Kabusin matalalattiamalli ei ole suinkaan mikään yksinäinen kummajainen. VDL-konserniin kuuluvan Berkhofin mallistosta löytyy malli Ambassador, josta on 10-metrinen versio "120" ja 12-metrinen versio "200". Auto muistuttaa hyvin läheisesti Kabus TC-6A4/6450-matalalattiabussia. Kummassakin bussissa on mm. Cummins ISBe 220 -kone.
Koiviston Auto -yhtymä on perustellut omaa tuotantoaan sillä, että ovat voineet tehdä juuri sellaisia linja-autoja kuin tarvitsevat. Kuitenkin tuo merkittävän eurooppalaisen valmistajan bussi tuntuisi olevan hyvinkin vastaava ja suurempien valmistusmäärien ansiosta varmasti suunnittelu- ym. kustannukset valmistettua autoa kohden ovat "nyrkkipajamaista" Kabusia pienemmät. Ja itse asiassa kun tarkemmin miettii, niin eikös Britanniassa ole tehty jo pidempään tuollaisia "kevytbusseja" ja sielläkin on käytetty paljon Cumminsin koneita.
Tässä vielä muutama linkki:
VDL-Berkhofin esittely mallista Ambassador 200
Ambassador 200:n teknisiä tietoja
Kabus TC-6A4/6450-esittely valmistajan sivuilla
Mielenkiinnolla odottelenkin, milloin joku suomalainen liikennöitsijä hankkii tuollaisia Berkhofeja...
Koiviston Auto -yhtymä on perustellut omaa tuotantoaan sillä, että ovat voineet tehdä juuri sellaisia linja-autoja kuin tarvitsevat. Kuitenkin tuo merkittävän eurooppalaisen valmistajan bussi tuntuisi olevan hyvinkin vastaava ja suurempien valmistusmäärien ansiosta varmasti suunnittelu- ym. kustannukset valmistettua autoa kohden ovat "nyrkkipajamaista" Kabusia pienemmät. Ja itse asiassa kun tarkemmin miettii, niin eikös Britanniassa ole tehty jo pidempään tuollaisia "kevytbusseja" ja sielläkin on käytetty paljon Cumminsin koneita.
Tässä vielä muutama linkki:
VDL-Berkhofin esittely mallista Ambassador 200
Ambassador 200:n teknisiä tietoja
Kabus TC-6A4/6450-esittely valmistajan sivuilla
Mielenkiinnolla odottelenkin, milloin joku suomalainen liikennöitsijä hankkii tuollaisia Berkhofeja...