Nivelbussien historiaa Suomessa

Liittynyt
12 Toukokuu 2008
Viestit
338
Tarina toki ei kerro, oliko kyseessä yksi ja sama auto. Mutta jos ajatellaan nuo TKL:n toimitukset numerojärjestyksessä, niin 50. olis TKL #103.
Ennen tätä luovutusta, 8900LE-autoja oli kaiketi seuraavasti
- Länsilinjat 25 kpl (yhtä käytettynä hankittua ei pidä laskea)
- Paunu 17 kpl
- Pirkanmaan Tilausliikenne 5 kpl
- TKL 46 kpl
...joten 100. Tampereelle toimitettu olisi ollut TKL #106.

Joskus aikoinaan TKL #349 oli 50. Volvo-nivelbussi Tampereella, 100. Suomessa, ainakin autoon teipattujen mainosten perusteella. Tuon jälkimmäisen väittämää ei ole tullut tarkistettua mistään.

Tämä samainen auto ja teippaus tuli itsellekin mieleen, muistan tuon vielä hyvin. Itselläni on jossain arkistoissa vanhoja "Sinisten bussien matkassa" -tiedotuslehtisiä ihan 80-luvun lopulta asti, joista yhdessä oli kuvakin tuosta teipatusta 349:stä. Pitäisi joskus ryhdistäytyä ja skannata niitä sähköiseen muotoon. Lienevät jo melko kellastuneita monet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit 2017

Joskus aikoinaan TKL #349 oli 50. Volvo-nivelbussi Tampereella, 100. Suomessa, ainakin autoon teipattujen mainosten perusteella. Tuon jälkimmäisen väittämää ei ole tullut tarkistettua mistään.
Jos se 100:s Volvo-nivelbussi olisi tarkalleen juuri sadas, niin sitten muualle Suomeen olisi pitänyt toimittaa TKL:n HVC:itä aikaisemmin toiset 50 nivelbussia. Mutta menikö tuo todellakin täsmälleen noin?

HKL:lle toimitettiin 1985 - 86 yhteensä 15 + 10 sarjaniveltä. HKL:lle meni myös koenivel AVJ-500 (alkup. rek. tunnus ATJ-348). STA:lla oli tuohon aikaan viisi Volvo-niveltä. Tässä on kasassa jo 31 niveltä.

Hakunilan Liikenteellä oli 2 niveltä. Vanhoja pyöreäkorisia niveliä oli toimitettu ennen vuotta 1975 HML:lle ja espoolaisyhtiöille yhteensä puolisen tusinaa ellei peräti 7 kpl. Jyrkilälle meni 1980-luvun ensimmäisellä puoliskolla RJJ-kilpinen Volvo uutena. Sitten vielä useille espoolaisyhtiöille meni koko joukko N100/200:sia 1970-luvulla, jokunen 1980-luvun alussa + N353-korinen ASS-150. HVC-349 on kyllä varsin lähellä sadatta Volvo-niveltä, mutta tosiaan en ole ihan varma minäkään, oliko se täsmälleen sadas. Hyvin lähelle ilmeisesti päästiin.
 
Vs: Uudet bussit 2017

Hakunilan Liikenteellä oli 2 niveltä. Vanhoja pyöreäkorisia niveliä oli toimitettu ennen vuotta 1975 HML:lle ja espoolaisyhtiöille yhteensä puolisen tusinaa ellei peräti 7 kpl. Jyrkilälle meni 1980-luvun ensimmäisellä puoliskolla RJJ-kilpinen Volvo uutena. Sitten vielä useille espoolaisyhtiöille meni koko joukko N100/200:sia 1970-luvulla, jokunen 1980-luvun alussa + N353-korinen ASS-150. HVC-349 on kyllä varsin lähellä sadatta Volvo-niveltä, mutta tosiaan en ole ihan varma minäkään, oliko se täsmälleen sadas. Hyvin lähelle ilmeisesti päästiin.
Tuossa mainittiin Jyrkilän Volvo-nivel, mutta menihän ympäri Suomea muutamia Volvon niveliä myöskin. Äkkiseltään tulee mieleen Lehtosen Liikenteellä ollut yksilö sekä Porvoossa olleet kolme wiimaa.

Olenkin joskus ajatellut tarkistaa tämän kyseisen väittämän tekemällä jonkinlaista listaa näistä Volvo-nivelistä, vaan eipä ole toistaiseksi tullut värkättyä sitä. Ehkä joululomalla vois senkin tehdä.
 
Vs: Uudet bussit 2017

Tuossa mainittiin Jyrkilän Volvo-nivel, mutta menihän ympäri Suomea muutamia Volvon niveliä myöskin. Äkkiseltään tulee mieleen Lehtosen Liikenteellä ollut yksilö sekä Porvoossa olleet kolme wiimaa.

Olenkin joskus ajatellut tarkistaa tämän kyseisen väittämän tekemällä jonkinlaista listaa näistä Volvo-nivelistä, vaan eipä ole toistaiseksi tullut värkättyä sitä. Ehkä joululomalla vois senkin tehdä.
Listojen kokoaminen on varmasti tervetullut ajatus.

Jyrkilän RJJ oli tuona aikana lähes ainoa PKS:n ja Tampereen ulkopuolelle uutena hankittu nivel, Sköldvikin jalostamon liikenteeseen hankitut autot yksinkertaisesti unohtuivat listaukseni ulkopuolelle. Usealle paikkakunnalle (kuten Joensuuhun) meni kuitenkin pääasiassa entisiä espoolaisia Volvo / Wiima -niveliä, menipä Lappeenrantaan pari STA:laistakin vuoden 1975 niveltä. Viimeksi mainitut toki oli alun perin toimitettu Helsinki-Maaseutu-Liikenteelle. HML-STA:n nivel-Volvoja meni 1980-luvun loppupuolelta alkaen toki muuallekin kuin Lappeenrantaan. Ja kuuluisa BJ-100 vuodelta 1969 meni jo 1980-luvun alussa Kuopioon.

Porvoolaisten (Linjavaunu Norrgård) esilletulo on kuitenkin tärkeä juonne tässä keskustelussa. Tämä viimeistään vahvistaa sen, ettei TKL #349 oikeasti ollut järjestyksessä tasan sadas Volvo-nivelbussi Suomessa. Sadannen raja kyllä varmasti rikkoutui tässä HVC:iden hankinnassa, mutta se sadas oli oikeasti joku muu yksilö.

Osa busseista, myös tässä käsiteltävistä Volvo-nivelistä, oli alunperin tehty esimerkiksi Volvon tai Wiiman laskuun. Joissakin listoissa asiakkaan nimenä näkyi sitten Volvo tai Wiima, eikä ensimmäinen todellinen liikenteenharjoittaja. Siksi joissakin (harrastajapohjaisissa) listoissa voi olla puutteita, tai ainakin tällaisen historian omaavat bussit voivat unohtua joistakin kalustolistauksista, ne kun yleensä kootaan liikennöitsijöittäin. Huolellisuus on tässäkin asiassa valttia, ja se että mahdollisimman moni lukee ko. listoja ajatuksella. Tämä periaate toteutui tässäkin viestiketjussa, ja nyt Norrgårdin nivelet pääsivät siihen kuuluvaan tilastoon. Kiitokset Eppu:lle tarkkaavaisuudesta.
 
Vs: Uudet bussit 2017

Teinpähän nyt jonkinlaista listaa Volvon nivelbusseista. Sain yhteensä 99 bussia ennen tuota TKL #349:n rekisteröintihetkeä, joten ainakin yksi pitäisi puuttua listastani. Tässä nyt mitä löysin:

BJ-100 / 1969 / HML - STA
AFN-10 / 1972 / Linjamatka > Jyrkilä
UBV-580 / 1974 / Tyllilä > Juhanilan Linja > Koskilinjat
UBR-822 / 1974 / Juhanilan Linja
AHA-227 / 1975 / HML
AEU-951 / 1975 / HML
AEU-952 / 1975 / HML
AEU-953 / 1975 / HML
AHA-554 / 1975 / HML
AKC-311 / 1977 / Linjamatka
UBJ-925 / 1978 / Tyllilä
ALN-707 / 1979 / Linjamatka
UKB-324 / 1979 / Tyllilä
AMT-310 / 1980 / Linjamatka > Lehtosen Liikenne
UMS-841 / 1980 / Norrgård > Porvoon Liikenne
UMS-842 / 1980 / Norrgård > Porvoon Liikenne
UMS-843 / 1981 / Norrgård > Porvoon Liikenne
UOA-507 / 1981 / Juhanilan Linja
UOA-517 / 1981 / Juhanilan Linja
UPJ-801 / 1982 / Juhanilan Linja
RJJ-302 / 1982 / Jyrkilä
UPV-522 / 1983 / Juhanilan Linja
AVJ-500 / 1983 / HKL
ASS-150 / 1984 / Espoon Auto > Juhanilan Linja > HJ Holmström
AVJ-501...AVJ-515 / 1985 / HKL (15kpl)
BAM-601...BAM-606 / 1986-04 / HKL (10kpl)
TKL #300-349 = 50 kpl
---
yht 99 kpl.
 
Vs: Uudet bussit 2017

Jäsenen Eppu lista on kaiken kaikkiaan hyvä ja asiallinen. Aivan alkupäähän lisään vielä muutaman "pyöreän", noin 16,5 metriä pitkän Volvo/Wiima-nivelen:

ZV-315 / 1970 / P Tyllilä Linja (24)
UDB-80 / 1970 / P Tyllilä Linja (25)
ABT-902 / 1973 / Linjamatka (2)

Muutetaan lisäksi Tyllilän 1978 tulleen nivelen rekkari muotoon UJB-925.

Lisätään:

UKH-463 / 1978 / Liikenne (Hakunilan Liikenne 201)
UKH-464 / 1978 / Liikenne (Hakunilan Liikenne 202)

Tarkennetaan: AHA-227 vuodelta 1975 oli alkujaan Suomen Turistiauton nimissä (numerolla 227), HML-värejä siinä ei ollut missään vaiheessa (tarkalleen ottaen järjestysnumeromerkinnät olivat HML-punaiset niiden vuosien aikana, kun se oli HML 50).

Voitaneen vielä tarkentaa, että HKL:n kevään 1986 nivelten rekisteritunnukset ulottuivat BAM-610:een saakka.

Näin mielenkiintoisten tietojen loppuhuipennukseksi lisättäköön linkki, joka johtaa ensimmäisen nivelen (alunperin BJ-100) myöhempiin elämänvaiheisiin, eli Bussidatan kuvassa näkyy Kuopion Liikenne 11 KEN-446. https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/K/Kuopion+Liikenne/001-019/011+KEN-446+MaRa+160117+ex+BJ-100.jpg
 
Vs: Uudet bussit 2017

Jäsenen Eppu lista on kaiken kaikkiaan hyvä ja asiallinen. Aivan alkupäähän lisään vielä muutaman "pyöreän", noin 16,5 metriä pitkän Volvo/Wiima-nivelen:

ZV-315 / 1970 / P Tyllilä Linja (24)
UDB-80 / 1970 / P Tyllilä Linja (25)
ABT-902 / 1973 / Linjamatka (2)

Muutetaan lisäksi Tyllilän 1978 tulleen nivelen rekkari muotoon UJB-925.

Lisätään:

UKH-463 / 1978 / Liikenne (Hakunilan Liikenne 201)
UKH-464 / 1978 / Liikenne (Hakunilan Liikenne 202)

Tarkennetaan: AHA-227 vuodelta 1975 oli alkujaan Suomen Turistiauton nimissä (numerolla 227), HML-värejä siinä ei ollut missään vaiheessa (tarkalleen ottaen järjestysnumeromerkinnät olivat HML-punaiset niiden vuosien aikana, kun se oli HML 50).

Voitaneen vielä tarkentaa, että HKL:n kevään 1986 nivelten rekisteritunnukset ulottuivat BAM-610:een saakka.

Näin mielenkiintoisten tietojen loppuhuipennukseksi lisättäköön linkki, joka johtaa ensimmäisen nivelen (alunperin BJ-100) myöhempiin elämänvaiheisiin, eli Bussidatan kuvassa näkyy Kuopion Liikenne 11 KEN-446. https://bussidata.kuvat.fi/kuvat/K/Kuopion+Liikenne/001-019/011+KEN-446+MaRa+160117+ex+BJ-100.jpg
Kiitos lisäyksistä ja korjauksista, joista muutama oli vain lyöntivirheitä.

Näiden lisäysten myötä TKL #349:n kyljessä alkujaan olleessa tekstissä oli totuutta vain puolet; vaikka se toki olikin 50. Volvo-nivel Tampereella, niin sadas Suomessa se ei ollut. Tämän kunnian saisi näiden tietojen myötä TKL #345.

Tekemääni listausta voisikin vielä laajentaa käsittämään kaikki Suomen rekisterikilvissä liikennöineet nivelbussit. Listasta ei kuitenkaan tulisi kovin pitkä; uskoakseni päästäisiin hyvinkin yli kahdensadan yksilön, mutta sen päälle ei liene kovin montaa yksilöä enää mainittavana.
 
Sikäli nyt ajatkin hieman ovat muuttuneet, kun saamme kuluvana vuonna listan jatkoksi lisää rivejä :)

Ensi vuonna rivejä sitten tulleekin reilummin. HSL kilpailuttaa parhaillaan 56 sähkönivelbussin liikennettä ja saattaa noille jokunen vara-autokin tulla.
 
Vakituisessa käytössä olleet Suomi-kilpiset nivelet ylempänä kerrotussa listassa ilmeisesti ovat.

Tilapäisempiä niveliä, kuitenkin suomalaisissa kilvissä, olivat aikanaan mm. pari Mersun esittelyniveltä:

1) APJ-349 (M-B O305G)
2) CBH-196 (M-B O405GN) Kuva.

Näiden kahden Mersun merkitys kotimaisessa bussihistoriassa oli toki hyvin marginaalinen. Silti uskon, että tieto niistäkin voi kiinnostaa jotakuta. APJ-349 oli HKL:n kokeiltavana keväällä 1982. Sitä testasi lisäksi jokunen muukin Hejuli-yhtiö. Se on voinut käydä Tampereellakin. CBH-196 oli HKL:n kokeiltavana keväällä 1993, kuten linkin kuvastakin voi päätellä.
 
Ensi vuonna rivejä sitten tulleekin reilummin. HSL kilpailuttaa parhaillaan 56 sähkönivelbussin liikennettä ja saattaa noille jokunen vara-autokin tulla.

Kelpaiskohan kenties jokin käytetty ex. Tukholmalainen nivel varaniveleksi HSL-alueelle? esim. joku biokaasukäyttöinen MAN Lion's City-nivel? ;)
 
Vakituisessa käytössä olleet Suomi-kilpiset nivelet ylempänä kerrotussa listassa ilmeisesti ovat.

Tilapäisempiä niveliä, kuitenkin suomalaisissa kilvissä, olivat aikanaan mm. pari Mersun esittelyniveltä:

1) APJ-349 (M-B O305G)
2) CBH-196 (M-B O405GN) Kuva.

Näiden kahden Mersun merkitys kotimaisessa bussihistoriassa oli toki hyvin marginaalinen. Silti uskon, että tieto niistäkin voi kiinnostaa jotakuta. APJ-349 oli HKL:n kokeiltavana keväällä 1982. Sitä testasi lisäksi jokunen muukin Hejuli-yhtiö. Se on voinut käydä Tampereellakin. CBH-196 oli HKL:n kokeiltavana keväällä 1993, kuten linkin kuvastakin voi päätellä.
Nuokin voisi sitten lisätä listaan. Näiden lisäksi tulee mieleen vielä ihan parisen vuotta sitten jossain Oulun seudulla liikkunut OmniCity-nivel, jonka rekisteriä en äkkiseltään muista. Se ei kylläkään ollut muussa kuin yksityisessä käytössä (eikä liiemmin kyllä siinäkään), vaikkakin ennen rekisterikilpiin laittamista se taisi palvella Finavialla Kittilän lentoaseman kuljetuksissa.

Ja off topic, muistankin tuon Lahti 402 -mersun YAR-639. Se oli myös koekaytössä TKL:llä, koska muistan sillä kouluikäisenä jonkun matkan tehneen ja sen korkeaselkänojaiset pehmustetut penkit tuntuivat tuolloin hämmentävältä.
 
Itse näkisin, että myös kuljettajakoulutusta järjestävien yhtiöiden olisi hyvä hankkia jokunen nivelbussi. Ainakin siis niillä seuduilla, joissa nivelbussit tekevät paluun.
 
Sitten tämän viestiketjun edellisen viestin, olen vähitellen värkännyt listaa Suomen rekisterikilvissä olleista nivelbusseista:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_4UNGFAUvk5BX3qd0yKvqbq4QoI4sFaJdurOv8HyVCM/edit?usp=sharing

Lista on vielä osittain kesken, mutta siinä taitaa olla ainakin lähes kaikki autot mainuttuna. Jos jokin puuttuu, saa toki kommentoida. Sikäli nyt ajatkin hieman ovat muuttuneet, kun saamme kuluvana vuonna listan jatkoksi lisää rivejä :)

ASS-150, joka oli lopulta varsinainen "kiertopalkinto", ajeli Espoon auto -kuosissa myöskin Hj. Holmströmin teipit kyljissä. Ja eikös ko. yksilö ollut jossain vaiheessa myös Westendin linjalla?
 
Takaisin
Ylös