Liikennelupajärjestelmä remonttiin

Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Viestit
543
Linja-arpajaisten arvat jaettiin pian sotien jälkeen loppuun ja nyt parikymmentä vuotta niitä on katsottu. Kohta olisikin aika uusien liikennelupa-arpajaisten. Tai sitten pitää keksiä muuta.

Muilla aloilla harrastetaan nykyään kilpailua ja samaa tietä pitäisi linja-autoalankin seurata. Kumminkin osittain kyse on sellaisesta peruspalvelusta, että kertarysäyksellä ei liikennelupia pidä vapauttaa. Oma ajatukseni ensimmäisestä ja ehkä viimeisestäkin vaiheesta tällä tiellä on:

Erikoispikavuorot eivät ole minkään sortin peruspalvelua. Vaihtoehtoja kulkumuotoa valitsevalle useiden satojen kilometrien matkoilla on paljon. Kaikenlaisia Helsinki-Jyväskylä ym. erikoispikavuoroja pitäisi saada ajaa vapaasti. Vai mistä johtuu ettei vaikkapa Ouluun pääse Helsinki-Jyväskylä-Oulu ep-vuorolla halvalla taksalla? Varmaan tuokin jollekin firmalle kelpaisi. Samaten voisi sallia pienkalustolla ajettavan esimerkiksi vanhusten suosiota tavoittelevia vuoroja, jotka noutavat Mikkelistä kotiovelta ja vievät siskon luo Espooseen.

Tavallisia pikavuoroja ei ole syytä vapauttaa liikenneluvista, mutta luvan voisi myöntää helpommin. Ainakin kaikenlaiset Lahteen, Saloon, H:linnaan ym. päättyvät vakiovuorot pitäisi saada jatkaa Helsinkiin liikennöitsijän niin halutessa.

Kaupunkien ympärillä ei saisi antaa runsaan tarjonnan estää uusien pidempien vuorojen luomista. Se, kenen vuoro mihinkin aikaan kulkee Hesasta Porvooseen ei saisi vaikuttaa siihen, jos joku yrittäjä haluaa ajaa Hesasta Porvoon kautta Loviisaan muuten järkevään aikaan. Otto- ja jättörajoitukset pois.

Se, mitä reittejä bussit ovat ennen menneet ja kuka niitä on ajanut, ei saa vaikuttaa siihen, kuka uusia vuoroja saa. Joukkoliikenneluvan pitää riittää ja saattaa vaikka Helsinki-Pori -välillä kaikki yritykset tasa-arvoiseen asemaan.

Lopputulos: Hyötyjä paljon, haittoja vähän. Hinnat laskevat. Kartellitilanne Helsinki-Porvoo -välillä ei mitenkään todellisuudessa vaikuta esimerkiksi jokakeskiviikkoisen Urjala-Toijala -bussin matkustajien asemaan, vaikka maaseutuliikenteellä tilannetta yritetäänkin ontuvasti perustella. Kovassa kilpailussa tarjontakin voi olla hyvää. Vaikkapa Pohjolan Liikenne pystyy silti houkuttelemaan asiakkaat hyvällä vuorotarjonnalla ostamaan juuri Pohjolan Liikenteen pikavuoron kuukausilipun Salosta Turkuun.

Vuorokohtainen liikennelupa tarvitaan estämään pahimmat ylilyönnit. Ei lupia tarvitse samalle kellonlyömälle kumminkaan myöntää ja Kainuun korvessa kituvaa bussiliikenettä voi silti suojata.
 
Liikenne- ja viestintäministeriö on laatimassa EU:n joukkoliikenteen palveluasetuksen perusteella uuden henkilöliikennettä koskevan lain. EU-asetus muuttaa puitteita sen verran paljon, että ainakaan ilman lainmuutosta ei pärjätä. Laki korvaa nykyisen lain luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä.

Asetuksen perusteella voidaan pitää todennäköisenä, että liikennelupajärjestelmästä nykymuodossaan luovutaan.

Todennäköisimpänä voidaan pitää sitä, että paikallisen, jo nykyisin merkittävästi eri kautta (liikenteen ostot, seutu- ja kuntalipputuki ja matkakorvaukset) tuetun joukkoliikenteen järjestämisvastuu annetaan jonkinlaisille alueellisille viranomaisille, jotka jonkin käytännön mukaan kilpailuttavat liikennöinnin.

Pitäisin todennäköisenä, että itsekannattavalle kaukoliikenteelle tulee vain jonkinlainen ilmoitusjärjestelmä, johon ei liity nykyisenkaltaisia muun liikenteen rajoituksia. Nähdäkseni asetus tulee estämään sellaiset liikenneluvat, joihin liittyy liikenteen suojausta kilpailulta.
 
. Vaikkapa Pohjolan Liikenne pystyy silti houkuttelemaan asiakkaat hyvällä vuorotarjonnalla ostamaan juuri Pohjolan Liikenteen pikavuoron kuukausilipun Salosta Turkuun.

Tämä olisikin varsin mielenkiintoista. Pohjolan Liikennehän on osa VR Oy:tä, jolla on monopoli Suomen henkilöjunaliikenteeseen. VR Oy on kieltäytynyt ajamasta välillä Salo-Turku lähijunaliikennettä, jopa niin, että se ei ole kiinnostunut linjasta edes ostoliikenteenä.

Esittämäsi tilanne tarkoittaisi sitä, että VR Oy lähtisi panostamaan mittavasti liikenteeseen, joka sekä kilpailisi sen oman pikajunaliikenteen kanssa että korvaisi paikallisjunaliikennettä, jota se ei edes suostu ajamaan.

Toki tällainen VR Oy:ltä on ennenkin luonnistunut.
 
Otaksun Suomen kaupunkienväliseen liikenteeseen tulevan muutama maankattava systeemi, Expressbus yhtenä niistä. Halvimmat kotimaanmatkat löytää sitten netistä kunkin toimijan sivulta. Yhteydet ovat usein vaihdollisia. Matka.fi:n tyylisestä palvelusta löytää vastaavasti parhaat reitit, mutta hinnassa kärsii. Asiaa voi netissäkin tutkia vertaamalla vaikka Ruotsin junayhteyksiä ja hintoja vastaaviin Swebus-pikavuoroihin. Muualla maailmassa bussimatkustus on nimittäin junalla kulkemista halvempaa, meillä kalliimpaa (ei päde eräisiin maihin, joissa hidas juna kilpailee hinnalla nopean bussin kanssa).

Yhteisen lippujärjestelmän romuttuminen on yksi harmi. Nykyään MH:n lippujen hinta kun on käytännössä sama autosta ostetun kanssa. Lisäksi lippujen hinnoittelun muuttuminen lentoliikenteestä tai ulkomailta maaliikenteestäkin tutuksi systeemiksi, jossa joka lähdölle on oma muuttuva hinta ei ole pelkästään positiivinen asia. Nykyään kun viime tingassa pikavuoropysäkille kiiruhtavakin saa kuljettajalta saman hintaisen lipun ja vielä istumapaikankin hyvin harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Ehkäpä alemmat lipun hinnat kompensoivat haitan ja toisaalta on muodikasta hoitaa kaikki tietokoneella.
 
Pitäisin todennäköisenä, että itsekannattavalle kaukoliikenteelle tulee vain jonkinlainen ilmoitusjärjestelmä, johon ei liity nykyisenkaltaisia muun liikenteen rajoituksia. Nähdäkseni asetus tulee estämään sellaiset liikenneluvat, joihin liittyy liikenteen suojausta kilpailulta.
Tämähän sitten tarkoittaisi osittain siirtymistä 1920-30-luvun malliin, aikaan ennen liikennelupajärjestelmää, jolloin samalla reitillä saattoi olla kolme tai neljäkin toimijaa ja aikataulut sovitettiin niin että saatiin kilpailijalta kahmittua mahdollisimman paljon asiakkaita itselle...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siitähän koko hommassa on kyse, ettei ole mitään erityistä syytä rajoittaa kilpailua. Koulu- ja työmatkayhteydet samoinkuin asiointiyhteydet tullaan todennäköisesti nykyistä laajemmin tuottamaan tilaaja-tuottaja -mallia käyttäen. Pidemmillä matkoilla vaihtoehtona on usein juna ja lentokone sekä auton käyttö. Jonkin Helsinki-Jyväskylä tai Helsinki-Kuopio välillä voi matkustaja jo nykyään valita kulkuneuvojen välillä. Pikavuoroa Kuopioon voi vain vaivoin pitää peruspalveluna, jonka tuottamista yhteiskunnan pitää kontrolloida.

Sosialismissa on puolensa. Automarkettien vetovoimaa voisi vähentää, jos tuotteisiin jo tehtaalla painettaisiin valtion määrämä hinta kunnon neuvostotyyliin. Kaupan saa laittaa toisen kaupan viereen ja kebab-pizzerioita ostarilla on usein useita. Jotenkin ymmärrän sen, jos yhteiskunnan tilaaman liikenteen kilpailijaksi YTV-alueella, Turussa ja Tampereella ei huolita yksityistä liikennettä. Tänään Helsingistä Jyväskylään ei mennyt yhtä ainoaa erikoispikavuoroa. Ajetuissa vuoroissa matka maksoi 38,40 euroa. Nykyinen täysi kartelli, jossa vanhatkin liikennöitsijät joutuvat vuosikausia kamppailemaan uuden reitin avaamiseksi ei palvele matkustajia.

Vaikka tilanne huononisi, ei kyse ole sen kummemmasta asiasta, kuin jostain pikatienvarren Citymarketista kaupan alalla. Hyväksymme sen, ettei Kesko ylläpidä kyläkauppoja Citymarketin voitoilla. Nykyinen systeemi linja-autoalalla on yksinkertaisesti oman aikansa elänyt.
 
No se Tilaaja-Tuottaja malli tunnetaan ainakin Tampereella Pilaaja Tunaroija mallina.. Eli kuvaa varsin hyvin miten tilajaaja osapuoli on jo ehtinyt torpedoimaan esim kaupunkiliikenteessä toimivia yhteyksiä rationalisoinnin nimissä ja hävittämään maksavia asiakkaita muille toimijoille. juu vapautetaan vaan kilpailu, mutta samalla kaikenlainen subventointi varsinki kunnallisilta ja valtiollisilta yrityksiltä on lopetettava. Mielenkiintoista seurata kuinka kauan esim. TaKL tai HelBus tai Pohjolan Liikenne pyörivät ilman omistajatahojen eli veronmaksajien rahoitusta..
 
No se Tilaaja-Tuottaja malli tunnetaan ainakin Tampereella Pilaaja Tunaroija mallina.. Eli kuvaa varsin hyvin miten tilajaaja osapuoli on jo ehtinyt torpedoimaan esim kaupunkiliikenteessä toimivia yhteyksiä rationalisoinnin nimissä ja hävittämään maksavia asiakkaita muille toimijoille.

Olisi mielenkiintoista kuulla ihan konkreettisia esimerkkejä näistä tunaroinneista ja pilaamisista. Ja toki päin vastoin, miten asiat olisi pitäny toteuttaa.
 
Ei se, jos paikkakuntien A ja B väliselle matkalle on sovittu tietty kuljetustaksa, ole mitään varsinaista sosialismia. Se on terveen järjen käyttämistä. Määritellyt km-taksat sitäpaitsi ovat -ainakin minun kokemusteni perusteella- samat niin MH:n luukulla kuin bussissakin -erona ehkä joku kymmensenttinen, minkä Vainio aikanaan antoi pikavuorolipusta alennusta MH:eek:on ja pölhölään verrattuna Helsingin ja Turun välillä.

Sinällään yhteistariffijärjestelmää voisi kehittää vielä pidemmällekin. Sama lippu olisi käypä missä tahansa julkisessa kulkuvälineessä, joka määriteltyyn paikkaan kulkee, bussin lisäksi taajama- ja lähijunissa ja saariston yhteysaluksissa. Nopeissa junissakin se kelpaisi osamaksuna. Tämä kuitenkin lienee -ainakin raideliikenteen osalta- toiveajattelua, sen verran erillään VR muista toimijoista on...
 
Tietty sovittu kuljetustaksa kahden paikkakunnan välille ei ole ainakaan laillista. Nyt se kierretään siten, että Matkahuollolla on erityinen lupa tähän hinnoitteluun. Siksipä kaikki firmat vain ovat vain sattumalta valinneet keskenään saman taksan. Periaatteessa sovittua kuljetustaksaa ei ole, vaan on sovittu ainoastaan Matkahuollon lippujen kelpaamisesta ja tuokaan sopimus ei ole liikennöitsijöiden välinen. Kyllähän tuosta jokainen näkee, että liikennöitsijät käyttävät järjestelmällisesti keskenään samaan taksaan eikä se perustu sattumaan.

Tuo systeemi yhdistettynä nykyiseen liikennelupajäjestelmään estää kilpailun alalla niin tehokkaasti, ettei se tule säilymään laillisena ikuisesti.
 
Vai pitäis ikivanha hyväksi havaittu järjestelmä romuttaa. Joukkoliikenteen yksi kantavia ideoita on jatkuvuus, vanhin lähtöaika minkä tiedän Helsingistä, on 15:30 Kotkaan, oli jo vuonna 1929! Taksatkin ovat kuitenkin kohtuullisia ja matkustajan ennakoitavissa vaikka kartellisyytöksiä joku latelisikin.Tulee mieleen Tallinnan tai Tukholman taksien hinnoittelu, missä asiakasta huijataan parhaan mukaan. Jos pitkien linjojen luvat vapautettaisiin, niin siinä juhlisivat sellaiset firmat, millä takapuoli kestää sisäänajaa esimerkkinä Helsinki - Tampere -osuudella ensimmäisenä vuonna 15 tyhjää vuoroparia. Ja varmaan tulisi hintakilpailua ns. paremmille teille Ryanairin tai Easyjetin tyyliin, että kun varaa netissä 2 kuukautta etukäteen , niin pääsee eurolla ja kuskilta lippu ostettaessa maksaakin 40 euroa. Ja sitten useilla yhteysväleillä matkustaja olisi ihmeissään kulkeeko tänään aikataulussa mainostettu vuoro, vai joko se on mukautunut kilpailuun. Missä Euroopassa muuten liikennöinti on "vapaata", minä tiedän Englannin, missä Lontoon ulkopuolella riittää elinkeinoilmoitus ja Ruotsi ja Norja missä kaukovuoroihin nykyisin heltiää lupa helposti. Virossa myös myönnettiin maaseutulupia hyvin liberaalisti, seurauksena isojen yrittäjien juhlat.
 
Vai että vaarana on isojen firmojen juhlat. Oma näkemykseni on lähinnä päinvastainen. Vuoden 1979 Turistissa mainitaan Helsingin ja Porvoon välisessä liikenteessä noin 15 liikennöitsijää. Uusimmassa Turistissa 5.

Nykyinen systeemi johtaa siihen, että kaikki jotenkin kannattavat linjat ovat uusille yrityksille mahdottomia saada. Sen sijaan linja-autofirmoja myytäessä varmasti hinta usein muodostuu liikenteestä eikä kalustosta. Usein kauppojen jälkeen suurin osa ostetusta kalustosta häviää liikenteestä hyvin äkkiä. Isojen firmojen juhlat vain paranevat, kun yrityskaupoilla vuosittain hyvää liikennettä keskitetään ja ainoa kilpailu koetaan joistain firman taloudelle merkityksettömistä ostoliikennevuoroista.

Linja-autoliikennöitsijöitä maassamme on kumminkin paljon.

Tässäpä kopio siitä, mitä olennaisin osin laki sanoo linjaluvan myöntämisestä.

Liikennelupaa myönnettäessä on otettava huomioon ennen kaikkea liikennepalvelujen kysyntä sekä olemassa olevat liikennepalvelut, myös ostoliikenne, kuntien henkilöliikenteen järjestämistä koskevat tarpeet ja sen liikenteen taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus, jonka harjoittamiseen lupaa haetaan.

Mihin tässä laissa perustuu se, että oikeus tarpeelliseksi katsottuun uuteen vuoroon on sillä liikennöitsijällä, joka ennenkin on kyseisellä välillä liikennöinyt?
 
Ruotsissa pikavuorotyyppisessä liikenteessä lippujen hinnat ovat selvästi alhaisempia kuin Suomessa. Siellä kilpailu näyttää toimivat matkustajan hyväksi.
 
Ruotsissa pikavuorotyyppisessä liikenteessä lippujen hinnat ovat selvästi alhaisempia kuin Suomessa. Siellä kilpailu näyttää toimivat matkustajan hyväksi.

juu ja Ruotsissa pikavuoroliikennettä harjoittavat todella suuret yritykset ja yksiköt, kuten Veolia, Concordiabus yms.. pienillä muutamab auton toimijoilla ei ole mitään rahkeita lähteä kisaamaan esim. läänien välisistä pikavuoroista. Ja tähänhän meilläkin varmasti joudutaan, jos kaikki liikenne Ruotsin mallin mukaan kilpaillutetaan.
 
Ei Ruotsin pikavuoroliikennettä ole kilpailutettu. Siellä saa vapaasti kilpailla. Laskin äkkiä netistä Cityterminaalista Tukholmassa lähtevän 16 eri firman kotimaan pikavuoroja. Siinä eivät varmaankaan ole kaikki Ruotsin yksityiset bussivuorot vielä mukana.

Varmasti tärkeimmillä väleillä kilpailu suurten yritysten kanssa olisikin vaikeaa. Sen sijaan uusilla ideoilla pienemmätkin firmat voisivat saada osansa. Vaikkapa Hervanta-Helsinki muutaman kerran päivässä tai Hämeenlinna - Idänpää - Käikäälä - Harviala - Turenki - Helsinki.
 
Takaisin
Ylös