Lux Express

Tarton linjalla tuplalähtöjä on tullut nyt myös alkuviikkoon (alkaa 2.5.):

http://www.luxexpress.eu/et/tallinn-tartu-liini-lisavaljumised

Lähtöajat ovat hieman erikoisia mielestäni, olisin kuvitellut että kysytyimmät vuorot ovat lähempänä työ/koulupäivän alkua ja loppua, nämä ovat pikemminkin molemmin puolin keskipäivää. Mutta epäilemättä operaattori tietää täsmälleen, mitkä vuorot ensimmäisenä täyttyvät.

Ilmeisesti sama auto tulee aina takaisin, kun Tarton lisälähtö on aina 4 tuntia myöhemmin kuin vastaava lähtö Tallinnasta (ajo-aika 2,5 tuntia).
 
Lux Express on taas hankkinut uutta kalustoa:

https://luxexpress.eu/et/lux-express-toob-rahvusvahelistele-liinidele-uued-luksusbussid

Erona viimeiseen hankintaerään on takapään "business-luokan" koko, nyt penkkejä on 15 2+1-konfiguraatiossa. Etuosan karjaluokassa 30.

Busseista viisi tulee Tallinnan ja Riian välille, yksi Tallinnasta Pietariin.

Uutisessa todetaan, että kaluston keski-ikä on tällä hetkellä 3 vuotta.

On tietysti hieman kyseenalaista paraneeko palvelu. Etuosa on ahtaampi kuin nykyisin (näin ainakin Tarton linjalla) ja takaosassa istuinjärjestys on 2+1, nykyisinhän Riian ja Pietarin Loungeissa penkit ovat 1+1 konfiguraatossa.
 
Vähän taas uutisia:

Pietari-Tallinna -linjalla ei enää pysähdellä Balttian juna-asemalla, vain Pietarin bussiasema jää käyttöön. Tämä on tietysti hieman harmi, sillä lähellä ei ole metroasemaa. Bussiasemalle lähin metroasema sijaitsee kohtuullisen kävelymatkan päässä (samassa rakennuksessa muun muassa Prisma ja McDonald's), mutta räntäkelissä tekee mieli ajaa bussilla tuokin pieni pätkä.
https://luxexpress.eu/et/muudatused-peterburi-liinil

Aiemmin mainitsemistani uusista Riian ja Pietarin busseista kuvia täällä:
https://luxexpress.eu/et/lux-lounge-21

Tiedotteessa mainitaan, että polttoaineenkulutus on 0.4 litraa per matkustaja (26l/100km keskimäärin), mikä on puolet diesel-Flirtistä.
https://luxexpress.eu/et/fotod-lux-express-investeeris-uutesse-bussidesse-ligi-kolm-miljonit-eurot

Mielenkiintoinen on myös Luxin päätös ryhtyä ajelemaan Venäjän sisäisiä reittejä. Ajoa tulee Pietarin ja Moskovan välille (yöbussi molempaan suuntaan) ja Pietari-Pihkova -reitille.
 
Vähän taas uutisia:

Pietari-Tallinna -linjalla ei enää pysähdellä Balttian juna-asemalla, vain Pietarin bussiasema jää käyttöön. Tämä on tietysti hieman harmi, sillä lähellä ei ole metroasemaa. Bussiasemalle lähin metroasema sijaitsee kohtuullisen kävelymatkan päässä (samassa rakennuksessa muun muassa Prisma ja McDonald's), mutta räntäkelissä tekee mieli ajaa bussilla tuokin pieni pätkä.
https://luxexpress.eu/et/muudatused-peterburi-liinil
Tämä päätös pätee kaikkiin linjoihin, myöskin Helsinki-Pietari- linjaan. Venäjän viranomaisethan totesivat tämän pysäkin rikkovan lakia ja se oli ymmärtääkseni osasyy liikenteen hetkelliselle pysäytykselle.
 
Lux Express aloittaa 10. elokuuta liikenteen Jõhvista (lähellä Venäjän rajaa) Narvan kautta Pietariin pikkubusseilla. Palvelutaso on isoja busseja heikompaa (ilmaiset kuumat juomat puuttuvat), mutta toisaalta, rajamuodollisuudet saattavat sujua ripeämmin (vähempi ihmisiä kerralla passijonossa). Hinnat edulliset, alkaen 5 euroa/sivu.

https://luxexpress.eu/et/johvi-peterburi
 
Lux Express lopettaa oman Simple Express -halpisbrändin.

Valtaosa vuoroista ajetaan paremmalla kalustolla jo tästä päivästä lähtien, mutta loputkin (eli Võru-Tartto) lokakuusta.

https://www.luxexpress.eu/lux-expre...01_eb_lux&mc_cid=aeef4913b0&mc_eid=a454fa9e7a

Lipunhinnan tietysti vähän nousee, mutta yhtiö vähättelee asian merkitystä. Paraneepahan kalusto.

Toisaalta, mikäli muistan oikein, Simppeliin ei saanut mitään kanta-asiakasalennusta, joten tuo voi käytännössä tasoittaa hintaeron, saahan PINS-kortilla jopa 25% alennusta lipuista.

Pitkällä aikavälillä yhtiö varmaan keskittynee isompien kaupunkien väliseen liikenteeseen, jättäen maaseutulinjat niille, jotka pyörittävät ostoliikennettä (joka voi siis käyttäjälle olla jopa ilmaista). Tuo ilmainen joukkoliikenne eri maakunnissa on niin sekava asia, että en ole jaksanut perehtyä siihen, mutta mikäli muistan oikein, joku toimittaja yritti matkustaa ympäri maan "ilmaiseksi" siinä lähes onnistuen, mutta vaikeaa se oli. Joillain tietyillä väleillä tuo ilmaisuus toimii ilmeisesti hyvinkin.
 
Tuo ilmainen joukkoliikenne eri maakunnissa on niin sekava asia, että en ole jaksanut perehtyä siihen, mutta mikäli muistan oikein, joku toimittaja yritti matkustaa ympäri maan "ilmaiseksi" siinä lähes onnistuen, mutta vaikeaa se oli. Joillain tietyillä väleillä tuo ilmaisuus toimii ilmeisesti hyvinkin.
En ymmärrä, miksi tämä ilmaisuus ei toimisi. Käsittääkseni näissä ilmaisissa vuoroissa ei kerta kaikkiaan kelpaa mikään maksullinen lippu, joten ilmaiseksi on päästävä.

Viron ilmaiseen joukkoliikenteeseen ainakin jossain vaiheessa vaadittiin älykortti. Nousin Jõhvista ilmaiseen bussiin tarkoituksenani matkustaa Sillamäeen. Otin jo valmiiksi esille Tallinnan ühiskaartin. Kuski ei kysynyt yhtään mitään, antoi vain jokaiselle nollan euron lipun koneestaan. Hyvin toimi. Mutta pidän kyllä aina ühiskaartin mukana siltä varalta jos sellaista ilmaisessa bussissa kysytään.
 
Takaisin
Ylös