Kun tuossa alussa mainittiin bussin alusta, niin todettakoon että kaksi ensimmäistä Scalaa rakennettiin Scania N94 -tekniikan pohjalle. Niistä kahdesta toinen tekee täysipäiväistä työtä nykyään Hämeenlinnassa, tänäänkin se on kulkenut linjalla 3. N94:t olivat täysmatalia. Niiden moottori on / oli takana poikittain. Nämä proto-Scalat oli tarkoitettu soveltumaan erityisesti avorahastulinjoille. Ne valmistuivat vuonna 2001.
Seuraavat Scalat tehtiin L94-alustalle, joka ei ole täysmatala, vaan matala ainoastaan etuovelta keskiovelle. L94-Scaloja on toimitettu 2001 - 2006. Vuoden 2005 syksyllä Scaloja aletiin rakentaa nk. KUB-alustoille, ja niitä alustoja Scaloissa olikin tuotannon päättymiseen (2012) saakka. KUB-alustassa 5-sylinterinen rivimoottori oli pystyasennossa, kun taas L94:ssä moottori oli muuten samalla tavoin, mutta kallistettuna 60 astetta vasemmalle. L94:n moottori oli kuusisylinterinen rivimoottori. L94- ja KUB-Scaloja on ollut sekä kaksiakselisina normaalibusseina että kolmiakselisina nk. teliautoina.
Yksi Scala-kori sai alleen Mercedes-Benzin alustan.
Äkkiseltään muistelisin, että jonkun aikaa ennen Scalan tuloa / julkistamista Helsingin Sanomissa oli jokin juttu Mari Siikosesta ja hänen visioinneistaan tulevaisuuden kaupunkibussista. Ymmärtääkseni Scalan protoyksilöissä pyrittiin hyödyntämään Siikosen ajatuksia. Tarkempaa en osaa sanoa, enkä löytänyt nopealla googlaamisella lisätietoja aiheesta.
Nimen Scala kerrotaan muodostuneen sanoista Scania, alumiini ja Lahti (Lahden Autokori).
Kuten Zambo toteaa, Scanian koritehtaalla Lahdessa on varmasti väkeä, joka tietää paljon Scalasta. Scala-tietoutta voi löytyä myös Scania Suomen (entinen Scan-Auto) henkilökunnalta.
edit:
Vielä yksi
linkki.