Ruotsissa bussionnettomuus

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Bergkvarabussin Setra on suistunut ojaan keski-Ruotsissa kyydissään 59 ihmistä, joista 52 koululaisia. Kolme on tähän mennessä kuollut ja moni loukkaantunut.

Ylen uutinen
 
Matka alkoi tietojen mukaan klo 22, onnettomuus tapahtui n. klo 7. Mikä osuus mahtaa olla kuljettajan vireystilalla?
 
Tuskinpa. Eiköhän kyseessä ole ollut routivan tien ja liian suuren tilannenopeuden yhdistelmä. Kyllähän jokainen auto lähtee käsistä ajettaessa suurella nopeudella peräkkäisiin ta jopa yksittäiseen routaheittoon, saatikka tuollainen kaksikerroksinen kiikkulauta, jonka painopiste on varsin korkealla.

Onko olemassa mitään maakohtaisia rajoituksia millaisilla teillä saa ajaa 2-kerros linja-autoilla, vai onko se ihan kuskin päätettävissä?

Muistan kun v 1977 kävin perheen kanssa Itävallassa hiihtolomamatkalla, niin menomatkan bussikuljetus Münchenin lentokentältä kohteeseen Ischgliin mentiin 1-kerrosbussilla suorinta reittiä, mutta paluumatka jouduttiin tekemään 2-kerros Neoplanilla, ja se joutui kiertämään Innsbruckin ja Kufsteinin kautta, eli pari tuntia ylimääräistä, ja syyksi ilmoitettiin että bussilla ei saanut ajaa sitä suorempaa mutta mutkaisempaa ja mäkisempää tietä. Arvaa oliko kiva körötellä dösässä tuntikaupalla kun olin viimeisenä päivänä tehnyt oikein kunnon kuperkeikan rinteessä kun piti laskea vähän "Klammerin" tyyliin ja lihakset rinnassa oli revähtäneet!

t. Rainer
 
Onko olemassa mitään maakohtaisia rajoituksia millaisilla teillä saa ajaa 2-kerros linja-autoilla, vai onko se ihan kuskin päätettävissä?



t. Rainer

En ole tuollaisia rajoituksia Ruotsissa nähnyt, enkä kyllä Norjassakaan. Ajoneuvon pituusrajoitusmerkki voisi tulla todennäköisemmin vastaan.

Korkeus voi myös olla rajoituksena siltojen alituksissa ja tunneleissa.

Ajaminen jollakin tiellä on joskus kuskin harkinnassa, joskus työnantajan. Aina harkinnan lopputulos ei ole onnistunut. Siksi autoja, useimmiten rekkoja, kaatuu sellaisilla teillä, mihin niillä ei pitäisi ajaa ollenkaan tai ajaa määrätyissä keliolosuhteissa.
 
Takaisin
Ylös