Joukkoliikenne Tallinnassa

On se keskustaa. En ollut siitä kuullut, joten luulin sen sijaitsevan muualla. Karttaa en huomannut katsoa.

Ensi kerralla voisi vähän tehdä taustatyötä ennen kuin antaa näppäimistön sauhuta. Tai ainakin muotoilla viestinsä mutu-henkeen eikä esittää faktanomaisesti jotain sellaista, joka ei pidä lainkaan paikkaansa.
 
Ensi kerralla voisi vähän tehdä taustatyötä ennen kuin antaa näppäimistön sauhuta. Tai ainakin muotoilla viestinsä mutu-henkeen eikä esittää faktanomaisesti jotain sellaista, joka ei pidä lainkaan paikkaansa.
Ei ole ollut kiinnostusta perehtyä Tallinnan bussireitteihin. Kyllä satamaan pitäisi ratikalla päästä. En ole myöskään nähnyt koskaan kakkosta keskustassa, vaikka olen seissyt pitkiä aikoja Hobujaaman pysäkillä sekä nyt Kun Kanutin pysäkki oli pois käytöstä tänä kesänä, kävelin myös keskustaan kakkosen reittiä, eikä yhtään satamaan menevää bussia tullut vastaan. Se on saattanut olla poikkeusreitillä.
 
Pitää taas valittaa. Tuo kakkonenhan on koko kaupaungin yksi hyödyllisimmistä linjoista, koska ajelee molempien terminaalien, keskustan, keskustorin (aika paljon suomituristia poikkeaa siellä), bussiaseman, sikupillin (keskustaa lähin oleva Prisma tällä hetkellä) ja ülemisten (yksi suurimpia kauppakeskuksia) kautta lentokentälle. Eli käytännössä yhdellä linjalla kaikki mitä turisti tarvitsee. Aikatauluja ei ole vain ollenkaan sovitettu laiva-aikatauluihin ja usealta laivavuorolta saa hölkätä ripeämmin, että bussiin kerkiää. Älytöntä on myös se, että A-terminaalin edessä bussi usein odottaa aivan terminaalin edessä, ovet lukossa, siirtyen verrattain kauas ahtaan kadoksen alta matkustajia noutamaan (vuoroväli on pitkä, joten tämä odotus voi olla myöskin pitkä). Ongelmaa ei ole hyvällä kelillä, mutta sateella katos on ahdas ja ohiajavat taksit ruiskasevat kintutkin märiksi.

Mielestäni ainut järkevä nopean aikataulun ratkaisu olisi päättää muutamat (1 per asuinalue esim) bussilinjoista satamaan Hobujaaman sijasta. Saisi lähes ilmaiseksi hyvän liityntäliikenteen. Ensimmäisenä ehdokkaana olisi linja nr 40.
 
Pitää taas valittaa. Tuo kakkonenhan on koko kaupaungin yksi hyödyllisimmistä linjoista, koska ajelee molempien terminaalien, keskustan, keskustorin (aika paljon suomituristia poikkeaa siellä), bussiaseman, sikupillin (keskustaa lähin oleva Prisma tällä hetkellä) ja ülemisten (yksi suurimpia kauppakeskuksia) kautta lentokentälle. Eli käytännössä yhdellä linjalla kaikki mitä turisti tarvitsee. Aikatauluja ei ole vain ollenkaan sovitettu laiva-aikatauluihin ja usealta laivavuorolta saa hölkätä ripeämmin, että bussiin kerkiää. Älytöntä on myös se, että A-terminaalin edessä bussi usein odottaa aivan terminaalin edessä, ovet lukossa, siirtyen verrattain kauas ahtaan kadoksen alta matkustajia noutamaan (vuoroväli on pitkä, joten tämä odotus voi olla myöskin pitkä). Ongelmaa ei ole hyvällä kelillä, mutta sateella katos on ahdas ja ohiajavat taksit ruiskasevat kintutkin märiksi.

Mielestäni ainut järkevä nopean aikataulun ratkaisu olisi päättää muutamat (1 per asuinalue esim) bussilinjoista satamaan Hobujaaman sijasta. Saisi lähes ilmaiseksi hyvän liityntäliikenteen. Ensimmäisenä ehdokkaana olisi linja nr 40.

Samoin satamasta tullessa pitäisi olla mahdollisuus kääntymiseen suoraan Olorexin (vai mikä se bensa-asema onkaan) kohdalta Hobujaamalle ilman sitä täysin järjetöntä koukkausta Mere Puiesteen kohdalta takaisinpäin. Tai sitten reitin voisi suosiolla linjata kulkemaan Mere Pst:n ja Viruaukion kautta Hobujaamalle.
 
Tuo koukkaus on verrattain perusteltu ruuhka-aikaan, Mere pst ja Viru-rinkilä ovat erittäin ruuhkaisia. Isompi ongelma on erittäin lyhyt ja ahdas kääntyminen Lootsi-kadulle (eli siinä Norde Centrumin ja entisen Statoilin kulmalta) keskustasta päin tullessa. Joskus bussi ajaakin suosiolla liittymän pitkäksi ja tekee laittoman käännöksen vasemmalle huoltoaseman raadon jälkeen (ajaen "viinakauppakadun" kautta satamaan).
 
1.2.2019 alkaen MRP Linnaliinid ei enää liikennöi talousvaikeuksien vuoksi. Sen ajamat linjat ovat siirtyneet TLT:lle.
Sinänsä yllättävä uutinen. Kalustokin oli varsin uutta joten sen puolesta pieni notkahdus palvelun laadussa, kun enää näillä linjoilla ei joka vuorolla ole matalalattiaisia busseja.
 
1.2.2019 alkaen MRP Linnaliinid ei enää liikennöi talousvaikeuksien vuoksi. Sen ajamat linjat ovat siirtyneet TLT:lle.
Sinänsä yllättävä uutinen. Kalustokin oli varsin uutta joten sen puolesta pieni notkahdus palvelun laadussa, kun enää näillä linjoilla ei joka vuorolla ole matalalattiaisia busseja.
Kyllä ainakin eilen Tallinnassa näkyi MRP:n busseja liikenteessä. Liekö sitten TLT vuokrannut tms. ?
 
Mulla oli ainakin sellainen käsitys, että kaikki MRP:n liikenne olisi ollut TLT:n tilaamaa alihankintaa ja nyt TLT on joutunut ottamaan ohjat itse käsiinsä olemassaolevilla autoilla.
 
MRP:llä on lähes samanlaisia MANeja kuin TLT:lla itsellään, niin voisin kuvitella niiden vaan vaihtavan omistajaa ja värejä.
 
Olen nyt tämän kuukauden aikana havainnut tuolla linjalla 2 sekä vanhoja MRP:n autoja uusilla logoilla sekä myös perinteistä TLT:n kalustoa. Muistan lukeneeni, että autojen leasing-sopimukset siirrettiin TLT:lle, että periaatteessa omistaja säilyi samana, vuokraaja vaihtui.

Tässä tuoreehko kuva:

2019-02-15 15.48.54.jpg

Tässä kyseisen auton tiedot:

http://www.ebus.ee/verhicle/3865/
 
Olen nyt tämän kuukauden aikana havainnut tuolla linjalla 2 sekä vanhoja MRP:n autoja uusilla logoilla sekä myös perinteistä TLT:n kalustoa. Muistan lukeneeni, että autojen leasing-sopimukset siirrettiin TLT:lle, että periaatteessa omistaja säilyi samana, vuokraaja vaihtui.

Tässä tuoreehko kuva:

Näytä liitetiedosto 2911

Tässä kyseisen auton tiedot:

http://www.ebus.ee/verhicle/3865/

Näin on, TLT liisasi ainakin osan MRP:n MANeista ja ilmeisesti hankkivat vielä jotain muuta (käytettyä) kalustoa. Myös kuljettajat alkaa olla löydetty, että voivat hoitaa MRP:n linjoja normaalisti.
 
Kun Tallinnassa joukkoliikenne on maksutonta vain tallinnalaisille veronmaksajille, jotka ovat tämän palvelun käyttäjiksi rekisteröityneet, mentiin Läänemaalla pidemmälle: kaikkien paikallisbussien taksaksi määriteltiin "NULL EUROT".
Se ei kuitenkaan tarkoita, että MK:n vihreisiin busseihin saisi Haapsalussa tai sen naapurikunnissa mennä ihan noin vain, vaan matka pitää aina rekisteröidä.Itsellenikin tuli yllätyksenä, kun nousin bussiin, ja kuski huutaa perääni "kuhu sa oled minemas?" Vastasin, ja sain lipun, jossa oli se hintakin. Jokseenkin päinvastaista toimintaa siis verrattuna Tallinnan kuljettajiin, joita ei vähempää voisi kiinnostaa, onko asiakkailla lippua ja vaivautuvatko he sitä lukijalle näyttämään...
 
Takaisin
Ylös