Berkhof Ambassador

Miska

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,671
Kabusin matalalattiamalli ei ole suinkaan mikään yksinäinen kummajainen. VDL-konserniin kuuluvan Berkhofin mallistosta löytyy malli Ambassador, josta on 10-metrinen versio "120" ja 12-metrinen versio "200". Auto muistuttaa hyvin läheisesti Kabus TC-6A4/6450-matalalattiabussia. Kummassakin bussissa on mm. Cummins ISBe 220 -kone.

Koiviston Auto -yhtymä on perustellut omaa tuotantoaan sillä, että ovat voineet tehdä juuri sellaisia linja-autoja kuin tarvitsevat. Kuitenkin tuo merkittävän eurooppalaisen valmistajan bussi tuntuisi olevan hyvinkin vastaava ja suurempien valmistusmäärien ansiosta varmasti suunnittelu- ym. kustannukset valmistettua autoa kohden ovat "nyrkkipajamaista" Kabusia pienemmät. Ja itse asiassa kun tarkemmin miettii, niin eikös Britanniassa ole tehty jo pidempään tuollaisia "kevytbusseja" ja sielläkin on käytetty paljon Cumminsin koneita.

Tässä vielä muutama linkki:

VDL-Berkhofin esittely mallista Ambassador 200

Ambassador 200:n teknisiä tietoja

Kabus TC-6A4/6450-esittely valmistajan sivuilla

Mielenkiinnolla odottelenkin, milloin joku suomalainen liikennöitsijä hankkii tuollaisia Berkhofeja...
 
Miska sanoi:
Koiviston Auto -yhtymä on perustellut omaa tuotantoaan sillä, että ovat voineet tehdä juuri sellaisia linja-autoja kuin tarvitsevat.

Liiketoimintahan ei usein perustu taloudellisiin faktoihin vaan tunteisiin. Koiviston Autolla ovat päättäneet, että nyt tehdään omia busseja ja niin myös tehdään ja yritetään keksiä sille jokin järkevä selitys. Miksi pitäisi keksiä väkisin jotain hyvää selitystä, eikö riitä vain se, että on viileää käyttää oman firman nimisiä busseja?
 
Miska sanoi:
Ja itse asiassa kun tarkemmin miettii, niin eikös Britanniassa ole tehty jo pidempään tuollaisia "kevytbusseja" ja sielläkin on käytetty paljon Cumminsin koneita.

Alexander-dennisin kotisivuilta kun lukee vaikka Enviro300 mallin teknisiä tietoja, niin käytännössä osat on samat mitä kabusissa, akseleita myöten. Kertooko se sitten vaan Cummins/Allison-yhdistelmän hyvyydestä :)

off-topic: Englannissa näköjään pärjätään pienemmällä ovimäärällä kun uudetkin autot tulee 2-0-0 ovituksella...
 
Viimeksi muokattu:
Miska sanoi:
Cummins ISBe 220 -kone.
Cummins ei näemmä ole ainoa vaihtoehto Ambassadoriin, sillä tuolla VDL-Berkhofin esittelysivulla on selkeesti esillä DAFin ratti. Vai onko sitten Cumminsilla & DAFilla minkälaiset omistussuhteet?
5-amb200-dashboard-hermes.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pussiahma sanoi:
Cummins ei näemmä ole ainoa vaihtoehto Ambassadoriin, sillä tuolla VDL-Berkhofin esittelysivulla on selkeesti esillä DAFin ratti. Vai onko sitten Cumminsilla & DAFilla minkälaiset omistussuhteet?

Vai onko myös Cummins -koneisessa versiossa sama DAF:n ratti mutta vaikkapa VDL -logolla varustettuna? Itse en ainakaan muista nähneeni koskaan "Cumminsin" rattia ;)

Sen sijaan takavuosina ainakin Setra käytti sekä 200- että 300-sarjoissaan Volvon 4-puolaista rattia erilaisella keskiökoristeella varustettuna.
 
Takaisin
Ylös