Neoplan linja-autot Suomessa

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,572
Saksalaismerkeistä Neoplan on ollut kohtuullisen hyvin edustettuna Suomessa, jolla on ollut tarjota hyvätasoisia turistibusseja eri kokoluokissa. Kaupunkiliikenteessä Neoplanien lukumäärä ei ole päätä huimannut, matalalattiaiset yksilöt ovat melkein poikkeuksetta käytettynä ulkomailta tuotuja, jos ei lasketa midikokoisia palveluliikenneautoja.

Mahdollisia kalustolistoja ajatellen, voisi hieman inventoida, millaisia autoja on nykyisin ja mitä ollut. Myös kuvalinkit ovat tervetulleita.

Itse voisin laittaa muutaman mitä mieleen tulee:

Connex #703 YBF-514 N208 Jetliner 2/1997 WAG202082VBS25442
Connex #751 KIU-702 N516SHD Starliner 8/1999 WAG205162XSS28958
Helmikkala Annika GCJ-639 N212H Jetliner 4/1998 WAG202122WPH27420 -> ?
Ikaalisten Auto BNV-853 N117/3 Spaceliner 4/1990 -> ?
Laurilan Liikenne #18 CFR-618 N4014NF 1991 9118120 ex Gamla Uppsala Buss #165
Laurilan Liikenne #19 CFR-619 N4014NF 1991 9118105 ex Gamla Uppsala Buss #164
Laurilan Liikenne #21 MRF-121 N4014NF 1991 9118104 ex Gamla Uppsala Buss #163
Paunu #115 NCJ-216 N212H Jetliner 1/1999 WAG202122WBH27757 -> Sundell
Sundell EZU-161 N4014 ?
Topcab LYB-405 N117 ?

Itse tunnen ko malleja hyvin huonostijoten 4016:t voi olla 4014:ia ja toisinpäin.

Kun tarkemmin alkaa miettiin, niin tuleehan noita mieleen vaikka kuinka paljon, mutta tiedot ko autoista kovin puutteellisia. Esim ex Helmikkalan N208 (Lauri?), Hatusen Liikenteellä taitaa olla parikin, sitten se ex Hautamäen teliauto, Aitolahden Liikenteelläkin oli yksi N212 ja Lindholm Lines:n kalustosta suurin osa. Grandellin liikenteelläkin varmaan useampia ja Bussi-Ketosellakin ainakin yksi komea N316. Jo pelkällä rekkarinumerollakin pääsis eteenpäin :)
 
Ventoniemi #59 ICJ-142 Metroliner -93
Ventoniemi #70 VV-70 Spaceliner?? -98 hankittu Saksasta 2-kerrosbussi
 
Nythän heiti toveri Killerpop mielenkiintoisen kymysyksen siinä mielessä, että en ole mikään Neoplan-fani. Mun mielestä ne on pirun rumia pääsääntöisesti kaikki. Silti tuntuu siltä, että mullakin on rompuille poltettuna kuvia Suomen Neppareista kymmeniä ja arvioisin lähemmäs sataa, mutta kun en ole koskaan ajatellut tuommoista inventaaria , niin sehän täytyy nyt sitten tehdä. Kestänee muutaman päivän. Ja enämpi kuvanneilla on varmaankin ihan tulvaksi asti noita... kahtellaan...
 
Ainakin yksi tietääkseni uutena Suomeen hankittu oli N212 Jetliner IEE-393 (-89) eli alkujaan Kovasen Liikenne -> Paunu 99. Paunulta auto lähti suurin piirtein NCJ-216:n tullessa eli vuonna 1999. En tiedä onko tuo auto enää Suomessa.

Kuten killerpop jo mainitsikin, oli varsinkin Lindholm Lines 80- ja 90-lukujen vaihteen tienoilla mielestäni merkittävä Neoplanin mannekiini maassamme. Isoja 2-kerroksisia oli useampikin, ja myös tavanomaisempia yksilöitä jos jonkin sorttista. Muutenkin tuohon mainittuun vuosikymmenten vaihteeseen ajoittui tähän astisista merkittävin Neoplanien "hyökkäys" tänne Pohjolan perille, sen koommin on ollutkin hieman rauhallisempaa. Esim. Ruotsissahan Neoplaneja on ollut niin tilausajo- linjaliikenne- kuin kaupunkibusseinakin huomattavasti enemmän kuin täällä. Nykyisin myös Virossa näkee huomattavan paljon Neoplaneja, suuri osa toki käytettynä hankittuja.
 
Kuva-arkistoa selaamalla alkoi muistikin palaileen, mutta en tunnustaudu itsekään Neoplan-faniksi, josta syystä mallimerkinnät on melkein utopiaa itselle.

Tässä muutama:
Bussi-Ketonen NAK-810 ?
Bussi-Ketonen ???-??? N316SHD
Grandellin Liikenne JEF-133 N316SHD
H. Ranta GCM-869 N117/3 ???
Kovasen Liikenne #3 IEE-393 N212 Jetliner 1989 -> Paunu #99 ->
Lauri Viitaniemi #8 OLF-797? ???
Lindholm #1 UFO-580 N117/3 -> A&K Sipola
Lindholm #2 GCY-915 N116/3 ?
Lindholm #8 YBF-357 N212H Jetliner
Mustajärven Liikenne #10 SJT-860
Sirpan Bussimatkat TNI-732 Tourliner? 2005
Sundell KJY-342
Westendin Linja TIH-284 N8008 Metroliner -> Laurilan Liikenne

Lentoparkilla taisi olla pari hyvin mystistä matalaa Neoplania, mutta niiden käyttö taisi jäädä aika lyhyeksi?

A. Satulillakin taisi olla Neoplan, jolla ajettiin U-linjaa...

Tuo Lauri Viitaniemen #8 on kanssa erään sortin kummajainen, ilmeisesti Ruotsista uitettu. 1+2+0 ovet Neoplaneissa on ainakin tässä massa jokseenkin harvinaisia.

Kuva-arkistostani löytyneet Suomen Neoplanit laitoin tänne: http://killerpop.irc.fi/bus/neoplan - tosin mukana on yksi komea ulkolainenkin :) Josko kuvat auttavat tunnistamisessa. Hyvin niukasti noita on kennolle tallentunut...
 
Tjoo, Neoplanin turistibussit ovat ehkä hyvätasoisia ja varsin uskaliaasti muotoiltujakin. Saksalaiskaupungeissa olen tehnyt sellaisen havainnon, että Neoplanin kaupunkibussit ovat olleet sen sijaan ainakin takavuosina melko pahoja rämisijöitä vastaavanikäisiin Mersuihin ja MANneihin verrattuna. Ehkä sen takia turistibussit ovat edelleenkin Neoplanille se tärkein tuote.
 
Ozzy sanoi:
...että en ole mikään Neoplan-fani. Mun mielestä ne on pirun rumia pääsääntöisesti kaikki...

Täysin samaa mieltä. Joka Neoplan-sukupolvi vain rumenee entisestään. Varsinkin se teli-Neoplan, jota esiteltiin Turussa 100-vuotistapahtumassa näyttää enemmän panssarivaunulta kuin bussilta.

Tässä tulee vielä yksi Neoplan Turusta:

Andersson #13 BAG-553 N4016NF -95
 
Tässä olisi yksi, joka on ilmeisesti vaan matkalla Suomen kautta itärajan taa.

http://koti.welho.com/jsalo118/100506ruha_ilmala/uitettu_nysa.jpg

Yritänpä kaivella tuosta Satulin yksilöstä kuvan, kun sellaisen kyllä olen napannut, toivottavasti ei ole joutunut hävyksiin. Mutta muistikuvani mukaan tässä olisi myös ovat 1+2+0, tosin en päätäni laita pantiksi...

Lindholm Linesin 2-kerros Neoplan on kyllä muhkea ilmestys, mutta kovin rujosti muotoiltuja...

http://i2.tinypic.com/xe53rq.jpg

Lentoparkin autoja ei ole kyllä näkynyt, yksi niistä kyllä pitkään seisoskeli jossain kentän laitamilla, tämän päivän tilanteesta en tiedä.
 
Sundellin KJY-342 tuli Suomeen -02 Lindholmille ja on vm-95, Lindholm 10 ZGG-711 -96,3 TIH-566 -98, 12 LYB-315 -00, 9 LYB-310 -00,14 XFZ-281 -95. Sitten Hatusen GCY-778 -99, UFV-162 -93 aluksi Lindholm, CAS-778 -91 myös Lindholmilta, EKK-802 -89.
 
Tässä yksi Neoplan: Saimaan Turistiliikenne OYn pieni Jetliner, SJT-868

http://simaik.1g.fi/kuvat/neppari.jpg

Lisätietona tuo killerpopin listalla oleva IEE-393 (ex-Kovasen Liikenne-> Paunu) löytyy nykyisin Ruokolahden Bussipalvelut KYn pihasta (aka Teuvo Elo)
 
Bussi-Ketosen komea N316 onkin ilmeisesti N316K (mikäli kylkeen uskomista) ja rekkari XYA-820.
 
Takaisin
Ylös