Start/stop -toiminto paikallisliikenteen busseissa

Liittynyt
2 Kesäkuu 2012
Viestit
44
Tuntuu matkustajan näkökulmasta turhalta, saa aikaan tunteen että matka-aika pitenee. Starttikin kuluu. Turha hienous jonka pystyy kuljettajanpaikalta ohittamaan?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuntuu matkustajan näkökulmasta turhalta, saa aikaan tunteen että matka-aika pitenee. Starttikin kuluu. Turha hienous jonka pystyy kuljettajanpaikalta ohittamaan?

Kyllähän tuo päästöjä vähentää, eli eikös se ole matkustajan etu. Hyvä että ympäristön kannalta asianmukaiset teknologiat tulevat myös raskaaseen kalustoon.

Nykyaikaisissa henkilöautoissa start/stop -toiminto toimii jo hienosti, eikä juurikaan häiritse ajamista. Itse hankin ensimmäisen ominaisuudella varustetun auton 2009 ja silloin häiritsi merkittävästi.
 
Tuntuu matkustajan näkökulmasta turhalta, saa aikaan tunteen että matka-aika pitenee. Starttikin kuluu. Turha hienous jonka pystyy kuljettajanpaikalta ohittamaan?

Jostakin FB-ryhmästä luin kommentteja, että moni matkustaja luuli bussin olevan rikki. Toiminnolla voi olla myös matkustajatyytyväisyyttä laskeva vaikutus, tosin vain aluksi kunnes nämä yleistyvät ja matkustajat kokevat sen normaaliksi.
 
Kyllähän tuo päästöjä vähentää, eli eikös se ole matkustajan etu. Hyvä että ympäristön kannalta asianmukaiset teknologiat tulevat myös raskaaseen kalustoon.

Nykyaikaisissa henkilöautoissa start/stop -toiminto toimii jo hienosti, eikä juurikaan häiritse ajamista. Itse hankin ensimmäisen ominaisuudella varustetun auton 2009 ja silloin häiritsi merkittävästi.

Olisi mielenkiintoista tietää vähenevätkö päästöt todellisuudessa, jos tyhjäkäynti olisi ollut vain lyhytaikainen. Luulisi käynnistyvän tai pysähtyvän moottorin päästävän hetken enemmän päästöjä kuin tasaisesti käyvän moottorin.

Kuljettajalla pitäisi olla ohitusmahdollisuus, jos hän esim huomaa, että nyt liikennevaloetuus on toiminnassa ja muutaman sekunnin kuluttua mennään taas.

Start/stop on tosin ohimenevä ongelma. Jatkossa mennään sähköllä tai vedyllä.
 
Start/stop-toiminnosta on käyty vilkasta keskustelua pitkään monella eri palstalla, ja muuallakin. Yleensä keskustelu keskittyy henkilöautojen tekniikkaan, mutta samat perusjutut ovat bussienkin tekniikan taustalla. Googlaamalla löytää etenkin maallikkojen vääntöä aiheesta, mutta myös asiaan perehtyneidenkin kommentteja. Yksi näkemys löytyy tästä.

Start/stop-ideologia on tuttu hybridiajoneuvoista, ehkäpä idea on levinnyt hybridittömiin ajoneuvoihin sieltä. Varsin useissa hybridiautoissa (ja -busseissakin) moottori pääsääntöisesti pysähtyy auton pysähtyessä liikennevaloihin tai jonnekin muualle. Ainakin Toyotan hybridihenkilöautoissa bensakone sammuu hyvin usein melkein heti, kun jalan ottaa pois kaasulta ajettaessa esim. 50 km/h tai sen alle, ja hybridiakussa varaustaso on kohtuullinen ja moottorin käyntilämpötila normaali (ei liian alhainen). Matka voi jatkua pelkän sähkömoottorin voimalla painettaessa kaasua kevyesti, kunhan hybridiakussa on virtaa riittävästi. Hybridiautot poikkeavat tavallisista vain polttomoottorilla varustetuista autoista myös siten, että hybrideissä ei ole varsinaista käynnistysmoottoria, vaan startin hoitaa vahvavirtapuolen tekniikka. Niinpä polttomoottori käynnistyy silloin kun sitä tarvitaan hyvin nopeasti ja lähes huomaamatta - yhtäkkiä se vain hurisee omalla käyntinopeudellaan. Vain polttomoottorilla varustetut ajoneuvot ovat siis eri asia kuin hybridit, mutta start/stop sopii varmasti ihan hyvin niihinkin, kuten linkin kirjoituksesta voi päätellä. Jos en nyt ihan väärin muista, niin joidenkin maiden joillakin alueilla jopa vaaditaan tuota ominaisuutta uusien autojen kohdalla.

Melamies kirjoitti osuvasti, että ajoneuvot ovat menossa kohti sähköistä maailmaa. Näin varmasti on jossakin vaiheessa, ja tosiaan - vety(linja-)autotkin katsotaan sähköautojen yhdeksi sovellukseksi silloin, kun vedystä tuotetaan sähköä polttokennon avulla.
 
Takaisin
Ylös