Pyörätelineet busseissa

Enpä tiijä noista paikkureitten pyörätelineistä. Mutta eikös Länskän #62 autossa ole takana pyöräkoukut. Liekö paljoa ollut tarvetta ja käyttöä koukuilla? Autolla ajelevat varmaan tietävätten.
 
Jay sanoi:
Liekö tälläisiä käytössä muualla ja soveltuisivatko esim. joihinkin ytv-busseihin meillä?

Pohjois-Amerikassa pyörätelineitä tosiaan käytetään. En ole varma, mutta veikkaisin niiden sopivan huonosti nopeatempoiseen kaupunkiliikenteeseen. Yhdysvalloissa bussi on yleensä hyvin vähän arvostettu kulkuväline, joten sen nopeuskaan ei liene kriittinen.

Rauhallisemmille vakiovuoroille telineet voisivat tietysti sopia sekä liikenteen nopeuden että hajanaisen asutuksen puolesta, joskin vakiovuoroilla on yleensä myös tavaratilaa. Hyvät telineet saattavat toisaalta olla nopeampia ja mukavampia käyttää kuin tavaratilaan ahtaminen.
 
Fillarikoukut, samoin kuin varapyörät, katosivat bussien takaa joskus 50-60-luvun taitteessa, kun katsastusmääräysten mukaan ne katsottiin osaksi bussin pituutta. Näin voitiin bussit rakentaa jonkin verran pidemmiksi.
 
Ainakin Ahvenanmaalla on fillarikoukkuja nähty myöhemminkin. -80-luvulla niitä oli ainakin Maarianhaminan ja Eckerön välisellä linjalla, jossa tunnetusti kuljetetaan paljon fillareita -onhan Eckerö Linjen suosituin ruotsalaisten tuloreitti saarivaltakuntaan.
Itse muistan hauskan hetken Saaristotieltä vuodelta -85. Ajossa oli silloin joku tuolloin vielä itsenäisen firman vanhimmista ajoneuvoyksilöistä -ja pyörämme sidottiin bussin kattotelineeseen...
 
Tässä yksi Suomen tunnetuimpia bussin pyörätelineitä, kuva. Pohjolan Turistiauton Wiima/Volvo #288 (ex-Espoon Auto). Kuva vuodelta 1999.
 
Takaisin
Ylös