Lux Express

Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Viestit
270
Lux Express tuo piakkoin Tallinn-Tarto linjalle uusia "bisnesluokkabusseja", joissa on takaosassa 2+1 istuinjärjestely. Vastaavaa järjestelyä on nähty Lux Special -busseissa, mutta kylläkin koko bussin matkalta. Lux Lounge -busseissahan on takaosan Lounge-osassa 1+1-järjestely.

Uutinen ja pari kuvaa Postimiehen kuluttajaosassa:
http://tarbija24.postimees.ee/3612487/firma-kulutab-miljoneid-reisijate-meelitamiseks-bussi

Uutisessa vihjataan, että lisähintaa tulee muutama euro nykyiseen verrattuna (liput ilman alennuksia tällä hetkellä 8-12 euroa).

Lisäksi mainitaan, että VIP-asiakkaita on jo yli 3000 (yli 40 matkaa vuoden aikana).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Ulkomaan pikku-uutisia

Paljonko on hinta ero 32 cm turistin ja 44 cm ykkösluokan välillä? (viitaten linkin virolaiseen artikkeliin...)
 
Vs: Ulkomaan pikku-uutisia

Nyt on hinnat tiedossa ja varaussysteemi toiminnassa.

Ensi viikon maanantaina (18.4.) alkaa liikenne, varasin edestakaisen matkan ihan kokeilumielessä. Menosuunta takaosassa, lipun normaalihinta 15e, josta VIP-alennus 40%, maksettavaa jäi 9e. Takaisin etuosassa, kampanjahinta 3 euroa. Ilman PINS-alennusta hintaero on hurja!

Jatkossa hinnat pitäisivät olla seuraavat:

etuosassa 3-12, takaosassa 9-15.

(lähde http://www.luxexpress.eu/et/lux-express-toob-tallinn-tartu-liinile-uue-kontseptsiooniga-bussid)

Nyt myyntijärjestelmä näytti pitkänkin ajan päähän businesspuolelle vain 15 euron lippuja, tiedä sitten oliko järjestelmässä häikkää. PINS-alennuksen siitä sai kuitenkin.

Tuo kolmen euron hinta on erikoistarjous, josta alennusta ei saa. Oletan, että jatkossa samalle tai seuraavalle päivälle tyypillinen hinta on 10-12 euroa eteen, 15 taakse. Tällöin hintaero jää melko siedettäväksi.

Erittäin ikävä asia on se, että Moskovan "liityntävuoro" (iltakahdeksalta Tallinnasta) ajetaan jatkossakin vanhalla kalustolla. Tämä vuoro on ollut aina hyvin täynnä Tarttoon asti, joka ei tietysti lisää 16 tunnin matkan miellyttävyyttä. Tässä jos missä olisi tarvittu businessluokkaa (moskovalaiset taakse, paikalliset eteen).

Vanhemmat bussit alkavat olla jo aika vanhoja, pientä häikkääkin esiintyy. Kerran tämä kahdeksalta lähtevä Moskovan liityntäbussi joutui jopa tekemään varikkopysähdyksen Tartossa paikallisessa Scania-huollossa. Onneksi oli auki vielä iltamyöhään (vajaa 23). Omanlaisensa kokemus sekin, matkustajat päällä huoltohalliin. En tarkemmin tiedä mitä tehtiin, mutta vaikutti siltä, että vaihdelaatikko temppuili ennen pysähdystä.
 
Vs: Ulkomaan pikku-uutisia

Täältä löytyy panoraamaa uusista Lux Express Lounge -busseista:

http://www.luxexpress.eu/et/lux-lounge

Tässä kuvia julkistustilaisuudesta:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153475582852374.1073741836.231899082373&type=3

Bussia nyt kerran kokeilleena voin todeta, että takaosan Lounge-istuimet ovat oikein mukavia, jalkatilaa on riittävästi. Valitetavasti hattuhyllyä ei ole vasemmalla puolella yksöisistuinte puolella, joten oikeanpuoleinen hattuhylly täyttyy nopeasti. Sama ongelma on myös Special-busseissa joilla ajetaan Moskovaan.

Suurimpana erona vanhempiin i6-busseihin on ehkäpä tuo lattian tasaisuus, eli penkit eivät ole enää korokkeella. Helpottaa toki liikkumista.

Mittanauha ei ollut mukana, mutta etuosan paikat tuntuivat hyvin ahtailta, Ryanair-tasoa. Pitää jatkossa tarkkailla tilannetta huolellisemmin, mutta 185 senttinen ei mahdu enää istumaan mukavasti, polvet ovat melkein kiinni selkänojassa vaikka se on yläasennossa.

Aiemmissa busseissahan tilaa oli reiluusti kaikilla riveillä.
 
Vs: Ulkomaan pikku-uutisia

Näyttää kovasti lentokoneelta, tosin bisnesluokka on perällä. Miten on, missä näiden autojen moottori sijaitsee?
 
Vs: Ulkomaan pikku-uutisia

No onpa erikoinen ratkaisu sitten. Nimittäin siellä takapenkeillä voi olla aikamoisen meluisaa, vaikka käytävällä olisikin vähemmän liikennettä ja takapään saa helpommin pimennettyä.

Mitä mieltä muut ovat, kumpi matkustamon osa on parempi erottaa bisnesluokaksi, etu- vai takapää ja miksi?
 
Vs: Ulkomaan pikku-uutisia

Mitä mieltä muut ovat, kumpi matkustamon osa on parempi erottaa bisnesluokaksi, etu- vai takapää ja miksi?

Eiköhän nämä ole mielipidekysymyksiä. Itselleni ei tule oikeastaan mitään muuta vaihtoehtoakaan mieleen kuin auton takaosa;

ylimääräinen ihmisten liikkuminen alueella on vähäisempää (etuovi on kaukana, vaikkakin ilmeisesti käsiteltävässä aiheessa linjatyypissä ei ole paljoa asiakkaiden vaihtuvuutta)
wc on käytettävissä ilman merkittävää siirtymistä
kuljettaja on kuulomatkan etäisyydellä
käsittääkseni auton sivuttaisliikkeen (käännöksissä) minimikohta on taka-akselin kohdalla jolloin periaatteessa auton takaosassa pitäisi olla auton liikkeiden kannalta minimitilassa

Tälläisiä nyt äkkiä ns. "maalaisjärjellä" tulee mieleen miksi auton takaosa olisi loogisempi "bisnesluokka"-alue kuin etuosa.
 
Vs: Ulkomaan pikku-uutisia

Kyllä näissä uusissakin busseissa takana vähän enemmän pörisee (moottorin ansiosta) ja pomputtaakin (tiet eivät aina ole parhaassa kunnossa täälläpäin).

Mutta business-osasto kannattaa silti pitää takana:

- ei läpikulkuliikennettä
- ei vetoa avonaisista ovista
- turvallisempi (törmäykset vastaantulevan liikenteen kanssa)
- on mukavampi seurata edelläolevien tekemisiä - vrt olla takanaolevien seurattavana

Vessa ja kuumajuoma-automaatti sijaitsevat bussin keskellä, joten niihin on kaikilta mukava ja nopea pääsy. Muutaman matkan kokemuksella kehtaan kuitenkin väittää, että molempia käyttävät enempi bussin etuosaa suosivat iäkkäämmät naishenkilöt. Suurin osa bisnesluokkalaisista istuvat matkansa paikallaan omia asioita tehden, mutta erityisesti ilmainen kahvi houkuttelee turisteja ja muita harvemmin liikkuvia.

Tässäkin asiassa on merkittävää eroa eri linjojen välillä. Tarton vuorolla juuri kukaaan automaatilla ei käy, mutta Pietariin mentäessä suhisee automaatti lähes koko ajan. Enkä usko, että kyse on vain matka-ajasta, pikemminkin kulttuurieroista.

Onko Suomessa nuo automaatit yleisiä pikavuoroissa?
 
Vs: Ulkomaan pikku-uutisia

Erittäin OT, mutta ilmeisesti kuitenkin maksullisia? Lux Expressillähän kuumat juomat sisältyvät hintaan. Kun lippuja saa kahdella eurolla Pärnuun, voidaan liikkuvaa kahvilaa pitää varsin edullisena.

Lux on lisännyt muutaman viikonlopppuvuoron lisää Tallinnan ja Tarton välille, alkaen tänään:

http://www.luxexpress.eu/et/tallinn-tartu-liini-lisavaljumised

Johtuuko nyt sitten uusien Lounge-bussien pienemmästä kapasiteetista, mutta ainakin tänään perjantaina 22.4. puolet vuoroista Tallinnasta Tarttoon on jo loppuunmyyty, vaikka edessä ei ole mitenkään erityisen erikoinen viikonloppu. Vuoroille, joille tilaa vielä on, liput maksavat 12 etuosassa, 15 takana.

Superbussin täyttöaste on ilmeisesti selvästi huonompi, kaikille lähdöille on tilaa ja lippujen hinnat 4-5 euroa. Valtava ero..

---------- Viestit yhdistetty klo 11:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:10 ----------

Muutama sana myös Simple Expressistä. Ovat viime aikoina laajentaneet merkittävästi Viron sisäistä tarjontaa, sunnuntaista lähtien myös Tallinna-Haapsalu-välillä. Uutinen aiheesta:

http://tarbija24.postimees.ee/3665833/odavbussifirma-laiendab-haaret

Osta näistä laajennuksista on pikemminkin brändin vaihtoja, Seben vuoroja ajetaan jatkossa Simple Expressin autoilla (aiemmin vallan Sebenä liikennöinyt konserni ajaa nyt kotimaanliikennettä Sebenä, Luxina ja Simpelinä, operoivia yhtiöitä on kaksi, Eesti Buss Oü ja Lux Express Estonia AS).

Asialla on kuitenkin pientä merkitystä hinnan osalta: Simplen liput alkavat yhdestä eurosta ja palvelumaksuakaan ei lisäänny. Hieman etuajassa ostettuna lippuja saa todella edullisesti. Ovat hankkineet myös uusia autoja, joten siltäkin osalta palvelutaso on järkevä (autoista löytyy wifi ja latauspistokkeet).

Minulle on jäänyt vaikutelma, että isompien kaupunkien välisessä liikenteessä yhtiö siirtyy ajamaan pääsääntöisesti Lux-brändillä, maakuntalinjoja siirretään vastaavasti Simple Expressin alle.

Vastaavasti kansainvälisessä liikenteessä siirtymä on Simplestä Luxille, tästä löytyy muutamia esimerkkejä viime ajoilta:

http://www.luxexpress.eu/en/changes-on-route-riga-stpetersburg
http://www.luxexpress.eu/en/changes-on-route-vilnius-berlin

Lisäksi varausjärjestelmää on muutettu niin, että jäljelle jääviä kansainvälisiä Simple Express -reittejä myydään Luxin verkkokaupassa. Hieman sekavaa..
 
Yksi mielenkiintoisimpia Lux Expressin reittejä on Kuressaaren (Saarenmaalla) kotimaanreitti. Senhän tekee erikoiseksi lauttayhteys saarelle. En ole itse tuota kokeillut, joten en tiedä siirtyvätkö matkustajat bussissa lauttaan, vai tuleeko kävellä.

Toukokuussa iltavuoro Tallinnasta saarelle ja aamuvuoro saarelta Tallinnaan kympillä. Voi pitää kohtuullisena hintana:

http://www.luxexpress.eu/et/kumnega-kuressaarde
 
Takaisin
Ylös