Kutsuohjattu joukkoliikenne

Joo esimerkki olikin nykyään huono. Ennemmin se oli parempi, kun tietoa ei VR:n sivuilla ollut. Aiemmin tiedon löysi vain googlen kautta.
 
Matkahuolto puolestaan voisi ottaa osaksi reittihakuaan kaukobusseihin sovitetut taksiyhteydet, vaikka niissä maksettaisiinkin erikseen. Vaikkapa Ypäjältä pääsee kunnan ostamalla taksivuorolla P ja S pikavuoropysäkille. Eipä näy, jos koittaa bussiaikataulua Ypäjä-Lahti tai Ypäjä-Turku löytää.

Matkahuollon linjaus lienee, että aikataulut kerrotaan niiden vuorojen osalta, joihin Matkahuolto myy lippuja ja joissa kelpaavat Matkahuollon älykorteille ladattavat lipputuotteet. Lääninhallitukset edellyttävät nykyään ostoliikennesopimuksissaan, että ostoliikennettä liikennöivien yrittäjien on hyväksyttävä seutuliput ja muut Matkahuollon liput. Käytännössä läänien ostoliikennevuorojen pitäisi siten näkyä Matkahuollon aikatauluhaussa.

Sen sijaan kuntien ostoliikenteessä ei käsittääkseni yleensä ole vaatimuksia matkalippujen ja tiedottamisen suhteen ja ikävä kyllä monet tärkeät taksilla tai pikkubussilla ajettavat kaukoliikenteen syöttövuorot tulevat vain harvojen ihmisten tietoon. Tässä olisikin kunnilla selvä petraamisen paikka. Toisaalta voisipa vaikkapa Linja-autoliitto pitää asiasta meteliä, mutta mahtaako sielläkään olla todellista kiinnostusta matkaketjujen kehittämiseen.

Matkahuollossa tuskin oltaisiin kovin innolla ottamassa hoidettavaksi tuollaista kuntien järjestämien syöttövuorojen aikataulu- ja reittitietojen keräämistä, varsinkaan jos mikään muu taho ei osallistuisi kustannuksiin. Selvittelytyö olisi aikamoista salapoliisityötä. Jos tiedot saataisiinkin kerättyä kerran, olisi niiden ylläpitämisessä varmasti omat ongelmansa, koska vuoroja liikennöivät yrittäjät ja kunnat eivät olisi sopimussuhteessa Matkahuollon kanssa. Pahoin pelkään, ettei tieto aikataulumuutoksista monessa tapauksessa tulisi ainakaan ajoissa Matkahuoltoon asti. Kuka sitten olisi korvausvelvollinen tilanteessa, jossa aikataulu olisi muuttunut, mutta Matkahuolto ei olisi saanut tietoa muutoksesta?
 
Etenkin lento- ja junayhteysvuoroja osa lääninhallituksista ostaa toisenlaisin hinnoitteluperiaattein. Niissä eivät kelpaa välttämättä seutuliput ja ne vuorot eivät näy missään. Esimerkkinä tämän tarjouspyynnön vuorot:

http://www.laaninhallitus.fi/lh/ita/hankkeet/liikennoitsijat/home.nsf/files/2008%203%20K08-09%20tarjouspyynt%F6%20kutsuliikenne/$file/2008%203%20K08-09%20tarjouspyynt%F6%20kutsuliikenne.pdf

En tiedä ajetaanko noita nyt vai ei, en ole enempää tietoa asiasta löytänyt.

Matkahuollon sivuilta löytää jo nyt jonkin verran kaukoliikenteen jatkoyhteyksiä. Siellä vaan mainitaan, että taksissa peritään eri maksu. Onpa Turun sisäistäkin liikennettä löydettävissä. Tarkoitin, että juuri tiettyyn kaukoliikennevuoroon liittyvät jatkoyhteydet saisivat olla MH:n kautta saatavilla. Ei koko Suomen palvelu- ja kutsuliikenne sinne millään taivu. Junille tarjottava taksikyyti taas ei kuulu MH:lle, jos eivät sen liput kelpaa. Siispä VR tiedottamaan omista jatkoyhteyksistään ja MH omistaan. Aikamoista salapoliisityötä taitaa MH:n aikataulujen päivittäminen olla nytkin, tokkopa muutama taksivuoro sitä miksikään muuttaisi.
 
Etenkin lento- ja junayhteysvuoroja osa lääninhallituksista ostaa toisenlaisin hinnoitteluperiaattein.

Lentoyhteysbusseista löytyy muuten parhaiten tietoa Finavian sivuilta, kun valitsee Suomen lentoasemat, edelleen jonkin lentoasemista ja sieltä liikenneyhteydet.
 
Muun muassa Parkanossa luulisi olevan tarvetta tällaiselle palvelulle. Bussiyhteydet aseman ja taajaman välillä eivät ole kovin runsaat.
Parkanon aseman ja keskustan välillä voisi yhtä hyvin ajaa tavallista bussilinjaa. Junavuorojen välissä voisi käväistä vaikka Kihniöllä tai Karvialla, noin niinkuin esimerkiksi.
 
Parkanon aseman ja keskustan välillä voisi yhtä hyvin ajaa tavallista bussilinjaa. Junavuorojen välissä voisi käväistä vaikka Kihniöllä tai Karvialla, noin niinkuin esimerkiksi.

Kaikkea Parkanon aseman bussiliikennettä ei Matkahuollon aikatauluista todennäköisesti löydy. Parkanossa ja lähikunnissa on ainakin liikennöinyt "villi" yrittäjä Pentti Viljamaa (Pentin Pirssi & Bussit) ihan linjaliikenneluvilla reittejä Parkano - Kuru, Parkano - Parkano ras, Parkano ras - Parkano - Karvia, Parkano - Karvia - Kauhajoki (Länsilinjojen entinen SS-vuoropari) sekä Parkano - Karvia - Jalasjärvi - Kauhajoki (ja takaisin kolmostietä aseman kautta). Lisäksi taisi olla jokin vuoro Parkanosta Ikaalisten suuntaan. Useimmat vuorot muistaakseni M-P kouluvuoden aikana.

Kalustona Viljamaalla on näkynyt ainakin erinäisiä pikkubussivanhuksia. Aivan tuoretta tietoa minulla ei Viljamaan liikenteestä ole, siitä kun on vaikea saada tietoa mistään (paitsi ehkä suoraan isännän kännykkään soittamalla). Mutta ainakin pari vuotta sitten liikennettä oli edellä kertomassani laajuudessa.
 
Sen sijaan kuntien ostoliikenteessä ei käsittääkseni yleensä ole vaatimuksia matkalippujen ja tiedottamisen suhteen ja ikävä kyllä monet tärkeät taksilla tai pikkubussilla ajettavat kaukoliikenteen syöttövuorot tulevat vain harvojen ihmisten tietoon.

Tästä lienee esimerkkinä Petäjäveden ja Koskenpään välillä pari kertaa viikossa ajettava palvelutaksi. Aikataulu sopii sekän junan että vakion jatkoksi (lähtee Petäjävedeltä 11.00), mutta aikataulua ei löydy kuin Petäjäveden MH:n seinästä, eikä sielläkään ole mitään tietoa matkan hinnasta tai sopivista maksuvälineistä.
 
Keravan taksilinjat voisivat ehkä ajaa linjareittiä aina ilman kutsuohjausta, niin voisi matkustajamäärätkin olla suuremmat matkustamisen helpottuessa. Noidenkin linjojen matkustajamääristä olisi kiva tietää enemmän.

Itse en ole koskaan minkäänlaista kutsujoukkoliikennettä käyttänyt ja haluaisin kuulla matkustuskokemuksia yhtä lailla Keravalta kuin vaikka Kiteen junayhteystaksista.

Vaikka viesti onkin kirjoitettu yli viisi vuotta sitten, voin kaikkien iloksi kuitenkin kertoa Keravan kutsutakseista.

Käytän välillä linjaa 8 korvaavia kutsutakseja. Noin puolet kerroista olen ainut matkustaja, ja yli 90 % kerroista kyydissä on lisäkseni enintään yksi matkustaja. Suosituin vuoro on illan viimeinen kello 22.20 lähtevä vuoro. Asiakaskuntana on lähinnä nuorisoa, epämääräisiä henkilöitä ja Keravan vankilalle menijöitä.

Jostakin syystä vanhuksia ei ole juuri näkynyt. Heille varmaankin kynnys alkaa käyttää heikosti tunnettua/tiedotettua palvelua on korkea, vaikka yleensä joukkoliikenteen pakkokäyttäjille suunnatuissa palveluissa he ovat suuri käyttäjäryhmä.

HSL:n liikennöintisuunnitelman mukaan linjan 8T matkustamäärä vuodessa on 1 852, eli noin viisi matkaa päivässä. Koska olen noin puolella kerroista ainut matkustaja, tarkoittaa se sitä, että noin puolet kutsutaksilähdöistä jää ajamatta. Sen lisäksi kutsutaksi kulkee nopeinta reittiä ja koska kalustona on tavallinen taksiauto, kalustokin on mukavamapaa kuin bussilla mentäessä. Mainittakoon vielä, että vuodessa kutsutaksin pyörittäminen maksaa vain 13 520 €.

Suurin ongelma heikon tiedottamisen ohella on se, että soitettaessa kutsutaksi jollekin pysäkille voi se saapua sinne mihin tahansa aikaan noin vartin haitarilla. Kerran kutsutaksi saapui noin puoli tuntia aikatauluun merkityn lähtöajan jälkeen. Kutsutaksi lähtee liikkeelle taksitolpalta aikatauluun merkittynä aikana ja sen jälkeen joko ajaa pysäkille suoraan tai sitten tiputtaa toisen matkustajan jonnekin muualle ennen pysäkkiä, jolloin odotusaika pysäkillä venyy. Tätä ongelmakohtaa on kuitenkin vaikea korjata, koska kiinteää reittiä pitkin ajaminen vain lisäisi turhaa kiertelyä.
 
Vuosi ketjun edellisestä viestistä ja "taas" maailmalta kuuluu:

Maaseudullakin saattaa pärjätä pian ilman autoa

06.07.2013 05:42
Tulevaisuudessa joukkoliikenne voi olla tavoitettavissa myös syrjäisellä maaseudulla.

Valtio suunnittelee tehostavansa syrjäseutujen joukkoliikennettä siten, että asiakkaat kutsuisivat minibussin paikalle tarvittaessa. Matkasta maksettaisiin saman verran kuin muustakin joukkoliikenteestä.

Liikenneministeriö asettaa syksyllä työryhmän valmistelemaan joukko- ja palveluliikenteen uudistamista. Alustavan selvityksen mukaan maaseudulla tulee halvemmaksi hakea yksittäisiä henkilöitä kotoaan kuin pyörittää vakiovuoroista linja-autoa, joka usein ajaa tyhjillään. Kutsuliikenteen tarkoituksena on katkaista hallitsemattomaksi karkaavat henkilöliikenteen menot.

Uudistuksen yksi tärkeimmistä tavoitteista on yhdistää Kelan, valtion ja kunnan tukemat kyyditykset.

Tämä tarkoittaa sitä, että pienessä kunnassa samoilla busseilla kuljetetaan niin huonokuntaisia vanhuksia, vammaisia, koululaisia kuin yleisen joukkoliikenteen käyttäjiäkin.

Monet kunnat ovat hyödyntäneet kutsuliikennettä jo vuosia. Joissain maaseutukunnissa kutsuliikenne on ainut joukkoliikenteen muoto.

STT

Ja suora linkki niin kauan kuin se toimii

http://elisa.net/uutiset/kotimaa/maaseudullakin-saattaa-pärjätä-pian-ilman-autoa
 
Valtio suunnittelee tehostavansa syrjäseutujen joukkoliikennettä siten, että asiakkaat kutsuisivat minibussin paikalle tarvittaessa. Matkasta maksettaisiin saman verran kuin muustakin joukkoliikenteestä.
Mikä tässä on lopulta ero siihen, että tarjolla on taksi, jossa kelpaa ”kuukausilippu”? Tällainen palvelu kun saataisiin käyntiin suunnilleen heti, koska on olemassa jo kalusto sekä henkilöstö, valmiit firmat jne. Kyse on vain siitä, että asiakkaan ja taksikuskin väliin tulee ”SSL - Suomen Seudun Liikenneyhtymä”, joka myy liput, kerää lipputulot ja ostaa kuljetuspalvelun yrityksiltä kilpailuttamalla ne.

Arvaan, että maaseudulla taksin eli henkilöauton kapasiteetti riittää hyvin. Eli että samalle reissulle tulee niin vähän matkustajia, ettei tarvita ”bussia”, enimmillään ehkä tila-auto. Varsinaisiin minibusseihin verrattuna henkilöautojen käytöllä on olennaisena etuna, että suursarjavalmisteinen auto on paljon halvempi kuin meikäläisiin erityisolosuhteisiin kymmeninä tai enintään satoina kappaleina valmistettu bussi. Kun tänne ei kuitenkaan kelpaa venäläiset tai aasialaiset suurissa sarjoissa valmistetut minibussit.

Ongelmaksi ennustan vain sen, että kun puhutaan minibusseista tai takseista, mennään eri yrityksiin ja myös eri lainsäädännän piiriin. Joukkoliikennelaki säätää bussiliikenteestä, taksilaki takseista. Tässä hahmoteltu palvelu on näiden välissä. Lakiahan voi muuttaa eduskunnan päätöksellä, mutta yritysten kulttuureja ei. Näen jo tilanteen, jossa Taksiliitto ja Linja-autoliitto ovat tukkanuottasilla siitä, kumpi saa tämän riemun itselleen, kumpi menettää saavuttamansa liiketoiminnan.

Tunteekos kukaan muuten helsinkiläisen Kovasen tilannetta? Firmallahan on sekä takseja että busseja.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös