Bussin pysäköinti bussipysäkille

Liittynyt
23 Joulukuu 2007
Viestit
1,102
Eilen 19.7. linja 39 joutui pysähtymään Runeberginkadulla Museokadun kulmassa Kamppiin mennessä keskelle ajorataa päästääkseen matkustajat pois. Joukossa olivat myös ainakin yhdet lastenvaunut.. Syy oli, että pysäkin täyttivät turistibussit mitkä odottivat Temppeliaukion kirkosta palaajia.Tosi törkeää ja laitonta pysäköintiä. Laskin ko. kulmasta Arkadiankadun risteykseen ainakin 12 bussia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Tosi törkeää ja laitonta pysäköintiä.

Bussin saa ihan laillisesti pysäköidä pysäkille. Törkeää ehkä mutta ei laitonta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Bussin saa ihan laillisesti pysäköidä pysäkille. Törkeää ehkä mutta ei laitonta

Toisin sanoen kyytiin pyrkivien matkustajien on mentävä bussien väliin ajotielle katsomaan, että milloin esim. 14 tai 18 tulee kun sitä ei voi pysäkiltä nähdä? Ymmärrän jos tilausbussi pysähtyy jättämään tai ottamaan porukan mutta nämä lienevät seisseet siellä tyhjinä jo pitkän aikaa.
 
Vs: Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Bussin saa ihan laillisesti pysäköidä pysäkille. Törkeää ehkä mutta ei laitonta

Onkohan se nyt ihan noinkaan? Että jos marssisin kauppaan ja ostaisin sellaisen bussiksi rekisteröidyn pakettiauton, niin voisin sitten Stadin-reissullani jättää sen kätevästi Ateneumin eteen muutamaksi tunniksi? Tai mitä sitä sinne, Kaivokadullahan on kätevä pysäkki siinä Manskun risteyksessä, siihen vaan.
 
Vs: Kuljettajien poikkeamat linjan reitiltä

Onkohan se nyt ihan noinkaan? Että jos marssisin kauppaan ja ostaisin sellaisen bussiksi rekisteröidyn pakettiauton, niin voisin sitten Stadin-reissullani jättää sen kätevästi Ateneumin eteen muutamaksi tunniksi? Tai mitä sitä sinne, Kaivokadullahan on kätevä pysäkki siinä Manskun risteyksessä, siihen vaan.

Joskus olen todennut, että jonkun pitäisi oikeasti tehdä jotakin laajamittaisen törkeää, jotta lainsäätäjä heräisi. Esim. kun noita vanhoja busseja ajetaan kolonnina Viroon romutettavaksi, niin pysäköisi ne matkalla viikoksi Helsingin keskeisiin bussiterminaaleihin tukkimaan pysäkit. Nykyisin tuo pysäköinti ei ole laajamittainen ongelma, joten sitä ei ole tarvinnut kieltää.
 
Tieliikenneasetuksessa lukee tällä lailla koskien liikennemerkkejä numerot 531 ja 532 (sini- ja keltapohjaiset linja-autopysäkit):
Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle tai, jos merkintää ei ole, 12 metriä lähemmäksi merkkiä.
Eli samaa mieltä herra tkp:n kanssa "törkeää ehkä mutta ei laitonta"
Yleisesti ottaen, mikä työtätekevissä bussikuskeissa niin paljon ärsyttää, kun Temppeliaukiolle kiellettiin bussilla ajo ja kun Runeberginkatu on käytännössä ainoa mahdollinen paikka pysäköidä bussi että ulkomaalaiset turistit pääsevät kirkkoon. Autotalon vinoparkki on usein sekin täynnä venäläisiä piraattibusseja ja liettualaisia neljän kuukauden kabotaasia ajavia autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista. Nythän tieliikennelakia uudistetaan, joten olisi oikea aika vaikuttaa tuohon. Mutta nopeasti ei tule mieleen mitään yksinkertaista tapaa kieltää tuollainen "väärä" pysäköinti, bussipysäkkejä ja -liikennettä kun on niin monenlaisia. On paikallisbusseja, kaukoliikennettä, tilausliikennettä, on päätepysäkkejä ja niin edelleen. Korkeintaan jonkinlainen ylimalkainen "pysäkkiä käyttävää linjaliikennettä häiritsemättä" -tyyppinen muotoilu voisi toimia, jolloin jäisi sitten parkkeeraajan vastuulle olla selvillä siitä, milloin pysäkillä sitä linjaliikennettä on. Jotain samansuuntaista kai todetaan nyt bussipysäkillä matkustajien ottamisesta ja jättämisestä (siis henkilöautoille).
 
Olen miettinyt sitä, että tapahtuu tilanteessa jossa pysäkki on ajoratapysäkki tai se on risteyksessä tai pysäkin kohdalla on suojatie? Kaikkia tämänkaltaisia pysäkkejä olen nähnyt. Kumpi on voimakkaampi? Pysäköintioikeus bussilla pysäkille vai risteyksen/suojatien pysäköinnin kieltävä vaikutus? Ainakin yhden tilanteen tiedän, jossa viranomainen (poliisi) on kieltänyt pysäköimästä bussia pysäkille vaikka edellämainitut seikat eivät täyttyneetkään tässä tapauksessa. Poliisin selitys kiellolle oli se, että viranomainen saa määrätä pienimmän haitan kautta (kyseisessä paikassa oli koulun suojatie pysäkin takana).
 
Olen miettinyt sitä, että tapahtuu tilanteessa jossa pysäkki on ajoratapysäkki tai se on risteyksessä tai pysäkin kohdalla on suojatie? Kaikkia tämänkaltaisia pysäkkejä olen nähnyt. Kumpi on voimakkaampi?

Tieliikennelaki lähtee siitä, että ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy (27 §). Noissa paikoissa kansantajuinen tulkinta olisi, että bussin pysähtyminen pysäkille matkustajien ottamista ja jättämistä varten ei estä tai häiritse liikennettä tarpeettomasti, mutta pysäköinti estää ja häiritsee. Olisi tietysti mielenkiintoista, jos joku tietäisi onko näistä oikeuskäytäntöä.
 
Tieliikenneasetuksessa lukee tällä lailla koskien liikennemerkkejä numerot 531 ja 532 (sini- ja keltapohjaiset linja-autopysäkit):
Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle tai, jos merkintää ei ole, 12 metriä lähemmäksi merkkiä.

Kun luin tuon asetustekstistä lainatun ensimmäisen virkkeen, niin luulin kielletyksi jopa sen aivan tavallisen käytännön, että esim. erilaisissa henkilöautokimppakyydeissä bussipysäkeillä kavereita otetaan mukaan tai jätetään pois, sillä jos asetus todellakin näin tiukka olisi, niin aika monta kertaa ainakin minä (kuten varmaan moni muukin) olisin ollut mukana rikkomassa ko. asetusta vastaan.

Mutta onneksi asetuksessa on seuraavana virkkeenä tällainen erittäin tervejärkinen lievennys (vrt. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P19):

Tälle alueelle saa kuitenkin pysäyttää ajoneuvon siihen nousemista tai siitä poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä.
 
Kun luin tuon asetustekstistä lainatun ensimmäisen virkkeen, niin luulin kielletyksi jopa sen aivan tavallisen käytännön, että esim. erilaisissa henkilöautokimppakyydeissä bussipysäkeillä kavereita otetaan mukaan tai jätetään pois, sillä jos asetus todellakin näin tiukka olisi, niin aika monta kertaa ainakin minä (kuten varmaan moni muukin) olisin ollut mukana rikkomassa ko. asetusta vastaan.

Mutta onneksi asetuksessa on seuraavana virkkeenä tällainen erittäin tervejärkinen lievennys (vrt. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P19):

Tälle alueelle saa kuitenkin pysäyttää ajoneuvon siihen nousemista tai siitä poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä.

Tuon perusteella esim. auton pysäyttäminen pysäkille puhelimeen puhumista varten olisi kiellettyä.
 
Tuon perusteella esim. auton pysäyttäminen pysäkille puhelimeen puhumista varten olisi kiellettyä.
Pitää paikkansa. Joiltakin kuljettajilta vain unohtuu, että bussinkuljettajan työtehtäviin ei kuuluu tieliikennelain valvominen saati mahdollisista rikkomuksista rankaiseminen.
 
Pitää paikkansa. Joiltakin kuljettajilta vain unohtuu, että bussinkuljettajan työtehtäviin ei kuuluu tieliikennelain valvominen saati mahdollisista rikkomuksista rankaiseminen.

Mutta ei kai siinä mitään pahaa ole jos asiallisesti käy sanomassa, että voisitko siirtyä muualle häiritsemästä pysäkkiä käyttäviä linja-autoja. On kuitenkin melko yleistä että pysäkille pysähtyneen auton takia pysäkkiä ei pysty käyttämään optimaalisesti ja näinhän sen ei pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Tikkurilan urheilupuiston liepeillä ja Hiekkaharjussa näkee varsin usein erään suomalaisen bussiliikennöitsijän busseja pysäköitynä bussipysäkeille. Toki ovat pysäköity sellaisiin paikkoihin, josta ei ole kohtuutonta haittaa, mm. entisen linjan 71 pysäkeille Talvikkitielle. Nythän nuo pysäkit eivät ole käytössä, mutta eivät toisaalta ole ainakaan vielä varustettu P-liikennemerkillä...
 
"Kohtuutonta haittaa" onkin minulle autokoulusta mieleen jäänyt asia eli muistelen opetetun, että bussin saa pysäköidä bussipysäkille, jos se aiheuta kohtuutonta haittaa pysäkkiä käyttävälle linja-liikenteelle. Pysäkit ovat usein niin lyhyitä, että itse tohtisin pysäköidä bussin pysäkille vain sellaiseen aikaan, kun sitä ei käytetä ollenkaan linja-liikenteessä eli lähinnä öisin ja onhan jossakin ehkä pysäkkejä, joita linja-liikenne ei käytä viikonloppuisin.
 
Takaisin
Ylös