Yhteistyötä VR:lle ja bussialalle

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
VR ja bussiyhtiöt voisivat kerrankin tehdä yhteistyötä. Kun oikorata valmistuu, rakentaisivat nopean runkopalvelun junien pohjalle ja syöttöliikenteen varaan. Tällöin joukkoliikenteen olisi mahdollisuus olla yhtä nopea kuin henkilöauto. Junan tultua asemalle, bussi odottaisi matkustajat siitä myös rautatieasemalla ja lähtisi heti sen jälkeen jatkomatkalle. Jos bussiyhtiöt eivät suostuisi tähän järjestelyyn, voisi ainakin Helsingistä tulevan bussin aikatauluttaa niin, että halukkaat pystyvät vaihtamaan siihen junasta sujuvasti ja jatkamaan matkaa perille bussilla.

Otetaanpa esimerkki. Helsinki-Rovaniemi -expressbus, joka kulkisi rinnakkaisena niin, että saapuu Ouluun samaan aikaan, kuin nopea juna Helsingistä Rovaniemelle. Bussi palvelee nelostien vartta Helsingin ja Oulun välillä keräten matkustajia muun muassa Lahdesta, Heinolasta, Jyväskylästä ja pienemmiltä paikkakunnilta. Nämä voivat vaihtaa nopeaan junaan Oulussa, jos haluavat esimerkiksi Rovaniemelle tai pysyä bussissa, jos ovat pienemmille paikkakunnille matkalla Oulun ja Rovaniemen välillä. Helsingistä lähtevät taas voivat mennä nopealla junalla Ouluun ja sieltä tarvittaessa vaihtaa sujuvasti tähän pienempiä paikkakuntia palvelevaan pikavuoroon.

Ennen matkustajia oli niin paljon, että junilla ja busseilla oli varaa kilpailla toisiaan vastaan. Nykyään se, että noin 85% matkoista tehdään henkilöautolla, puhuu puolestaan. Yhteinen lippujärjestelmä, yhteensovitetut aikataulut ja valtakunnallisen reittioppaan laaja mainostaminen, niillä joukkoliikenne pärjää.
 
satsie sanoi:
Mut entäs, kun junat menee eri aikaan? Eihän kaikki junat tuu samaan aikaan...

Bussit pitää laittaa palvelemaan junia. Joillekin junille jatkoyhteyksiä ei yksinkertaisesti ole, eikä niitä kannata järjestää vähäisestä tarpeesta johtuen, mutta ainakin suosituimmille junavuoroille tulisi olla kunnolliset jatkoyhteydet bussilla tai muulla sopivalla kulkuvälineellä.
 
Takaisin
Ylös