Bussipassilla ympäri Suomen

Mutta pidemmillä väleillä linja-auto on hitaampi, ja epämukavempi. Ei ole kunnon jaloittelutilaa, ja ravintolapalvelut puuttuu. Noh, nyt on ainakin, mistä valita.

Toisaalta, jos on tottunut henkilöautolla matkustamiseen, bussin jaloittelun puute ei haittaa. Pysähtyyhän bussi tauoille välillä suuremmissa kaupungeissa ja silloin voi jaloitella ulkona. Matka-ajalla en usko olevan niin suurta väliä lomalla, jos tarkoitus on vain huristella paikasta toiseen huvin vuoksi :)
 
Tuohan olisi muuten hyvä, mutta kun siitä ei saa opiskelija-alennusta. Eli niin kauan kun opiskelee tulee lomapassi halvemmaksi, ja junan mukavuudet.

Näin on... Itse käytän tosin juniorialennusta, mutta hinta on sama, kuin opiskelijalla. Muuten tuo bussipassi olisi ollut toinen reissu, mikä kesän aikana tulee tehtyä, mutta koska juniorialennuksia tuosta ei ole, jää reissu väliin.
 
Bussipassin yksi kiistaton etu VR:n lomapassiin verrattuna on se, että sillä pääsee usein kotipysäkiltä perille asti määränpäähän vaikkapa jonkin pikkukaupungin asuntoalueelle. Lippu kun kelpaa kaikissa Matkahuollon järjestelmään kuuluvissa bussivuoroissa koko maassa sekä lisäksi Tampereen kaupungin sisäisessä liikenteessä. Ulkopuolelle jäävät vain YTV-alueen ja Turun sisäiset linjat sekä jokunen harva "villien" yrittäjien ajama vuoro. Me bussiharrastajat toki iloitsemme mahdollisuudesta ookailla samalla lipulla vaikkapa kaikkien matkan varrelle sattuvien kaupunkien paikkurilinjat läpi.
 
sekä jokunen harva "villien" yrittäjien ajama vuoro. Me bussiharrastajat toki iloitsemme mahdollisuudesta ookailla samalla lipulla vaikkapa kaikkien matkan varrelle sattuvien kaupunkien paikkurilinjat läpi.

Mitäs nämä villit yrittäjät ovat?
 
Mitäs nämä villit yrittäjät ovat?

Niitä yrittäjiä, jotka eivät ole mukana Matkahuollon järjestelmässä. Lähinnä nämä ovat pieniä taksiyrittäjiä, jotka ajavat lääninhallituksen ostoliikenteenä paria hiljaisen ajan vuoroa (tosin ainakin erään parkanolaisen isännän tiedän ajavan ihan linjaliikenneluvillakin. Ihan tarkkaan en näistä kaikista tiedä, koska näiden aikatauluja ei luonnollisestikaan Matkahuollon aikatauluhaulla löydä eikä lääninhallituksilla ole ollut tapana kertoa ostoliikenteen aikatauluja nettisivuillaan.
 
Noh, kuinkas moni on nyt lähdössä tulevana kesänä Bussipassilla ympäri suomen? :) Itse suunnitellessani omaa reissua sain viikon reissuun suunniteltua yli 5000 kilometriä. Ei tule kauheasti kilometrille hintaa kun miettii että tuo viikon passi maksaa sen 149 euroa..
 
Niitä yrittäjiä, jotka eivät ole mukana Matkahuollon järjestelmässä. Lähinnä nämä ovat pieniä taksiyrittäjiä, jotka ajavat lääninhallituksen ostoliikenteenä paria hiljaisen ajan vuoroa (tosin ainakin erään parkanolaisen isännän tiedän ajavan ihan linjaliikenneluvillakin..

Voiko linjaliikenneluvan saada sellaiselle reitille, jota ajetaan pienemmällä kalustolla kuin 1+9 eli linja-autolla? Eli jos on joku todella hiljainen reitti, joka ei kuitenkaan ole ostoliikennettä, niin voiko sille reitille avata tarjontaa henkilöautomaisella kalustolla?

Bussipassista, itselläni on jo suunnitelmissa kesäksi mukavaa reissaamista. Tarkoitus olisi mennä etelästä ihan käsivarteen saakka, käyttää kerran viikossa kulkevia poikittaisvuoroja, kulkea idästä länteen ja lännestä itään. Suosia hiljaisia vuoroja ja tukea niiden ajoa, kannattavuus on heikompi keskikesällä, niin vuorot tarvitsevat matkustajansa.
 
Luvanvarainen henkilöliikenne linja-autolla (= vähintään 1+9 paikkaa) edellyttää joukkoliikennelupaa ja linjaliikennelupaa, jos harjoitetaan linjaliikennettä.
Luvanvarainen henkilöliikenne henkilöautolla (= korkeintaan 1+8 paikkaa) edellyttää taksilupaa.
Linjaliikennettä ei voi harjoittaa henkilöautolla.

Samppa
 
Voiko linjaliikenneluvan saada sellaiselle reitille, jota ajetaan pienemmällä kalustolla kuin 1+9 eli linja-autolla? Eli jos on joku todella hiljainen reitti, joka ei kuitenkaan ole ostoliikennettä, niin voiko sille reitille avata tarjontaa henkilöautomaisella kalustolla?

Lapissa on ainakin jotain Taksiyrittäjien vuoroja, jotka ilmeisesti ajetaan tilataksilla. Kaiketi niissä myös käyvät matkahuollon liput, kun kerta ne matkahuollon aikatauluhaussa näkyvät.
 
Kyllä linjaliikennettä harjoitetaan henkilöautoilla. Kyse kuitenkin on kunnan tai lääninhallituksen ostoliikenteestä. Matkahuollon taksa on tuolloin usein määritetty enimmäistaksaksi ja velvollisuus ottaa seutulippuja maksuksi kuuluu sopimukseen. Samalla on usein luontevaa tehdä sopimus Matkahuollon kanssa kaikkien lipputuotteiden kelpuuttamisesta. Kun kunnat ostavat asiointiliikennettä todellisilta syrjäkyliltä taksilla, taksat saatavat olla kunnan määräämät, välillä huomattavan edullisia, välillä taas bussiin verrattuna kalliita. Noilla reitillä, joita ajetaan kerran viikossa tms, on todellisuudessa aivan samantekevää, ovatko ne MH:n aikatauluhaussa tai taksojen piirissä. Reititkin ovat sekavia ja tarvittaessa ajettavia ja koko kyytikin voi olla vain puhelimella tilattavissa.

Bussipasseiluunkin liittyvä ongelma ovat kuntakeskusten väliset taksivuorot. Kiteen junataksi on välillä ajanut jopa Tohmajärvelle saakka. Puumalasta ajetaan sunnuntaisin Imatralle Ruokolahden kautta junayhteysvuoro. Ypäjältä järjestettiin niinikään taksikyyti Turun suunnan pikavuoroille sunnuntaisin. Näistä tiedonsaanti on hankalaa, vaikka ne niveltyisivätkin mukavasti osaksi muuta liikennejärjestelmää. Kunnan nettisivuilla voi jotain lukea, mutta vaikea on tietää, onko tieto ajan tasalla.

Sinänsä taksiyhteyden järjestäminen on helppoa, kun ei tarvita mitään monimutkaisia laiteinvestointeja eikä sopimuksia. En tiedä, saako junataksia peräti ajaa ilman linjalupaa kunnan ostoliikenteenä. Niin kuitenkin taidetaan toimia. Kilpailutus paikallisten autoilijoiden kesken ja homma on hoidettu. Informaatio on sen sijaan heikompaa. Jossain pitäisi ainakin noista junayhteyksistä olla tietoa, jos ne ovat nimenomaan junille suunnattuja ja odottavat myöhästynyttä junaa. Nykyään harva niistä tietää ja vielä harvempi käyttää.
 
Linjaliikenne ja ostoliikenne ovat kokonaan kaksi eri asiaa.
Kemkin kysyi linjaliikenneluvasta, eikä ostoliikenteestä:

Voiko linjaliikenneluvan saada sellaiselle reitille, jota ajetaan pienemmällä kalustolla kuin 1+9 eli linja-autolla? Eli jos on joku todella hiljainen reitti, joka ei kuitenkaan ole ostoliikennettä, niin voiko sille reitille avata tarjontaa henkilöautomaisella kalustolla?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...ka&search[pika]=luvanvarainen henkilöliikenne
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjaliikennettä ei voi harjoittaa henkilöautolla.

Selväksihän Sampan selvityksestä tuli, ettei linjalupia myönnetä henkilöautoille. En siihen mitään väittänyt vastaan, lopputoteamus vaan tuntui epäselvältä. Ehkäpä sitten reittiliikenne on eri asia kuin linjaliikenne. Aikamoiseksi termienpyörittelyksi menee, jos määrättyä linjaa määrätyllä aikataululla ajettavaa vuoroa ei saa kutsua linjavuoroksi. Ostovuoroja on niin monenlaisia. Selkeintä olisi puhua linjavuorosta aina ja vain silloin, kun liikenne on kaikille avointa. Erilaiset reittitaksit ym. sopivat niemeksi silloin, kun käytölle on rajoituksia tai ne on suunnattu vain suppealle asiakasryhmälle.
 
No niin.. Edellisviikko tuli bussipassilla mentyä. Kilometrejä tuli arvioilta 5000 suuntaan tai toiseen. Siitä sitten voi laskea kuinka paljon hintaa tuli kilometriä kohti kun jakaa sen sillä 149:llä..

Omia kokemuksia:

Bussipassi on aika lailla tuntematon tuote, ainakin vielä. Heikohkosti tuote tunnettiin. Eskelisellä sen sijaan osattiin oikein kertoa että "tällä pääsee vaikka Karigasniemeen asti". Yövuoroilla matkustus toimi yhtä lukuunottamatta (palataan siihen myöhemmin) oikein hyvin. Paikallisliikenteessä ei ollut ongelmia, ihan hyvin pääsi kyytiin ja ongelmitta. Ainakin Kotkan ja Oulun alueella, joissa itse paikkurilla tuli mentyä. Koskilinjojen palveluun olin tyytyväinen, siellä ei edes kysytty mikä tämä on vaan homma sujui mutkattomasti.

Kannattaa varata kuitenkin vähän rahaa mukaan. Eräässä vuorossa itselläni bussin kone hylki korttia, joten piti ostaa sitten lippu jottei jäänyt "rannalle". Korvaus tulee sitten aikanaan, ainakin näin matkahuollosta luvattiin

Muuten, niin suosittelen lämpimästi. Veikkaisin kyllä, että tuo 2 viikkoa vaan on liikaa, ellei sitten joka perähikiällä halua käydä. Kun taas viikon passi on ihan riittävä, ainakin oli itselleni. Sillä saa näkee hyvin suomea ja saa sopivasti univelkaa kotiin. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös