Kabus esillä A2:ssa

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
144
Eilisiltaisessa Ajankohtaisessa Kakkosessa oli tarina Kabus-busseista. Laitteen sopimattomuus käyttötarkoitukseensa pyrittiin tuomaan esille useilla esimerkeillä. Takajarrut jäätyvät virheellisen vedenpoiston takia, mitä valmistaja ei ole korjannut ja toimittaja kovisteli tästä AKE:n edustajaa. Lisäksi nostettiin esiin huono ergonomia esimerkiksi jousitetun kaasupolkimen sekä jäykän vaihteiston ja pitkäliikkeisen vaihdekepin osalta. Ergonomiaongelmien takia sairauspoissaolot ovat lisääntyneet.

Ei ihan lööppijournalismia, mutta paljon ei puuttunut ("jarrut valmistetaan Saksassa ja akselit kootaan Espanjan lämmössä") :D Ohjelma uusitaan tänään klo 15.
 
Koiviston Auto-yhtymä ei ollut reagoimatta ja julkaisi oman tiedotteensa.

Valitettavasti tällä tv-ohjelmalla voi olla negatiivista vaikutusta koko toimialalle. Juuri kun junamatkustajat ovat oppineet käyttämään linja-autoja jatkuvien ongelmien vuoksi, luodaan kielteistä kuvaa linja-autojen turvallisuudesta. Tavallinen matkustaja kun ei hyvinkään usein tunnista linja-auton merkkiä, pikavuoroliikenteestä ei välttämättä edes liikennöivää yhtiötä. Pahoin pelkäänkin, että asia voi vähentää linja-automatkustamista muidenkin yhtiöiden vuoroilla, kuin ko autotyyppiä käyttävissä yrityksissä.
 
Toimittajathan tunnetusti tietävät kaiken paremmin, joten ollaanpa hiljaa siellä ;-)
Ei vainkaan sensaatiohakuisesta A2:sta on muitakin negatiivisia kokemuksia ainakin itselleni jo tullut aiemminkin. Asiallisuus on tuosta "ajankohtaisohjelmasta" joskus kaukana, vaikuttaa, että siitä on tullut jo pahempi kuin Karpo.

Edit: typoja
 
Juuri kun junamatkustajat ovat oppineet käyttämään linja-autoja jatkuvien ongelmien vuoksi, luodaan kielteistä kuvaa linja-autojen turvallisuudesta.

Onkohan oikeasti näin? Käsittääkseni tilastojen mukaan junien matkustajamäärät ovat kasvaneet, mutta bussien laskeneet tai pysyneet suunnilleen samoina.
 
Toimittajathan tunnetusti tietävät kaiken paremmin, joten ollaanpa hiljaa siellä ;-)
Ei vainkaan sensaatiohakuisesta A2:sta on muitakin negatiivisia kokemuksia ainakin itselleni jo tullut aiemminkin. Asiallisuus on tuosta "ajankohtaisohjelmasta" joskus kaukana, vaikuttaa, että siitä on tullut jo pahempi kuin Karpo.

Olihan tuo jarruvika melkoisen hakemalla haettu, mutta muuten ohjelma kyllä sisälti paljon sitä kriittistä palautetta, mikä tähän asti on lähinnä lakaistu maton alle konsernin sisällä, koskien kabuseja. Ja juurikin tuo että konserni vähät välittää työsuojelupiirin, ja työpaikkalääkärin ohjeista ja suosituksista. Ja että luottamusmiehellä, ja työsuojeluvaltuutetulla on käytännössä porttikielto Kabusin tehtaalle, kertoo aika paljon siitä kuinka paljon konsernissa työntekijöitä arvostetaan... Sikälis tuo Kabusin kehitysjohtaja oli väärä mies haastatteluun, koska hän, kuten itsekin mainitsi, ei ole työnantajan edustaja. Paikalla olisikin pitäny olla Koiviston Auton johtaja vastaamassa kysymyksiin, miksi Kabusista ei ole korjattu ja muutettu niitä epäkohtia, joihin sekä työsuojelupiiri ja työpaikkalääkäri ovat kiinnittäneet huomiota.

Ja ihan aikuisten oikeesti...Esim. Volvolta on saanut jo 15 vuotta sähköisesti ohjattua vaihdelaatikkoa, eli EGS. Kabus rakentelee vieläkin jotain vaijerivälitteisiä vaihteensiirtäjiä....millähän vuosituhannella Lahdessa eletään?
Ja kaasupolkimen lisäjouset kuuluu samaan huumoriosastoon kun pakoputken paukkulaakerit :D
 
Olihan tuo jarruvika melkoisen hakemalla haettu, mutta muuten ohjelma kyllä sisälti paljon sitä kriittistä palautetta, mikä tähän asti on lähinnä lakaistu maton alle konsernin sisällä, koskien kabuseja.
Juu, hyvä referaatti. En viitsinyt itse spoilata :smile: Nyt näemmä itse juttukin on videona netissä: http://www.yle.fi/a2/juttu2.php?tunnus=2786

Tarinassa ei mainittu ollenkaan bussin olematonta kiihtyvyyttä, mutta eihän se nyt varsinainen turvallisuusriski ole. Ainoastaan hermoja kiristävä :icon_frown:

Ja ihan aikuisten oikeesti...Esim. Volvolta on saanut jo 15 vuotta sähköisesti ohjattua vaihdelaatikkoa, eli EGS. Kabus rakentelee vieläkin jotain vaijerivälitteisiä vaihteensiirtäjiä....millähän vuosituhannella Lahdessa eletään? Ja kaasupolkimen lisäjouset kuuluu samaan huumoriosastoon kun pakoputken paukkulaakerit :D
Polttoaineen säästöönhän tuossa vedottiin: "rajoitin" pitää vauhdin 90:n paikkeilla, satanen edellyttää käytännössä brick cruise controlia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vainkaan sensaatiohakuisesta A2:sta on muitakin negatiivisia kokemuksia ainakin itselleni jo tullut aiemminkin. Asiallisuus on tuosta "ajankohtaisohjelmasta" joskus kaukana, vaikuttaa, että siitä on tullut jo pahempi kuin Karpo.

Jaa-a. Minä ehkä katson ohjelmaa ulkotamperelaisena sinioranssisten silmälasien läpi, mutta mielestäni se on kuitenkin melko objektiivinen, ei niin ryppyotsainen ja siitä näkee, että toimittaja edes yrittää ymmärtää ilmiötä, josta tarinansa tekee. Haastateltavia grillataan sopivasti ja kysymykset pysyvät kuitenkin melko asiallisina, ihmiset saavat puhua loppuun jne. Tässäkin sen jarruasian varjolla saatiin esiin konsernin toimintatapoja, joihin konsernin vastineessa ei älytty viitata lainkaan :biggrin:

Ei nyt oikein parempaakaan ajankohtaisohjelmaa ole, ehkä ykkösen A-sarjassa tai FST:llä, mutta kaupallisella puolella ei ainakaan ole yhtään mitään. Ugh ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ihmetyttää toi suomalaisen teollisuuden parjaaminen. Moniko pitää tätä nykyisen suomessa suosittua neuvostoliiton lahjaa linja-autoilulle, eli IKARUSta hyvänä? Ei ne kapussin viat ole mitään kummoisia, kaikissa autoissa on AINA samantasoisia vikoja, esim. volvolla ei ole mitään virkaa maansiirtoajossa.
 
Ihmetyttää toi suomalaisen teollisuuden parjaaminen. Moniko pitää tätä nykyisen suomessa suosittua neuvostoliiton lahjaa linja-autoilulle, eli IKARUSta hyvänä?
Teollisuutta - kansallisuudesta riippumatta - saa ja pitääkin parjata, jos eivät tee kunnollisia tuotteita. Pitääkö meidän kuluttajien tyytyä siihen, että jokainen firma tekee huonoa tavaraa? Eikö mediassa enemmän ole parjattu italialaisia liikennevälineitä kuin suomalaisia?

Mitä tekemistä Ikaruksella on Neuvostoliiton kanssa?
 
Ihmetyttää toi suomalaisen teollisuuden parjaaminen. Moniko pitää tätä nykyisen suomessa suosittua neuvostoliiton lahjaa linja-autoilulle, eli IKARUSta hyvänä? Ei ne kapussin viat ole mitään kummoisia, kaikissa autoissa on AINA samantasoisia vikoja, esim. volvolla ei ole mitään virkaa maansiirtoajossa.

Ikarus on hyvä tai ei, mutta niitä tulee olemaan varsinkin ytv-seudulla koska se on halpa. Jos kilpailukriteerinä käytettäisiin jotain muuta kuin pelkkää hintaa, niin todennäköisesti ytv-seudulle tilattaisiin vain Scalaa Lak:lta ja Volvo 8700:aa Ajokin tehtaalta, että se siitä suomalaisen teollisuuden parjaamisesta.

Onko Suomessa tehty tuote automaattisesti hyvä? Toki -80 luvulla eräässä automerkissä oli mainos "Suomessa hyvin tehty" :), mutta empä nyt menisi kehumaan kapustaa vain sillä perusteella, että se on suomalainen. Varsinkaan kun siitä ei edes etsimällä löydy sellaista, että se olisi jotenkin erikoisen hyvä muihin valmistajiin verrattuna. Sen sijaan siitä löytyy monta asiaa, jotka olisi voitu tehty paremmin, jos vain olisi haluttu.
 
Takaisin
Ylös