Kiihtyvyydenrajoitin

Liittynyt
27 Helmikuu 2009
Viestit
79
Miksi busseissa on kiihtyydenrajoitin? Haetaanko tällä matkustusmukavuutta vai pelkästään taloudellisuutta? Uusissa Suburbaneissa näyttää sellainen löytyvän.
 
Volvo 8900:sta se on löytynyt jo mallin ensiesittelystä vuodesta 2011 lähtien. Volvo ainakin kertoo, että sillä parannetaan sekä taloudellisuutta että matkutusmukavuutta.
 
Kiihtyvyydenrajoittimen toimintaperiaate muuttuu turhaksi viimeistään siinä vaiheessa, kun automaattivaihteisto alkaa vanhetessaan tai ohjelmallisesti nykiä. Esim. ZF Ecolifellä varustetuissa autoissa on Super Eco -ohjelmalla lähes mahdotonta kiihdyttää tasaisesti ilman kaasukikkailuja. Joko niin, että runttaa kaasun suoraan pohjaan, jolloin auto (pl. 8900LE) kiihtyy 0-15 km/h noin parissa sekunnissa ja hetkellinen kiihtyvyys on jopa 2 m/s^2 tai painaa kaasu reiluun puoleenväliin n. 7 km/h asti, keventää kaasua, jolloin momentinmuunnin lukitsee vaihteen, ja sen jälkeen painaa kaasua taas enemmän. Silläkin kikalla tuntuvat seisojat tiukentavan otettaan tukitangoista.

Vaihtoehtona olisi lähteä kevyellä kaasulla, luistattaa 2. vaihdetta, joka lukittuu toisinaan pahempana nykäyksenä kuin äkkijarrutus. Kiihtyvyydenrajoitin ei ilmeisesti toimi lukitsemattomalla vaihteella, jonka väännön rajoittaminen olisi sen tärkein tehtävä. Kyllä oli ennen helpompaa ja mukavampaa tehdä töitä autoilla, jotka tekivät niin kuin kuljettaja pyysi :icon_frown:

Rajoittimen ylimääräisenä haittapuolena on alamäkeen kiihdyttäminen, joka on tehokkaasti eräissä VDL-merkkisissä linja-autoissa keinotekoisesti hidastettu ja auto tuntuu suorastaan jarruttavan, kun sähköaivo laskee lukemattomia kertoja sekunnissa hetkellisen kiihtyvyyden ja suhteuttaa polttoaineensyötön sen mukaan, eikä kuljettajan nilkan kulman mukaan. Harvinaista kyllä, 8900LE tuntuu kiihtyvän ainakin 1 m/s^2 alamäkeen. Lukema, jota ei kyseisellä mallilla saavuteta missään muussa tapauksessa :lol:
 
Ennen bussit vaikuttivat myös kiihtyvän, joka mielestäni ei koskaan ollut millään tavalla matkustusmukavuutta heikentävä asia. Ymmärtäisin rajun kiihdytyksen vaikutuksen matkustusmukavuuteen jos suurin osa matkustajista seisoisi. Itselläni on aina ollut käsitys, että nimenomaan taloudellista on kiihdyttää auto reippaasti haluttuun nopeuteen ja sen jälkeen tasainen vauhti. Tämä antaisi myös vaikutelman, että matka etenee joutuisasti.
 
Miksi busseissa on kiihtyydenrajoitin? Haetaanko tällä matkustusmukavuutta vai pelkästään taloudellisuutta? Uusissa Suburbaneissa näyttää sellainen löytyvän.

Suburbaneissa on tosiaan kiihtyvyydenrajoitin, mikä ilmenee hitaana ja nytkähtelevänä liikkeellelähtönä. Kyllä ne sitten kulkee ihan hyvin, kun nopeus on sellaiset +30 km/h. Ei näiden hienoutta oikein tavallisella kuskin järjellä ymmärrä. Taloudellisuutta kiihtyvyydenrajoitin saattaa parantaa kyllä sikäli, että monilla on tapana kiihdyttää täydellä kaasulla liikennetilanteesta riippumatta ja siten turhien punaisiin valoihin tehtävien täyskiihtydysten kulutuslisää saadaan hieman leikattua. Uskoakseni osaavissa käsissä kiihtyvyydenrajoitin heikentää kuitenkin sekä matkustusmukavuutta että taloudellisuutta ja pahimmillaan jopa turvallisuutta. Ainakin Kehä III:lla Nobinan 8900 Volvot ovat jopa jonkinlainen turvallisuusriski, koska siellä nopeudet ovat aika kovat ja pysäkeiltä lähtiessä paikoin olemattomasti kiihdytystilaa ennen kaistanvaihtoa.
 
Suburbaneissa on tosiaan kiihtyvyydenrajoitin, mikä ilmenee hitaana ja nytkähtelevänä liikkeellelähtönä. Kyllä ne sitten kulkee ihan hyvin, kun nopeus on sellaiset +30 km/h. Ei näiden hienoutta oikein tavallisella kuskin järjellä ymmärrä. Taloudellisuutta kiihtyvyydenrajoitin saattaa parantaa kyllä sikäli, että monilla on tapana kiihdyttää täydellä kaasulla liikennetilanteesta riippumatta ja siten turhien punaisiin valoihin tehtävien täyskiihtydysten kulutuslisää saadaan hieman leikattua. Uskoakseni osaavissa käsissä kiihtyvyydenrajoitin heikentää kuitenkin sekä matkustusmukavuutta että taloudellisuutta ja pahimmillaan jopa turvallisuutta. Ainakin Kehä III:lla Nobinan 8900 Volvot ovat jopa jonkinlainen turvallisuusriski, koska siellä nopeudet ovat aika kovat ja pysäkeiltä lähtiessä paikoin olemattomasti kiihdytystilaa ennen kaistanvaihtoa.

No olihan vuosimallien 1998-2000 Volvo B10B LE alustoissa myös tuo kiihtyvyydenrajoitin. Ko. autojahan kutsuttiin nimellä Kuminauha-Volvo. Kamalia kapistuksia, jos joutui vilkkaassa liikenteessä vähänkin ahtaanpaan rakoon risteysalueella yrittämään..
 
Takaisin
Ylös