Scania Citywide BEV

Vs: Scania Citywide Gen 2

Scania haluaa jäädä näemmä VDL:n ja kiinalaisten jalkoihin pohjoismaissa.
Ei tuo heitä haittaa. Pohjoismaiden markkinat ovat niin olemattomat muun Euroopan markkinoihin nähden että tänne satsataan viimeisenä jos sitä edes nähdään tarpeelliseksi. Ei Scania ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Ensin on tarjolla vain täysmatalaa ja niveltä, sitten mietitään sitä LE mallistoa jos edes mietitään
 
Vs: Scania Citywide Gen 2

Ei tuo heitä haittaa. Pohjoismaiden markkinat ovat niin olemattomat muun Euroopan markkinoihin nähden että tänne satsataan viimeisenä jos sitä edes nähdään tarpeelliseksi. Ei Scania ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö. Ensin on tarjolla vain täysmatalaa ja niveltä, sitten mietitään sitä LE mallistoa jos edes mietitään
Kiinnostaisi kyllä tietää, kuinka suuri osa Scanian myynnistä on Pohjoismaihin. Luulisin, että kuitenkin merkittävä osa.
 
Vs: Scania Citywide Gen 2

Kiinnostaisi kyllä tietää, kuinka suuri osa Scanian myynnistä on Pohjoismaihin. Luulisin, että kuitenkin merkittävä osa.

Sanoisin, että puolet ellei enemmänkin. Scania ei ole kovin yleinen keski-euroopassa. Puolassa taitaa olla tällä hetkellä suurin scania kalusto. Volvotkaan ei ole kovin suosittuja, mutta sitäkin löytyy ainakin 2x enemmän kuin Scaniaa.
 
Vs: Scania Citywide Gen 2

Sanoisin, että puolet ellei enemmänkin. Scania ei ole kovin yleinen keski-euroopassa.

No kyllä Scanian linja-autoja bongaa keski-Euroopasta satoja, ellei tuhansia kertoja helpommin kuin vaikka Solarikseja Suomesta. Kyl se sen verran yleinen on, varsinkin Saksassa, jossa osa jopa luokittelee merkin kotimaiseksi kotimaisen emoyhtiön takia. Esim. Berliinissä kaikki bussit ovat nykyään Citywidejä.
 
Latinalainen Amerikka on Scanian bussien suurin markkina. Esim. vuonna 2020 toimitetuista Scanian busseista 42% meni Latinalaiseen Amerikkaan.
 
Vs: Scania Citywide Gen 2

No kyllä Scanian linja-autoja bongaa keski-Euroopasta satoja, ellei tuhansia kertoja helpommin kuin vaikka Solarikseja Suomesta.
Toki, mutta tämä ei ollut pointtini. MAN, Mersu ja VDL ovat kuitenkin selvästi kärjessä keski-euroopassa. Ivecoa ja Solaristakin löytyy ihan kiitettävästi. Mutta niinkuin kuukanko sanoi etelä-amerikassa kysyntä on suurta. Sielä tosin lähes kaikki kuitenkin koritetaan itse.
 
Vs: Scania Citywide Gen 2

Missähän mielessä tämän pitäisi pitää paikkansa?:D

Kävin ite syksyllä Berliinissä enkä nähnyt siellä muita keltaisia busseja kuin Scania Citywidejä. Niin pätkä-, nivel- kuin myös kaksikerrosbussit olivat kaikki Citywidejä. Eli Berliini on tänä päivänä "Scaniaparatiisi". Ennen siellä ajettiin kai suurimmaks osaks MANeilla, mut ne on kai kaikki korvattu Scania Citywideillä. ;)
 
Vs: Scania Citywide Gen 2

Kävin ite syksyllä Berliinissä enkä nähnyt siellä muita keltaisia busseja kuin Scania Citywidejä. Niin pätkä-, nivel- kuin myös kaksikerrosbussit olivat kaikki Citywidejä. Eli Berliini on tänä päivänä "Scaniaparatiisi". Ennen siellä ajettiin kai suurimmaks osaks MANeilla, mut ne on kai kaikki korvattu Scania Citywideillä. ;)

No, on Berliinissä paljon muutakin kuin Scaniaa. Esimerkiksi MB Citaro C2 niin nivelenä, kuin pätkänä on yleinen. Myös kaksikerros MANeja on vielä jonkin verran. Nyt noiden MANien tilalle on tullut jo muutama kappale Alexnder Dennis Enviro 500, jotka ovat kanssa kaksikerroksisia telibusseja. Tuo Berliinissä liikennöivä kaksikerros Citywide on ainut maailmassa.
 
Vs: Scania Citywide Gen 2

Kävin ite syksyllä Berliinissä enkä nähnyt siellä muita keltaisia busseja kuin Scania Citywidejä. Niin pätkä-, nivel- kuin myös kaksikerrosbussit olivat kaikki Citywidejä. Eli Berliini on tänä päivänä "Scaniaparatiisi". Ennen siellä ajettiin kai suurimmaks osaks MANeilla, mut ne on kai kaikki korvattu Scania Citywideillä. ;)

Berliinissä on vain nivel-Citywidejä tuon yhden kaksikerrosbussin (prototyypin) lisäksi. Ja Scaniaa ylipäätään sellainen 20-25% kalustosta riippuen minkä verran ovat nyt poistaneet vanhempaa MB- ja MAN-kalustoa.
 
Vs: Scania Citywide Gen 2

Berliinissä on vain nivel-Citywidejä tuon yhden kaksikerrosbussin (prototyypin) lisäksi. Ja Scaniaa ylipäätään sellainen 20-25% kalustosta riippuen minkä verran ovat nyt poistaneet vanhempaa MB- ja MAN-kalustoa.
Tämä ei ehkä liity alkuperäiseen topiciin välittömästi, mutta kun Berliinin bussikalusto tuli puheeksi, niin noita Scanian niveliä on siellä kuitenkin 356 kpl. Ne on toimitettu sinne 2014 - 2018, ja alkavat nyt olla vanhimpia nivelbusseja siellä. Uudemman pään Mersun Citaro-niveliä siellä on sitäkin enemmän (yli 500 kpl). Nämä uusimman pään Citaro-nivelet on toimitettu 2018 - 21. Koko bussikaluston noin 1500 ajoneuvosta tietenkin tuo 356 Scaniaa (+ 1 kaksikerrosbussi) voi vaikuttaa vähäiseltä.
 
Kävin ite vähän aikaa sitten pikaisesti Lahdessa, jossa tuli hypättyä yhden uuden Citywiden kyytiin, ja täytyy kyllä sanoa että oli mukava matkustaa ja erittäin positiivinen fiilis jäi kyllä kyseistä autosta. Voittaa ehdottomasti kaikki mitäänsanomattomat Scalat, Omniexpressit ja Suburbanit, joita on maassamme vähän liikaa (oispa enemmän Citywidejä ja miksipä ei myös Omnilinkejä). Mut täst uudesta Citywidestä jäi kyllä todella positiivinen vaikutelma, ja pikkaisen tuli jopa Tukholman uudet MANit mieleen, onhan Scania nykyään samaa firmaa MANin kanssa, ja tää uus Citywide taitaakin perustua samalle pohjalevylle uuden Lion's Cityn kanssa. Toivon kyllä että näitä hankittaisiin lähiaikoina myös HSL-alueelle, ja mielellään kaikkialla Suomeen. Oli kyllä hyvä bussi kaikinpuolin, suosittelen lämpimästi tätä uutta Citywideä kaikille... :redface:;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös