Ryhtyminen bussinkuljettajaksi

...palkkakin on kohtalainen, ellei lasketa aivan puhtaita ruuhkatyövuoroja ilman mitään lisiä.
Toisaalta, ei tule äkkiseltään kovin montaa ammattia mieleen, jossa työntekijä voidaan lähettää kesken työpäivän kolmeksi tunniksi kotiin ilman palkaa...
 
Toisaalta, ei tule äkkiseltään kovin montaa ammattia mieleen, jossa työntekijä voidaan lähettää kesken työpäivän kolmeksi tunniksi kotiin ilman palkaa...

Toisaalta, ei kukaan pakota tekemään työtä kunnallisella sopimuksella...
 
Hyvä, jos nykyään näin on. :)
Oletkin varmaan jo huomannut, että esimerkiksi Helsingin kaupungin alueella ei-kunnallisia vaihtoehtoja ovat: Veolia Transport, Pohjolan Kaupunkiliikenne, Concordia Bus Finland, jne...
 
Oletkin varmaan jo huomannut, että esimerkiksi Helsingin kaupungin alueella ei-kunnallisia vaihtoehtoja ovat: Veolia Transport, Pohjolan Kaupunkiliikenne, Concordia Bus Finland, jne...
Olen. :) Melkein kaikissa niissä on aikanaan tullut ajettuakin, tosin osalla nimet olivat silloin hieman erilaisia...
 
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä


YTV (pääkaupunkiseutu)
Linja-autonkuljettaja​
alle 4 vuotta​
13,82​
1105,60​
4-8 vuotta​
14,40​
1152,00​
8-12 vuotta​
15,02​
1201,60​
yli 12 vuotta​
15,41​
1232,80​

Noista palkoista vielä:
a) ovatko ne olleet vaikka viimeisen 5 vuoden aikana nousussa vai laskussa?
b) mikä olisi tuntipalkka jollakin kaukoliikenneyhtiöllä, esim. saako enemmän palkkaa jos ajaa PL:llä Kirkkonummen suunnan kaukolinjoja kuin Helsingin sisäisiä?
c) Onko HSL-liikenteessä kuljettajana suuria palkka-eroja (esim. Nobina vs PL vs HKL-raitioliikenne)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Noista palkoista vielä:
a) ovatko ne olleet vaikka viimeisen 5 vuoden aikana nousussa vai laskussa?
b) mikä olisi tuntipalkka jollakin kaukoliikenneyhtiöllä, esim. saako enemmän palkkaa jos ajaa PL:llä Kirkkonummen suunnan kaukolinjoja kuin Helsingin sisäisiä?
c) Onko HSL-liikenteessä kuljettajana suuria palkka-eroja (esim. Nobina vs PL vs HKL-raitioliikenne)

a) Haloo, millä ammattiryhmällä palkat ovat senteissä laskeneet?
b) Lue nyt se työehtosopimus, sieltä vastaus löytyy. www.akt.fi.
c) Kun noudatetaan samaa AKT:n työehtosopimusta, palkkaeroja ei ole.

Raitiovaununkuljettajan palkat löytyvät www.kvtes.fi.
 
Molemmilta osin tilanne näyttää hyvältä :smile: Alalle koulutettujen työhönpääsy on kuulemma 99% varmaa. Minkä perusteella yhtiö sitten pitäisi valita? Onko jollakin yhtiöllä helpompi säätää työaikoja? Vai kotia lähimmän varikon mukaan? Vai sen, missä saa parhaimmat lounasedut :p
 
Minkä perusteella yhtiö sitten pitäisi valita? Onko jollakin yhtiöllä helpompi säätää työaikoja? Vai kotia lähimmän varikon mukaan? Vai sen, missä saa parhaimmat lounasedut :p

Varmaankin varikon sijainti on suurimmalle osalle kuljettajista tärkein valintaperuste.

Työaikojen säätämisen helppouteen vaikuttaa se, millaisella tarkkuudella haluaa niitä säätää. Tunnilleen, ilta-/aamu/yövuoroja pelkästään, ei viikonlopputöitä jne.

Varikkojen yhteydessä olevien ruokaloiden lounashintojen erot sopivat kahden euron sisään. Tosin läheskään kaikki kuljettajat eivät voi pitää ruokataukoa varikolla ja kaikilla varikoilla ei lounasruokalaa ole.

Työpaikan valintaan saattavat vaikuttaa myös aivan henkilökohtaiset kokemukset, arvostukset tai näkemykset esim. yrityksen imagosta tai työilmapiiristä. Hevosmiesten tietotoimisto ei ole välttämättä luotettava tietolähde näihin asioihin.

Toisaalta työpaikan vaihtaminen tässä työvoimatilanteessa ei ole kovin vaikeata ainakaan silloin, kun on hoitanut hommansa hyvin.
 
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Noista palkoista vielä:

b) mikä olisi tuntipalkka jollakin kaukoliikenneyhtiöllä, esim. saako enemmän palkkaa jos ajaa PL:llä Kirkkonummen suunnan kaukolinjoja kuin Helsingin sisäisiä?
)

Kirkkonummella on voimassa se normaali, ei hsl-alueen työehtosopimus eli palkka on pienempi. Sama koskee kaikkia hsl-alueen ulkopuolisia firmoja. Eipä kaukoliikenteessä enempi saa kuin paikallisliikenteessä, tietty joitain pieniä etuja on joita ei kaupunkiliikenteessä ole(päivärahoja jne). Tietty, minkä kukakin laskee eduksi on jokaisen oma asia(minusta etu on se että saa ajaa vaihtelevia linjoja eikä tarttee kesken päivän vaihtaa autoa). Yksi etu kun mennään kaupunkialueen ulkopuolelle on se ettei tarttee joka pysäkillä pysähtyä:lol:

Alalle töihin pääsy ei ole tällä hetkellä täysin taattu, monillakin varikoille on aika täyttä. Sama se oli vuosi sittenkin, harjoitteluun kyllä pääsee mutta töitä ei luvata.
 
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Alalle töihin pääsy ei ole tällä hetkellä täysin taattu, monillakin varikoille on aika täyttä. Sama se oli vuosi sittenkin, harjoitteluun kyllä pääsee mutta töitä ei luvata.

Täyttä tuntuu olevan. Ja näyttää siltä, ettei edes osa-aikatyötä ole helppoa saada. Vai johtuuko se ay-asioista?
 
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Täyttä tuntuu olevan. Ja näyttää siltä, ettei edes osa-aikatyötä ole helppoa saada. Vai johtuuko se ay-asioista?

Sitähän saa miettiä, mutta eiköhän monessakin paikassa odoteta että uudet linjat rupee olemaan hollilla. Työharjoittelun kautta voi taloon päästä, jos hoitaa hommansa kunnolla.
 
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Työharjoittelun kautta voi taloon päästä, jos hoitaa hommansa kunnolla.

Kuluneen talven aikana olen käynyt esittelemässä yritystämme kymmenille D-korttia ajavillle kurssilaisille. Yritysesittelyn lisäksi olen koittanut kaivaa tietoa heiltä, mm asioista:
- mitä odotat kuljettajan ammatilta
- mitä odotat harjoituspaikalta ja millä perusteella valitset sen

Vastaukset ovat pääosin olleet aika yhdensuuntaisia eli työpaikka (myös harjoittelun jälkeen) on oikeastaan ainoa ajatus. Toki se tuntuu loogiselta kun on alalle kouluttautumassa, mutta samalla kun yrittää jotain unelmia ammatista kaivaa on vastaus edelleen työpaikka. Työnanatjan edustajana olisi kivaa, että työnteossa motivoisi muukin kuin raha. Luulisi, että pelkkä rahan tekeminen tekee työstä väsyttävää pakkopulla.

Toki olen suureksi ilokseni huomannut, että aivojumppa on muutamille tuottanut tulosta ja ovat jälkikäteen ottaneet ja kertoneet, että tarkemmin ajateltuna työ on muutakin kuin työpaikka. Työilmapiiri ja työolosuhteet ovat nouseet päälimmäisinä esiin.
 
Takaisin
Ylös