Åbus

Eilen menin tällä firmalla päiväksi Turkuun. Erittäin miellyttävä kokemus! Autona oli Scania Omniexpress molempiin suuntiin ja auto oli vain puoliksi täynnä, eli sain istua omalla penkkirivillä. Autossa oli kaksi sähköpistoketta/rivi ja ilmainen wifi toimi hyvin. Hintakaan ei ollut paha, 1,90€ / suunta. Monet tosin maksoivat täyden hinnan autossa, eli 8,90€, mutta ei sekään kovin korkea ole.
 
Åbus on nyt pistämässä vanhaa OnniExpressin aikaista Turku - Helsinki -välin tarjontaa uusiksi. Muutosehdotukset löytyvät Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan esityslistalta.

Muutoksessa vuorojen määrä kasvaisi ja osa vuoroista ajaisi vain osuutta Turku - Helsinki (eivätkä siis enää Raisioon asti). Turkuun päättyvien vuorojen päätepysäkki olisi Puutorilla.
 
Kun lukee Åbussin esitystä, niin lopputuloksena on neljä M - P vuoroa itään ja toisinpäin kolme. Sitten Turusta 10:15 jos on jokapäiväinen, eikä L S, niin vuorot menee paremmin tasan. 21:45 muutos 12:15 varmaan painovirhe oikea ehkä 22:15.
 
Toi lähtöaika on 21.15 kuten siinä seuraavassa kappaleessa on mainittu.
 
Muutoskirjeessähän lukee tällälailla: Helsinki-Turku-Raisio M-L 21:45 -> lähtöajan muutos 12:15, ajopäivien muutos M-L->M-S
ja sitten erikseen kohdassa: Vuorojen lisäysesitys: Helsinki-Turku-Raisio M-S 21:15 ja toisessa kohdassa 12:45 >>> 12:15
 
Åbus on lisäämässä tarjontaansa, ja uusissa lupahakemuksissa on vuoroja myös HV:n lentoasemalle. Ihan hyvä. Turkulaiset suosivat omiaan, ja Aurakadun pysäkki on aikamoinen valtti kaikkiin kilpailijoihin verrattuna. Linja-autoasemakin on monesta näkökulmasta katsottuna hevonkuusessa, joten jos Åbus jonain päivänä sinnekin päätyy, ei keskustassa koukkaaminen taatusti jää ohjelmastaan pois.
Mutta valistakaapa tällaista tyhmempää kuluttajaa, mikä ongelma on siinä, ettei Åbusin ja Vainion kattavahkoista verkostoista voida muodostaa yhtenäistä linjastoa? Kilpailijat, eli VR (Pohjola) ja Onnibus pystyvät ainakin teoriassa lisäämään vuorotarjontaansa, mutta näiden yksityisoperaattorien resurssit lienevät jo nyt aika lähellä tappia. Eikö molempien kannalta olisi fiksumpaa ajaa poolissa, luoda yhteislippujärjestelmä (siis ainakin tarjota m/p-mahdollisuus ja myydä molempiin käyvuiä sarjalippuja) ja tarjota monipuolinen liikenne Helsingin eri puolilta eri puolille Varsinais-Suomea? Vainion olemassaolevia lupia Salo-Kemiönsaari sekä Turku-Uusikaupunki ja Turku-Rauma-väleillä firmat saisivat aikaan kohtalaisen hyvän pikavuoroverkon, jota Åbusia lähellä oleva Föli-tarjonta liityntälippuineen vielä täydentäisi.
 
Appivanhemmillani on "puolessa välissä Turkusta Stadista katsottuna" kesämökki ja tässä vuosien varrella on tullut käytyä oletetusti tuota Turku - Helsinki reittiä niin monopolin aikana kuin nyt "verisen" kilpailun aikana. Voin sanoa että Å on kaikista paras näistä kilpailijoista, kokemusta ekaa kertaa tänä kesänä.

Oma paremmuus järjestys liikennöitsijöistä tuolta väliltä mukavuuden ja hinnan perusteella :

1) Åbus (kokemus tältä kesältä)
2) Pohjolan Liikenne (ei SIIS expressin alla)
3) Onnibus
4) Expressbus (kokemusta vain kuin oli monopoli asemassa)

Hintahan tuolla välillä on laskenut kovasti ja palvelu jonkin verran parantunut. Ennen "mökille" maksoi suuntaansa yli 20 euroa, nyt edes takanen matka maksaa parhaimmillaan jopa 8 euroa per kärsä. Lisäksi saatiin uudet autot ja esim. niihin wifit! :wink::biggrin:
 
Kyllähän Pohjolalla ja Vainiolla oli selkeä laatuero Express-aikanaankin, paljon kulkeneen silmissä 80-20 Vainion eduksi. Ja edelleen Vainio palvelee parhaiten niitä, jotka reitin varrelle ovat menossa, ainakin Lohjanharjun ja Halikon välisellä osuudella.
Vainio olisi myös ainoa näistä neljästä, joka voisi järjestää yhteyden Salon keskustan ja Piihovin välille, jos joku keksisi ruveta sellaista vaatimaan.
Näkemykseni, että Vainio ja Åbus olisivat toisilleen passelit kumppanit, perustuu juuri tähän kumpaisenkin vahvaan paikallisliikenneosaamiseen. Salo on hoitanut joukkoliikenteensä järjestelyn ala-arvoisesti, Turku kaiketi aika hyvin, mutta kummassakaan tapauksessa tämä ei suoranaisesti ole operaattorin vika.
 
Tiedotteesta päätellen OB ajaa Åbusin alas. Tiedotteessa kerrotut F1:n ja F8:n muutoksethan OB olisi voinut toteuttaa ilman Åbusin ostoakin.
 
Tiedotteesta päätellen OB ajaa Åbusin alas. Tiedotteessa kerrotut F1:n ja F8:n muutoksethan OB olisi voinut toteuttaa ilman Åbusin ostoakin.
Turkulaisille suotu näemmä kunniakas tilaisuus "kaatua saappaat jalassa"?
 
Surullinen uutinenha tuo on näin Åbus vaki-käyttäjänä. Åbussia suosinu hinnan, palvelun ja kaluston perusteella. Lisäksi ei mitään typeriä rajoituksia ja ihme säätöjä Helsingin päässä bussin saavuttua/lähtiessä. (matkatavarat). Liputkin saa halvalla (5,90-8,90€) vaikka ostaisi samana päivänä kun lähtö on. Åbussin lopettamisen jälkeen onkin jo se ja sama meneekö autolla. Autolla mennessä hintaa tulee n. 5-10€ lisää, maksimissaan. Matkustetaan Åbussilla vielä helmikuuhun asti ja siirrytää sitten autoon.
 
onkin jo se ja sama meneekö autolla. Autolla mennessä hintaa tulee n. 5-10€ lisää, maksimissaan. Matkustetaan Åbussilla vielä helmikuuhun asti ja siirrytää sitten autoon.

Mutta kuka ajaa,sinullahan ei ole ajokorttia? Vai menetkö Taxilla? ;)
 
Takaisin
Ylös