Espoon Auton linjan 13 päättäri ei muuten ollut Leppävaarassa, vaan Otaniemessä. Siellä se kiersi Otakaaren lenkin, samoin 2 (sittemmin 102) ja 2M (sittemmin 192, yhdistettiin myöhemmin Helsingin linja 34 kanssa linjaksi 502, jonka "perillisiä" ovat nykyiset 503 ja 53). Linjan 13 reitti oli mainoisti eri alueita palveleva: Otaniemen ja Leppävaaran väli kierrettiin Tapiolan keskustan kautta ja Munkkivuoren ja Pitäjänmäen väli koukattiin Etelä-Haagan (Lapinmäentien ja Vihdintien) kautta. Näin syntyi runsaasti vaihdottomia yhteyksiä.
Linjan 101 alkuperä oli Leppävaaran Liikenteen vanhan rengaslinja, joka Espoon Autolle siirryttyään sai ensin numeron 12. (Linja 236 kulki aikoinaan melkein samaa reittiä välin Hki-Mäkkylä-Leppävaara-Laajalahti-Tapiola.)
Linja 110 oli alunperin Espoon Auton rengaslinja 10.
Mutta olihan Espoossa aikoinaan myös sellainen rengaslinja, jota ei tässä ketjussa vielä ole mainittu: Tapiola-Suomenoja-Espoon asema-Bemböle-Leppävaara-Tapiola. Jos en ihan väärin muista, niin koko kierrros sai 70-luvulla numeron 17 ja täydentäviä linjoja olivat vain osan reitistä ajaneet 18 Tapiola-Leppävaara-Espoo as ja 19 Tapiola-Suomenoja-Espoo as. Liikennöitsijöinä Åke Wickström, Åbergin Linja ja Laurilan Linja.
Ja mitäs kaikki pääkaupunkiseudun 0N-yölinjat ovat?
Tosin mikään edellä mainituista ei ole aito ympyrälinja siinä mielessä kuin esim raitiolinjat 3 ja 7. Aidolla ympyrälinjalla voi matkustaa mistä kohdasta ympyrää mihin toiseen kohtaan tahansa samalla vaunulla eikä joudu välillä poistumaan jonnekin pääteterminaaliin. Ja vuoroväli on riittävän tiheä.
Ihan oma tarinansa olivat sitten Itä-Helsingissä jonkin aikaa pyörineet 97A ja 97B, jotka ajoivat metron syöttöä Itäkeskus-Kontula-Mellunmäki-Itäkeskus. Reitti kulki Humikkalantien-Porttitien-Kontulantien kautta, vaikka jossain vaiheessa kiertolinjan oli kaavailtu kulkevan molempiin suuntiin Kurkimäentien ja Kurkisuontien kautta. (No, eihän metron sittemmin jatkuessa Itiksestä Mellariin rakennettu Kurkimäen metroasemaakaan.) Pysäkkilevennyksetkin rakennettiin kaduille. Koskaan tuo ei toteutunut ja toiselta puolelta Kurkisuontietä pysäkit muutettiin autojen pysäköintipaikoiksi. Toiseen suuntaan kyseisillä kaduilla pyöri ympyrää 94B ennen kuin Kivikon rakantamisen myötä siirrettiin kiertämään vielä isompaa ympyrää. Ja mitä kävikään Kurkisuontien entisille pysäkeille: lisää autopaikkoja.
Voi olla, että ympyrälinjat eivät kaikilta osiltaan kuormitu aina yhtä tasaisesti ja että niillä on enemmän riskejä joutua autoruuhkien uhriksi kuin lyhemmillä reiteillä. Silti niillä on matkustajan näkökulmasta huomattavn hyviä puolia: Asuin-, kauppa- ja työpaikka-alueitten kautta hyvin reititetty (siis ei moottoritietä) ja sopivin välipysäkkiajoin (mikäli niitä noudatetaan eikä kiirehditä etuajassa) aikataulutettu ympyrälinja voi olla huomattavasti selkeämpi ja tarjota monipuolisempia yhteyksiä kuin pätkityt "irtolinjat".
Meinaan vaan, että ennen vanhaan Espoossa esimerkiksi "kympin" reitti oli suurelle osalle kylätien tallaajista tuttu, mutta nykyisten kadunmiesten (navigaattoriteknologian huumaamista sitimaasturihemmoista puhumattakaan) on aika vaikea hahmottaa höykäsen pöläystä kaikenkarvaista XYZ tai muista monikirjaimisista pätkäreiteistä. Ja arvaa, saavatko taas hyvän syyn mennä autolla?