- Liittynyt
- 16 Joulukuu 2006
- Viestit
- 70
Linja-autonkuljettajaa puukotettiin ryöstettäessä!
Yölinjan autonkuljettajan rahastuskassa yritettiin, törkeää väkivaltaa käyttäen, ryöstää varhain 13.1. lauantaiaamuna Helsingin Suutarilassa.
Uutinen herättää jälleen monimuotoisia kysymyksiä kuljettajan turvallisuudesta työssään.
Väkivaltaiset rikolliset olivat näemmä tietoisia 0-sarjan suuremmasta rahakertymästä. poikkeukselliseksi tilanteen tekee, että teko suoritettiin, kun autossa oli vielä matkustajia (tosin vain 3).
Linja-autonkuljettaja ei luopunut vapaaehtoisesti vastuullaan olevasta rahasta - sai puukosta.
kysymys n:ro 1 Miten työnantaja toimii jos kuljettaja luopuu kassastaan, kun joku sitä irvistelemällä vaatii, varsinkin jos paikalla ovat vain kuljettaja ja ryöstäjä/t?
Kysymys n:ro 2 Mitä työnantaja tekee, että vastaavankaltaisilta tilanteilta jatkossa vältytään.
Kysymys n:ro 3 Olisiko tilaajan/tuottajan aika lopettaa joukkoliikennettä käyttävien häirikköjen paapominen ja edellyttää heiltäkin ihmisten käytöstapoja joukkoliikenteessä.
Takseissa olevat turvakamerat ovat ja tulevat johtamaan siihen, että linja-autonkuljettajaan kohdistuvat väkivaltaiset tapaukset tulevat lisääntymään.
On aika asentaa turvakamerat myös linja-autoihin ja raitiovaunuihin, varsinkin kustannusten ollessa vain 1000 euron luokkaa yksikköä kohti. Eihän nekään yksinään takaa kuljettajan turvallisuutta, mutta lisäävät rikollisen teon selvitettävyyttä ja osaltaan ennalta ehkäisevät rikokseen ryhtymistä.
On sangen todennäköistä, jos mitään ei tehdä, että kulumassa olevan vuosikymmenen loppuun mennessä ainakin yksi linja-autonkuljettaja loukkaantuu vakavasti tai kuolee käytetyn väkivallan seurauksena ryöstön yhteydessä. Kehityksen nykysuuntaisena väistämättä johtaessa siihen.
Yölinjan autonkuljettajan rahastuskassa yritettiin, törkeää väkivaltaa käyttäen, ryöstää varhain 13.1. lauantaiaamuna Helsingin Suutarilassa.
Uutinen herättää jälleen monimuotoisia kysymyksiä kuljettajan turvallisuudesta työssään.
Väkivaltaiset rikolliset olivat näemmä tietoisia 0-sarjan suuremmasta rahakertymästä. poikkeukselliseksi tilanteen tekee, että teko suoritettiin, kun autossa oli vielä matkustajia (tosin vain 3).
Linja-autonkuljettaja ei luopunut vapaaehtoisesti vastuullaan olevasta rahasta - sai puukosta.
kysymys n:ro 1 Miten työnantaja toimii jos kuljettaja luopuu kassastaan, kun joku sitä irvistelemällä vaatii, varsinkin jos paikalla ovat vain kuljettaja ja ryöstäjä/t?
Kysymys n:ro 2 Mitä työnantaja tekee, että vastaavankaltaisilta tilanteilta jatkossa vältytään.
Kysymys n:ro 3 Olisiko tilaajan/tuottajan aika lopettaa joukkoliikennettä käyttävien häirikköjen paapominen ja edellyttää heiltäkin ihmisten käytöstapoja joukkoliikenteessä.
Takseissa olevat turvakamerat ovat ja tulevat johtamaan siihen, että linja-autonkuljettajaan kohdistuvat väkivaltaiset tapaukset tulevat lisääntymään.
On aika asentaa turvakamerat myös linja-autoihin ja raitiovaunuihin, varsinkin kustannusten ollessa vain 1000 euron luokkaa yksikköä kohti. Eihän nekään yksinään takaa kuljettajan turvallisuutta, mutta lisäävät rikollisen teon selvitettävyyttä ja osaltaan ennalta ehkäisevät rikokseen ryhtymistä.
On sangen todennäköistä, jos mitään ei tehdä, että kulumassa olevan vuosikymmenen loppuun mennessä ainakin yksi linja-autonkuljettaja loukkaantuu vakavasti tai kuolee käytetyn väkivallan seurauksena ryöstön yhteydessä. Kehityksen nykysuuntaisena väistämättä johtaessa siihen.