Turvavyön käyttäminen

Liittynyt
2 Maaliskuu 2016
Viestit
1,094
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

Mitens kuljettajat tällä foorumilla, käytättekö te paikkurilla ajaessanne turvavyötä vai ette?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

Mitens kuljettajat tällä foorumilla, käytättekö te paikkurilla ajaessanne turvavyötä vai ette?
Ajoin vuosikymmenet niin, etten käyttänyt turvavyötä bussia ajaessani. Viime vuosina toimiessani uusien kuljettajien perehdyttäjänä, kiinnitin huomioita, että jokaikinen perehdytettävä laittoi ensityökseen turvavyön kiinni. Aloitin saman ja nyt se on ensimmäisiä rutiinejani bussin ohjaamossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

Ajoin vuosikymmenet niin, etten käyttänyt turvavyötä bussia ajaessani. Viime vuosina toimiessani uusien kuljettajien perehdyttäjänä, kiinnitin huomioita, että jokaikinen perehdytettävä laittoi ensityökseen turvavyön kiinni. Aloitin saman ja nyt se on ensimmäisiä rutiinejani bussin ohjaamossa.

Eikö kuljettajan ole muutenkin pakko käyttää turvavyötä, jos sellainen on asennettu? Matkustajiahan se ei kaupunkiliikenteessä koske.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

Eikö kuljettajan ole muutenkin pakko käyttää turvavyötä, jos sellainen on asennettu? Matkustajiahan se ei kaupunkiliikenteessä koske.

Kuljettajan ja matkustajien pitää käyttää istuinpaikalle asennettua turvavyötä. Jos sellaista ei ole, niin ei tarvitse käyttääkään. Sillä ei asiaan ole vaikutusta millaista liikennettä bussilla ajetaan, jos on turvavyö, sitä pitää käyttää.
 
Minkä takia turvavyöt ovat niin yleisiä Tukholmalaispaikkureissa, kun taas HSL-alueella niitä ei ole kuin oikeastaan vain U-linjojen busseissa? Ruotsissa niitä taitaa olla paljon myös muiden kaupunkien paikkureissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:57 ----------

Tieliikennelain mukaan kyllä.

Minkä takia missään busseissa ei ole henkilöautojen tapaan turvavyönmuistutusta valoineen, joka rupee hälyttämään jos kuljettaja ei ole kiinnittänyt turvavyötä?
 
---------- Viestit yhdistetty klo 15:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:57 ----------



Minkä takia missään busseissa ei ole henkilöautojen tapaan turvavyönmuistutusta valoineen, joka rupee hälyttämään jos kuljettaja ei ole kiinnittänyt turvavyötä?

No tämähän se vielä puuttuisi :D
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

Ajoin vuosikymmenet niin, etten käyttänyt turvavyötä bussia ajaessani. Viime vuosina toimiessani uusien kuljettajien perehdyttäjänä, kiinnitin huomioita, että jokaikinen perehdytettävä laittoi ensityökseen turvavyön kiinni. Aloitin saman ja nyt se on ensimmäisiä rutiinejani bussin ohjaamossa.

Miksi et aiemmin käyttänyt ?
 
Minkä takia missään busseissa ei ole henkilöautojen tapaan turvavyönmuistutusta valoineen, joka rupee hälyttämään jos kuljettaja ei ole kiinnittänyt turvavyötä?
Uusimmissa on turvavyön merkkivalo- ja ääni (esim. Yutongissa).

---------- Viestit yhdistetty klo 21:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:05 ----------

Miksi et aiemmin käyttänyt ?
Aiemmin kaupunkibusseissa ei tosiaankaan ollut turvavyötä kuljettajalle. Vasta reilu kymmenen vuotta.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

Ajoin vuosikymmenet niin, etten käyttänyt turvavyötä bussia ajaessani. Viime vuosina toimiessani uusien kuljettajien perehdyttäjänä, kiinnitin huomioita, että jokaikinen perehdytettävä laittoi ensityökseen turvavyön kiinni. Aloitin saman ja nyt se on ensimmäisiä rutiinejani bussin ohjaamossa.

Tulkitsin ensimmäisen lauseen niin , että vaikka autossa oli vyö, et käyttänyt sitä. Tulkitsin siis väärin.
Lyhyesti sanottuna siis olet käyttänyt aina vyötä, mikäli sellainen on autossa ollut.
 
Minkä takia turvavyöt ovat niin yleisiä Tukholmalaispaikkureissa, kun taas HSL-alueella niitä ei ole kuin oikeastaan vain U-linjojen busseissa? Ruotsissa niitä taitaa olla paljon myös muiden kaupunkien paikkureissa.

Tilaaja ei vaadi sellaisia niin eipä niihin panosteta. U-linjojen busseissa ne taas liittyy todennäköisesti 100km/h rajoitukseen.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

Tulkitsin ensimmäisen lauseen niin , että vaikka autossa oli vyö, et käyttänyt sitä. Tulkitsin siis väärin.
Lyhyesti sanottuna siis olet käyttänyt aina vyötä, mikäli sellainen on autossa ollut.
On myönnettävä, että aivan aluksi en käyttänyt turvavyötä bussia ajaessani edes sellaisissa busseissa, joissa sellainen oli. Syytä tähän en yritä puolustella tai selitellä mitenkään. Jotenkin vaan oli piintynyt sellainen tapa, että bussia ajaessa sellaista ei tarvita. Myönnän häpeäväni tätä. Kun perehdytettävä toisensa jälkeen laittoi turvavyön ensi töikseen ennen ajoonlähtoä, se avasi silmäni ja muutin omia rutiinejani pysyvästi.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2020

On myönnettävä, että aivan aluksi en käyttänyt turvavyötä bussia ajaessani edes sellaisissa busseissa, joissa sellainen oli. Syytä tähän en yritä puolustella tai selitellä mitenkään. Jotenkin vaan oli piintynyt sellainen tapa, että bussia ajaessa sellaista ei tarvita. Myönnän häpeäväni tätä. Kun perehdytettävä toisensa jälkeen laittoi turvavyön ensi töikseen ennen ajoonlähtoä, se avasi silmäni ja muutin omia rutiinejani pysyvästi.

Ei siinä ole mielestäni mitään hävettävää, en minäkään aikanaan kuljettajana aloittaessani käyttänyt, vaikka henkilöautossa olen aina käyttänyt turvavyötä. Nämä ovat osin psykologisia seikkoja, eikä raskaan liikenteen vöiden käytöstä Suomessakaan paljoa puhuttu ennen tiettyjä vakavia liikenneonnettomuuksia. Ehdotettiinhan niitä vöitä Jyväskylän junaonnettomuuden jälkeen juniinkin, mutta eipä niitä koskaan tullut eikä tarvetta todellakaan ollut. Väittäisin, että paljon luotettiin siihen sinänsä väärään uskomukseen, että massaltaan suuremmassa raskaassa kalustossa loukkaantumisriski on pienempi.

Turvavyön käyttämättömyyteen bussin ratissa omalta osaltani varmasti vaikutti se, että suurimmassa osassa busseja ei kuljettajana aloittaessani turvavyötä ollut, tai sitten se oli usein tiettyyn asentoon säädöiltään juuttunut lannevyö, joka oli joko liian lyhyt ja puristi erittäin ikävästi taikka sitten liian pitkä ja roikkui. Kun kolmipistevyöt alkoivat yleistyä, aloin niitä käyttää säännöllisesti ja ilmoitin myös epäkuntoon menneistä turvavöistä. Ainakin 2010-luvun alkupuolella, kun aktiiviaikani kuljettajana päättyi, vöitä jopa korjattiinkin vikailmoitusten perusteella. Nykyisin käytän vyötä aina myös matkustaessani bussilla, jos vyö on. Maailma muuttuu ja kehitys kehittyy.
 
Takaisin
Ylös