Seisomapaikat 100 km/h -rekisteröidyissä busseissa

Samppa

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
23 Joulukuu 2007
Viestit
626
Kieltämättä erikoinen ratkaisu, koska bussia ei voi rekisteröityjen seisomapaikkojen kanssa edes katsastaa 100 km/h nopeudelle. Maksimikuorma seisojin tuollaisella autolla olisi 63 henkilöä... (49 + 0,3x49)
Miksi ei voi katsastaa 100 km/h nopeudelle?
Jos linja-auto on katsastettu 100 km/h nopeudelle, sillä ei voi kuitenkaan ajaa kuin max 80 km/h, jos autossa on seisovia matkustajia.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
2 luku
Ajoneuvon käyttö ja kunto
3 § (24.4.1998/291)

Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset

d) linja-auton (M[SUB]2[/SUB]- ja M[SUB]3[/SUB]-luokka) 80 kilometriä tunnissa, kuitenkin 100 kilometriä tunnissa, jos linja-auto on katsastuksessa hyväksytty käytettäväksi tällä nopeudella eikä siinä ole seisovia matkustajia;

2. Ehtona linja-auton hyväksymiselle käytettäväksi 100 km/h nopeudella on, että linja-auto täyttää seuraavat edellytykset:
a) auto on varustettu lukkiutumattomilla jarruilla;
b) autossa on rengasvalmistajan vähintään 100 km/h nopeudelle ilman käyttöjakson aikarajoitusta hyväksymät renkaat;
c) auton moottorin teho on vähintään 11 kilowattia kokonaismassan tonnia kohden;
d) istuimissa on pääntuet;
e) matkustajien istuimet paikalla, jossa edessä ei ole toista istuinta tai muuta vastaavaa estettä, sekä kuljettajan istuin on varustettu turvavöillä;
f) kuljettajan paikka on takaapäin suojattu;
g) matkatavarat ovat kiinnitettävissä tukevasti paikalleen;
h) ajopiirturin mitta-alue ulottuu vähintään 125 km/h nopeuteen;
i) auton takana on mustin 20 mm levein reunoin varustettu keltainen, halkaisijaltaan 240 mm:n mittainen pyöreä kilpi, johon on mustin 120 mm korkein numeroin merkitty luku 100.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

Hassua. Jostain olin lukenut, ettei seisomapaikoin rekisteröityä linja-autoa saa katsastettua 100 km/h nopeudelle.

Ei saakaan. Mutta linjaliikenteessä auton rekisteröidyn matkustajamäärän saa tilapäisesti ylittää 30 prosentilla, jolloin pikavuoroautossa voi hetkellisesti olla käytäväpaikoilla matkustajia. Tällöin on voimassa tuo 80 km/h sääntö, vaikka auto sinällään täyttäisi 100 km/h vaatimukset.
 
Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

Ei saakaan. Mutta linjaliikenteessä auton rekisteröidyn matkustajamäärän saa tilapäisesti ylittää 30 prosentilla, jolloin pikavuoroautossa voi hetkellisesti olla käytäväpaikoilla matkustajia. Tällöin on voimassa tuo 80 km/h sääntö, vaikka auto sinällään täyttäisi 100 km/h vaatimukset.
Laitatko minulle linkin tietoon, jossa kerrotaan, että sataseen katsastettavassa linja-autossa ei saa olla rekisteriotteeseen merkittyjä seisomapaikkoja.
 
Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

Miksi ei voi katsastaa 100 km/h nopeudelle?
Jos linja-auto on katsastettu 100 km/h nopeudelle, sillä ei voi kuitenkaan ajaa kuin max 80 km/h, jos autossa on seisovia matkustajia.


Esittäisitkö malliesimerkin linja-autosta, joka on rekisteröity 100km/h nopeudelle, jossa on lisäksi rekisteriotteeseen merkitty seisomapaikkoja?
 
Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

Kumottu asetus ei ole kovin hyvä esimerkki - mutta ei siitäkään löydy kieltoa asialle.

Esittäisitkö malliesimerkin linja-autosta, joka on rekisteröity 100km/h nopeudelle, jossa on lisäksi rekisteriotteeseen merkitty seisomapaikkoja?

En ole Samppa, mutta tässä yksi: Tyllilän nivel-Wiima (kuva Bussipysäkiltä).
 
Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

En ole Samppa, mutta tässä yksi: Tyllilän nivel-Wiima (kuva Bussipysäkiltä).

Tuo nivel-Wiima on muutenkin ajalta, jolloin turvavarusteiden vaatimukset ovat olleet melko vaatimattomat tänpäiväisiin nähden.

Tarkennan kysymystäni, onko esittää jotain tämän vuosituhannen, mielellään jopa tämän vuosikymmenen linja-autoa, joka olisi rekisteröity 100km/h ja jossa olisi rekisteröityjä seisomapaikkoja?
 
Vs: Jyväskylän paikallisliikenne


Yritin tätä trafittaa, mutta siellä ei ole ainakaan enää mainintaa siitä, että se olisi 100km/h auto.

Tuo auto on muutoskatsastettu vuonna 2014, jona se on myös otettu Joli-käyttöön (tai siis ainakin maalattu tilaajaväreihin), joten epäilen että se on muutoskatsastettu myös seisomapaikoille, joten olisiko mahdollista että se olisi jälkikäteen täten muutettu 80km/h autoksi. Auton takaosassa voi edelleen olla 100km/h lätkä, ja auto saattaa jopa sen kulkea. (rajoitinta ei ole, tms?)

Tarkoitan sitä, että onko jotain konkreettista materiaalia siitä, että tuo kyseinen Paunu 60 on vielä tänä päivänä satasen auto, seisomapaikat kävi ilmi trafin tiedoista, mutta kovempaa nopeutta ei.
 
Viimeksi muokattu:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992) selvästi rajoittaa linja-auton nopeuden 80 km/h jos linja-autossa on seisovia matkustajia riippumatta siitä, ovatko seisovat matkustajat rekisteriin merkityillä seisomapaikoilla vai eivät.

Samaisen asetuksen 3 § muun muassa määrittää että istuimissa pitää olla pääntuet ja tietyillä istuinpaikoilla pitää olla turvavyöt, jotta ajoneuvo voitaisiin hyväksyä käytettäväksi 100 km/h nopeudelle. Asetus ei suoranaisesti torppaa rekisteröityjä seisomapaikkoja 100 km/h kulkeville linja-autoille (matkustajapaikkoja koskeva sääntelyhän keskittyy asetuksessa vain istuimiin), mutta todennäköisesti EU:n lainsäädännön tyyppihyväksynnät eivät mahdollista rekisteröityjä seisomapaikkoja esimerkiksi 100 km/h pikavuorobusseille. Tieliikennelakien uudistusten yhteydessä Linja-autoliitto ry on antanut lausunnon (https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=232667): ”Kaukoliikenteen autoissa ei ole rekisteröityjä seisomapaikkoja”.

Nykyhetkeä tarkastellen on hyvinkin mahdollista, että rekisterissä on olemassa vanhempia linja-autoja, jotka on hyväksytty 100 km/h nopeudelle ja joissa on rekisteröityjä seisomapaikkoja; muutoksien tekemistä kun ei yleensä vaadita vanhemmalle kalustolle vaan rekisteröintihetken säännösten täyttäminen riittää.

Käytännössä tämä voi konkretisoitua juurikin niin, että sinänsä taajamaliikenteeseen tarkoitettu (vanhempi) linja-auto on hyväksytty 100 km/h nopeudelle ja siinä on rekisteröityjä seisomapaikkoja, mutta tietenkin seisovia matkustajia kuljetettaessa saa ajaa enintään 80 km/h. Uudemmat taajamaliikenteeseen tarkoitetut bussit eivät noita 100 km/h määräyksiä täytä siitäkään huolimatta, että niissä ei olisi rekisteriin merkittyjä seisomapaikkoja (seisomapaikkojen tilat täyttyisivät matkustajilla tuon 30% ylikuormaussäännöksen kautta), koska esimerkiksi neljän hengen vastakkaisilla istumapaikoilla ei ole turvavöitä.
 
Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

Tarkoitan sitä, että onko jotain konkreettista materiaalia siitä, että tuo kyseinen Paunu 60 on vielä tänä päivänä satasen auto, seisomapaikat kävi ilmi trafin tiedoista, mutta kovempaa nopeutta ei.
Kyseistä autoa ajaneena ja rekisteriotetta katsoneena voin kertoa, että se ei ole enää "satasen auto", mutta kulkee silti satasta. Rajoittimia on asetettu autoissa vähän miten sattuu. Samanlaiset 80km/h paikkurit kulkee 80, 85, 89, 90 tai paljon enemmän.
 
Vs: Jyväskylän paikallisliikenne

Kyseistä autoa ajaneena ja rekisteriotetta katsoneena voin kertoa, että se ei ole enää "satasen auto", mutta kulkee silti satasta. Rajoittimia on asetettu autoissa vähän miten sattuu. Samanlaiset 80km/h paikkurit kulkee 80, 85, 89, 90 tai paljon enemmän.

Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista (1270/2014)

15 a § Poikkeukset nopeudenrajoittimen asennusvaatimuksesta

Ajoneuvolain 25 § 1 momentin 12 kohdassa tarkoitettua nopeudenrajoitinta ei vaadita:

1) sotilasajoneuvossa, pelastusautossa, poliisiautossa, Tullin autossa ja rajavartiolaitoksen autossa;

2) yksinomaan taajamaliikenteessä käytettävässä M2- ja M3-luokan ajoneuvossa; eikä

3) ...


Eli taajamaliikenteeseen tarkoitetut linja-autot ovat käytännössä lähes poikkeuksetta rekisteröity 80 km/h nopeudelle mutta niillä useimmiten pystyy ajamaan jopa 100 km/h. Pohtia voisi, että kuinka suuri rikkomus on jos kuljettaja ajaa siirtoajossa olevaa taajamaliikenteen linja-autoa moottoritiellä 100 km/h olettaen, että kyseinen linja-auto matkustajien istuimia lukuun ottamatta täyttää 100 km/h linja-autoille asetetut muut vaatimukset (renkaat, ABS, jne.).
 
Viimeksi muokattu:
En liene matkustanut katurilla varmaan vuosikymmeneen, mutta muistelen, ettei ainakaan tuolloin ollut tuota "g) matkatavarat ovat kiinnitettävissä tukevasti paikalleen;" kohtaa ollut mitenkään järjestetty.
 
Takaisin
Ylös