. #3
    Sakke100 avatar
    Liittynyt
    08.09.2012
    Viestejä
    54

    oletus Vs: Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussipoika Näytä viesti
    Olisiko myös Eskelisen Lapin linjat listaamisen arvoinen? Kyseinen firma hallitsee kuitenkin lähes koko Lappia...

    Eskelinen ei ehkä ole aivan niin suuri tekijä jakamassa pikavuoroliikenteen markkinoita. Useita sen linjoja ajetaan pikana vain tietty osuus tai ajetaan vain sesonkiaikana muutamana päivänä vuodessa.

  4. #4
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

    Joo, ei Eskelinen valtakunnallisesti kovin suuri ole. Pohjolan Liikenteellä on vahva jalan sija Etelä-Suomessa mutta esimerkiksi keski-suomea hallitsee Koivisto ja Savonlinja selkeästi. Olen odottanut Pohjolan Liikenteeltä laajentumista mutta toistaiseksi on vain nopeuttanut nykyisiä yhteysvälejä.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  5. #5
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    829

    oletus Vs: Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Joo, ei Eskelinen valtakunnallisesti kovin suuri ole. Pohjolan Liikenteellä on vahva jalan sija Etelä-Suomessa mutta esimerkiksi keski-suomea hallitsee Koivisto ja Savonlinja selkeästi. Olen odottanut Pohjolan Liikenteeltä laajentumista mutta toistaiseksi on vain nopeuttanut nykyisiä yhteysvälejä.
    Pohjolan Liikenteen hinnoittelu esimerkiksi Turku-Helsinki välillä ei anna kuvaa että olisivat kovin aktiivisesti mukana kilpailussa. Katselin tuossa maanantain hintoja Turku-Helsinki niin Åbus 6,90-8,90€, Vainio (EB) 6-13€, OB 5-7€, Pohjolan Liikenteellä suurimmassa osassa lähtöjä hintana 19,42€, päivän aikana vain muutama 10,16€ tai 5€ tarjouslippu. Vai lasketaanko konsernissa että korkeat junalippujen hinnat ajaa matkustajat PL:n busseihin, onhan ne silti junaa halvempia.

  6. #6
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

    Ilmeisesti Pohjolan Liikenteen into kilpailuun on laskenut ja oletaan vahvan brändin tuovan matkustajia, makso mitä makso ja annetaan kuva näennäisesti halvasta. Ei ole pahemmin mainoksiakaan näkynyt. Muutama kympin lippu ei vielä edes kilpailua tarkoita vaan niillä täytetään hiljaisempia vuoroja. En ole Turun reitin matkustajamääriä seurannut viime aikoina mutta Kotkan autot ovat täysiä usein olleet.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  7. #7
    034
    034 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.11.2008
    Viestejä
    326

    oletus Vs: Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

    En ole Turun reitin matkustajamääriä seurannut viime aikoina mutta Kotkan autot ovat täysiä usein olleet.
    Itse seuranneena ja aiheesta jutelleena on selvinnyt että arkipäivisin on hiljaisempaa mutta perjantaisin riittää myös kulkijaa PL:n autoihin.

  8. #8
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5711

    oletus Vs: Pikavuoroliikenteen markkinaosuudet

    Talouselämä uutisoi OnniBusin kokonaismatkustajakertymän olevan nyt 5,5 miljoonaa matkaa ja sen tuplaantuneen vajaassa vuodessa. Siitä voisi päätellä, että vuosittaisia matkoja on n. 3 miljoonaa.

    Vuonna 2014 pikavuoromatkoja tehtiin Suomessa kaiken kaikkiaan n. 7 miljoonaa. OnniBusin tulo on oletettavasti kasvattanut kokonaispottia, jolloin sen markkinaosuus olisi jossakin kolmanneksen hujakoilla.

    Aiemmin tässä ketjussa kirjoitin, että vuonna 2013 ExpressBus kuljetti n. 2,4 miljoonaa matkustajaa. Näkyvyydestään huolimatta OB:n matkustajamäärä on siis vain vähän suurempi kuin EB:llä takavuosina.

    VR:n kaukojunissa tehtiin viime vuonna n. 12 miljoonaa matkaa, joten VR painii ihan omassa sarjassaan.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •