Helsinki - Porvoo

Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Viestit
206
Porvoon Liikenne haluaa siirtää iltavuoronsa linjalta 861 Hki-motari-Porvoo linjalle 848 Hki-Pasila-motari-Söderkulla-Porvoo 1.6.2015 alkaen.

Kunnianhimoinen motariohjelma ei yhden talven aikana ollut niin tuottoisa varsinkaan arki-iltojen osalta, mutta toivottavasti nyt vetää hieman paremmin.
 
Käytin viime ja tällä viikolla ensimmäistä kertaa Porvooseen muutettuani bussia Helsinki-Porvoo-välillä. Mietin eri vaihtoehtoja, mutta täytyy myöntää, että Porvoon Liikenne on niistä ylivoimaisin. Tiheä tarjonta, vaihtoyhteyden helppous paikallisliikenteeseen ja kokonaishinta ratkaisivat. Toki Onnibussilla tai Savonlinjalla olisi voinut päästä halvemmalla keskustaan, mutta kun siihen lisää paikallisbussin kolme euroa, tulee Porvoon Liikenteen yhdeksän euron lippu koko matkalle helposti halvemmaksi ja joka tapauksessa kätevämmäksi. Myös kalusto vie voiton Onnibussista ja osin myös Savonlinjasta. Tämän kokemuksen perusteella aion käyttää jatkossakin Porvoon Liikennettä Helsinkiin päin mennessäni.

Kysymys vielä: voiko paikkurista ostaa lipun suoraan Helsinkiin asti ja maksaako se saman yhdeksän euroa?
 
OnniBus on nyt lanseerannut oman 15.8. alkavan Helsinki - Porvoo -yhteytensä, Onniriderin. Tietoja löytyy sivustolta www.onnirider.com

Kausiliput ostetaan mobiilisovelluksella. Päivälippu maksaa 10 e, viikkolippu 40 e ja kuukausilippu 140 e. Sovelluksen kautta saa myös kertalippuja 6 euron hintaan.

Kuljettajalta lippuja saa sekä käteisellä että kortilla, 8 e/lippu tai 14 e/meno-paluu.

Porvoon Liikenne vastaa kilpailuun alentamalla kuukausilippunsa hintaa 250 eurosta 199 euroon.
 
Tuo Onnirider ei ilmeisesti ole kovin hyvin käyntiin lähtenyt. Omien havaintojen mukaan aika väljää on ollut ja aggressiivinen markkinointi tehostaa mielikuvaa entisestään.
 
Nyt OB:n sivuilla kerrotaan että yhtiö on kuljettanut Helsingin ja Porvoon välillä jo 175 000 asiakasta ja suunnittelee perustavansa Porvooseen oman yksikön. OB haluaa kiittää asiakkaitaan tarjoamalla kuukausilipun 79€ hintaan kun lipun hankkii 24.10-6.11 välisenä aikana. Myös muut Hki-Porvoo-välin lipputuotteet ovat kyseisenä aikana alennuksessa.

Täytyy sanoa että jos tuo 79€ kk-hinta tulisi pysyväksi, niin kannattaisi jo todellakin vakavasti harkita oman auton vaihtamista bussiin. Tiedä sitten kuinka paljon vakimatkustajia pitäisi olla jotta tuolla hinnalla voisi kannattavasti ajaa vakioliikennettä kyseisellä välillä ja nykyisellä vuorovälillä?
 
Tiedä sitten miten tuo 157 000 on laskettu kun omien havaintojen mukaan f77:lla on ollut aina alle 15 ihmistä, jopa neljän aikaan iltapäivällä Kampista.
 
Tiedä sitten miten tuo 157 000 on laskettu kun omien havaintojen mukaan f77:lla on ollut aina alle 15 ihmistä, jopa neljän aikaan iltapäivällä Kampista.

Tiedote ei kerro, sisältääkö se matkustajat 1.7.2014 alkaen vai 15.8.2016 alkaen.

OB:n verkkokaupassa linjan F77 lähtöjä ei ole lainkaan myynnissä 10.1.2017 alkaen. Linjalta F10:kin on siitä alkaen myynnissä vain neljä lähtöä suuntaansa, kun nyt niitä on 8. Tämä ei tietysti välttämättä tarkoita, että noita oltaisiin lakkauttamassa, vaan voi olla että myynnistä vielä puuttuviin lähtöihin on tulossa muutoksia. Voihan olla, että esim. Porvoon linjan osalta johtopäätöksiä tehdään sitten, kun nähdään miten alekampanja vaikuttaa matkustajamääriin.
 
OB:n verkkokaupassa linjan F77 lähtöjä ei ole lainkaan myynnissä 10.1.2017 alkaen. Linjalta F10:kin on siitä alkaen myynnissä vain neljä lähtöä suuntaansa, kun nyt niitä on 8. Tämä ei tietysti välttämättä tarkoita, että noita oltaisiin lakkauttamassa, vaan voi olla että myynnistä vielä puuttuviin lähtöihin on tulossa muutoksia. Voihan olla, että esim. Porvoon linjan osalta johtopäätöksiä tehdään sitten, kun nähdään miten alekampanja vaikuttaa matkustajamääriin.

Vähän on semmonen kutina että yritetään nyt keinolla millä hyvänsä saada f77 edes nollatulokseen. Tuollaiset mittavat mainoskampanjat yleensä viestii siitä että homma ei tahdo pelittää ja nyt yritetään saada vaikka vähän väkisin ihmisiä kyytiin. Mitään ei tietenkään myönnetä mutta jos autot olisi alusta alkaen täynnä kulkeneet ja kilpailija olisi sen takia vaikeuksissa niin mitään perstappiolippuja ei tarvitsisi myydä. En alun alkaenkaan ole tähän oikein uskonut.

Tuo F10 ei ole myöskään oikein ottanut toimiakseen, mitä en ihmettele. Ei ennenkään Turusta ole suoraan kentälle tarvinnut telillä ajaa ja yleisesti kentälle menijöille hinta ei ratkaise vaan se että pääsee ylipäätään.
 
Vähän on semmonen kutina että yritetään nyt keinolla millä hyvänsä saada f77 edes nollatulokseen. Tuollaiset mittavat mainoskampanjat yleensä viestii siitä että homma ei tahdo pelittää ja nyt yritetään saada vaikka vähän väkisin ihmisiä kyytiin. Mitään ei tietenkään myönnetä mutta jos autot olisi alusta alkaen täynnä kulkeneet ja kilpailija olisi sen takia vaikeuksissa niin mitään perstappiolippuja ei tarvitsisi myydä. En alun alkaenkaan ole tähän oikein uskonut.

Tuo F10 ei ole myöskään oikein ottanut toimiakseen, mitä en ihmettele. Ei ennenkään Turusta ole suoraan kentälle tarvinnut telillä ajaa ja yleisesti kentälle menijöille hinta ei ratkaise vaan se että pääsee ylipäätään.

Kysyin näistä lakkautuksista Facebookissa Onnin sivuilla, mutta mitään ei ole vastattu. Myöskään muualla en ole huomannut mitään mainintaa yhdestäkään lakkautetusta vuorosta. Toki niihin kehuihin ja muihin positiivisiin kommentteihin vastaillaan oitis.
 
Kysyin näistä lakkautuksista Facebookissa Onnin sivuilla, mutta mitään ei ole vastattu. Myöskään muualla en ole huomannut mitään mainintaa yhdestäkään lakkautetusta vuorosta. Toki niihin kehuihin ja muihin positiivisiin kommentteihin vastaillaan oitis.

Onnibussilla on kaksi muutoshakemusta vetämässä 9.1.2017 alkaen. OnniBus.com Oy / Helsinki - Porvoo, pika https://www.ely-keskus.fi/documents...0117.pdf/3381af3c-b841-474e-a6d8-e2ee2771fa02 ja OnniBus.com Oy / Helsinki - Kotka, pika https://www.ely-keskus.fi/documents...0117.pdf/8b43e526-eb55-431b-a012-6775451050e2
 
Aika kova on karsinta, mikä viittaa juuri tuohon mitä aikaisemmin olen maininnut. Koulujen lomien aikana kulkee kuitenkin myös työssä käyviä joten jos aamulla menee pari vuoroa ja illalla pari niin ei nyt suoranaisesti houkuttele kausilipun ostoon kun kilpailijalla menee parhaimmillaan 4 vuoroa tunnissa, myös loma-aikoina.
 
Aika kova on karsinta, mikä viittaa juuri tuohon mitä aikaisemmin olen maininnut. Koulujen lomien aikana kulkee kuitenkin myös työssä käyviä joten jos aamulla menee pari vuoroa ja illalla pari niin ei nyt suoranaisesti houkuttele kausilipun ostoon kun kilpailijalla menee parhaimmillaan 4 vuoroa tunnissa, myös loma-aikoina.

Porvoossa koulujen talviloma taitaa olla 20.2-24.2 ja tämän jälkeen seuraavaksi on vasta kesäloma 3.6 alkaen. Eihän sitä onnibussia ole pakko kesällä käyttää. Kesän ajan voi käyttää muita yhtiöitä jotka liikennöivät useammin. Hinta tietysti hieman kovempi mutta vastaavasti tarjontaa on enemmän.
 
Porvoossa koulujen talviloma taitaa olla 20.2-24.2 ja tämän jälkeen seuraavaksi on vasta kesäloma 3.6 alkaen. Eihän sitä onnibussia ole pakko kesällä käyttää. Kesän ajan voi käyttää muita yhtiöitä jotka liikennöivät useammin. Hinta tietysti hieman kovempi mutta vastaavasti tarjontaa on enemmän.

Selkeästi tällä hetkellä F77:ään käytetään vain olemassa oleva resurssi eli vapaa kapasiteetti, senhän Helkekin on todennut. Käytännössä iltaliikenne, viikonloppuliikenne ja kesäliikenne on siten aikalailla minimissä, koska silloin resursseja tarvitaan enemmän Onnibusin kaukoliikenteessä.

Talousteoreettisesti ollaan ns. rajakustannustasolla eli tarjonnan lisäämiseksi Helsingin ja Porvoon välille tarvitaan lisäuhrauksia eli toisin sanoen todennäköisesti kokonaan uutta kalustoa ja kuljettajia. Jos kampanja tuottaa hedelmää eli Helsingin ja Porvoon välille saadaan riittävä vakioasiakaskunta, voidaan mahdollisesti nousta tämän rajakustannustason yli seuraavalle.
 
Takaisin
Ylös