Joukkoliikenne Tallinnassa

Quide lehdessä myös mainittiin että johdinautoliikenne loppuisi kokonaan Tallinnasta jossain vaiheessa. Tietääkö joku joukkoliikenneasiantuntija syytä tähän.? Solariksen johdinautothan ainakin matkustajien kannalta hiljaisija ja miellyttäviä matkustaa.
 
Quide lehdessä myös mainittiin että johdinautoliikenne loppuisi kokonaan Tallinnasta jossain vaiheessa. Tietääkö joku joukkoliikenneasiantuntija syytä tähän.? Solariksen johdinautothan ainakin matkustajien kannalta hiljaisija ja miellyttäviä matkustaa.

Aiemmin on puhuttu, että liikennettä jatketaan pelkillä Solariksilla niiden käyttöiän loppuun ja sitten liikenne lopetetaan, kun uusia ei hankita.
 
Aiemmin on puhuttu, että liikennettä jatketaan pelkillä Solariksilla niiden käyttöiän loppuun ja sitten liikenne lopetetaan, kun uusia ei hankita.

Juuri se onkin se ydinkysymys, että miksi uusia johdinautoja ei hankita Solaristen jälkeen eli miksi Tallinnassa luovutaan kokonaan johdinautoliikenteestä. Tämän kysymyksen jos joku tietää, niin mielenkiinnolla luen vastauksen.
 
Juuri se onkin se ydinkysymys, että miksi uusia johdinautoja ei hankita Solaristen jälkeen eli miksi Tallinnassa luovutaan kokonaan johdinautoliikenteestä. Tämän kysymyksen jos joku tietää, niin mielenkiinnolla luen vastauksen.

Koska johdinauto on vanhentunutta tekniikkaa. Sähköbussit ovat nyt akkukäyttöisiä, ilman johtojen tuomaa riesaa ja reittirajoituksia. Tämä on huomattu varmasti myös Tallinnassa.
 
Jostain luin, että johdinlinjat 5 ja 9 lakkautetaan tulevana heinäkuun 1 päivänä. Jäljelle jäävät linjat Mustamäen linjat 1 ja 3 sekä Keskusen linja 4, kunnes Solariksista aika jättää. Ensimmäisenä jäljellä jäävistä linjoista lahdataan ehkäpä nelonen?
 
Juuri se onkin se ydinkysymys, että miksi uusia johdinautoja ei hankita Solaristen jälkeen eli miksi Tallinnassa luovutaan kokonaan johdinautoliikenteestä. Tämän kysymyksen jos joku tietää, niin mielenkiinnolla luen vastauksen.

Huomasinkin juuri käydä "Johdinautot" sivuilla , jossa todettiin sama laajemmin
Osa keskustelusta siirtyi (osaksi ihan järkevin perustein) toiseen ketjuun. Alun perin Tallinna perusteli johdinautoista luopumista raitiotien laajentamisella Mustamäeen. Nyttemmin Mustamäen raitiotie onkin jäänyt toteuttamatta ja johdinautoja on linja kerrallaan alettu korvata diesel- ja dieselhybridibusseilla. Joissakin lehtihaastatteluissa TLT:n edustajat ovat olleet epävarmoja, millaisilla busseilla jäljelle jäävät Solarikset aikanaan korvataan. Varmasti kansalaiset ovat Tallinnassa tietoisia siitä, että länsi ja pian koko muu teollistunut maailma suunnittelevat sähköistävänsä tieliikennettään ja tallinnalaiset ovat tekemässä päinvastoin.
 
Jostain luin, että johdinlinjat 5 ja 9 lakkautetaan tulevana heinäkuun 1 päivänä. Jäljelle jäävät linjat Mustamäen linjat 1 ja 3 sekä Keskusen linja 4, kunnes Solariksista aika jättää. Ensimmäisenä jäljellä jäävistä linjoista lahdataan ehkäpä nelonen?
En ole löytänyt mistään tietoa, että vitonen tai mitään muutakaan Mustamäen linjaa lakkautettaisiin. 9:n lakkauttamista on perusteltu rakennustöillä, eikä tätä perustelua voida vitosen osalta käyttää. Ysin lakkakkauttamisen pitäisi myöskin riittää poistamaan Skodat liikenteestä.
 
Kyllä hyvinkin nyt näyttää siltä, että etten usko edes siihen että Solarikset ajetaan loppuun vaan rollikkaliikenteen lopetus tulee eteen jo muutaman vuoden päästä. Kyllähän nuo jäljellejääneet vaunut ovat kelpo kalustoa ja menevät aivan varmasti kaupaksi jonnekin. Esim. Riiassakin on vastaavanlaisia kymmenittäin joten kyllähän ne jonnekin kaupaksi varmasti menisivät.

Mitä tulee sitten jäljelläolevaan rollikkalinjastoon, niin Tallinnalle olisi hyvä strategia alkaa tässä osittain yhdistelemään linjastoa. Esim. nuo idästä tulevat bussit 67 ja 68 olisivat oivia reittejä, joita voisi jatkaa länteen rollikoiden 1 ja 3 reiteille. Muitakin potentiaalisia linjapareja löytyisi. Tiedä sitten sitä, miten Hobujaaman taukopaikasta halutaan pitää kiinni, että se voi tietysti jotenkin hidastaa tällaista uudistusta. En siis todella tiedä onko näin, ja onko esteitä myös sen suhteen että Lasnamäen varikolta ajettavia reittejä ei haluta yhdistää Mustamäen varikon reitteihin ja päinvastoin. Nähtäväksi jää miten Tallinnassa uskalletaan heittää tällaisia vanhoja toimintatapoja romukoppaan uusien tieltä, ja tietty jos uskalletaan niin mitä kuljettajat ovat tästä mieltä ja onko päättävillä tahoilla pelisilmää ottaa myös heidät järkevästi huomioon ym. ym...
 
Miksiköhän noita esitellään, kun samanlaisia on pilvin pimein kaupungissa? :D
Tallinnassa on sellainen perinne, että kalustoparaateja näytetään kansalaisille suurien uushankintojen yhteydessä. Vähän turhaltahan se silloin näyttää, kun esiteltävä kalusto ei juuri nimeksikään poikkea jo olemassa olevasta.

Kuka muistaa, kun Suomen Turistiauto Oy otti käyttöönsä ensimmäiset matalalattiabussit vuoden 1993 loppupuolella? Silloin STA järjesti matalalattiakaluston vihkiäistilaisuuden Ruskeasuon korjaamolla. Esitteillä oli useita Volvo B10B LE / Carrus City L- ja Scania N113 CLL / Lahti 402 -busseja uunituoreina. Tilaisuus poikkesi sikäli tallinnalaisesta, että Ruskesuon tapahtuma oli tarkoitettu lähinnä medialle ja STA:n (ehkä HKL:nkin) henkilökunnalle.

Aikanaan Paikallisliikenneliiton kalustonäyttellyt järjestettiin tapahtumapaikkakunnan keskeisellä aukiolla. Helsingissä se oli vuosia Senaatintori. Silloinkin näytteillä ollut kalusto oli hyvin usein jokseenkin samanlaista kuin mitä jo liikenteessä kulki. Tallinnan "paraateihin" niitä ei tokikaan voi suoraan verrata. Omasta mielestäni parhaat näyttelyt ovat sellaisia, joissa on esillä kalustoa eri vuosikymmeniltä niin, että vierailijat voivat omin silmin havaita kehityksen kulun.
 
Tallinnassa on sellainen perinne, että kalustoparaateja näytetään kansalaisille suurien uushankintojen yhteydessä. Vähän turhaltahan se silloin näyttää, kun esiteltävä kalusto ei juuri nimeksikään poikkea jo olemassa olevasta.

Kuka muistaa, kun Suomen Turistiauto Oy otti käyttöönsä ensimmäiset matalalattiabussit vuoden 1993 loppupuolella? Silloin STA järjesti matalalattiakaluston vihkiäistilaisuuden Ruskeasuon korjaamolla. Esitteillä oli useita Volvo B10B LE / Carrus City L- ja Scania N113 CLL / Lahti 402 -busseja uunituoreina. Tilaisuus poikkesi sikäli tallinnalaisesta, että Ruskesuon tapahtuma oli tarkoitettu lähinnä medialle ja STA:n (ehkä HKL:nkin) henkilökunnalle.

Aikanaan Paikallisliikenneliiton kalustonäyttellyt järjestettiin tapahtumapaikkakunnan keskeisellä aukiolla. Helsingissä se oli vuosia Senaatintori. Silloinkin näytteillä ollut kalusto oli hyvin usein jokseenkin samanlaista kuin mitä jo liikenteessä kulki. Tallinnan "paraateihin" niitä ei tokikaan voi suoraan verrata. Omasta mielestäni parhaat näyttelyt ovat sellaisia, joissa on esillä kalustoa eri vuosikymmeniltä niin, että vierailijat voivat omin silmin havaita kehityksen kulun.
Ja Suomessa silloin, kun liikenneministeriö päätti pikavuorojen luvista valtakunnallisesti, suuremmat pikavuoroyhtiöt kävivät ajeluttamassa ministeriön väkeä pitkille lounaille, kun taloihin hankittiin uusia tilausajoautoja tai pikavuoroihin hieman normaalista parempaa kalustoa. No tämä pieni detalji nyt ei sinänsä kuulunut Tallinna otsikon alle, mutta..
 
Takaisin
Ylös