Joukkoliikenne Tallinnassa

Tallinnassa (ja Harjumaalla) otetaan 1.1.2013 käyttöön uusi elektroninen lippujärjestelmä, johon kuuluu osana matkakortti Ühiskaart. Se korvaa kaikki nykyisin käytössä olevat paperiliput. Kortin hankkiminen on ilmaisten matkojen edellytys.
http://www.tallinn.ee/est/pilet/yhiskaart

TAK ja TTTK ovat yhdistyneet Tallinna Linnatranspordi AS:ksi.

Johdinautolinja 2 on korvattu busseilla 24 ja 24A.
 
Käväisin Tallinnassa ja huomasin ilokseni, että raitiolinjan kolme liikenne on parantunut oleellisesti. Aiemmin linja kolme oli linjan neljä veroinen tiheävuorovälinen kokopäivälinja, mutta mutama vuosi sitten päätettiin "säästää", ja linjan liikenne typistettiin vain ruuhka-aikoihin. Nyt linjan kolme liikenne on parantunut selkeästi ja se on taas kokopäivälinja. Tosin liikenne alkaa aamulla hiukan myöhremmin ja illalla loppuu muutaman tunnin aiemmin kuin nelosella. Linjalla on vain korkeita vaunuja. Mutta hyvä näin.

Lopetetun johdinautolinjan 2 korvanneilla linjoilla 24 ja 24A (linjalla 24 sama reitti, 24A jatkaa Mustamäestä pidemmälle) näkyi sekalaista kalustoa 90-luvun korkeista autoista Ivecon Crosareihin asti. Mikähän lienee perusteluna johdinautoliikenteen vähentämiselle?

Tallinna Autobussikoondis näyttää hankkineen paljon uusia MAN:in kaksiakselisia LE-autoja.

Lähijunaliikenteessä laitureiden madaltaminen on jo melko pitkällä.
 
...
Mikähän lienee perusteluna johdinautoliikenteen vähentämiselle?
...

Eesti Päevaleht kirjoitti joskus pari vuotta sitten, että trollikan ja ratikan ajolankojen betoniset kannatinpylväät rapautuvat, ja niitä katkeilee silloin tällöin. Katkenneen pylvään naapurit on valmistettu samaan aikaan, joten nekin alkavat olla elinkaarensa loppupäässä. Itsenäisyyden aikana lisääntynyt tiesuolan käyttö saattaa olla osasyyllinen. Toinen hyvä betonisen pylvään rapauttaja on koiran virtsa. Ajolankajärjestelmän uusiminen on iso projekti, joka kannattaa tehdä kerralla. Ennen uusimista pitää linja ajaa dieselbusseilla.

Pienikin tietyö katkaisee joskus liikenteen. Tietyön ajaksi on lähes mahdotonta siirtää trollikat tai ratikat poikkeusreitille.
 
Eesti Päevaleht kirjoitti joskus pari vuotta sitten, että trollikan ja ratikan ajolankojen betoniset kannatinpylväät rapautuvat, ja niitä katkeilee silloin tällöin. Katkenneen pylvään naapurit on valmistettu samaan aikaan, joten nekin alkavat olla elinkaarensa loppupäässä. Itsenäisyyden aikana lisääntynyt tiesuolan käyttö saattaa olla osasyyllinen. Toinen hyvä betonisen pylvään rapauttaja on koiran virtsa. Ajolankajärjestelmän uusiminen on iso projekti, joka kannattaa tehdä kerralla. Ennen uusimista pitää linja ajaa dieselbusseilla.

Pienikin tietyö katkaisee joskus liikenteen. Tietyön ajaksi on lähes mahdotonta siirtää trollikat tai ratikat poikkeusreitille.

Osin olet oikeassa:
Koska trollikalla saadaan vain hyvin vähäisissä määrin raidekertoimen hyötyjä, se on kohtuullisen luontevaa korvata diiselbussilla. Trollikan kohdalla kyse ei ole juurikaan matkustusmukavuudesta, vaan lähinnä käyttökustanuksista ja ympäristölle koituvasta haitasta.

En kuitenkaan ymmärrä, miksi mainitsit ratikat, koska niitä ei ole Tallinnassa vähennetty. Ajatusvirhe?
Lisäksi Trollikan siirtäminen poikkeusreitille ei sekään ole kovin vakeaa, koska trollikkalinjaa voidaan tarvittaessa ajaa diiselbusseilla palvelutasoa heikentämättä. Ja kyllä jostain kaupungista viitisen bussia kahdeksi päiväksi lainaan saadaan. Näinpä ajoittaiset tietyöt tuskin ovat mikään syy olla ajattamaatta trollikkoita.
Mutta niin, harvoin liikennöidyllä pitkällä reittiosuudella saattaa olla järkevämpää lakata käyttämästä trollikoita, koska käyttökulujen säästöillä ei välttämättä saavuteta lankojen kuluja kattavaa rahasummaa. Joskin silloin saa kyllä olla /todella/ harvaan liikennöity reitti.
 
Ajolankajärjestelmän uusiminen on iso projekti, joka kannattaa tehdä kerralla. Ennen uusimista pitää linja ajaa dieselbusseilla.

Tarkoitatko, että trollikkalinjan 2 lakkautus on luonteeltaan tilapäiseksi keskeytykseksi tarkoitettu? Onko tälle lähdettä?
 
Käväisin Tallinnassa ja huomasin ilokseni, että raitiolinjan kolme liikenne on parantunut oleellisesti. Aiemmin linja kolme oli linjan neljä veroinen tiheävuorovälinen kokopäivälinja, mutta mutama vuosi sitten päätettiin "säästää", ja linjan liikenne typistettiin vain ruuhka-aikoihin. Nyt linjan kolme liikenne on parantunut selkeästi ja se on taas kokopäivälinja. Tosin liikenne alkaa aamulla hiukan myöhremmin ja illalla loppuu muutaman tunnin aiemmin kuin nelosella. Linjalla on vain korkeita vaunuja. Mutta hyvä näin.

Lopetetun johdinautolinjan 2 korvanneilla linjoilla 24 ja 24A (linjalla 24 sama reitti, 24A jatkaa Mustamäestä pidemmälle) näkyi sekalaista kalustoa 90-luvun korkeista autoista Ivecon Crosareihin asti. Mikähän lienee perusteluna johdinautoliikenteen vähentämiselle?

Tallinna Autobussikoondis näyttää hankkineen paljon uusia MAN:in kaksiakselisia LE-autoja.

Lähijunaliikenteessä laitureiden madaltaminen on jo melko pitkällä.

Mannit tulivat viime keväänä Autobussikoondikselle http://www.tak.ee/index.php?article_id=806&page=254&action=article&

Omia kuviani noista Manneista+muita http://imgur.com/a/weMVN#0
 
Johdinautolinjalla 2 on vain hyvin lyhyt sellainen osuus, jolla ei kulje muita (trollikka)linjoja, joten lankojen tai niiden kannatinpylväiden uusiminen ei taida olla todellinen syy linjan korvaamiseksi disellinjoilla 24 ja 24A. Tallinnassa on ainakin kaksi vuotta valiteltu sitä, että jos uutta kalustoa ei pikaisesti voida hankkia käsiin ruostuvien Shkodien tilalle, on liikennettä vähennettävä. Vielä noin vuosi sitten esitettiin hätäratkaisuksi hankkia vastaavia, mutta paljon nuorempia Shkodia Riiasta. Niitäkään ei ole ainakaan toistaiseksi saatu, joten trolleyliikennettä oli supistettava.
 
http://aronee.kuvat.fi/kuvat/2013/tammikuu/IMG_2648.jpg

Tallinnassa on vuoden vaihteessa ilmaisliikenteeseen siirryttäessä otettu käyttöön muovikortit. Linkin kuvassa on sellaisen lukijalaite. Myös kaupunkilaisten täytyy siis moinen muovikortti hankkia käyttöönsä, jotta pääsee kulkemaan. Kortista on maksettava kahden euron suuruinen panttimaksu.

Kuvan tapauksessa auton molemmat lukijat olivat syystä tai toisesta pois päältä, eli aika huolettomissa merkeissä tuossa mentiin. No, tuossa kymppilinjan autossa ei välttämättä ulkopaikkakuntalaisia ehkä niin kuljekaan, joten sikäli huolenaihe ei ollut kovin suuri - etenkin kun allekirjoittaneellakin oli jo päivälippu rekisteröity aiemmin toisessa kulkupelissä...
 
Vuodenvaihteessa Tallinnassa loppuu liikenne johdinautolinjoilta 6 ja 7. Tilalle tulee Volvo 7900 -hybridibusseilla ajettavat linjat 42 ja 43. Tiedote
 
Onkos siellä tallinnassa niitä suomen entisiä wiimoja ja transdevin carruksia

Ei Tallinnassa ole Wiimoja ollut enää hetkeen liikenteessä ja muitakin vanhoja poistuu tasaiseen tahtiin, kun uusia MANeja tulee tilalle. Huoltoautoina on ainakin ollut Wiimoja, mutta sielläkin puolella on tapahtunut uudistumista, niin en tiedä onko enää. Transdevin Carruksista en tiedä, mutta en usko niiden tulleen TLT:lle tai MRP:lle.
 
Ei Tallinnassa ole Wiimoja ollut enää hetkeen liikenteessä ja muitakin vanhoja poistuu tasaiseen tahtiin, kun uusia MANeja tulee tilalle. Huoltoautoina on ainakin ollut Wiimoja, mutta sielläkin puolella on tapahtunut uudistumista, niin en tiedä onko enää. Transdevin Carruksista en tiedä, mutta en usko niiden tulleen TLT:lle tai MRP:lle.

Mihis wiimat o lähteny ku viime vuonna viel näin ja menee varmaa transdevin carrukset ja ikarukset romutukseen
 
Vs: Tallinnan raitiotiet

Vuodenvaihteessa Tallinnassa loppuu liikenne johdinautolinjoilta 6 ja 7. Tilalle tulee Volvo 7900 -hybridibusseilla ajettavat linjat 42 ja 43. Tiedote
Tämä on Tallinnan trollilakkautuksista ensimmäinen, joka jättää kokonaisen linjastohaaran vailla liikennettä. SkyScraperCityssä arvelevat, että uusia autoja ei enää osteta ja lakkautukset siten jatkuvat. Viimeisimmällä viidenkymmenen Solariksen laivastolla olisi noin vuosikymmen vielä edessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös