Helsinki - Porvoo

Aika rohkea veto, jos muuttaa tämän pohjalta. OnniBusin markkinaehtoisessa liikenteessä pysyvyys ei ole mitenkään taattua. Hinnat voi muuttua vaikka koko ajan ja jos homma ei kannata, niin liikenne voidaan lopettaa 3 kk varoitusajalla viranomaisille (matkustajille ei tarvitse ilmoittaa mitään).

Tuolla 79 euron kuukausilipulla ei muuten saa kovin kaksista tarjontaa (varsinkaan tammikuussa tulevien supistusten jälkeen). Espoon haja-asutusalueillekin kulkee busseja enemmän kuin OnniBuseja Porvooseen.

Joo, en ole tilaamassa muuttofirmaa, mutta jos yleisesti ottaen bussitarjonta Porvoon ja Stadin välillä paranisi ja hinnat kohtuullisia, samoin Helsingin sisäinen lippu porvoolaisille, niin voisi jossain vaiheessa sitten kun eläkkeelle lähtöön on enää muutama vuosi, harkita Porvooseenkin muuttoa. Ero Espoon haja-asutusalueisiin on kuitenkin se että se on oikea kaupunki josta palvelut löytyvät läheltä.

t. Rainer
 
Oho, tuota en tiennyt. Onko se pysyvä tarjous?

HSL:n kehyskuntasopimukset taitavat olla toistaiseksi voimassa olevia. Järjestelmä on ollut olemassa jo vuosia, mutta aina löytyy kaupunki, joka haluaa solmia tai irtisanoa sopimuksensa HSL:n kanssa. Muutoksia voi siis tulla.

Viimeksi sopimuksensa irtisanoi Riihimäki. Riihimäkeläisten viimeinen päivä ostaa HSL:n lippuja kehyskunta-hinnoin oli 31.3.2016. Esimerkiksi Helsingin sisäisen kauden 30 päivän jakson hinta pomppasi kertaheitolla 52,40 eurosta 127,00 euroon. Tuolla hinnalla kausilippua ei enää edes kannata hankkia, ellei matkusta HSL:n välineillä kolme kertaa päivässä.

Miten se siis on mahdollista että Porvoo joka on Sipoon toisella puolella laskettaisiin "kehyskuntiin"?

HSL:n kehyskunta on puhtaasti hallinnollinen termi, joka ei ole sidoksissa maantieteeseen. Kehyskuntia ovat kunnat, jotka ovat solmineet sopimuksen HSL:n kanssa. Tällä hetkellä kehyskunta-sopimuksien piirissä ovat Hanko, Hausjärvi, Hyvinkää, Inkoo, Järvenpää, Karkkila, Lohja, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Porvoo, Pukkila, Raasepori, Siuntio, Tuusula ja Vihti.

Lisää tietoa saa HSL:n sivuilta Kehyskuntien asukkaiden HSL-liput ja liput kehyskuntiin.
 
Viimeksi sopimuksensa irtisanoi Riihimäki. Riihimäkeläisten viimeinen päivä ostaa HSL:n lippuja kehyskunta-hinnoin oli 31.3.2016. Esimerkiksi Helsingin sisäisen kauden 30 päivän jakson hinta pomppasi kertaheitolla 52,40 eurosta 127,00 euroon. Tuolla hinnalla kausilippua ei enää edes kannata hankkia, ellei matkusta HSL:n välineillä kolme kertaa päivässä.

Eikä silloinkaan, jos on työssä käynnistä kyse. Köyhän miehen 28 päivän lippu eli neljä kappaletta viiden vuorokauden lippuja maksaa 96 euroa.
 
Nyt 79 euron kuukausilippu on tullut pysyväksi OnniBusilla. Kertalipun hinta mobiilisovelluksella on 3 e. Kuukausilippu on siis halvempi kuin HSL:n seutulippu ja kertalippu halvempi kuin HSL-alueella kunnan sisäinen kertalippu.

Kauaa ei pysyvyys kestänyt ja hinnat on nyt nostettu. 89 eur kk ja 3,4 eur kertalippu.
 
Kauaa ei pysyvyys kestänyt ja hinnat on nyt nostettu. 89 eur kk ja 3,4 eur kertalippu.

OB:n tiedotteesta lainattua:

Onniriderin asiakaskunnan vakiinnuttua tasapainoa haetaan nyt kannattavuuslaskelmien kautta. "Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin tällä ainutlaatuisella reitillä. Hintojen tarkastelun tuloksena näimme tarpeellisena toimenpiteenä toteuttaa maltillinen hintojen korotus lipuillemme. Säännöllisten asiakkaidemme kuukausittaiset kustannukset säilyvät mahdollisimman edullisina myös muutoksen jälkeen" Toteaa OB:n toimitusjohtaja Lauri Helke.
 
Aika halpaahan tuo vielä on. Jos vertaa vaikka junalippua Järvenpäähän (39 km Helsingin keskustasta, matka-aika 30 min), joka maksaa sarjalippuna 5,76 €/matka tai 144 €/kk vs Onnirider 3,4 €/matka tai 89 €/kk (noin 50 km, matka-aika 50 min Kamppi-Porvoon las).
 
Porvoon Liikenne siirtää huomattavasti tarjontaa 860-sarjalta 848:lle. 848 alkaa ajaa arkisin ruuhka-aikoina 20 minuutin välein ruuhkasuuntaan ja ruuhkan laidoilla sekä lauantaina päivällä 30 minuutin välein. Muulloin ajetaan tunnin välein, sunnuntaisin jatkossa läpi päivän. 860-sarjalla harvenee ruuhkan vuoroväli 20 minuuttiin, liikennöintiajat ovat arkisin lähes samat, mutta viikonloppuna ajetaan vain päivällä tunnin välein (la n. 9-18 ja su n. 11.30-20). 862:lle jää vain kaksi lähtöä aamulla Porvoosta ja neljä lähtöä iltapäivällä Helsingistä. 863 liikennöi jatkossa selvästi suppeammilla liikennöintiajoilla. Pikavuorot M-P 10.10 Helsingistä ja M-P 17.30 Porvoosta lopetetaan.

Ely-keskuksen hakemuksia:
848: http://www.ely-keskus.fi/documents/...0817.pdf/5cd13049-2892-42a3-8dde-fa301b3724c1
861: http://www.ely-keskus.fi/documents/...0817.pdf/df053d6e-bc9c-4522-837a-6d4554b9ed90
862/863 (sekä paikkurin muutoksia): http://www.ely-keskus.fi/documents/...0817.pdf/e062b588-69f6-404f-8ca1-c0e5a9f1c08d
Pikavuorot: http://www.ely-keskus.fi/documents/...0817.pdf/3a064896-7b96-4eec-be47-fd67d35e9f5e

Lisäksi Porvoon Liikenne lopettaa viimeisen viikonloppuvuoron Myrskylän suuntaan ja lyhentää saman suunnan aamu- ja iltapäivävuoron välille Porvoo-Myrskylä, joten osuus Myrskylä-Artjärvi jää pois. Artjärvelle pääsee jatkossa siis M-P 12.15 -vuorolla Porvoosta. Myös koulp 7.10 Kreivilä-Loviisa ja koulp 13.40 Porvoo-Loviisa-Kreivilä -vuorot lopetetaan.

Ely-keskuksen hakemus: http://www.ely-keskus.fi/documents/...0817.pdf/c3d1691a-1997-4218-bbea-6691ad6c6751

Onnibus karsii F77:n tarjontaa kovalla kädellä, kuten toisessa ketjussa jo mainittiinkin: http://www.ely-keskus.fi/documents/...0817.pdf/bd1bdf35-63e5-4b9e-949b-41e3d190a39b

Muutokset tapahtuvat 14.8.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:08 ----------

Onnibus karsii F77:n tarjontaa kovalla kädellä, kuten toisessa ketjussa jo mainittiinkin: http://www.ely-keskus.fi/documents/...0817.pdf/bd1bdf35-63e5-4b9e-949b-41e3d190a39b

Tekemäni karkea aikataululuonnos 14.8. alkaen tuon hakemuksen pohjalta:

OB_F77.jpg
 
Ei kyllä ollut kovin fiksua Savonlinjalta tuoda sen kummemmin tiedottamatta 15 euron käteishinnan Helsinki-Porvoon linjalle, vakiovuoroja mukaanlukien 1.6 alkaen. Kun edellinen hinta oli 8 euroa.

Näin reitillä, jolla kulkee toivottoman vanhoja uudelleenkoritettuja Volvoholkkeja 90-luvulta. Uusi Linjalla-sovellus on toki makee, ja siinä hyviä 4-7 euron hintoja, muttamutta... ei näin! Huonoa pelisilmää reitillä jossa kaikkien kilpailijoiden käteishinnat ovat korkeintaan 9 euroa.

Jos nyt vielä haluaa kankeata valtakunnallista taksaa korjata, niin laittaisivat Hki-Porvoon reitin 10 euroon.
 
Onnibus ei ilmeisesti ole ihan toivotulla tavalla saanut hommaa pyörimään kun kesällä vuoroväli on tuo 2,5 tuntia. Samaan aikaan kun Porvoon liikenne laskee kausilipun hintaa niin ei se nyt varsinaisesti kannusta onniriderin vastaavan tuotteen ostoon.
 
Onniriderin päivälippu, 5,60 euroa on kyllä satunnaiselle käyttäjälle oikein järkevä. Jätin auton Viikkiin ostarille välttäen keskustan kalliit pysäköintihallit ja kävin päiväreissulla Porvoossa. Molempiin suuntiin F77 Astromegalla, aiemmin on ollut Altanoa.
 
788 Rautatientori-Nikkilä-Porvoo heittää kouluvuoden alusta yhden aamuvuoron Porvoon Gammelbackan kautta. Tietääkö joku mitä reittiä ajetaan?
 
Takaisin
Ylös