Scania Suburban LE

Mitä etua muuten sähköovilla haetaan? Omni 320:ssä ne on ollut tuon jutun mukaan jo vakiona, onko edes saanut ilmalla toimivana. Onko syynä vaan helpompi toteutus ja ehkä painon säästö? Tuskin syynä on toimintavarmuus. Vai onko se vaan nykyaikaa?
 
Scania on tehnyt isot kaupat Norjan Kristiansandiin, jonne toimitetaan ensi heinäkuuksi 140 uutta Scaniaa Boreal Bussille. Niistä suurin osa on Scania Citywide LE Suburbaneita (jolla nimellä tämä uutuus näyttäisi kulkevan Suomen ulkopuolella) ja 70 niistä on hybridejä. Scanian tiedote (englanniksi)

Jokohan Citywide LE Suburban menee tällä kaupalla yksinään tuotantomäärissä OmniExpress 320LE:n ohi?
 
Vai onko se vaan nykyaikaa?

Ne on nykyaikaa

---------- Viestit yhdistetty klo 18:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:16 ----------

Vaikka kyseisen mallin virallinen nimi onkin "Scania Citywide LE Suburban", niin puhekielessä tullaan todennäköisesti käyttämään pelkkää Suburban-nimitystä. Omasta mielestä se on hieman outoa, että Scania antoi tolle uudelle paikurilleen hieman pitkän nimen. Toi Citywide-nimi olis mielestäni voitu jättää pois, ja mallin nimi olis pelkkä "Scania Suburban LE", tai vaikkapa "Scania Interlink LE".
 
Suburbanista on näemmä tarjolla myös nivelversio! Lattia on matala takavaunun keskioville asti.

https://www.eurotransport.de/artike...ue-suburban-version-des-citywide-9836527.html

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=71312.0

Kukapa olisi arvannut muutamia vuosia sitten, että Lahden Autokorin käsialaa olevista malleista syntyy vielä näin paljon uusia perillisiä.
Ei tuo nyt sinänsä ole yllättävää. Olihan Citywidestä nivelversio tarjolla koko ajan. Uutta lienee kuitenkin tuo matalan lattian pidennys peremmälle asti.
Pidän tällaista konseptia varsin fiksuna, koska peräosaan mahtuu enemmän istuimia. 18m pitkänä, yhdellä seisomasillalla tuollaiseen saisi varsin helposti 55-57 istumapaikkaa + klaffit.
Nykypäivänä vaan kysyntä pukkaa jakautumaan kahdenlaiseen leiriin: joko arvostetaan istumapaikkoja enemmän jolloin varsin helposti valitaan apupyöräbussi ennen nivelbussia. Toisessa leirissä on sitten itä-euroopan malli (tai ei varsinaisesti pelkästään itä-euroopan) jossa ostetaan niveliä väljillä tiloilla, vähemmillä istumapaikoilla ja suuremmilla seisomasilloilla.
 
Suburbanista on näemmä tarjolla myös nivelversio! Lattia on matala takavaunun keskioville asti.

https://www.eurotransport.de/artike...ue-suburban-version-des-citywide-9836527.html

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=71312.0

Kukapa olisi arvannut muutamia vuosia sitten, että Lahden Autokorin käsialaa olevista malleista syntyy vielä näin paljon uusia perillisiä.

Noita kyllä kelpais nähdä Tampereen kaduilla, kun sinnehän ostettiin käytettyjä Solaris-niveliä.
 
Scania Suburbanin teliversio on nyt vallannut HSL-alueen telibussimarkkinat melkein täysin, kun Pohjolan liikennettä lukuunottamatta HSL-alueelle ei olla nyt tilattu muita telejä kuin Suburbaneja sen jälkeen, kun Suburban saapui markkinoille. Myös vuodenvaihteen uutukaisista kaikki telit ovat Subbeja (sekä Helbillä että Nobinalla). En ihmettelis, jos Nobina ja HelB eivät aio enää tilata jatkossa mitään muita telejä kun Subbeja (mikäli ne ovat osoittautuneet niin luotettaviksi ja toimiviksi). Sen sijaan 2-akselisia Subbeja on HSL-alueelle tullut yllättävän vähän, ainoastaan Helbin autot 1801-1815 ja 1901-1903. Mä kyl hieman ihmettelen että miksei 2-akseliset Suburbanit ole kiinnostaneet HSL-alueella niin paljon kuin telit (vaikka ne ovat varmasti yhtä hyviä ja luotettavia), vaan pätkäkalustoksi ollaan tyydytty tilaamaan Suburbanien sijaan VDL:ää. Pahoin pelkään että myös Helbin vuodenvaihteen uutukaisista kaikki 2-akseliset ovat VDL:iä. Pätkä-Subbeja saisi kyllä tulla enemmän...
 
Sen sijaan 2-akselisia Subbeja on HSL-alueelle tullut yllättävän vähän, ainoastaan Helbin autot 1801-1815 ja 1901-1903.
Linjalla 565 liikkui viime kesän jälkipuoliskolle saakka kuitenkin tällainen. Nykyään se on jossain muualla, bussitutkan mukaan linjalla 225, mutta en tiedä onko tutkan tieto täysin oikea tämän osalta. Linkin bussi on siis Reissu Ruoti #36.
 
Mä kyl hieman ihmettelen että miksei 2-akseliset Suburbanit ole kiinnostaneet HSL-alueella niin paljon kuin telit (vaikka ne ovat varmasti yhtä hyviä ja luotettavia), vaan pätkäkalustoksi ollaan tyydytty tilaamaan Suburbanien sijaan VDL:ää. Pahoin pelkään että myös Helbin vuodenvaihteen uutukaisista kaikki 2-akseliset ovat VDL:iä.
Varmaan siksi että nuo VDL:llät ovat halvempia ja taloudellisempia kuin Scaniat, Lisäksi niistä saa myös paremmat kalustopisteet kilpailussa.
 
Mä kyl hieman ihmettelen että miksei 2-akseliset Suburbanit ole kiinnostaneet HSL-alueella niin paljon kuin telit (vaikka ne ovat varmasti yhtä hyviä ja luotettavia), vaan pätkäkalustoksi ollaan tyydytty tilaamaan Suburbanien sijaan VDL:ää. Pahoin pelkään että myös Helbin vuodenvaihteen uutukaisista kaikki 2-akseliset ovat VDL:iä. Pätkä-Subbeja saisi kyllä tulla enemmän...
Edellinen viesti varmaankin jo kertoi kaiken olennaisen mutta näin kuljettajan näkökulmasta nämä pätkä subbet ovat aivan hirveitä laiskamatoja ajaa. Kevyt VDL on paljon miellyttävämpi ja reippaampi ajaa

HSL ei paljoo tunnu muutenkaa kiinnostavan kuljettajien mielipiteet työkaluistaan vaan ainoastaan matkustajien mielipide määrää. Ei se sähkömieskään asiakkaan työkaluja käytä vaan omiaan jotka miellyttävät häntä
 
Viimeksi muokattu:
HSL ei paljoo tunnu muutenkaa kiinnostavan kuljettajien mielipiteet työkaluistaan vaan ainoastaan matkustajien mielipide määrää. Ei se sähkömieskään asiakkaan työkaluja käytä vaan omiaan jotka miellyttävät häntä
Liikennöitsijä päättää mistä ja minkälaisia busseja hankkii, ei HSL.
 
HSL ei paljoo tunnu muutenkaa kiinnostavan kuljettajien mielipiteet työkaluistaan vaan ainoastaan matkustajien mielipide määrää.

Ei kyllä paina matkustajienkaan mielipide, jos VDL:ään päädytään. VDL on halpa vain siksi, että kaikki "turha", kuten jousitus, on karsittu pois. Normaalikokoisella ihmisellä on ahdistavaa istua VDL:n pätkässä.
 
Normaalikokoisella ihmisellä on ahdistavaa istua VDL:n pätkässä.

Itse ainakin mahdun 186-senttisenä VDL:ään, Ivecoon ja muihin "halpamerkkeihin" ihan hyvin. Ainoastaan Citaroissa tuottaa jalkatilat tuskaa.

Jalkatilojen kuningas on kuitenkin Volvo. 8700LE:ssä jaksaisin istua vaikka Helsingistä Jyväskylään.

Edit: Nyt kun mietin, niin kerran olen kyllä joutunut istumaan polvet suussa VDL:ssä. Kyseessä oli TDF #1264 outoine puolituristipenkkeineen. Istuin kylläkin takapyörän kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös