Heinäkuussa on varmasti hiljaisempaa liki kaikkialla joukkoliikenteessä. Olen itse matkustanut noilla liikennevälineillä myös tammi-, huhti- ja syyskuussa ja silloin niin ratikat kuin trollikatkin ovat olleet tupaten täynnä, hyvä että mukaan mahtui. Näin siitä huolimatta, että vaunuja menee erittäin tihein vuorovälein.Alunperin kirjoittanut kemkim
Tallinnan sähkökulkuneuvot edustavat etenkin raitiovaunujen puolesta täysin vanhentunutta tekniikkaa. Koko ratikkakalusto perustuu suunnitelmatalousmaihin tarkoittetuihin ratkaisuihin. Suurin osa Tatra-nivelistä on Tallinnaan hankittu aikana, jolloin Viro oli osa Neuvostoliittoa. Loputkin vaunut (Tatroja nekin) ovat peräisin entisestä DDR:stä, sosialistimaa sekin silloin, kun nuo vaunut alkujaan sinne oli tehty.Alunperin kirjoittanut kemkim
Johdinautojen puolella asiat ovat himpun verran paremmin. Varsin tuoreita Ganz / Solaris -trollikoita löytyy sekä kaksiakselisina että nivelinä. Tosin näitä uusia niveliä on vain 5 kpl 30 nivelestä (vanhoja Skoda-niveliä on 25 kpl). Kaksiakselisia Solariksia on 18 kpl. Sekään ei ole paljon, kun Skodia on useita kymmeniä. Lisäksi löytyy viisi kaksiakselista Ikarus-matalalattiajohdinautoa. Ganz / Solarikset ovat siis täysmatalalattiajohdinautoja. Tallinnan trollikoista on mukavasti tietoa mm. täällä.
Dieselbussien puolelta löytyy sekä hyvin vanhaa että uutta. Neuvostoaikaiset Ikarukset on saatu poistettua, tilalla on lähinnä eri Pohjoismaista käytettynä hankittua kalustoa. Kokonaan uusia dieselbusseja on kuitenkin jälleen tulossa ja 1980-luvun kalusto vähenee jälleen. Dieselbusseistä kerrotaan mm. täällä. Sivut ovat osaksi työn alla, mutta jo nyt sivuilta saa kohtalaisen kokonaiskuvan bussikalustostakin.