Kutsuohjattu joukkoliikenne

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Joukkoliikenteen vähentyessä eri kunnat ovat joutuneet miettimään erillaisia ratkaisuja peruspalveluiden hoitamiseksi esim kesiuudemmaan kunnissa on käytössä n.s. "Sampo-liikenne" (Kerava, Tuusula ,Järvempää ja Nurmijärvi)
Tilauskeskus on avoinna ark klo 7-20, la klo 8-16
Sampo-liikenne toimii ark klo 6.30-22, la klo 8-18
Aamulla ennen klo 10 lähtevä kyyti on tilattava edellisenä Sampo-toimintapäivänä
Vakiokyydin voi tilata pitemmäksi ajaksi etukäteen jos matkustaminen on päivittäistä
Tilaaminen maksaa vain paikallispuhelun verran
Sarjalippuja myyvät Matkahuollot
Sampo liikenteessä ei ole kiinteitä aikatauluja, vain toiminta aika(ark klo 6.30-22, la klo 8-18). Kuljetuksen voi tilata mille välille tahansa kyseisellä alueella esim Keravan Kaleva-Nurmijärven Rajamäki (Käytin sitä kun olin TTS:n kurssikeskuksessa)
Lisäksi keravalla Kutsutaksilinjat 5T ja 8T, Linja 5T Killan ja Kalevan suuntaan sunnuntaisin 9.15, 11.15, 13.15, 15.15, 17.15, 19.15 ja 21.15
Linja 8T Kaskelan ja Kytömaan suuntaan Arksisin 06.15 18.15 20.15 ja 22.15 Lauantaisin 8.25, 9,25, 10.25, 11.25, 12.25, 13.15, 14.15, 16.15, 18.15, 20.15 ja 22.15 Sunnuntaisin 8.25, 10.25, 12.25, 14.15, 16.15, 18.15, 20.15 ja 22.15 Linjat ajetaan taksikalustolla ja vain tarvittaessa.
Ohjeet
Kutsutaksi ajetaan tarvittaessa. Vuoro ajetaan, mikäli lähtöaikana
aseman taksiasemalla on matkustajia,
tai vuoro on tilattu vähintään 30 min. etukäteen puhelinnumerosta 230 2260.
Keravalla on käynyt muutaman kerran että asiakas on katsonut ainoastaan lähtöajan aseman pysäkin aikataulusta muttei sitä että ne vuorot lähtevätkin taksiasemalta(Vain tarvittaessa).
Nämä järjestelyt toimii jotenkuten, mutta ei voi kokonaan korvata kiinteällä aikataululla toimivaa bussilinjaa.
Miten muualla suomessa on siitä minulla ei ole hajuakaan, mutta jatkakaa te tästä...
 
Miten tuo yhteys Keravalta Rajamäelle käytännössä Sammolla toimi? Oliko usein muita matkustajia, millainen kalusto? Mikä oli matka-aika ja kuinka tarkkaan omien tarpeiden mukaan kyydin sai tilattua? Jotenkin hankalalta tuntuu ja olisi kiva kuulla kokemuksia.

Keravan taksilinjat voisivat ehkä ajaa linjareittiä aina ilman kutsuohjausta, niin voisi matkustajamäärätkin olla suuremmat matkustamisen helpottuessa. Noidenkin linjojen matkustajamääristä olisi kiva tietää enemmän.

Itse en ole koskaan minkäänlaista kutsujoukkoliikennettä käyttänyt ja haluaisin kuulla matkustuskokemuksia yhtä lailla Keravalta kuin vaikka Kiteen junayhteystaksista.
 
Miten tuo yhteys Keravalta Rajamäelle käytännössä Sammolla toimi? Oliko usein muita matkustajia, millainen kalusto? Mikä oli matka-aika ja kuinka tarkkaan omien tarpeiden mukaan kyydin sai tilattua? Jotenkin hankalalta tuntuu ja olisi kiva kuulla kokemuksia.

Keravalta rajamäelle ajettiin tavallisella taksilla olin ainoa matkustaja ja taksi ajoi suorinta reittiä (Kyseessä oli lauantai). Sampokeskus katsoo onko muita samaan suuntaan meneviä ja jos on niin sitten matkoja yhdistellään. Kalustona on Korsisaaren pikkubusseista aina Takseihin(Henkilöauto) riippuen kulkijoiden määrästä Sampo kyydin hinta määräytyy vyöhykkeiden mukaan Kalliimpi kuin perinteinen joukkoliikenne mutta raippaasti halvempi kuin taksi

kuinka tarkkaan omien tarpeiden mukaan kyydin sai tilattua? Jotenkin hankalalta tuntuu ja olisi kiva kuulla kokemuksia.
Sampo-liikenne toimii ark klo 6.30-22, la klo 8-18 noiden kellonaikojen puitteissa(Mikä tahansa kellonaika esim 06.49). Minulla se sujui ihan hyvin. Pysäkeistä vielä sen verran että siellä missä on pysäkkejä niin sampo liikenteen voi kutsua kyseisille pysäkeille(Tuusulassa ja Järvenpäässä pysäkit on numeroitu) tarvittaessa kyydin voi tilata jopa kotiovelle(Lähinnä liikuntarajoitteiset tai jos alueella ei ole pysäkkejä/Sampo pysäkkejä "Valkoinen pysäkki kilpi jossa pysäkin numero")


Keravan taksilinjat voisivat ehkä ajaa linjareittiä aina ilman kutsuohjausta, niin voisi matkustajamäärätkin olla suuremmat matkustamisen helpottuessa. Noidenkin linjojen matkustajamääristä olisi kiva tietää enemmän
Ehkä tulevaisuudessa, tällä hetkellä tilanne on se että kaupunki/YTV maksaa vain toteutuneista lähdöistä, mutta jos se kulkisi ilman kutsua esim tunnin välein niin kaupunki/YTV joutuisi maksamaan myös tyhjistä ajoista.
Kalevan kutsutaksin (5T) matkustajamääristä tiedän että sillä kulkee ainakin yksi vakiomatkustaja mutta muista en tiedä. alunperin Kalevan kutsutaksi oli hätäratkaisu Lähilinjojen lopetettua linja 733:n sunnuntailiikenteen.
 
Joukkoliikenteen vähentyessä eri kunnat ovat joutuneet miettimään erillaisia ratkaisuja peruspalveluiden hoitamiseksi esim kesiuudemmaan kunnissa on käytössä n.s. "Sampo-liikenne" (Kerava, Tuusula ,Järvempää ja Nurmijärvi)

Harmi, että tämä palvelu ei ole voimassa Vihdissä. Minulla oli Keravalla asuessani asiaa kerran viikossa Vihdin suuntaan. Joukkoliikenteellä olisi joutunut menemään ensin paikallisbussilla Keravan asemalle, sitten junalla Helsingin keskustaan, josta bussilla Vihtiin.

En edes harkinnut kulkemista ensin 5:lla asemalle, sitten 833:lla Hyrylään, Hyrylästä Nurmijärvelle, Nurmijärveltä Siippooseen ja Siippoosta Vihtiin. Liian monta vaihtoa, uutta taksaveloituksenn aloitusta ja pitkiä odotuksia välipysäkeillä (pari vuoroa päivässä).

Yksi nopea vaihtoehto olisi ollut mennä 633:lla Vantaan Tammistoon, 540:llä Espoon Ikealle ja sieltä bussilla Vihtiin. Tämä vaihtoehto kaatui 633:n harvaan aikatauluun, vuoro oli Tammistossa juuri kun 540 oli jo mennyt. Lipuistakin olisi tullut ongelmaa, kun Kerava-junalippu ei 633:ssa käynyt. Olisi tullut ostettavaksi ensin km-taksan mukainen lippu Tammistoon. 540:stä olisi onneksi voinut ostaa lipun perille Vihtiin. Nykyään tätä ongelmaa ei ole, koska on seutulippu Keravallakin.

Autolla sitten menin tuon matkan, silläkään se ei ollut sujuva, koska talvella oli aikamoista uhkapeliä kulkea Nurmijärven kautta pikkuteitä suorinta reittiä, Kehä III kautta oli ruuhkaista ja Hyvinkään kautta matka olisi tullut pitkäksi.

Matka olisi ollut Sampo-kyydillä rentouttava, kun olisi vain ollut kyydissä. Mutta kun nuo kuntarajat.
 
Kutsuohjaus on ehkäpä ainoa järkevä tapa järjestää julkinen liikenne syrjäisimmille seuduille. Osittainen kutsuohjaus tuntuu sopivan liikenteeseen, joka on palvelulinjan ja normaalilinjan välimaastossa. Mietin tässä kutsuohjauksen soveltuvuutta paikallisliikenteeseen ja mieleeni tuli Järvenpään kokeilu. Normaalit paikallisliikenteen reitit muutettiin pitkälti osittain kutsuohjatuiksi ja pienkalustolla hoidetuiksi. Keskustassa ajettiin kiinteää reittiä, mutta osa reitistä oli vapaa kartalla merkityn alueen puitteissa. Noin laajaa kutsuohjaukseen siirtymistä ei kai muualla ole ollut. Järvenpäässäkin siitä luovuttiin varsin pian. Haluaisin tietää, mistä syistä kokeilu epäonnistui.

Tulipa vielä mieleen esimerkki siitä, kuinka paikallisliikenne hoidetaan fiksusti pienkalustolla Forssassa. http://www.forssa.fi/index.php?pageid=FF58gil35NkSdK&parent0=EwzHS4cYzaPHYnp&parent1=HIgP0FFF6tTzL6j
Tuolla kuitenkin valtaosa asuinalueista sijaitsee siedettävän kävelymatkan päässä keskustasta. Ennen ajettiin kahdella isolla autolla suurta määrää lyhyitä linjoja harvoin. Lopulta toinen auto jätettiin pois ja alettiin ajaa nykyistä paikkurireittiä. Pienkalustoon siirtymisen jälkeen lopulta aikataulun mukaan kiinteää reittiä ajetaan enää kaksi kierrosta aamuisin. Loppu on kokonaan tai osittain kutsuohjattua. Vanhassa paikkurissa tuntui olevan kovin vähän kulkijoita. Nykyään sen sijaan autossa näyttää yleensä olevan matkustajia. Pienessä kaupungissa palvelulinjan ja paikkalisliikenteenkin saa näköjään yhdistettyä. Vanhan paikkurin korkea kertamaksu ei oikein houkutellut kulkijoita. Nykyisin korkealla kertamaksulla saa kyydin lähes kotiovelle.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ole koskaan minkäänlaista kutsujoukkoliikennettä käyttänyt ja haluaisin kuulla matkustuskokemuksia yhtä lailla Keravalta kuin vaikka Kiteen junayhteystaksista.
Vähän vanha aihe, mutta Kiteellä junataksi toimii mielestäni hyvin. Taksi on aina junia vastassa ja keskustaan pääsee sopuhintaan, koska yleensä matkustajia on useampia. Matkasta peritään vakiohinta, en tosin tiedä, paljonko se tätä nykyä on.

Paluusuuntaan voi soittaa palvelunumeroon ja tilata taksin hakemaan haluamastaan osoitteesta.

Kiteelle on ollut asiaa vain pesäpalloa katsomaan, mutta satunnaisilla pesäpalloreissuilla junataksi on palvellut hienosti. :)
 
Itse en ole koskaan minkäänlaista kutsujoukkoliikennettä käyttänyt

Tässä on hyvin kiteytettynä kutsuohjatun liikenteen houkuttelevuus. Kun ei ole selkeätä reittiä, kiinteitä aikatauluja jne. Ei tällaisen keksinnön käyttöä viitsi alottaa, jos ei ole pakko. Kutsuohjattua liikennettä tulisi olla vain siellä missä liikennettä ei oikeasti ole järkevää hoitaa muuten. Mutta Järvenpäänkin kokoisessa kaupungissa päästään varmasti parempaan tulokseen, jos vain tuotetaan hyvä joukkoliikennekonsepti. Eli selkeät reitit, tasaminuuttiaikataulu, toimivat vaihtoyhteydet juniin ja pidemmän matkan bussiliikenteeseen sekä mitä tärkeimpänä tekijänä edullinen ja monipuolinen lippuvalikoima. Lisäksi kun matkakorttityyppinen lippu kelpaa myös junissa ja muissa liikenteenharjoittamissa vuoroissa, on joukkoliikenteen käyttö toista luokkaa, kun kutsuohjatussa liikenteessä.

Ongelmana on vain se, ettei koko maasta löydy aitoa kiinnostusta joukkoliikenteen kehittämiseen. Ja kun vai harva kulkee kutsuliikenteessä, niin "ei tarvitse" kehittää muita palveluja kun kukaan ei niitä sitten tulisi käyttämään.:mad:
 
Muun muassa Parkanossa luulisi olevan tarvetta tällaiselle palvelulle. Bussiyhteydet aseman ja taajaman välillä eivät ole kovin runsaat.

Asiaa puhut. Hoituuhan se kyllä niinkin, että joku tuttu hakee asemalta tai autottomat kulkevat Parkanon keskustaan Tampereelta Paunulaisilla. Harmillisen syrjään tuo asema rakennettu aikoinaan. Yllättävän monissa paikoissa voisi olla kysyntää junataksitoiminnalle, jollaista on Kiteen lisäksi myös Pännäisten ja Pietarsaaren välillä. Ideana juurikin, että useampi matkaisi samalla taksilla ja hinta olisi edullisempi.
 
autottomat kulkevat Parkanon keskustaan Tampereelta Paunulaisilla.
junataksitoiminnalle, jollaista on Kiteen lisäksi myös Pännäisten ja Pietarsaaren välillä.

Olin luullut, että Tampereen ja Parkanon väliset bussivuorot olisivat enimmäkseen Länsilinjojen.

Kun joulukuun puolessa välissä matkustin Pietarsaaressa, Ekmanin "junabussi" lähti Pietarsaaren rautatieaseman nurkalta ja ajoi ilmoitettua reittiä Pännäisten asemalle. Yksi matkustaja jäi Pännäisissä pois jo paljon ennen päätepysäkkiä. En kokenut matkustaneeni "taksilla".
 
Olin luullut, että Tampereen ja Parkanon väliset bussivuorot olisivat enimmäkseen Länsilinjojen.

Käytännössä Länsilinjat juu. Paunu ajaa Länsilinjojen kanssa vuoroviikoin H:ki-Tampere-Vaasa ja Helsinki-Tampere-Seinäjoki pikavuoroja.
 
Kun joulukuun puolessa välissä matkustin Pietarsaaressa, Ekmanin "junabussi" lähti Pietarsaaren rautatieaseman nurkalta ja ajoi ilmoitettua reittiä Pännäisten asemalle. Yksi matkustaja jäi Pännäisissä pois jo paljon ennen päätepysäkkiä. En kokenut matkustaneeni "taksilla".

Pietarsaari - Pännäinen -vuorot taitavat olla kaikki Ekmanin liikennöimiä (myös yöllä ja varhain aamulla kulkevat vuorot), mutta Raahe - Vihanti -junayhteysvuoroja ajetaan hiljaisina aikoina taksilla. Pohjanmaalla on myös tilauksesta ajettavia junayhteystakseja bussitaksalla ainakin reitillä Oulainen - Haapavesi.
 
Kutsuohjattua ja osittain ohjaamatonkin taksi- ja bussiliikenne sopisi usein satunnaisellekin kulkijalle juuri osana kaukoliikennematkaa. Kuntien ostamasta liikenteestä saa tietoa kuntien sivuilta, jos saa. Noita joukkoliikennejuttuja moni kunta päivittää kuinka sattuu ja ainakin oma luottamukseni kunnan informaatioon on pieni. Osa lääninhallituksista ostaa hyvinkin pitkille matkoille pienkalustolla hoidettavaa kutsuliikennettä, Kuopiosta taitaa jopa toista sataa kilometriä päästä junayhteysvuorolla. Ne taas eivät näy Matkahuollon sen enempää kuin VR:nkään järjestelmissä.

Jonkun perämetsän torstainen asiointitaksi on olennainen osalle sen syrjäkulman asukkaista. Sen sijaan kutsupohjainen ja muukin muualla näkymätön yhteysliikenne junille ja kaukobusseille pitäisi koota johonkin selvästi nähtävillä olevaan paikkaan.

VR teki ilmastolupauksia, joista yksi liittyi asemien liityntäliikenteen kehittämiseen. Mielestäni VR saisi koota nettiin tiedot sellaisesta liikenteestä, joka suoraan liittyy junaliikenteeseen ja toimii junaliikenteen ehdoilla. Matkahuolto puolestaan voisi ottaa osaksi reittihakuaan kaukobusseihin sovitetut taksiyhteydet, vaikka niissä maksettaisiinkin erikseen. Vaikkapa Ypäjältä pääsee kunnan ostamalla taksivuorolla P ja S pikavuoropysäkille. Eipä näy, jos koittaa bussiaikataulua Ypäjä-Lahti tai Ypäjä-Turku löytää.
 
Asiaa puhut. Hoituuhan se kyllä niinkin, että joku tuttu hakee asemalta tai autottomat kulkevat Parkanon keskustaan Tampereelta Paunulaisilla. Harmillisen syrjään tuo asema rakennettu aikoinaan. Yllättävän monissa paikoissa voisi olla kysyntää junataksitoiminnalle

Parkanon aseman syrjäisyys johtuu VR:n kaukoliikennepolitiikasta. VR siirtyi 1950-1960-lukujen taitteessa määrätietoiseen kaukoliikenteen kehittämiseen sekä paikallisliikenteen alasajoon. Koska Parkanon oikorata avattiin kyseisen toiminnan alettua, oli päämääränä nimenomaan se, että Parkanonrata on nopean liikenteen rata. VR ei halunnut järjestää siellä minkääntasoista paikallisliikennettä, joten radan linjaus piirrettiin tarkoituksella kiertämään kaikki asutuskeskittymät. Siksi rata ei mene Parkanon ksekustaan läheltä. Se käy lähempänä, jotta siellä olisi muutama pysähtyvä kaukojuna. Sillä jos rata ei tekisi pientä koukkausta vaan kulkisi suoraan, sen olisi pitänyt mennä Kihniön läheltä. Myöskin rata kulkee juuri sopivasti Jalasjärven ja Peräseinäjoen puolestavälistä.

Osa lääninhallituksista ostaa hyvinkin pitkille matkoille pienkalustolla hoidettavaa kutsuliikennettä, Kuopiosta taitaa jopa toista sataa kilometriä päästä junayhteysvuorolla. Ne taas eivät näy Matkahuollon sen enempää kuin VR:nkään järjestelmissä.

Jonkun perämetsän torstainen asiointitaksi on olennainen osalle sen syrjäkulman asukkaista. Sen sijaan kutsupohjainen ja muukin muualla näkymätön yhteysliikenne junille ja kaukobusseille pitäisi koota johonkin selvästi nähtävillä olevaan paikkaan.

VR teki ilmastolupauksia, joista yksi liittyi asemien liityntäliikenteen kehittämiseen. Mielestäni VR saisi koota nettiin tiedot sellaisesta liikenteestä, joka suoraan liittyy junaliikenteeseen ja toimii junaliikenteen ehdoilla.

Huomaa, että VR:n nykyinen vihreä politiikka on karahtanut hieman kiville, kun yhteysvuoroista ei juuri tietoa löydy. Yrittäkääpä vaikka huviksenne etsiä Haapamäki-Vilppula yhteystaksin aikataulua.
 
Takaisin
Ylös