Bussipassilla ympäri Suomen

killerpop sanoi:
Matkahuolto tuo markkinoille Bussipassiksi kutsutun lipputuotteen
Hienoa! Olisipa tuosta saatavilla vielä opiskelijoille, lapsille ja eläkeläisille halvempihintainen versio. Kesällä taidan kuitenkin ostaa VR:n LomaPassin, koska se on tuota edullisempi ja en tarvitse noin montaa matkustuspäivää. Aijon nimittäin matkalla tehdä muutakin kuin istua ympäri vuorokauden liikennevälineissä :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuo 14 päivän passi on mielestäni hinnaltaan järkevämpi. 7 päivän lippu tosiaan pienituloiselle kalliinpuoleinen. Mainitaan tässä nyt vielä edellistä linkkiä lukemattomille hinnat 199€/7vrk (28,5 €/vrk) ja 299@/14 vrk (21,4 €/vrk).

Ei noissa hinnoissa kuitenkaan paikallaan kauan parane olla, muuten menee kalliiksi moinen laakereillaan lepäily.
 
Pientä lisäsäästöä saa aikaiseksi, jos oma voimassaoleva seutulippu tai muu kausikortti on juuri sopivasti menossa umpeen, niin voi sitten lykätä sen latausta Bussipassin voimassaoloajan verran.

Bussipassilla aukenee vihdoin järkevähintainen matkailu eri kaupunkien paikallisliikenteissä, joissa ei ole mitään turistilippua tarjolla ja lyhimmätkin kausiliput ovat sen 30 päivää. Omissa visioissa pyörii jo Joensuu, Kotka, Lahti, Kuopio, Rovaniemi, Oulu, Vaasa, Seinäjoki ja tietty siirtymät niiden välillä. Matkareittejä saa kuitenkin suunnitella hieman etukäteen, ettei se illan viimeinen jatkoyhteys pois pussinperältä kerkee karkaan.
 
Tuollaista voisi kokeilla sitten kun tulee lapsien lippukin myyntiin...
VR:n lomapassilla on tullut matkusteltua ja ensi vuonna menen uudestaankin.Tiedetäänkö vielä tulleko se ylipäätään myyntiin ensivuonna?
 
Tuollaista voisi kokeilla sitten kun tulee lapsien lippukin myyntiin...
VR:n lomapassilla on tullut matkusteltua ja ensi vuonna menen uudestaankin.Tiedetäänkö vielä tulleko se ylipäätään myyntiin ensivuonna?
Miksipä ei?

Ikävä on takavuosien Lomapasseja. 1990-luvun lopussa lipulla sai matkustaa viikon rajattomasti. Hintakin taisi tietysti olla hiukan korkeampi. 1980-luvun lopussa lippu oli vielä parempi, olikohan aikaa kaksi viikkoa? Itse en ehtinyt sitä hyödyntää.
 
Kannattaa ottaa huomioon, että bussipassi ei ole henkilökohtainen. Jos vaikka sukulainen käy ensin Hesasta Jyväskylässä pitkän viikonlopun matkalla 4 pv (meno-paluu 71 euroa) ja jäljellejääneet kymmenen päivää jakaa kahden harrastajan kesken, tulee viidelle päivälle enää hintaa 114 euroa. Viisi päivää jaksaa matkustaa niin intensiivisesti, että varmaan kannattaa maksaa tämän laskutavan mukainen 22,80 päivästä.
 
Mielestäni bussipassi on ideana hyvä, mutta kyllä silti mielummin junalla kierrän suomea. Varsinkin pidemmillä matkoilla juna on mielestäni mukavempi kulkuväline. En tiedä jaksaisinko edes puolta viikkoa istua bussissa lähes tulkoon putkeen. Junassa on omat etunsa, kuten ravintolavaunut ja yöjunissa makuuosastot..
 
Bussipassi on entistäkin edullisempi: hinnat 7.5.2007 alkaen ovat:
- 7 vuorokautta 149,-
- 14 vuorokautta 249,-

Oho! Nyt on tilanne selvä, bussimatkalle on ensi kesänä lähdettävä kun LomaPassi maksaa 119 ja siinä on 3 päivää, bussipassilla 149 ja 7 päivää. Saako muuten bussipassilla astua kello 23 viimeisenä voimassaolopäivänä yöbussiin ja jatkaa loppumatkan perille asti samalla bussilla, vaikka menisi aamuun asti?
 
Viimeksi muokattu:
Saako muuten bussipassilla astua kello 23 viimeisenä voimassaolopäivänä yöbussiin ja jatkaa loppumatkan perille asti samalla bussilla, vaikka menisi aamuun asti?

Ei missään tapauksessa!

Mikäli kysymyksessä on matka, joka alkaa passin voimassaoloaikana ja loppuu voimassaolon umpeuduttua, matkustajan täten tulee ensisijassa omatoimisesti huolehtia siitä, että klo 00.00 uuden vuorokauden puolella poistuu seuraavalla mahdollisella pysäkillä bussipassilla maksettaessa.
Passin väärinkäytöstä rankaistaan erikseen laissa säädetyllä joukkoliikenteen rangaistusmaksulla.

(Liik./Viestintämin. joukkoliik. taksasäänn. 54 § IV aset.)
 
Saako muuten bussipassilla astua kello 23 viimeisenä voimassaolopäivänä yöbussiin ja jatkaa loppumatkan perille asti samalla bussilla, vaikka menisi aamuun asti?
Saa toki. Rahastuslaite hyväksyy bussipassin, jos se vain on voimassa leimaushetkellä. Eli ihan huoletta voi matkustaa viimeisenä voimassaolopäivänä vaikkapa Kuopiosta Helsinkin klo 23 lähtevällä pikavuorolla.
 
Saa toki. Rahastuslaite hyväksyy bussipassin, jos se vain on voimassa leimaushetkellä. Eli ihan huoletta voi matkustaa viimeisenä voimassaolopäivänä vaikkapa Kuopiosta Helsinkin klo 23 lähtevällä pikavuorolla.

Hyvä. Se olisi kanssa tietämisen arvoista, että miten bussipassista maksettu rahasumma jaetaan eri liikennöitsijöiden kesken. Itse veikkaisin sellaista, että eri bussiyhtiöille menneet matkan km-pohjaiset rahasummat lasketaan yhteen ja jaetaan rahat sen mukaan, millä yhtiöllä on menty minkäkin verran. Pitääkö passia leimatesa tietää, missä jää pois? Entä jos ei sitä tarvitse tietää, miten bussipassin tuotot jaetaan oikeudenmukaisesti? Saavatko bussifirmat lisäystä matkustajamäärätilastoihinsa bussipassimatkoilla? Ajattelin, että jos bussipassilaiset innostuvat käyttämään jotain valtion ostoliikennevuoroa poikkeuksellisen paljon, niin tulisiko käyttäjiä sen verran, että ostaminen loppuisi ja linja vaadittaisiin itsekannattavaksi.
 
Se olisi kanssa tietämisen arvoista, että miten bussipassista maksettu rahasumma jaetaan eri liikennöitsijöiden kesken. Itse veikkaisin sellaista, että eri bussiyhtiöille menneet matkan km-pohjaiset rahasummat lasketaan yhteen ja jaetaan rahat sen mukaan, millä yhtiöllä on menty minkäkin verran. Pitääkö passia leimatesa tietää, missä jää pois?

Kutakuinkin noin se ymmärtääkseni menee ja tästä syystä kuljettajalle/rahastajalle pitää kertoa matkan määränpää. Toki voi varmuuden vuoksi ilmoittaa esim. Lappia Expressissä matkustavansa vaikka Rovaniemelle asti, jos ei vielä kyytiin noustessaan ole päättänyt minne on menossa. Toisaalta mikään ei kaiketi estä leimaamasta korttia uudelleen, jos päättääkin matkustaa ensin ilmoittamaansa pidemmälle.
 
Bussipassi on entistäkin edullisempi: hinnat 7.5.2007 alkaen ovat:
- 7 vuorokautta 149

Tuohan olisi muuten hyvä, mutta kun siitä ei saa opiskelija-alennusta. Eli niin kauan kun opiskelee tulee lomapassi halvemmaksi, ja junan mukavuudet. Kaksi opiskelijan lomapassia yht 119 euroa, kun tuo 149 euroa. Bussissa ja junassa on kummassakin hyvät ja huonot puolensa. Toisaalta juna on nopeampi, ja löytyy väljyyttä. Toisaalta, rataverkko ei kannata kaikkia paikkoja, jolloin bussi olisi parempi. Mutta pidemmillä väleillä linja-auto on hitaampi, ja epämukavempi. Ei ole kunnon jaloittelutilaa, ja ravintolapalvelut puuttuu. Noh, nyt on ainakin, mistä valita.
 
Takaisin
Ylös