Toisaalta nykyisten Scanioiden laatu on hyvin kyseenalaista, niin haittaako tuo ollenkaan.
Ei tuo heitä haittaa. Pohjoismaiden markkinat ovat niin olemattomat muun Euroopan markkinoihin nähden että tänne satsataan viimeisenä jos sitä edes nähdään tarpeelliseksi. Ei Scania ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Ensin on tarjolla vain täysmatalaa ja niveltä, sitten mietitään sitä LE mallistoa jos edes mietitään
Toisaalta nykyisten Scanioiden laatu on hyvin kyseenalaista, niin haittaako tuo ollenkaan.
No kyllä Scanian linja-autoja bongaa keski-Euroopasta satoja, ellei tuhansia kertoja helpommin kuin vaikka Solarikseja Suomesta. Kyl se sen verran yleinen on, varsinkin Saksassa, jossa osa jopa luokittelee merkin kotimaiseksi kotimaisen emoyhtiön takia. Esim. Berliinissä kaikki bussit ovat nykyään Citywidejä.
Latinalainen Amerikka on Scanian bussien suurin markkina. Esim. vuonna 2020 toimitetuista Scanian busseista 42% meni Latinalaiseen Amerikkaan.
OT: huomasin että ainakin VDL:n Citeoissa on suomalaiset ikkunat. Onkolhan muissakin?
Toki, mutta tämä ei ollut pointtini. MAN, Mersu ja VDL ovat kuitenkin selvästi kärjessä keski-euroopassa. Ivecoa ja Solaristakin löytyy ihan kiitettävästi. Mutta niinkuin kuukanko sanoi etelä-amerikassa kysyntä on suurta. Sielä tosin lähes kaikki kuitenkin koritetaan itse.
Kävin ite syksyllä Berliinissä enkä nähnyt siellä muita keltaisia busseja kuin Scania Citywidejä. Niin pätkä-, nivel- kuin myös kaksikerrosbussit olivat kaikki Citywidejä. Eli Berliini on tänä päivänä "Scaniaparatiisi". Ennen siellä ajettiin kai suurimmaks osaks MANeilla, mut ne on kai kaikki korvattu Scania Citywideillä.![]()
No, on Berliinissä paljon muutakin kuin Scaniaa. Esimerkiksi MB Citaro C2 niin nivelenä, kuin pätkänä on yleinen. Myös kaksikerros MANeja on vielä jonkin verran. Nyt noiden MANien tilalle on tullut jo muutama kappale Alexnder Dennis Enviro 500, jotka ovat kanssa kaksikerroksisia telibusseja. Tuo Berliinissä liikennöivä kaksikerros Citywide on ainut maailmassa.
Tämä ei ehkä liity alkuperäiseen topiciin välittömästi, mutta kun Berliinin bussikalusto tuli puheeksi, niin noita Scanian niveliä on siellä kuitenkin 356 kpl. Ne on toimitettu sinne 2014 - 2018, ja alkavat nyt olla vanhimpia nivelbusseja siellä. Uudemman pään Mersun Citaro-niveliä siellä on sitäkin enemmän (yli 500 kpl). Nämä uusimman pään Citaro-nivelet on toimitettu 2018 - 21. Koko bussikaluston noin 1500 ajoneuvosta tietenkin tuo 356 Scaniaa (+ 1 kaksikerrosbussi) voi vaikuttaa vähäiseltä.
Kävin ite vähän aikaa sitten pikaisesti Lahdessa, jossa tuli hypättyä yhden uuden Citywiden kyytiin, ja täytyy kyllä sanoa että oli mukava matkustaa ja erittäin positiivinen fiilis jäi kyllä kyseistä autosta. Voittaa ehdottomasti kaikki mitäänsanomattomat Scalat, Omniexpressit ja Suburbanit, joita on maassamme vähän liikaa (oispa enemmän Citywidejä ja miksipä ei myös Omnilinkejä). Mut täst uudesta Citywidestä jäi kyllä todella positiivinen vaikutelma, ja pikkaisen tuli jopa Tukholman uudet MANit mieleen, onhan Scania nykyään samaa firmaa MANin kanssa, ja tää uus Citywide taitaakin perustua samalle pohjalevylle uuden Lion's Cityn kanssa. Toivon kyllä että näitä hankittaisiin lähiaikoina myös HSL-alueelle, ja mielellään kaikkialla Suomeen. Oli kyllä hyvä bussi kaikinpuolin, suosittelen lämpimästi tätä uutta Citywideä kaikille...![]()
Viimeisin muokkaaja Ivecomies; 16.12.2022 kello 14:16.