Aikataulusuunnitelu

Liittynyt
10 Helmikuu 2017
Viestit
189
Nyt tuli vähäisen ihmeteltyä, että miten tuo oikein toimii. Ruuhka-aikana vuoroja on enemmän, mutta minne bussit menevät ruuhka-ajan ulkopuoliseksi ajaksi?

Jos sinulla on veikkaus tai vastaus, jätä viestiä, koska olen hyvin kiinnostunut aikataulujen toimimisesta.:lol:
 
Nyt tuli vähäisen ihmeteltyä, että miten tuo oikein toimii. Ruuhka-aikana vuoroja on enemmän, mutta minne bussit menevät ruuhka-ajan ulkopuoliseksi ajaksi?

Jos sinulla on veikkaus tai vastaus, jätä viestiä, koska olen hyvin kiinnostunut aikataulujen toimimisesta.:lol:

Työpäivä alkaa aamuisin sekä bussilla että kuljettajalla varikolta. Päiväliikenteessä, kun autoja ei tarvita niin montaa, osa autoista, lähinnä vanhemmat, ajetaan takaisin varikolle ja ne lähetetään sitten takaisin iltaruuhkaan.

Ruuhka-ajan ulkopuolella kuljettajanvaihtoihin käytetään paljon henkilöautoja, koska bussien määrä liikenteessä ei lisäänny, mutta kuljettajien yhtäjaksoinen enimmäisajoaika tulee kuitenkin täyteen.

Lisää tietoa

http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/tilaaja-tuottaja.html
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/liikenteenhoito.html
http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/kalusto.html
 
Tämä nyt on tietoa vain pikkukaupungista, mutta:

Yksi tyypillisin ajovuoro kestää aikaisesta aamusta myöhään iltaan. Kuljettajanvaihto iltapäivällä ja auto kiertää jatkuvasti klo 6-23.

Monet ajovuorot kestävät yhden kokonaisen päivän, alkaen n. klo 6-7 ja päättyen n. klo 16-19. Keskipäivällä on usein tunnin mittainen tauko ja iltapäivällä lyhyempi. Näillä ajetaan suurin osa liikenteen ns. "rungosta".

Ruuhka-aikaan ajetaan myös lyhyempiä vuoroja. Ne saattavat alkaa jo klo 5 ja päättyä ennen keskipäivää. Iltapäivällä alkavat usein vasta keskipäivän jälkeen ja ajavat joskus jopa myöhäisiltaan saakka. Nämä vuorot seisovat keskipäivällä monesti varikolla.

Ylimääräiset lähdöt, joita voi ajaa korjaamo ja liikenteenhoito, ajetaan yleensä vanhemmalla kalustolla ja niihin voi sisältyä vain yksi vuoro tai useita siirtoajoja. Joskus näitä on enemmän kuin aamulla, sillä jostain syystä varsinkin pienemmillä paikkakunnilla matkustajamäärä piikittyy aamuseitsemään, kun iltapäivisin matkustajat levittyvät tasaisemmin ruuhkatunneille. Tämänhän voi jokainen huomata myös siitä, että ruuhkavuoroja ajetaan iltapäivisin suuremmalla skaalalla ja joskus jopa hitusen harvemmalla vuorovälillä kuin aamulla.
 
Joskus muinoin ruuhka-aikojen välissä oli luovempiakin ratkaisuja. Etenkin jo edesmenneen Hakunilan Liikenteen busseja näki tauolla Rautatieaseman ympäristössä sekä Kaisaniemessä ruuhka-aikojen välisenä aikana. Eipä tarvinnut ajaa kaikkia busseja varikolle Hakunilaan ja takaisin. Aamuruuhka kun oli Helsingin keskustaan päin ja iltaruuhka luonnollisesti keskustasta poispäin.
 
Takaisin
Ylös