Joukkoliikenne Tallinnassa

Mikko Laaksonen sanoi:
Neuvostojärjestelmässä oli sama tavoite kuin mm. Suomessa ja Ruotsissa eli auto joka perheelle. Suurlähiöissä pysäköinti ja autoväylät mitoitettiin tämän mukaan. Talousjärjestelmä ei vain pystynyt toimittamaan sitä luvattua autoa tai sen polttoainetta.
Senpä takia suosittiin sähköllä kulkevia joukkoliikennevälineitä, kun sähköä tuli riittävästi ydinvoimaloista. Neuvostoliitosta löytyvä öljy oli "liian arvokasta" käytettäväksi henkilöautoihin: ulkomaille myytäessä öljystä sai mukavasti länsivaluuttaa valtion kassaan.
 
Sähkökäyttöisten joukkoliikennevälineiden arvo nousi erityisesti öljykriisien jälkeen taas uudelleen. 1960-luvulla öljyä ajateltiin voitavan kuluttaa kotipuolessakin.
1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun panostukset (sekä toteutuneet että suunnitellut) johdinauto- ja raitioliikenteeseen sekä Neuvostoliitossa että sen valtapiirin maissa liittyivät aika vahvasti öljykriisiin. Rostockin liikennelaitoksen historiikissa oli tästä hupaisia esimerkkejä: mm. raitiovaunujen käyttö olutkuljetuksiin.

Suomessakin öljykriisin yksi keskeinen ominaisuus oli se, etä Suomen öljyn päätoimittaja Neuvostoliitto alensi tuontimääriä ja nosti hintaa, koska öljystä sai hyvin hinnan valuutassakin. Niinpä Suomenkin oli annettava vähemmästä öljystä enemmän tavaraa.
 
Pakko on kommentoida.

Mikko Laaksonen edellä piti oluen kuljetusta kiskoilla Rostockissa hupaisana. Allamainitussa osoitteessa on kuvia siitä, kuinka Saksassa kuljetetaan autonosia tehtaiden välillä ympäristöystävällisesti sähköllä raitiotietä pitkin, vaikkei siellä taida suurempaa öljypulaa ollakkaan. Mielestäni ei valtavan huvittavaa; pikemmin kiinnostava osoitus nykyaikaisen kiskoliikenteen monimuotoisuudesta.

http://www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Dresden/CarGoTram/pix.html


Ja sitten Tallinnan joukkoliikenteeseen.
Kyllä Virossa saadaan julkisiakin hankkeita eteenpäin. Lasnamäki on rakennettu 80-luvulla, jolloin myös kaavailtiin alueelle ratikkaa. Alue ja liikenneyhteydet jäivät kesken. Nyt aika alkaa olla kypsä Lasnamäen jatkamiselle kokonaisuutena, joten ratikkahanke voi toteutua esim. Hesan tai Espoon metrovääntöihin verrattuna huomattavan tehokkaasti.
 
Late sanoi:
Mikko Laaksonen edellä piti oluen kuljetusta kiskoilla Rostockissa hupaisana.
Tavarankuljetus raitiotiellä ei ole tietenkään mielestäni mitenkään vain hupaisa vaan aivan vakavasti otettava vaihtoehto.

Mutta tavarankuljetuksen on oltava mielekästä toimintaa:
  • Tavaran purkaukselle ja lastaukselle on oltava omat erilliset raiteet, jotta tavararatikka ei häiritse raitiovaunuliikennettä.
  • Tavaravirran on oltava riittävän suuri ja säännöllinen, jotta liikenne on kannattavaa.
  • Yksi mahdollisuus on raitiotien käyttäminen rautatien teollisuusraiteena, jos raideleveys on sama.
Rostockin olutratikka oli varsin toinen juttu. Se toteutettiin DDR:n komentotaloudessa, jossa oli annettu käsky välttää öljyn käyttöä keinolla millä hyvänsä jotta Neuvostoliiton öljy voitaisiin viedä paremmin tuottaviin kohteisiin kuten Suomeen, joka sentään maksoi kelvollisessa tavarassa.

Niinpä sitten vanha perävaunu sisustettiin tavarankuljetukseen ja sillä vietiin olutta panimolta eräisiin ravintoloihin. Kuormausten ja purkausten ajan vaunu seisoi muun raitioliikenteen tiellä. Kuljetettavat tavaramäärät olivat hyvin pieniä. Tällaista toimintaa voi pitää "hupaisana".

Tapaus oli vain esimerkki siitä, miten pitkälle öljyn säästö neuvostoblokissa vei, ja miten se oli todennäköisesti suurin syy 1970- ja 80-luvuilla tehtyihin johdinauto- ja raitiotieinvestointeihin koko blokin alueella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sattuuko kukaan tietämään vieläkö Liivalaian ja Tartu mnt:n kulmilla tehtävät katutyöt aiheuttavat poikkeusreitin bussilinjalle 2?
 
Sattuuko kukaan tietämään vieläkö Liivalaian ja Tartu mnt:n kulmilla tehtävät katutyöt aiheuttavat poikkeusreitin bussilinjalle 2?
Kyllä. Tartu mnt:n remontti kestää vielä jonkin aikaa. Ratikat 2 ja 4 palasivat tosin liikenteeseen jo muistaakseni syyskuun alusta, mutta bussilinjat 2 ja 39 sekä ko. katua pitkin liikennöivät "seutu"linjat ajavat edelleen Kunderin kautta.

Remontti valmistunee näillä näkymin etuajassa - tai ainakin näin kerrotaan Tallinnan verkkosivuilla.

Lähiaikoina selvinnee myös se, millaista uutta kalustoa TAK:lle on tulossa ensi vuonna. Sehän on jo tiedossa, että kahden seuraavan vuoden aikana hankintalistalla on 65 uutta bussia, näistä 15 niveliä. Jos oikein rohkean arvion heittäisin, saattaisivat lyhyet bussit olla mallia Volvo 8700LE. Puolastahän näitä on tilattavissa...
 
Kyllä. Tartu mnt:n remontti kestää vielä jonkin aikaa. Ratikat 2 ja 4 palasivat tosin liikenteeseen jo muistaakseni syyskuun alusta, mutta bussilinjat 2 ja 39 sekä ko. katua pitkin liikennöivät "seutu"linjat ajavat edelleen Kunderin kautta.
Yhtiömme kiittää.
 
Erilaisia ongelmia on matkustajilla ulkomailla. Viime viikolla Tallinna Linnaleht -lehdessä joku valitti siitä, että Ekspress-linjoilla Tallinnassa sisään pääsee vain etuovesta. Pysäkillä on kuulemma typerää jonottaa etuovella autoon, kun loput ovet ovat kiinni. Pikavuoroihin tarvitaan kalliimpi lippu tai tavallisen lipun lisäksi lisätalonki. Sisäänmeno etuovesta kaupunkibussiin kuulostaa kyllä vähän oudolta ja hidastavalta käytännöltä.
 
Ja jostain omituisesta syystä meillä on vieläkin Suomessa kaikkialla tämä käytäntö yhä käytössä.
Ollessani sellainen palopostin korkuinen (no en kyllä siitä kauheasti ole kasvanut oikein koskaan...) kaupunkibusseihin noustiin takaa sisälle. Rahastajien häipyessä ajoneuvoista läpivirtauksen suunta auton sisällä kääntyi päinvastaiseksi.
Avorahastuksessa on mahdollista käyttää kaikkia ovia kahdensuuntaiseen liikehdintään. Avorahastuksen kuitenkin katsotaan aiheuttavan liian suuren kiusauksen ilmaismatkusteluun. Mikähän mahtaa olla pummien osuus Tallinnankin busseissa?
 
Mikähän mahtaa olla pummien osuus Tallinnankin busseissa?
Olimme eräällä harrastajaporukalla liikenteessä Tallinnassa elokuun loppupuolella. Tullessamme bussilla Piritasta keskustaan päin bussi pysäytettiin kesken matkan sellaiselle tien kohdalle, jossa ei ollut pysäkkejäkään. Lipuntarkastajat pysäyttivät siis bussin ikään kuin liikkuvan poliisin partio olisi tehnyt saman tien päällä. Bussi seisoi koko sen ajan tien sivussa, kun lipuntarkastajat nousivat autoon ja tarkastivat kaikkien matkaliput. Nivelbussin useasta kymmenestä matkustajasta muistaakseni pari liputonta matkustajaa poistettiin bussista ja vietiin tarkastajien pakettiautoon jatkotoimenpiteitä varten. Ehkäpä siis nuo kaksi liputonta matkustajaa oli keskimääräinen tulos...?
 
...muistaakseni pari liputonta matkustajaa poistettiin bussista ja vietiin tarkastajien pakettiautoon jatkotoimenpiteitä varten. Ehkäpä siis nuo kaksi liputonta matkustajaa oli keskimääräinen tulos...?
Viime reissullani olin matkalla Mustamäeltä keskustaan Skodan nivelrollikalla kun eräällä pysäkillä Falckin tarkastajat iskivät. Rollikka seisoi pysäkillä ovet auki koko tarkastuksen ajan. Pummeja lieni enemmän kuin 5 ja lähes jokainen pääsi ulos ja häipyi paikalta. Ihmettelinkin suuresti tätä tarkastuksen tehottomuutta...
 
Tämä Piritasta keskustan suuntaan tulo tuntuu tutulta. Falckin porukka pysäytti bussin pitkällä 2 pysäkin välillä ja ryntäsi bussiin jokaisesta kuljettajan avaamasta ovesta (etuovi taisi pysyä kiinni). Nivelbussista poimittiin 4-5 matkustajaa selvittämään asiaa Falckin MB Sprinter - maijaan ja bussi muine matkustajineen jatkoi menoa.
 
Viimeksi muokattu:
Hei Tallinnasta!

Noin neljän kuukauden olen onnistunut sivustossa julkisen liikenteen Tallinnassa. Tällä hetkellä sivusto on viron- ja englanninkielinen ja sisältää kartat, jotkut aikataulut ja lippujen hinnat. Toivon, että löydät sivuston mielenkiintoista!

www.yhistransport.eu
eng.yhistransport.eu (ei ole valmis)


(Sorry if my Finnish is bad :redface:)
 
Hienot sivut! Kiitos / aitäh! :D

(And your Finnish is much better than my knowledge of Estonian language...)
 
Takaisin
Ylös