OnniBus.com:lle sisaryhtiö Viroon

Tämän humpuuki pölinän jälkeen voinen kertoa hieman lähempänä totuutta olevan version: Souter Investment myi jo aiemmin kesällä Megabussin euroopan toiminnot Saksalaiselle Flixxbussille. Kaupan ulkopuolelle jäivät tiettävästi vain SuperBus, PolskiBus, sekä OnniBus. Tämän jälkeen SB lopetettiin, OB:n kalusto siirrettiin Nordean rahoitusyhtiölle Souterilta. PolskiBussista ei vielä selvää tietoa. Eli Brexitin myötä myös Souterexit toutunee. Johtuen siitä, että brittiläinen Eu:n ulkopuolinen veroparatiisiyhtiö tulee olevan erittäin vaikeassa liiketoiminnallisessa vlikädessäBrittien lähtiessä ulos europan talousyhteisöstä.

Ja omasta tarinastasi ainoat kohdat mitkä ei ole humpuukipölinää on Megabusin Euroopan toimintojen myynti (siinäkin Megabus jäi Flixbus-liikennöitsijäksi) ja SuperBusin tuleva lopetus.
 
Ja omasta tarinastasi ainoat kohdat mitkä ei ole humpuukipölinää on Megabusin Euroopan toimintojen myynti (siinäkin Megabus jäi Flixbus-liikennöitsijäksi) ja SuperBusin tuleva lopetus.

Onko ob:n kalusto aina ollut Nordean rahoittamaa?
 
Onko ob:n kalusto aina ollut Nordean rahoittamaa?

Ainakin 23.5.2014 EMS-606:n omistaja oli OnniBus.com Oy. Tuoreemmissa Astromegoissa omistajana taas tuntuu olevan Nordea Rahoitus.

Alkuvuodesta 2014 pankeissa on varmaan vaan naurettu OB:n suunnitelmille ja sitten kun OB:sta on tullut tunnettu, on rahoitushanat auenneet.
 
Minulle soitti eräs virolainen bussimies, ja hän kertoi Viron maanteeametissa oltavan murheellisia väitteistä, että Superbussin loppu olisi jotenkin heidän vikansa. Kuulemma Superbus sai vuorot ihan hakemustensa mukaan ja heille kerrottiin vuoroja myönnettäessä, että näitä pitää sitten ajaa kaksi vuotta ja lopetustilanteessa pitää tehdä ilmoitus 90 päivää ennen. Seitsemän ja puoli kuukautta oli tässä tapauksessa vastoin sopimusta. Epäiltiin lopetusilmoitusksen julkituontia perjantai-iltapäivänä tarkoitukselliseksi, kun viranomaisilta ei saatu heti vastinetta.
 
En toki tunne kaikkia yksityiskohtia, mutta ihan tiedotusvälineitä seuranneena tilanteen jonkinlainen kärjistyminen alkoi noin vuosi sitten.

MootorGrupilla on hieman Matkahuoltoa vastaava asema, he pyörittävät pakettibisnestä (Cargobus), Tallinnan linja-autoasemaa ja kuljetusyhtiöiden yhteistä lipunmyyntijärjestelmää (T-Pilet), sekä paria suurinta liikennöitsijää (brändit Lux, Simpel, Sebe), Tarton kaupunkiliikennettä ja myös lukuisia maakuntalinjoja. Kaikki muut toimijat ovat selvästi pienempiä.

On liene kohtuullista sanoa, että heidän käsissään on merkittävin osa virolaista linja-autoliikennettä.

Kilpailun "vapautumisen" alla bussiliikennettä säätelevän Maanteeametin (maantievirasto) johtaja siirtyi MootorGrupille (muistaakseni lipunmyyntipuolelle) ja vastaavasti hänen tilalleen valittiin entinen MootorGrupin johtaja. Kilpailijat epäilivät näiden siirtojen hyödyntäneen MootorGrupia.

SuperBusin pääasiallinen argumentti on ymmärtääkseni ollut lakien epäoikeudenmukainen tulkinta, ei niinkään säädökset itsessään. Uusia liikennelupia on myönnetty ns. kauneuskilpailun perusteella. Maantievirasto on pisteyttänyt ja arvottanut uusia hakemuksia ja arvioinut, onko niille tilaa markkinoilla. Pisteitä on saanut esimerkiksi pysähdysten määrästä. Tämä on johtanut siihen, että liikennelupahakemuksiin on lisäilty "haamupysäkkejä", joissa matkustajia ei juuri näy. Liikennöitsijät eivät halua lisätä tärkeämpiä välipysäkkejä, joista voisi joku matkustaja oikeasti kyytiin tullakin, sillä se pidentäisi matka-aikaa. Valtaosa matkustajista ilmeisesti haluaa non-stop-linjoja suurien kaupunkien väliin.

Päällekkäisiä vuoroja ei ole haluttu myöntää. Koska parhaat lähtöajat esimerkiksi Tallinnan ja Tarton välillä on MootorGrupilla, on kilpailijoilla käytännössä mahdotonta rakentaa kilpailukykyistä aikataulua. En muista säädöksiä tarkkaan, mutta muistelen esimerkiksi sääntöjen kieltäneen avaamasta linjaa jonka lähtöaika oli lähempänä kuin 15 minuuttia jo liikennöivästä linjasta. Kun Lux Express liikennöi tasa- ja puolitunnein, ei kilpailijoille, vanhoille tai uusille jää kuin rippeet. Ja näillä asiakkaita ei houkutella.

Itse arvioisin, että Virossa bussiliikenteen hintataso on ollut melko järkevä ja palvelutaso (erityisesti Lux) on kehittynyt korkeaksi. Tässä tilanteessa uuden kilpailijan on hyvin vaikea tarjota mitään uutta. Bussien pitäisi olla selvästi parempia, hintojen selvästi matalampia ja aikataulujen huomattavasti joustavampia. Tallinnan ja Tarton välillä en usko, että tämä mitenkään olisi mahdollista. Toki, maasta löytyy muitakin reittejä, mutta ne ovat kuitenkin merkitykseltään selvästi toisarvoisia ja pelkästään niiden varaan yksikään kilpailija ei toimintaansa rakentaisi.

SuperBussin olisi siis pitänyt päästä ajamaan 18 tuntia vuorokaudessa tasatunnein tärkeimpiin kaupunkeihin vitosen lippuhinnalla (tai jopa alle) Luxia paremmilla busseilla (ja paremmilla palveluilla). Suomessa lähtötilanne oli aivan toinen, sen Onnin menestys näyttää. Maassa maan tavalla.
 
Ei ne Superbussin vuorojen lähtöaikavertailu muihin nähden niin huonolta vaikuta. Nettisivulta http://www.tpilet.ee voi verrata asiaa niinkauan kuin heinäkuuta riittää. Superbussin reitit ovat suoraan linkkeinä t-piletin avaussivulla. Superbus-vuorot on merkitty: Bus Transport Holding OÜ, SuperBus,
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Valtaosa (9) busseista (11) siirtyy Suomeen:
No tämä ei yllätä mitenkään, ymmärtääkseni Onnibus.com:n liikenne Suomessa lisääntyy taas muutaman auton verran, kun elokuun puoliväli koittaa. Useampi lupahakemus oli ainakin hyväksytty, avoimista ei ole kyllä käsitystä.

Kun ekan kerran uutisoitiin että SuperBus lopettaa, tuli heti mieleen, että tällä saadaan samalla helpoimmalla tavalla tyydytettyä lisäautotarve Suomessa.
 
Takaisin
Ylös