Bussilakot

Liittynyt
8 Tammikuu 2008
Viestit
1,366
Linkkurikuskit olivat tavan takaa lakossa, no siitä nyt kuitennii on jo jonnii verta aikaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Andersson sohlaa taas

En ihan ymmärtänyt, mutta otti taasen silmään tuo kuljettajien lakkoilu. Mitäs siitä nyt on...oisko kahdeksan vuotta, kun viimeksi oli valtakunnan tasolla lakko, sekin vaan muutama päivä. Itse olen ajanut 25 vuotta, ja kolme kertaa on ollut muutaman päivän lakko. Pääkaupunkiseudulla lisäksi jotain paikallista lakkoa jokunen kerta. Ja olisko Turussa ollut 1996 paikallinen lakko, tai lähinnä lyhyt mielenilmaus. Todella vähän 25 vuoden aikana, minusta AKT on mainettaan huomattavasti sovittelevampi liitto. Pelkästään tämän ketjun otsikon firman toilailuista olisi saanut isoakin riitaa. Ja nytkin voimassa olevat autonkuljettajien sopimukset tehtiin ilman riitoja, eipä vaan sellaisesta tule otsikoita roskalehtiin.
 
Vs: Andersson sohlaa taas

En ihan ymmärtänyt, mutta otti taasen silmään tuo kuljettajien lakkoilu. Mitäs siitä nyt on...oisko kahdeksan vuotta, kun viimeksi oli valtakunnan tasolla lakko, sekin vaan muutama päivä. Itse olen ajanut 25 vuotta, ja kolme kertaa on ollut muutaman päivän lakko. Pääkaupunkiseudulla lisäksi jotain paikallista lakkoa jokunen kerta. Ja olisko Turussa ollut 1996 paikallinen lakko, tai lähinnä lyhyt mielenilmaus. Todella vähän 25 vuoden aikana, minusta AKT on mainettaan huomattavasti sovittelevampi liitto. Pelkästään tämän ketjun otsikon firman toilailuista olisi saanut isoakin riitaa. Ja nytkin voimassa olevat autonkuljettajien sopimukset tehtiin ilman riitoja, eipä vaan sellaisesta tule otsikoita roskalehtiin.

Muistatko monta kertaa AKT on sulkenut satamat 25 vuoden aikana?
 
Vs: Andersson sohlaa taas

Minä kirjoitin ainoastaan autonkuljettajien lakoista. Satamienkin suhteen on kuitenkin aina joku syy. Ylipäätään liitot ei vaadi työntekijöille mitään ylimääräisiä sovitun päälle, vaan sovittujen asioiden noudattamista. Linja-autopuolella on monasti esim Lonkasopimuksen noudattaminen niin takkuista, että on suoranainen ihme, ettei se juuri ole johtanut isompiin selkkauksiin. Sopimusten mukaan toimivat yritykset ovat helisemässä kilpailutuksissa näiden omilla säännöillä toimivien kanssa.
 
Vs: Andersson sohlaa taas

Minä kirjoitin ainoastaan autonkuljettajien lakoista.

Pilkkua viilaten kyllä, mutta...

---------- Viestit yhdistetty klo 21:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:24 ----------

minusta AKT on mainettaan huomattavasti sovittelevampi liitto.

...mutta kirjoitit myös AKT:sta, joka on tavallisen kaduntallaajan silmissä äärimmäisen lakkoherkkä ja hankala järjestö, joka haluaa katkaista Suomen vientikuljetukset tuon tuostakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:26 ----------

Satamienkin suhteen on kuitenkin aina joku syy.

Jokin syy toki aina on, mutta usein se syy on ollut aika kevyt, esim tukilakko ihan muuhun työriitaan.
 
Mielikuva voi olla ihan mikä vaan, ja välillä tuntuu, että tahallaan AKT:sta luodaan tarkoituksella hankalaa mielikuvaa. Ja toisaalta, eikös tässä ole viime aikoina aivan muut alat vaatineet korotuksia ja lakkoilleet. Tosiasia on, että etenkin kuorma-autopuolella monilla työpaikoilla työehtosopimuksella lähinnä pyyhitään takapuolta. Aika usein satamapuolen riidoissa on työnantaja tuomittu korvauksiin, silti uutisiin yltää työntekijä puolen mielenilmaukset. Jokaisella saa toki olla oma mielipide, en väittele enempää.
 
Onhan noi satamalakot rauhoittuneet takavuosista huomattavasti. Kaipa työntekijäpuoli ymmärtää, että kun maassa on puoli miljoonaa työtöntä ja lisää lappaa päivittäin, niin ei siinä pahemmin ole varaa lakkoilla ja esittää vaatimuksia.

Ylipäätään lakot ovat meillä muuttuneet sellaisiksi tempauksenomaisiksi pistemäisiksi tapahtumiksi, joissa jo etukäteen sovitaan, että ollaan esimerkiksi 12 tuntia poissa töistä parin viikon päästä. Milloin meillä on viimeksi ollut tässä maassa ihan oikea lakko, jossa lyödään hanskat naulaan ennalta määrittelemättömäksi ajaksi ja odotetaan, että vaatimuksiin suostutaan?
 
Milloin meillä on viimeksi ollut tässä maassa ihan oikea lakko, jossa lyödään hanskat naulaan ennalta määrittelemättömäksi ajaksi ja odotetaan, että vaatimuksiin suostutaan?

Itselle tulee mieleen Veolia Vantaan mielenilmaus Toukokuussa 2013 jolloin suurin osa Vantaan sisäisestä liikenteestä seisoi viikon ajan. Työtuomioistuin tuomitsi lakon laittomaksi. AKT sitten myöhemmin palkitsi lakkokenraali Hartikan vuoden luottamusmieheksi. Johan tuostakin on kulunut viisi vuotta enkä muista onko yhtä laajaa ja pitkää mielenilmausta tuon jälkeen HSL-alueella ollut.
 
Kylläpä vain todella ikäviä työtaistelumuistoja tältäkin vuodelta on perjantailta 2.2.2018, kun ns. ”poliittinen” lakko pysäytti esim. pk-seudulla lähes kaiken joukkoliikenteen (eli jotkut kunnottomat laiskurit siis vain päättivät pitää mukavan perjantairokulipäivän tyhjeentääkseen verovähennyksillä kerrytettyjä ammattiliittojen lakkokassojansa, vrt. https://yle.fi/uutiset/3-10048931 ).

Nimittäin todella hölmöä jälkityhmyyttä koko tuonkin päivän kalabaliikki oli, koska suomalaisten kansanvaltaisesti valitsema eduskunta oli enemmistöpäätöksellä jo edellisenä vuonna päättänyt ns. aktiivimallista, joka mukamas oli ko. päivän 2.2. räyhäämisen, rähjäämisen ja laiskottelun alkusyy.

Silllä karmean inhottavaa kiusantekoa muiden alojen työntekijöitä ja palkansaajia kohtaan tuollainenkin joukkoliikenteen työnseisaus oli, sillä ainakin minun oli ko. päivänä kriittisten asiakasprojektitehtävien vuoksi ehdottomasti pakko päästä työpaikalleni (enkä edellisten päivien rankkojen lumisateiden vuoksi voinut tuolloin käyttää pääasiallista ympärivuotista työmatkakulkuvälinettäni polkupyörää).

Mutta onneksi tuota lakkoa ainakin omalta kannaltani rikottiin aivan riittävästi, sillä heti aamusta alkaen YleHelsingin tilannetiedotusten ja HSL-nettisivujen mukaisesti linja 550 liikennöi harvennetulla noin puolen tunnin vuorovälillä, joten itse asiassa todella hyvinhän siinä lopulta kävikin:

Sillä ainakin käyttämälläni 550-vuorolla oli matkustajia mukavan vähän eikä matkan varrella pysähtymisiäkään ollut juuri lainkaan, joten ulkomaalaistaustainen kuljettaja pääsi tarjoamaan meille harvoille matkustajilleen todella nopeaa, tehokasta ja mukavaa linja-autokyytiä.

Tai siis jos haluaisin vielä lisää provosoida tätä keskustelua, niin voisinpahan vain todeta, että tämän työnsankari ”rikkuri”-kuljettajan kyydissä tällainenkin vanhanatsi-lahtarinpenikka sai elämänsä parhaat ja tasokkaimmat HSL-muilutukset, jotta pääsin hoitaamaan sopimusteni ja velvollisuuksieni mukaiset tehtäväni omalle työnantantajalleni :lol:.
 
Ylipäätään lakot ovat meillä muuttuneet sellaisiksi tempauksenomaisiksi pistemäisiksi tapahtumiksi, joissa jo etukäteen sovitaan, että ollaan esimerkiksi 12 tuntia poissa töistä parin viikon päästä. Milloin meillä on viimeksi ollut tässä maassa ihan oikea lakko, jossa lyödään hanskat naulaan ennalta määrittelemättömäksi ajaksi ja odotetaan, että vaatimuksiin suostutaan?

Miksi niin toimittaisiin, kun homma toimii uudenlaisilla keinoilla. Takavuosien seitsemän viikon metallin lakko on menneen ajan mytologiaa. Täsmälakot siellä täällä saavat pelikentän lähes yhtä sekaisin kuin massiivinen lakkokin, eritoten prosessiteollisuudessa. Kun vain osa väestä on lakossa, liiton lakkokassa ei pääse ehtymään. Lisäksi aika usein lakon kohteena ovat yritykset, joiden edustaja istuu työnantajaliiton hallituksessa. Tällä yritetään hajoittaa työnantajakenttää "rankaisemalla" patruunahommiin ryhtymisestä.

Taktiikalla, ei voimalla.
 
Takaisin
Ylös