Bussimetrolle ei ole mitään kansainvälisiä vähimmäiskriteereitä eikä käsite ole yksiselitteinen. Kyseessähän on lähinnä raideliikennettä vastaan käytetty iskusana.
Rainerin esittämässä listassa ainakin terminaalit ja harvempi pysäkkiväli ovat kriteereitä joita ei voi käyttää.
Ruotsissa (Tukholma, Jönköping, Lund jne) ja Norjassa (Kristiansand) sovellettu bussien runkolinjasto "ajattele ratikkaa, aja bussilla" - konseptilla on huomattavasti selkeämpi. Siinähän perusperiaatteet ovat:
- Määritellään selkeät päälinjat jotka palvelevat suurinta osaa palvelualueen väestöstä 400-600 m kävelyetäisyydellä.
- Kalustona käytetään laadukkaita teli- tai nivelautoja
- Reitille tehdään laadukkaimmat käytettävissä olevat etuudet.
Käytännössä käsitettä käytetään "normaalia paremmista" bussiyhteyksistä eli yhteyksistä, joilla on normaalia enemmän etuuksia. USA:ssa tällainen yhteys voi olla laatutasoltaan samaa luokkaa kuin Helsingin, Turun tai Tampereen normaali kaupunkibussilinja.
Länsiväylän bussijärjestelmä on esimerkiksi Pittsburghin ja Ottawan järjestelmiin verrattuna kiistatta bussimetro jossa on samat ominaisuudet (omat kaistat runko-osuudella, terminaalit) kuin ko. bussijärjestelmissä.
Jokeri on nähdäkseni myös kiistatta bussimetro.
Sen sijaan voidaan väitellä siitä, ovatko muiden bussikaistoilla varustettujen pääväylien bussit tai Turun ja Tampereen teli- ja nivellinjat bussimetroja.